Året var 2015 (norsk)

Startat av Magne, 31 december 2015, 14:29:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magne

Nok et år er gått. Jeg syns ikke det er lenge siden jeg satt og skrev en årskavalkade. Men det er nok ganske så nøyaktig ett år siden om jeg vil eller ei. For min del har dette vært det året vært et år med liten delaktighet i bussverdenen. Jeg har dedikert mitt år til det jeg faktisk er utdannet til, nemlig som artist på scenen. Jeg har vært i utlandet totalt ni måneder i år og jobbet som sanger. Øvd innshowene i Sverige, og fremført dem i Hellas og på Lanzarote. Resten av tiden har gått med til buss og reising, så jeg har greid å samle sammen til en liten bildeserie også i år!


Januar

En av mine første bussopplevelser i år var på Rjukan. Her ble jeg med Fjellbussen til Gaustadtoppen, og fikk en nostalgisk og flott tur med en Scania Classic i snøføyka.



Vel hjemme i fikk jeg et flott bilde av tre oppstilte Kinabusser fra Oslobuss




Februar

I februar tok jeg turen til New York for første gang i mitt liv. Jeg virkelig elsket byen. Til tross for 20 minusgrader de to første dagene med sterk turbulent vind fra de høye bygningene, innfridde byen alle mine forventninger, og enda litt til. Det ble også tatt et par bilder i sprengkulda, men dette var det jeg fant som var mest "amerikansk". Men jeg måtte le derborte da det kom to cm med snø en dag, og alle veier og skoler ble stengt, mens bussene kjørte med kjetting på flatmark.



Etter turen til det store eplet, satte jeg kursen mot Sverige for å påbegynne min første profesjonelle artistjobb.


Mars

I Sverige bodde jeg i 7 uker sammen med 50 dyktige artister, hovedsakelig fra vårt naboland. På 7 uker skulle vi øve inn fem show som skulle spilles på ulike hoteller rundt om i Syden, fra Gran Canaria i vest, til Tyrkia i øst. Vi bodde på en herregård kalt Engeltofta ved Gävle i Sverige, noe som var en veldig fin periode av mitt fjorår. Her fikk jeg tatt et bilde av gården under fjorårets spesielle solformørkelse.



På slutten av oppholdet mitt i Sverige fikk jeg tildelt team og destinasjon for mitt artistopphold i det store utland. Jeg fikk tildelt øya Samos i Hellas, noe jeg gledet meg veldig til å oppsøke. Før jeg reiste ut av landet, fikk jeg en god måned hjemme. Jeg rakk en liten tur innom familien i Olden, hvor jeg fikk sett et nostalgisk eldre Volvo i Fjord1 farger, riktig nok med Nettbusslogo




April

I påska dro jeg til fjells for å kjøre JVB's historiske beltebiler. Det var en utrolig følelse å sette seg bak rattet på den mektige maskinen og riste seg innover fjellsidene i Jotunheimen. Dette var noe annet enn noe annet jeg har kjørt i hele mitt liv. Så utrolig moro!



Så var det klart for å avduke Norges første elbusser. De kom til Stavanger, og ble levert av Ebusco. Det ble en fin dag med åpning, snorklipping, prøvekjøring og mye annet hyggelig. Nå er det bestilt tre busser til Stavanger, så det blir det spennende å følge med på fremover.



Så dro jeg Bergen for å skrive om den bussen i Norge som har flest dører. Solaris leverte i vår en buss til Bergen med fem doble dører for å øke kapasiteten inn og ut av bussen. Jeg fikk et bra stilig bilde ute på helikopterområdet




Mai

Så var det på tide å forlate Norge for en god stund. 1. mai satte jeg meg på flyet til Hellas for å bli greker! Vel fremme på Samos ventet den vakreste idyllen jeg har møtt i mitt liv. Her skulle jeg få lov til å bo et halvt år for å glede og underholde skandinaviske gjester på hotell. Utrolig moro!



Det var til og med et par moderne bybusser her også! Lavgulv og Euro 6. Rullestolheis både foran og bak! ;)




Juni

Samos ligger veldig nære Tyrkia. Ja, faktisk så nære at med en god kastearm, kan du kaste stein på landet med gode vindforhold. Noen dager i uken gikk det en båt til Kusadashi, eller hvordan man skal skrive det. Dette er ikke langt fra ett av verdens syv underverker i Ephesus. Dette er det av de syv underverker som er best bevart, som besøkes av tusener av tusener av mennesker hvert eneste år. Ephesus rommer også ett av verdens største Amfiteatre. Det var bare hakket større enn amfiteateret jeg jobbet i den sommeren – haha!



For å komme til Ephesus, tok jeg en moderne og flott bybuss som ikke tok stort mye mer plass i trafikken enn en knappenål.



Hjemme på øya Samos kom den lokale bybussen mellom Pythagorio (hvor jeg bodde) og Vathi, som er hovedstaden på øya. Utrolig moro å være omgitt av en så gammel busspark. Jeg følte jeg fikk leve i en tidsalder jeg selv aldri fikk oppleve. Bare synd jeg aldri hadde tid til å reise med bussene selv.




Juli

Denne måneden var det så varmt, at jeg tok ingen bilder av noen busser. Det var 40 grader hele juli og godt ut i august, så det å bo i varmen og ikke ha air condition på rommet, gjorde at kamera, buss og fotografering forsvant langt ut i bakleksa. Jeg har derimott mer å by på, så jeg får heller returnere en gang tiden er på min side og lage en Samos bildespesial. Jeg får heller legge ut et bilde av hvordan det så ut da jeg stod på scenen i sommer.


Ja, det er meg i midten da, for dere som lurte ;)


August

Dette er den eldste bussen som er i daglig drift på øya. Jeg har ikke eksakt årstall, men den er ikke ny!




September

På en utflukt jeg hadde med en av guidene på hotellet, kom i prat med en sjåfør som min guidekollega brukte å være med på flyplassen i Samos. Vi stoppet med han, småprata og jeg fikk ta bilde av bussen hans. Han var storfan av Setra, og ville ikke bytte bussen om så han fikk sparken om ikke.




Oktober

Så var det på tide å skifte beite. Sommeren på Samos var over, og jeg og mitt team ble forflyttet til Lanzarote. Jeg takket nei til å bli der hele vinteren, men jeg sa ja til å være der en måned, for å få ett innblikk i en annen scene, og en annen kultur. Før jeg kom til Lanzarote, rakk jeg akkurat innom BusWorld i Belgia. Her var det ikke mye nytt. Det som var mest spennende her i år etter min mening, var den nye dobbeltdekkeren til VDL. Det hadde jeg aldri trodd jeg skulle si for noen år tilbake.



Så her skulle jeg altså bo de neste fire ukene. Og som jeg elsket stedet!



Rare busser hadde de her også!




November

Jeg fikk være med en av TUI sine busser på en guidet tur til Timanfaya, som er den delen av Lanzarote som sist hadde vulkanutbrudd. På 1700-tallet hadde 44 vulkaner utbrudd her på samme tid i over 6 år! Det skapte grunnlaget for en utrolig spennende og dramatisk nasjonalpark, som har en spesialbygget vei som går opp og ned de bratte fjellsidene.



Det var en fantastisk solnedgang her i denne vulkannasjonalparken. Ikke hver dag jeg ser noe sånt i november.



Så var det på tide å avslutte artistkarrieren for denne gang, og vende nesa hjem til Norge. Den første tiden bestod mye av forkjøelse, da det å reise fra 32 grader i lang tid til minusgrader ikke ble varmt mottatt av kroppen.


Desember

Sykdommen ga seg, og mesteparten av desember ble brukt om bord i Color Line sine ferger til Kiel. Jeg jobbet om bord med å filme show, så det ble ikke så mye tid til buss. Men, jeg fikk da kjøre en liten Solaris til sørlandet, så det ble en fin avslutning på bussåret 2015-12-30



Da gjenstår det bare for meg å takke for året som har gått, og ønske alle et godt nyttår. Jeg blir enda mer delaktig i bussbransjen til neste år, og jeg gleder meg til å se mange av dere langs veien, både ansikt til ansikt, og som møtende trafikanter ute på veien. Godt nyttår, alle sammen!
Hilsen Magne!


Besøk meg på www.magnehaheim.no

Johan B

Lika trevligt bildsvep som vanligt. Gott nytt år!