Huvudmeny

Vegor i vinterföre

Startat av Dan Henriksson, 03 februari 2008, 13:54:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Dan Henriksson

Det gäller att passa på och ta några bilder när det fallit lite snö, den är säkert borta snart! Här är två bilder från E18, tagna strax norr om Brottby trafikplats:




Synd att motorvägen blir så snabbt uppkörd, det hade varit trevligt med lite snörök!

Vad tycker ni om vitbalansen (färgtemperaturen)? Ser det vettigt ut eller finns det antydan till färgstick? Drog upp tempen lite, men är osäker på om det blev bra.

Hälsningar Danne H

Patrik

Jag tycker det ser väldigt bra ut, fick du ta dig ut till de små skogsvägarna runt omkring E18 för att komma dit därifrån du fotade?

OSkar000

Den nedre bilden ser en aning röd ut i mina ögon. Dock är det väldigt svårt att vitbalansera bilder med mycket snö och allra helst snöblask så att de ser verklighetstrogna ut. Det är väldigt lätt att få röd eller blåstick i bilderna om man inte har någon bra grå yta att ha som referens.

100mm är förövrigt en riktigt trevlig brännvidd, en bra avvägning mellan de klassiska vidvinkel/normal-bilderna och långa teleperspektiv.

Dan Henriksson

#3
Citat från: Patrik skrivet 03 februari 2008, 14:06:45 PM
Jag tycker det ser väldigt bra ut, fick du ta dig ut till de små skogsvägarna runt omkring E18 för att komma dit därifrån du fotade?

Tack! Ja, jag tog vägen som går in vid Brottbymacken och som småningom leder till Vada kyrka. Bron som ligger någon halvmil norr om den jag stod vid idag, kan man komma till om man går från Angleterre och går via Morsta gård. Sedan är det bara att fortsätta genom skogen mot Ekskogen ...  :)

Möllers

Snygga snö bilder på motorvägen alla gånger  :)
Jo kom lite snö i Landskrona igår vid 19:00 kom mycket då sen slutade det snöa sen.
Det är borta idag snön trist jag hann åka med swebus 6244 i snön igår kväll den halkade lite i snön inte mycket  ;D

Dan Henriksson

Citat från: OSkar000 skrivet 03 februari 2008, 14:20:55 PM
Den nedre bilden ser en aning röd ut i mina ögon. Dock är det väldigt svårt att vitbalansera bilder med mycket snö och allra helst snöblask så att de ser verklighetstrogna ut. Det är väldigt lätt att få röd eller blåstick i bilderna om man inte har någon bra grå yta att ha som referens.

100mm är förövrigt en riktigt trevlig brännvidd, en bra avvägning mellan de klassiska vidvinkel/normal-bilderna och långa teleperspektiv.

Ja, det stämmer väl in med vad jag själv var lite rädd för, att det skulle vara en liten dragning åt det röda. Men då ska jag försöka undvika det i fortsättningen. Som du säger så är det knepigt med snö, man vill ju inte att den ska se grådaskig ut.

Instämmer, 100mm är väldigt skön att använda, den verkar ge skarpa bilder och det blir en lagom teleeffekt.

Dan Henriksson


Krille

Citat från: OSkar000 skrivet 03 februari 2008, 14:20:55 PM
Den nedre bilden ser en aning röd ut i mina ögon. Dock är det väldigt svårt att vitbalansera bilder med mycket snö och allra helst snöblask så att de ser verklighetstrogna ut. Det är väldigt lätt att få röd eller blåstick i bilderna om man inte har någon bra grå yta att ha som referens.

Kanske skulle en lätt temperatur-justering åt det kallare hållet hjälpa?

/K

Bussmicke

Det var unge för det jag tänkte på också, kanske 1-200 grader nedåt.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jan

Citat från: Dan Henriksson skrivet 03 februari 2008, 13:54:33 PM
Det gäller att passa på och ta några bilder när det fallit lite snö, den är säkert borta snart! Här är två bilder från E18, tagna strax norr om Brottby trafikplats:




Synd att motorvägen blir så snabbt uppkörd, det hade varit trevligt med lite snörök!

Vad tycker ni om vitbalansen (färgtemperaturen)? Ser det vettigt ut eller finns det antydan till färgstick? Drog upp tempen lite, men är osäker på om det blev bra.

Hälsningar Danne H


Enligt mitt sett att se på det - Detta är den bästa linjevagn som finns att köra. Bara servicen blir till så blir det många problemfria mil.(Y)
I branschen 37 år

Fredde

Mycket trevliga bilder!

CitatEnligt mitt sett att se på det - Detta är den bästa linjevagn som finns att köra. Bara servicen blir till så blir det många problemfria mil.(Y)

Hur är dessa att köra? Vad är bra och mindre bra? Vad kan man jämföra med?

/Fredde (som har kört typ alla Volvo, utom Vega)

Jan

Citat från: Fredde_J skrivet 03 februari 2008, 15:53:17 PM
Mycket trevliga bilder!

Hur är dessa att köra? Vad är bra och mindre bra? Vad kan man jämföra med?

/Fredde (som har kört typ alla Volvo, utom Vega)

Stor förareplats, tyst, bra halvljus, super heljus, skön innerbelysning, inget som krånglar. Negativt är att fylla på kylarvatten kräver högre skolan av akrobatik.
I branschen 37 år

Fredde

CitatStor förareplats, tyst, bra halvljus, super heljus, skön innerbelysning, inget som krånglar. Negativt är att fylla på kylarvatten kräver högre skolan av akrobatik.

Låter som en bra kombination. Om nu inte motorn segar.... Men att vi skulle bli tilldelade denna modell kan man knappast drömma om.


Skalman

Fina vinterbilder!

Att få rätt färgtemp på snöbilder är inte enkelt, jag tycker du
har lyckats bra.

Dan Henriksson

Citat från: Skalman skrivet 03 februari 2008, 16:22:48 PM
Fina vinterbilder!

Att få rätt färgtemp på snöbilder är inte enkelt, jag tycker du
har lyckats bra.

Tack så mycket!  :)

Jag har, efter tidigare kommentarer, ändå roat mig med att ändra en av bilderna, får se om den är bättre! Temperaturen är sänkt några hundra grader, till 6 000 Kelvin:


Är den "cool enough"?  :)