VDL mot Solna strand (Arriva) - 3 mars 2015

Startat av Mikael T Nilsson, 04 mars 2015, 07:05:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Sedan mitten av december har Arriva Norrort turer till Solna strand i och med att linje 609 (Gribbylund-Danderyds sjukhus) förlängdes dit från Danderyds sjukhus och linje 156 lades ned.

Denna morgon trafikerades linje 609 av VDL- och Volvo B9S-vagnar.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Nico

Kan inte säga att det är den mest lyckade vagntypen på den delen av linjesträckningen som tillhörde 156. Några ställen i Solna är ganska trånga och svängen vid (oavsett riktning) minicirkulationen vid Ekensbergsvägen [bron] och Landsvägen är som gjord för att skada bussar i. Vi provkörde ju med boggivagn här när det var nytt och rekommenderade att man inte skulle försöka sig på det framöver. Vet att man sedan gjorde några förbättringar här, men jag har åkt en å annan tur på sistone och både normalbuss och led har det besvärligt så boggivagnar bör ha det ännu lite krångligare.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikael T Nilsson

Citat från: Nico skrivet 04 mars 2015, 07:31:36 AM
Kan inte säga att det är den mest lyckade vagntypen på den delen av linjesträckningen som tillhörde 156. Några ställen i Solna är ganska trånga och svängen vid (oavsett riktning) minicirkulationen vid Ekensbergsvägen [bron] och Landsvägen är som gjord för att skada bussar i. Vi provkörde ju med boggivagn här när det var nytt och rekommenderade att man inte skulle försöka sig på det framöver. Vet att man sedan gjorde några förbättringar här, men jag har åkt en å annan tur på sistone och både normalbuss och led har det besvärligt så boggivagnar bör ha det ännu lite krångligare.

Det kanske förklarar varför jag aldrig sett långversionen av VDL-vagnar på 609:an mot Solna strand, d v s de i 8700-serien.
Vagnarna i 8500-serien är ju av den kortare varianten. På "Råsta-tiden" (156:an) var det ju max den kortare boggivarianten som trafikerade linjen, dock Scania och inte VDL.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Måns Johannesson

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 04 mars 2015, 08:39:14 AM
Det kanske förklarar varför jag aldrig sett långversionen av VDL-vagnar på 609:an mot Solna strand, d v s de i 8700-serien.
Vagnarna i 8500-serien är ju av den kortare varianten. På "Råsta-tiden" (156:an) var det ju max den kortare boggivarianten som trafikerade linjen, dock Scania och inte VDL.

Jag har dock sett 8700-vagnar på 609 en del (oftare än 8500 som jag bara tror jag sett en gång). Har även sett lång Scania boggi (7670 eller 7671) på 609. Vanligast är dock ledvagnar. Att det på 156 under Råsta tiden inte gick långboggi är väl inte så konstigt då det inte fanns några sådana i Råsta. Fast även under Råsta-tiden såg jag mest ledvagnar på 156.

/Måns

Mikael T Nilsson

Citat från: Måns Johannesson skrivet 04 mars 2015, 21:10:58 PM
Jag har dock sett 8700-vagnar på 609 en del (oftare än 8500 som jag bara tror jag sett en gång). Har även sett lång Scania boggi (7670 eller 7671) på 609. Vanligast är dock ledvagnar. Att det på 156 under Råsta tiden inte gick långboggi är väl inte så konstigt då det inte fanns några sådana i Råsta. Fast även under Råsta-tiden såg jag mest ledvagnar på 156.

/Måns

Tack för info. Då har man nog inte planerat något vad gäller tursättning av vagntyp kontra stadsmiljön i Solna.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.