Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Fritte74 skrivet 10 mars 2021, 13:50:34 PM

Titel: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Fritte74 skrivet 10 mars 2021, 13:50:34 PM
Har sökt efter trafikförändringsdokumentet för 2021/2022 för SL-trafiken men hittar ingenting. Är speciellt intresserad av hur förändringarna för norrort kommer se ut då Arninge resecentrum förväntas invigas i slutet av 2021. Någon som sitter på mer information runt när dokumentet kan tänkas komma ut?
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Bussmicke skrivet 10 mars 2021, 13:51:43 PM
Så bråttom är det väl inte :)
Detta året är inte så gammalt. :)

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Nico skrivet 10 mars 2021, 14:11:47 PM
Är inte helt hundra på om remissen släppts än. Annars görs det i dagarna skulle jag tro.

Sedan är det som sagt bara en remiss, dvs. förslag. Inget är därmed bestämt utan först i höst bestämmer Trafikförvaltningen vilken trafik som de facto beställs.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Maven skrivet 10 mars 2021, 14:18:12 PM
Nu står det kort på föredragningslistan för Trafiknämndens sammanträde igår att ärendet utgår.
Kanske är den bara försenad och kommer till nästa sammanträde?
Eller kan man spekulera i att regionen behöver spara p.g.a. resandetappet, och otillräckligt stöd från staten, och att det blir omtag med större förändringar?
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Buzzlover skrivet 10 mars 2021, 16:06:27 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 10 mars 2021, 13:51:43 PM
Så bråttom är det väl inte :)
Detta året är inte så gammalt. :)

//Bussmicke
www.bussmicke.se


Fast remissen brukar komma ungefär just nu varje år så frågan är ändå befogad.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: ks skrivet 10 mars 2021, 21:02:12 PM
Förra året släpptes remissen för offentligheten 17:e mars, så det sker nog snart som ovanstående säger!

Något som händer inom snar framtid är att nya Handenterminalen öppnas. Enligt SL:s reseplanerare skulle den öppnat den första mars, vilket sedermera försvann från reseplaneraren och flyttades fram. Nu finns den nya terminalen, som ska heta Handens station, med där igen från och med 12 april. Om den öppnar då eller inte återstår att se!  ;)

Något som händer i samband med detta är att linje 826 utgår från Handen istället för Jordbro staion, samt att 830 och 865 åter utgår från Handenterminalen istället för Haninge centrum respektive Söderbymalmsskolan. Även linje 981 läggs om och får ny sträckning via bl.a Albatrossvägen och Port 73.

/Karl :)
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Ersa skrivet 11 mars 2021, 00:33:10 AM
Jag håller helt med Fritte74 om Arninge resecentrum. Att 639, 670 och 676 kommer trafikera stället från och med öppningen någon gång i slutet av 2021, eller början av januari 2022 är helt klart. Gissningsvis flyttas även ändhållplatsen för 524 ända ut dit, medan 625 och 686 lär hållas kvar på nuvarande rutt enbart på Kundvägen.
Det förekommer olika förslag om att korta ner 639:ans södra ändhållplats till Arninge, men inga beslut har tagits vad jag vet. En sådan förkortning kan i teorin visserligen ske flera månader efter att resecentret öppnat, framåt ett operatörsbyte våren/sommaren 2022, eller rentav under 2023. Mycket beror även på vad operatören/operatörerna anser. Blir det Transdev på allt, i form av Norrtälje, Norrort och Roslagsbanan (524 kör de väl redan) vill man säkerligen samordna och effektivisera Arninge som ett riktigt nav och centrum i sin verksamhet.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Bussmicke skrivet 12 mars 2021, 12:20:58 PM
Citat från: Buzzlover skrivet 10 mars 2021, 16:06:27 PM
Fast remissen brukar komma ungefär just nu varje år så frågan är ändå befogad.
Var inget illa menat. :)

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: igel skrivet 15 mars 2021, 20:34:14 PM
Nu har den visst kommit.
https://www.sll.se/verksamhet/kollektivtrafik/nyheter/2021/03/dags-att-planera-kollektivtrafikens-tidtabeller-for-2022/ (https://www.sll.se/verksamhet/kollektivtrafik/nyheter/2021/03/dags-att-planera-kollektivtrafikens-tidtabeller-for-2022/)
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: igel skrivet 15 mars 2021, 21:05:53 PM
Några kommentarer:
699 via Arninge resecentrum. Man konstaterar visserligen att restiden för 670 kommer att bli längre när den ska trafikera Arninge rc och man inrättar även en 670X som ska gå raka vägen. Men man funderar inte på vad en förlängd restid för 699 innebär, som att den inte längre kommer att kunna köras med ett omlopp utan kommer att behöva någon annan lösning.

681 kortas av till Bogesunds gård. Inte häller här värkar man ha funderat så mycket över de praktiska konsekvenserna av beslutet, som att det kommer att krävas att en vändplan anläggs. Ska det ske i kulturmiljö och ev. i ett naturreservat är tidsrymden på 8 månader rätt knapp med byråkratin.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Karsten skrivet 15 mars 2021, 21:18:30 PM
Alltså, om nu körtiden på 699 blir ett par minuter längre så går det nog att justera tidtabellen så att det ändå fungerar. Det klarar, med all säkerhet, operatören av att lösa.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: igel skrivet 15 mars 2021, 21:38:07 PM
Det är ju 0 minuter i vändtid i dag i bägge ändor, men på något sätt går det säkert att lösa.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: homer skrivet 15 mars 2021, 22:43:05 PM
Värdelösa ändringar för Gustavsberg.

mitt förslag är istället.

420 - Styrmannen-Munkmora-Gustavsberg C-Värmdö marknad-Ektorp-Slussen
423-Gustavsbergs C - Idrottsvägen-Farsta Slott--lagnövägen- (någonstans i stan)
425 kan läggas ner
422 går upp till Styrmannen via Björnskogsvägen
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: buskörare skrivet 16 mars 2021, 08:15:09 AM
Så trist med 681! Undrar var det är tänkt vi ska vända då? Var det inte en schism med markägaren/förvaltaren som gjorde att man slutade vända där?
Jag förstår tanken med den, men det är helt klart min favoritlinje att köra.

Förändringarna för 670 har hamnat under Österåker  ;D
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Nico skrivet 16 mars 2021, 08:28:35 AM
Som sagt... innan man tar för givet att allt detta kommer att omsättas i praktiken. Det som står i remissen är bara förslag från trafikentreprenörerna som nu går ut på remiss till kommuner och andra. Det är alltså inget i remissen som är 100 % säkert att det genomförs.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 16 mars 2021, 09:12:00 AM
Nu ska jag inte lägga mig i något som ni som kör där dagligen säkert vet bättre, men Bogesunds Gård, är det där vid Ridskolan?

Finns det inte en slinga där som fungerar att använda? Eller är det den som SLL och markägaren tvistar om?

Jag har varit där några gånger med grupper och annars fanns (finns?) det en slinga vid Slottet men då måste man ju flytta tillbaka hållplatsen från Ridskolan och lägga den vid Slottet istället.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Ersa skrivet 16 mars 2021, 09:24:20 AM
Vi kanske förhoppningsvis är på väg tillbaka till hur det "alltid" varit förr (dvs sedan 1950-talet) där hela nordostsektorn är en enda enhet, och det senaste decenniets indelningarn mellan t.ex Österåker, Vaxholm, Rimbo och Vallentuna äntligen försvinner.
Det är rätt trevligt att läsa ett dokument där linjerna 628, 639 och 670 nämns på samma sida. Tillbaka till som det var innan 2011. Äntligen.

Den enda nordostlinje som föreslås förkortas till Arninge är 625. Men eftersom 644 föreslås läggas ner, bör egentligen 625 återförlängas tillbaka till Rimbo igen. Om 644 försvinner finns det ju inget vettigt skäl att ha en linje söderifrån som slutar vid Roslagstoppet, och därefter ska tomköras t/f depåer som Rimbo, Vallentuna eller Norrtälje.
Noterar även att 655 är fortsatt säkrad, och till och med får utökad trafik, trots att linjen inte har fler resenärer än 644.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: igel skrivet 16 mars 2021, 09:44:05 AM
Citat från: buskörare skrivet 16 mars 2021, 08:15:09 AM
Så trist med 681! Undrar var det är tänkt vi ska vända då? Var det inte en schism med markägaren/förvaltaren som gjorde att man slutade vända där?
Jag tror att den vände på parkeringen bakom hållplatsen. Men på den tiden kördes den ju inte med en normalbuss. Dessutom så värkar det endast ha varit sista vardagsturen från Vaxholm som vände där, senare förlängdes den till Kulla vägskäl och blev en enkeltur i stället. 

Citat från: Ersa skrivet 16 mars 2021, 09:24:20 AM
Den enda nordostlinje som föreslås förkortas till Arninge är 625.
Om inte 683 räknas som en nordostlinje.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Leyland skrivet 16 mars 2021, 09:50:57 AM
Apropå att "bara" 625:an avkortas till Arninge.

Antar att man inte vill riskera några driftstörningar- och kapacitetsproblem initialt, liksom inte heller missnöjda resenärer. Och Roslagsbanan har inte sin fulla potential och kapacitet utbyggd ännu.

Men är det inte anmärkningsvärt att all parallellgående busstrafik Arninge - Stockholm finns kvar?

Tolkningen av argumentet för 681:ans avkortning är "roande" - snabba upp trafiken på Vaxön. Argumentet har ju ingen relevans för en sådan linje med den typen av trafik och antalet turer. Idag fungerar linjesträckningen som en "kvarterslinje" - som nu tas bort helt. Alltså högst troligt andra skäl än behovet att "snabba upp" för trafikantens behov.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Karsten skrivet 16 mars 2021, 10:19:53 AM
Angående den parallellgående trafiken Arninge - Stockholm så är det enkla svaret att Roslagsbanan idag inte har kapacitet att ta fler resande i denna relation i högtrafik. Med fler fordon i trafik kan frågan hamna i ett annat läge.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: buskörare skrivet 16 mars 2021, 10:20:21 AM
Ja, Bogesunds gård är vid ridskolan. Slottet. Det jag har för mig man hade åsikter om, var skötseln av marken man vände på. Den körs ju sönder rätt fort och den ska skötas ordentligt vintertid.

Det är ju tyvärr så att det kan bli problem när man begagnar sig av privat mark. Angarns kyrka är ett pågående exempel.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Resenären skrivet 16 mars 2021, 11:35:48 AM
En  spännande tanke- det vore om det någonstans var kollektivtrafik där entreprenörerna stod affärsrisken på riktigt med intäkter och kundnöjdhet på riktigt  och också fick göra anpassningarna utifrån lönsamhet och kundnöjdhet. Det här förfarandet är ju oändliga processer och sysselsätter väldigt mycket folk till rätt ringa nytta kan man tänka - som tanke alltså
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: igel skrivet 16 mars 2021, 11:40:21 AM
681an var / är nog SLs sämsta "kvarterslinje". Tidtabellen är alldeles för gles för att uppfylla någon normal kvarterslinjestandard. Gångavtåndet till 670s hållplatser är alldeles för kort, för att en parallellgående kvarterslinje ska vara motiverat. Antalet lokala resor på sträckan är väl mer eller mindre obefintligt.

Tror att det var kommunpolitikerna som drev på för att få en lokalbuss som skulle gå förbi deras nya bostadsområde Skutvikshagen.
https://docplayer.se/docs-images/44/10964172/images/page_3.jpg (https://docplayer.se/docs-images/44/10964172/images/page_3.jpg)
Dessa busskurer står faktiskt där, men de är inte officiella hållplatser på 681an.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Ersa skrivet 16 mars 2021, 11:45:28 AM
683 har väl inte speciellt många avgångar per dygn ner till Danderyd? Den påminner mera om 621 som också bara hade ett fåtal avgångar ända ner till Danderyd. Jämfört med 625 vars alla sina avgångar går t/f Danderyd idag. Därför tog jag inte med 683 i beräkningen.
Får 683 fler avgångar till Arninge i framtiden, jämfört med antalet avgångar till Danderyd idag, blir det ju i princip en förbättring i turtäthet.

Nu trodde ju inte heller jag att nån av de fullsatta pendlarlinjerna skulle föreslås avkortas omedelbart från avtalsstart, men det ska bli intressant att följa hur man förändrar trafiken under nästa avtals gång, från förmodligen 2022 till sisådär 2032.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Karsten skrivet 16 mars 2021, 11:55:42 AM
Linje 683 har 6 avgångar per dag till/från Danderyd, linje 625 har 7.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 16 mars 2021, 12:29:01 PM
Citat från: Resenären skrivet 16 mars 2021, 11:35:48 AM
En  spännande tanke- det vore om det någonstans var kollektivtrafik där entreprenörerna stod affärsrisken på riktigt med intäkter och kundnöjdhet på riktigt  och också fick göra anpassningarna utifrån lönsamhet och kundnöjdhet. Det här förfarandet är ju oändliga processer och sysselsätter väldigt mycket folk till rätt ringa nytta kan man tänka - som tanke alltså
Det var nog det politikerna hoppades när man reformerade lagstiftningen för drygt 10 år sedan.

Det blir dock förmodligen nästan omöjligt för en huvudman att få ett bolag att frivilligt köra olönsamma linjer utan någon form av ersättning.
Man måste alltså upphandla åtminstone delar av trafiken, men lägger man bara ut olönsamma delar riskerar det att bli dyrare för huvudmannen än dagens system där lönsamma linjer får subventionera mindre lönsamma linjer i ett större paket.

Exempel på det du beskriver förekommer redan,  men skall det fungera krävs antingen hög subventionsgrad (ca 500% enligt en rapport jag läst) från huvudmannen eller någon form av tvång att köra olönsamma linjer.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Ersa skrivet 16 mars 2021, 12:37:58 PM
Linje 683 har två avgångar av trettioen i södegående riktning, samt fyra av trettio i norrgående riktning. På vardagar. Det är inte många procent av helheten, och därför kan linjen knappast sättas i samma kategorier som t.ex 610 och andra linjer där alla avgångar går ända till Danderyd. Det låter dessutom väldigt märkligt då man i detta fall talar om att en linje ska kortas ner, då man därmed kan missförstå/tolka det som att alla avgångar går t/f Danderyd idag.

Visst, detta är bara statistik, och sånt kan man givetvis formulera på ett sätt så att det låter bra i den vinkel man vill framhäva. Grundkurs i propaganda och information.  8)
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Carl Eric skrivet 16 mars 2021, 15:15:21 PM
Citat från: homer skrivet 15 mars 2021, 22:43:05 PM
Värdelösa ändringar för Gustavsberg.

mitt förslag är istället.

420 - Styrmannen-Munkmora-Gustavsberg C-Värmdö marknad-Ektorp-Slussen
423-Gustavsbergs C - Idrottsvägen-Farsta Slott--lagnövägen- (någonstans i stan)
425 kan läggas ner
422 går upp till Styrmannen via Björnskogsvägen

Även om det inte byggs så mycket nytt längs 425:ans linjesträckning finns det väl fortfarande resenärer där? Framförallt i rusningstid.
Det ska också bli spännande att se hur förslaget att lägga ned trafiken dagtid för linje 425 tas emot, när det skedde för 12-13 år sedan blev det stora protester och trafikeringen dagtid återkom inom några månader...
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Maven skrivet 16 mars 2021, 16:13:31 PM

Citat från: homer skrivet 15 mars 2021, 22:43:05 PM
Värdelösa ändringar för Gustavsberg.
mitt förslag är istället.
420 - Styrmannen-Munkmora-Gustavsberg C-Värmdö marknad-Ektorp-Slussen
423-Gustavsbergs C - Idrottsvägen-Farsta Slott--lagnövägen- (någonstans i stan)
425 kan läggas ner
422 går upp till Styrmannen via Björnskogsvägen

Om du kallar det värdelöst, så får du nog förtydliga varför ditt förslag är bättre? Vilka resenärer får det bättre och vilka får det sämre? Och menar du högtrafik eller mitt på dagen och helger?
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: elliot skrivet 16 mars 2021, 16:25:30 PM
Men hur ska 423:an ta sig från farsta slott till lagnövägen blir nog ganska svårt om man tittar på kartan ::) ???
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: homer skrivet 16 mars 2021, 18:51:45 PM
Gustavsberg C-Vattenhjulet-Idrottsvägen-Öhmans väg-Farsta slott-Vårdcentralen-Salixtrappan-Höjdhagen-Östra ekedal- osv... då skulle de finnas en linje i rusningstrafik från både farsta slott och höjdhagen mot stan, i lågtrafik finns det inget större behov av direkttrafik till stockholm i dessa områden, Möjligen att 445 skulle kunna förlängtas till Gustavsberg
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: elliot skrivet 16 mars 2021, 19:16:24 PM
Men vem skulle vilja åka den bussen då? man har 474 i alla fall från Gustavsberg som går mycket fortare och går mer rakt och inte genom hela Gustavsberg plus att det inne i Gustavsberg som typ Farsta slott där det inte är så många resenärer som åker. Åker där typ varje dag max en person som går på bussen.

Enligt mig så funkar 423:an bra som den gör idag och ännu bättre med trafik i lågtrafik och helger.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: homer skrivet 16 mars 2021, 19:24:36 PM
Från gustavsberg C skulle ingen så klart åka med den till slussen, men den måste starta någonstans och man ska kunna åka från gustavsberg c och åka till farsta slott på morgonen, är några som jobbar vid äldreboendet tex , att boende vid farsta slott skulle få åka ut på motorvägen via lagnö istället för hålludden tror jag ingen skulle ha något emot om bussen gick till slussen eller centralen istället för Medborgarplatsen
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Niclas 1987 skrivet 16 mars 2021, 19:26:39 PM
i Botkyrka  har  inte politikerna  fått det Remis svaret känner en  kompis som bor  i Tullinge  med  politikerna i  Botkyrka har ej fått svar med SLL.    Verkar Som SLL inte kan  något om hur Busstrafiken  / Båt  Trafiken  funkar..
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: 846 skrivet 16 mars 2021, 20:46:40 PM
Inga förändringar alls för busstrafiken i innerstan?  Det betyder att protesterna mot omläggningen av 55:an och att dess trafik drogs in redan 21.30 - 22.00 inte ledde till något alls.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 16 mars 2021, 20:54:56 PM
Detta innehåller ju största delen entreprenörernas förslag och förändringen på linje 55 kom väl just därifrån så därför är det inte konstigt att man vidhåller indragningen.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 16 mars 2021, 20:57:03 PM
Ang 681 är det ju inget som"hindrar"att den körs som tomtur ut/från 274an och detta kan kanske underlätta turläggningarna.../Ulf
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Bussmicke skrivet 17 mars 2021, 22:40:48 PM
Ingen verkar intresserad av ändringarna i Tumba och Flemingsberg? Snackas ju Bara om Roslagen här och det var väl inte så mycket.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Ersa skrivet 17 mars 2021, 22:45:21 PM
Det finns gott om inlägg om 400-linjerna i tråden, och dessa går inte i Roslagen. Det är väl bara att börja kommentera om de förändringar i Tumba och Flemmingsberg du vill ha en debatt om.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: virtual1 skrivet 18 mars 2021, 16:16:08 PM
Jag kan prata om föändringarna där Micke ;-) - känns bra att 704:an blir uppdelad och att det blir 10-minuterstrafik på 704:an i rusningen, det kan behövas för passningen med pendeln är inte allltid så klockren där. Känns också vettigt att Visättra/Björnkulla får en vassare kollektivtrafik då det byggs så det knakas där, dock så kan jag som en passus tycka det var hål i huvudet att begränsa antalet körfält över bron till just det området till en i vardera körriktning från två tidigare, vem fasen tänkte till där, då just området växer så det knakar och om några år ska ha 10000-tals nya bostäder/arbetsplatser?
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Bussmicke skrivet 18 mars 2021, 19:27:41 PM
Konstaterar att gamla linje 724 Huddinge station - Björnkulla kommer tillbaka som linje 712 och 712 äe tredje vaianten som jag kan komma på.
De förra var 712 Huddinge station -Flemingsberg - Tullingeberg och 712 Hallunda - Skarpnäck.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: IvveRivve004 skrivet 28 mars 2021, 19:18:40 PM
Jag såg också att buss 71 äntligen ska få en ändrad linjesträckning (från Sickla udde ska den gå ungefär samma väg som buss 403 gör idag till Hästhagen), men det som står i skuggan av ändringen är inte riktigt så som jag vill ha det. Där står det att buss 465 förlängas till Jarlaberg och att resenärer från Jarlaberg till Slussen hänvisas till busslinje 443.

Jag tycker att det hade varit bättre om det istället kom en ny busslinje som gick såsom buss 71 gör idag mellan Jarlaberg och Sickla udde men efter Sickla udde sedan gick samma väg som 74:an gör idag (alltså via Hammarby sjöstad, Skanstull och Södra station) och sedan vände vid 74:ans tidigare ändhållplats Krukmakargatan. Buss 74 i sin tur får en ändrad linjesträckning från Skanstull via Gullmarsplan och Sköntorp till Valla torg där den ersätter linje 164.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Bussmicke skrivet 28 mars 2021, 22:27:36 PM
Fortfarande obegripligt att 71 inte har ett 400-nummer när den går så Lite i city..
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Resenären skrivet 29 mars 2021, 14:38:47 PM
Angående 71 och 74 så tror jag att det finns ett behov Sickla Udde via Danvikstull till Slussen varför 71 behövs. Det körs ju en hel del turer i morgontrafiken på bara den sträckan.

Själv tycker jag man borde förlänga 402 till Nacka Strand och Jarlaberg då finns ytterligare en linje från Slussen och trafikbehovet från Forum till Jarlaberg kan lösas utan förlängning av 465
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: B10M skrivet 29 mars 2021, 15:15:50 PM
Citat från: Resenären skrivet 29 mars 2021, 14:38:47 PM
Angående 71 och 74 så tror jag att det finns ett behov Sickla Udde via Danvikstull till Slussen varför 71 behövs. Det körs ju en hel del turer i morgontrafiken på bara den sträckan.
Håller med om det.

Citat från: Resenären skrivet 29 mars 2021, 14:38:47 PM
Själv tycker jag man borde förlänga 402 till Nacka Strand och Jarlaberg då finns ytterligare en linje från Slussen och trafikbehovet från Forum till Jarlaberg kan lösas utan förlängning av 465
Vad ska det vara bra för? 402 tar alldeles för lång tid för att man ska åka den mellan Slussen och Jarlaberg. Med 465 behöver man inte lika lång förlängning och dessutom tomkör de redan nu ofta mellan Nacka strand och Jarlaberg.

Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: homer skrivet 29 mars 2021, 17:07:07 PM
hade väl egentligen varit mer vettigt att förlänga 840 till Jarlaberg, då hade de fortfarande funnits en förbindelse mot sickla, men eftersom det är Nobina som kör den kommer det så klart inte hända då det är Keolis som vill ha den här förändringen
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Robert Brink skrivet 01 april 2021, 08:31:29 AM
CitatSjälv tycker jag man borde förlänga 402 till Nacka Strand och Jarlaberg då finns ytterligare en linje från Slussen och trafikbehovet från Forum till Jarlaberg kan lösas utan förlängning av 465

402 är inte lämplig för resande bortom Nacka Gymnasium då den är för långsam. Dessutom finns det inte plats för fler resande på linjen vissa tider nu när Kvarnholmen växer och växer. Redan nu under Corona är det fullsatt när både skolelever och byggjobbare börjar/slutar. Att då tränga in folk som har andra bättre lämpade bussar på en linje som i grunden är till för Finnboda/Kvarnholmen är dumt. Händer ju redan idag, att folk tar 402 från Slussen till Nacka Forum enbart för att dom ser på skyltarna att den går dit vilket dom säkert upplever som tryggt (går inte att åka fel).

//R
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: igel skrivet 03 augusti 2021, 10:01:41 AM
Redan till tidtabellsskiftet i augusti ska 681 upphöra att vara "kvarterslinje" i Vaxholm, den går dock fortfarande till Kulla vägskäl.

Har 689 förut gått till Gustavsberg eller är det också en nyhet?
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Buzzlover skrivet 03 augusti 2021, 10:15:36 AM
Inför Hösttidtabellen så upphör som Igel säger 681 att gå i centrala Vaxholm
604 upphör att köra in i Viggbyholm (vilket lämnar stationområdet helt utan busstrafik).
Ingen anledning anges för dessa omdragningar vilket jag tycker är konstigt.
689 har gått till Gustavsberg i åtminstone 1 år, började göra det strax efter att Traveller Buss (som är underentreprenör åt Keolis på Tynningö-avtalet) tog över.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Bussmicke skrivet 03 augusti 2021, 12:03:05 PM
Det var inga turer på 689 till Gustavsberg i sommar men i höst är de tillbaka, 2 turer mitt på dagen. Vet inte om det var mer tidigare.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: sa0azs skrivet 28 augusti 2021, 18:48:39 PM
Linje 442 slutar (har slutat) trafikera Nacka Forum Norra, Skvaltan och Skogalundsklippan. Att den i stället trafikerar Nacka Trafikplats är en klen tröst.
Linje 469 trafikerar inte heller längre Nacka Forum Norra och Skvaltan, utan i stället Nacka Forum och Per Hallströms väg i båda riktningarna.
Nacka Forum Norra och Skvaltan har således ingen busstrafik alls längre, och Skogalundsklippan har endast antikrundan (469) kvar.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: KollekLover skrivet 29 augusti 2021, 16:08:00 PM
Skrivet av: sa0azs

"Linje 442 slutar (har slutat) trafikera Nacka Forum Norra, Skvaltan och Skogalundsklippan. Att den i stället trafikerar Nacka Trafikplats är en klen tröst.
Linje 469 trafikerar inte heller längre Nacka Forum Norra och Skvaltan, utan i stället Nacka Forum och Per Hallströms väg i båda riktningarna.
Nacka Forum Norra och Skvaltan har således ingen busstrafik alls längre, och Skogalundsklippan har endast antikrundan (469) kvar."

Vet någon om detta beror på vägarbeten?

ps hur citerar man någon? ;D
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Buzzlover skrivet 29 augusti 2021, 17:08:13 PM
Citat från: KollekLover skrivet 29 augusti 2021, 16:08:00 PM
ps hur citerar man någon? ;D
OBS! Citerar endast föregående inlägg för exempel syfte
När du trycker på "svara" kan du skrolla ner bland inläggen och till höger högst upp i inlägget (På dator) finns knappen "Infoga citat"
Det ska dock sägas att vid svar av föregående inlägg ska inte citat-funktionen användas (för förklaring se reglerna)
Hoppas detta hjälper.
(Och nej, försöker inte baksätes-administrera utan endast hjälpa för den som blir osäker på detta.)
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Affe/Märsta skrivet 29 augusti 2021, 19:12:17 PM
565 och 565x läggs ned tack vare det är 7-minuiterstrafik på pendeltågen från Upplands-Väsby och det blir utökad trafik till stationen .
dessutom är det svårt att hålla tidtabellen efter  E4:an ibland är man på tid eller så väldigt sen så fort det är olycka eller något annat hinder.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: homer skrivet 30 augusti 2021, 16:22:53 PM
Citat från: KollekLover skrivet 29 augusti 2021, 16:08:00 PM
Skrivet av: sa0azs

"Linje 442 slutar (har slutat) trafikera Nacka Forum Norra, Skvaltan och Skogalundsklippan. Att den i stället trafikerar Nacka Trafikplats är en klen tröst.
Linje 469 trafikerar inte heller längre Nacka Forum Norra och Skvaltan, utan i stället Nacka Forum och Per Hallströms väg i båda riktningarna.
Nacka Forum Norra och Skvaltan har således ingen busstrafik alls längre, och Skogalundsklippan har endast antikrundan (469) kvar."

Vet någon om detta beror på vägarbeten?

ps hur citerar man någon? ;D

Det beräknas bli rejäla köer (mer än idag) när den s.k fyrbåksrondellen tas bort och görs om till någon form av vanlig väg, har sätt ritningar men kan inte riktigt förklara, men det beräknas ske inom några veckor
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Nico skrivet 30 augusti 2021, 18:22:17 PM
Orsaken till förändringarna är väl primärt det att man under en längre tid inte kommer att kunna trafikera Skvaltans väg fullt ut mellan Fyrbåksrondellen/Vikdalsvägen samt den lilla cirkulationsplats som finns på Skvaltans väg vid Koralvägen. Detta då man ska bygga en ny bro, från denna mindre cirkulation och över 222:an, för att ansluta mot Skönviksvägen/Jarlabergsvägen.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: 846 skrivet 01 september 2021, 15:59:32 PM
För hösttidtabellen noterar jag att 69:an fortsatt annonseras att gå till Djurgårdsbrunn, fast den inte gör det. Märkligt att man såväl i tidtabeller som på och i bussarna annonserar "Djurgårdsbrunn" som ändhållplats när bussen inte går tid och - såvitt känt - inte heller kommer att gå tid under hela den tid som återstår av tidtabellen. Det hade varit kul att höra SL:s förklaring till varför man annonserar en ändhållplats som inte trafikeras men känner jag kundtjänst rätt så får man bara ett goddag yxskaft-svar...
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Buzzlover skrivet 01 september 2021, 16:42:18 PM
Som även skrivits i en annan tråd (men lägger in den här då det är relevant även här)
Linje 196 samt 197 har sedan höstidtabellen start (16:e Augusti) börjat trafikera hpl "Tomteboda Postterminal" (fast i tidtabellerna heter det tydligen "Tomteboda" även fast det är samma hpl som 152 samt 507 trafikerar dagtid)
Detta tillägg av hållplats annonseras dock inte på SL:s "Trafikläget" sida, en omdragning (även om den är liten) borde ju iallafall annonseras lite bättre, finns nog resenärer till omkringliggande företag förutom Tomtebodadepån där jag antar att Keolis gått ut med detta internt. Bästa exemplet är väl PostNord som denna omdragning nog underlättar.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: buskörare skrivet 01 september 2021, 16:46:01 PM
Det verkar dessutom som att det är lite si och så med 196 och 197. En kollega jobbar på Keolis och säger att det inte är helt ovanligt att de inte kör förbi den hållplatsen.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Walter skrivet 01 september 2021, 17:01:59 PM
Stannar dem eller inte menar du? Kanske ett "inte" för mycket men det beror på va du menar. Om de kör förbi borde det väl kommuniceras till berörd trafikledning.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: buskörare skrivet 01 september 2021, 17:12:22 PM
Rör 197 som citerat "skiter i att angöra hpl Tomteboda bussterminal".

Så antar att alla förare inte lärt sig åka ner dit än.

Eftersom personen själv är busschaufför, så har SL självklart fått informationen. Är nog få av oss som inte vet hur man gör när ett problem är återkommande.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Nico skrivet 04 september 2021, 21:57:08 PM
Var förbi Tomtebodagaragets slinga och hpl. Tomteboda postterminal idag. Kunde konstatera att det inte bara är nattförarna på 196/197 som inte fått så bra info utan även andra funktioner ligger efter. Det fanns nämligen vare sig märkning eller tidtabeller för 196/197 uppsatta... men det har ju bara gått ungefär två veckor sedan förändringen så...  :P
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Bussmicke skrivet 05 september 2021, 09:52:08 AM
SL...
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Nico skrivet 05 september 2021, 12:48:10 PM
 Nja, som med så mycket annat inom den avtalsstyrda trafiken så är det sedan många år aktuell trafikutövare (i detta fall Arriva) som ansvarar för att hållplatslägen mm. är korrekt skyltade. Sedan är det upp till SL (Trafikförvaltningen) att följa upp att allt som är avtalet oxå utförs och där finns det somligt som skulle kunna göras bättre.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: buskörare skrivet 05 september 2021, 14:23:37 PM
Om Råsta använder samma hållplatsserviceföretag som norrort, är jag inte förvånad. De hade, för ovanlighetens skull, bytt hållplatstidtabellerna på Rindö nu efter sommaren. Det brukar inte ske, så tummen upp för det. Men då hade de satt upp den som börjar gälla när färjan byter till vintertidtabell i mitten av november. Vilket gjorde att det inte stämde helt. Efter tillsägelse, åkte de ut igen och bytte. Och satte upp samma igen! Den som börjar gälla i november 🤦‍♀️ Tillslut blev det rätt. Får se hur det blir när färjan byter tidtabell...
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Ersa skrivet 05 september 2021, 15:04:15 PM
Hållplatsserviceföretag? Jag trodde att alla operatörer skötte detta i egen regi, vilket ju ingår i anbuden.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Nico skrivet 05 september 2021, 15:25:28 PM
Det varierar lite i SL-området liksom även hur samarbete mm. sker mellan de olika trafikutövarna. Inom ramen för dessa verksamheter hanteras i stort sett allt praktiskt som har med hållplatserna att göra samtidigt som de har tät kontakt med övriga funktioner såsom trafikteknik, trafikinformation och trafikplanering.

Keolis har under lång tid haft en egen s.k. hållplatsservice med hållplatstekniker mm. som skött allt det praktiska. I princip har de drivit ett minitryckeri och varit en ganska avancerad och omfattande yrkesgrupp. De hade tidigare bas i Hornsberg och har nu flyttat över till Tomteboda/Ingenting. Nobina sedan köpte tidigare dessa tjänster från olika håll, men primärt från Keolis. I samband med E23-avtalet (Tyresö, Haninge, Nynäs) 2015 så startade de en egen motsvarande hållplatsservice med bas på Jordbrodepån. Nobinas verksamhet är mindre än Keolis, men ändå naggande god. Många i personalen hos Nobina har även ett förflutet hos Keolis och arbetssätt mm. är likartade och följer i stort även det som SL själva hade tidigare.

Arriva å sin sida hade sedan 2012 avtal med en underentreprenör kallad Caretia. Dessa hanterade initialt fordonstvätt etc. men utökade successivt även till andra verksamheter. Man kan dock säga att de haft vissa brister och inom E20, block 1 (Solna/Sundbyberg, Sollentuna och Bromma) samt E32 (Mälaröarna) så har man startat upp detta i egen regi för att få bättre styrning på det, men där finns troligen fortfarande vissa barnsjukdomar. För block 2 (Norrort) så kvarstår dock Caretia avtalstiden ut som jag förstått det. Transdev slutligen har initialt köpt dessa tjänster externt från en mindre aktör, men håller nu även de på att att starta upp verksamhet som liknar de övrigas.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Niclas Wennerlid skrivet 05 september 2021, 17:21:11 PM
Citat från: Nico skrivet 05 september 2021, 15:25:28 PM
Arriva å sin sida hade sedan 2012 avtal med en underentreprenör kallad Caretia. Dessa hanterade initialt fordonstvätt etc. men utökade successivt även till andra verksamheter. Man kan dock säga att de haft vissa brister.

Att Caretia haft vissa brister är väl en rejäl underdrift 8)

Men sen att Arriva hanterat detta inom ramen för sitt avtal mot Trafikförvaltningen på ett uruselt sätt och att Trafikförvaltningen i sin roll följt upp detta med fullständiga skygglappar har ju inte heller hjälpt till.

Jag brukar faktiskt ta detta som ett skolexempel på hur dåligt ett avtal kan skötas!

// Niclas
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: igel skrivet 23 september 2021, 17:24:03 PM
Enligt Vaxholms kommun så ska 681an återgå till sin tidigare sträckning till vintertidtabellen.
CitatBusslinje 681 får ny linjedragning 16/8

På grund av vägarbete vid Norrberget under hösten kommer busslinje 681, från Söderhamnsplan till Kulla vägskäl, att läggas och få ändrad körväg genom Vaxholm. Ändringen är planerad från måndag 16 augusti.

Linjen läggs om till Kungsgatan/Stockholmsvägen (274) och bussen kommer då att trafikera Vaxholms kyrka, Timmermansvägen, Kronängsvägen, därefter Pålsundsvägen och ordinarie sträckning mot Kulla vägskäl.

Arbetet beräknas preliminärt vara klart lördag 11 december 2021 då bussen går tillbaka till sin ordinarie sträckning.
https://www.vaxholm.se/drift-och-underhall/driftstorningar-viktigt-meddelande/2021-08-11-busslinje-681-far-ny-linjedragning-16-8 (https://www.vaxholm.se/drift-och-underhall/driftstorningar-viktigt-meddelande/2021-08-11-busslinje-681-far-ny-linjedragning-16-8)

Att plocka bort topptavlor för att en linje är omlagd i några månader, hör ju inte till det vanliga.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: buskörare skrivet 23 september 2021, 17:52:39 PM
Enligt Arriva är den permanent. Skickade länken, de får prata ihop sig.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: virtual1 skrivet 28 september 2021, 14:19:42 PM
Så bor man på ön Vaxholm så finns from nu ingen buss som trafikerar nån annan väg än Stockholmsvägen/kungsgatan alls, rätt tamt kan tyckas...
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: igel skrivet 28 september 2021, 15:04:55 PM
Fast inte om man betänker hur nära Hamngatan/Eriksövägen går Kungsgatan/Stockholmsvägen, och att den ena alltid har minst 20min trafik i var riktning och dessutom in till stan, och den andra har 6 turer om dagen. Framstår (den eventuella) nedläggningen inte som någon större sak.

Från Skutvikshagen (där det är som alldra längst att gå till bussen) är det runt 500m till Timmermansvägens hållplats, det finns ganska många villaområden norr om Stockholms som har längre än så till bussen.

Eftersom linjen  (nästan) aldrig hade några på eller avstigande på sträckan, är den nog knappast saknad av de boende. 

(Ön i fråga heter Vaxön, Vaxholm(en) är den ö kastellet ligger på)
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: buskörare skrivet 28 september 2021, 16:49:01 PM
Omläggningen var tydligen tänkt som permanent, men pga att man nu förlorat trafiken, valde man bort det. Var svaret jag fick.
Jag ser överhuvudtaget ingen idé med att ha en linje gå Eriksövägen/Hamngatan. Underlaget är väl knappt 2 påstigande/v där och avståndet upp till Vaxholmsvägen/Kungsgatan är marginellt längre.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Maven skrivet 28 september 2021, 22:13:03 PM
Omläggningen borde väl inte ha något att göra med bytet av entreprenör?
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: buskörare skrivet 29 september 2021, 05:30:03 AM
Det är ju de som kör, som bestämmer. Här gör man väl valet att inte göra nått åt linjen.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Buzzlover skrivet 29 september 2021, 12:23:58 PM
Inom kort kommer en större omläggning behövas vid Helenelund station för linje 178, 523 samt 613
https://www.sollentuna.se/trafik--resor/infrastrukturprojekt/tvarbana-till-helenelund/
Ska bli spännande att se hur den alternativa färdvägen kommer lösas.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: igel skrivet 29 september 2021, 12:39:31 PM
Så här står det på trafikverkets sida:
CitatGång- och cykeltrafik och bussar kommer att kunna passera under byggtiden.

https://www.trafikverket.se/helenelund (https://www.trafikverket.se/helenelund)

Antar att det inte kommer att behövas några alternativa färdvägar, utom möjligtvis någon enstaka dag, och då lär 178/613 gå Torshamnsgatan och skippa hållplatserna Silverdals kapell, Anhaltsvägen och Helenelunds station.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 29 september 2021, 18:39:52 PM
Någon som vet om det har börjat att hända saker där ännu?/Ulf
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: F.Å skrivet 29 september 2021, 19:34:07 PM
Nej inget ännu. Enligt länken till Trafikverket pågår upphandling av entreprenör.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: buskörare skrivet 29 september 2021, 20:40:18 PM
När släpps den fastställda förändringen?

Tror inte 681 kommer kortas av, men är såklart nyfiken på om det trots allt blir så.

Hade i så fall hellre sett att den vände vid Ellboda, många som åker dit nu. Många ur 681-mått mätt alltså.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: igel skrivet 29 september 2021, 20:41:41 PM
Vad är det för klientel man har där nu, eller är det bara svampplockare.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: buskörare skrivet 29 september 2021, 20:51:50 PM
Det är väl mest fd narkomaner/alkoholister vad jag hört. Och endel som jobbar där.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: KollekLover skrivet 11 oktober 2021, 16:13:34 PM
Nu har de beslutade förändringarna kommit.

https://www.sll.se/globalassets/5.-politik/politiska-organ/trafiknamnden/2021/10-19-oktober-2021/15-information-om-trafikforandringar-infor-trafikaret-2022-t22.pdf

Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: igel skrivet 11 oktober 2021, 16:26:33 PM
Avkortandet av 681an finns inte med.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: buskörare skrivet 11 oktober 2021, 17:09:32 PM
Det var väl dock väntat att man struntade i den, med tanke på återgången till Hamngatan/Eriksövägen i Vaxholm.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: Buzzlover skrivet 11 oktober 2021, 17:09:56 PM
Ja det blev en del förslag som inte kom längre.
698:ans vardags-avgång försvinner inte men den blir omdragen, så där blev bara halva förslaget verklighet.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: IvveRivve004 skrivet 17 oktober 2021, 16:44:13 PM
Det stod ingenting om att 405 skulle sluta gå till Hornsberg, att 484:an skulle läggas ned eller att 71:an skulle gå till Hästhagen istället för Jarlaberg heller. Det är skönt att Hornsbergsborna inte blir av med ytterligare en busslinje sen buss 50 försvann därifrån (jag tycker personligen att man hade kunnat förlänga den idag rätt trista linjen 69 till Hornsberg). Det är också skönt att 484:an blir kvar eftersom sjöstadsborna under högtrafik inte behöver ta 71:an eller 469:an till Värmdövägen och byta till en överfull 474. Det är också skönt att länken mellan Jarlaberg och Sickla udde blir kvar. Men att de inte tänker lägga ner av 403:an gör mig besviken. Som jag tidigare skrivit hade jag helst sett en ny busslinje som går mellan Jarlaberg och 74:ans tidigare ändhållplats på Krukmakargatan via Nacka Forum, Sickla köpkvarter, Hammarby sjöstad, Skanstull och Södersjukhuset, där den ersätter dagens 71:a och 74:a. Buss 71 i sin tur går till Hästhagen och ersätter buss 403 medan buss 74 får en ändrad sträcka från Skanstull via Gullmarsplan och Sköntorp till Valla torg i Årsta där den ersätter busslinje 164 som läggs ner. Jag har alltid retat mig på att det sen Tvärbanan förlängdes till Sickla inte finns någon bussförbindelse från Södra station och Skanstull till Sickla köpkvarter.
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: KollekLover skrivet 28 november 2021, 23:17:52 PM
Är det någon som vet varför 142:an ska sluta stanna vid Kristallvägen mot Älvsjö? Stod inget om det i trafikförändringsdokumentet.

Vet inte vad jag tycker om det nya formatet på tabeller med det är väl positivt att man får en överblick över alla hållplatser först
https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/v615.pdf

https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/v624.pdf

660 har en annan design på hållplatslistan
https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/V660.pdf
Titel: SV: Trafikförändringar i SL-trafiken 2021/2022
Skrivet av: igel skrivet 29 november 2021, 08:25:30 AM
Ser ut som om väldigt många av Transdevs linjer har den annorlunda designen, den är för övrigt samma som den spårbundna trafiken.