VDLs bussar på 676 Dörrproblem?

Startat av J0han, 23 december 2011, 12:38:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

J0han

Hur hade dom tänkt med dörrarna på dessa bussar?, dom har ju en rätt stor vana att flyga upp under färd idag tex flög framdörren upp 3ggr under färd eller är det tänkt att vi ska få lite extra frisk luft?  ;D

bjorn_k

Om dörren flyger upp under färd så är det oftast föraren som haft för bråttom iväg... Dörrpelaren har inte fått tid att gå upp i låst läge innan man lämnar hpl. Turen tar lägre tid att köra med dessa än en "vanlig" buss, det är bara att acceptera...

bjorn_k

OBS! Oftast... Självklart kan det vara tekniskt fel på vagnen.

J0han

Citat från: bjorn_k skrivet 23 december 2011, 18:14:32 PM
OBS! Oftast... Självklart kan det vara tekniskt fel på vagnen.

Jo föraren försökte stänga dörren massor med ggr men utan verkan utan det fick resultera att någon fick hjälpa till och dra åt sig dörren

homer

hemskt att man 2011 inte ska klara av att konstruera bussdörrar som fungerar utan problem, och då tänker jag på samtliga tillverkare

Robert T

Citat från: homer skrivet 23 december 2011, 20:52:44 PM
hemskt att man 2011 inte ska klara av att konstruera bussdörrar som fungerar utan problem, och då tänker jag på samtliga tillverkare

Listan på saker man inte kan göra nu men kunde förr är ganska lång.  ::)

J0han

Citat från: Robert T skrivet 23 december 2011, 20:54:16 PM
Listan på saker man inte kan göra nu men kunde förr är ganska lång.  ::)

haha ja det känns som dom bara fyller den listan hela tiden  :-\

Ersa

Citat från: homer skrivet 23 december 2011, 20:52:44 PM
hemskt att man 2011 inte ska klara av att konstruera bussdörrar som fungerar utan problem, och då tänker jag på samtliga tillverkare

Själva designen på modellen är det inget fel på. Utåtgående dörrar som går igen, för att sedan låsas genom att lyftas uppåt är i regel de tätaste och säkraste dörrarna. Förutsatt att tillverkaren konstruerat en gedigen konstruktion och att bussens ägare sett till att alla justeringar är rätt inställda. Inte bara Mercedes och Setra har denna typ av konstruktion, utan även många andra. Underbart med knäpptyst i 90 km/t trots kraftig sidvind. :)

Volvos egen konstruktion av utåtgående dörrar som kom på 8500:an i och med 2002 års modell och i viss mån finns kvar än idag är betydligt sämre genomtänkt, och krånglar i regel oftare. Vissel och tjut från otäta dörrar är vardag, och ofta låser låskolven inte efter att dörren stängts. Men då höjs heller denna dörr inte upp i "skenor", utan ska istället låsas med någon form av låskolv i överkant, vilket funkar "lite sådär". Nu när Säfflefabriken återgått till vanliga klassiska inåtgående linjedörrar tycker jag att de gjort ett bra val. Inte för att det är de bästa dörrarna, utan mest för att om man inte kan bygga riktiga dörrar på rätt vis, så bör man hålla sig till gamla säkra kort.

Dessutom klarar dagens största operatörer (som kör upphandlad linjetrafik) av att serva och laga klassiska enkla dörrar mycket bättre än lite avancerade "turistbussdörrar" som sitter fram på VDL. Jag menar inte att klanka ner på Norrtäljedepån. Jag menar bara att att det kanske inte är helt optimalt för en stor depå hos ett stort företag med många förare och många mekaniker att köra med en massa avancerade bussar med för dem helt oprövad teknik. I detta fall framdörrens konstruktion. Men alla är vi barn i början, och om ett tag har nog alla blivit mer vana i kläderna och erfarna av alla egenheter och klassiska småfel, och därmed blivit mer vana att laga dem.

CS

Citat från: Ersa skrivet 23 december 2011, 23:23:24 PM
Volvos egen konstruktion av utåtgående dörrar som kom på 8500:an i och med 2002 års modell och i viss mån finns kvar än idag är betydligt sämre genomtänkt, och krånglar i regel oftare. Vissel och tjut från otäta dörrar är vardag, och ofta låser låskolven inte efter att dörren stängts. Men då höjs heller denna dörr inte upp i "skenor", utan ska istället låsas med någon form av låskolv i överkant, vilket funkar "lite sådär". Nu när Säfflefabriken återgått till vanliga klassiska inåtgående linjedörrar tycker jag att de gjort ett bra val. Inte för att det är de bästa dörrarna, utan mest för att om man inte kan bygga riktiga dörrar på rätt vis, så bör man hålla sig till gamla säkra kort.

Du är väldigt duktig på att prata dåligt om Säffles utåtgående dörrar och att det var bra att man gått över till inåtgående i nya 8900, men har du över huvud taget provat den nya modellen själv? De inåtgående i nya 8900 viner och låter betydligt mer än den senaste varianten av de utåtgående dörrarna på 8500 (efter 05 och framåt).

Efter man monterade fäste även i överkant av dörren och tog bort låskolven fungerar dom dörrarna faktiskt väldigt väl för det mesta.

Ersa

Citat från: CS skrivet 23 december 2011, 23:39:46 PM
Du är väldigt duktig på att prata dåligt om Säffles utåtgående dörrar och att det var bra att man gått över till inåtgående i nya 8900, men har du över huvud taget provat den nya modellen själv? De inåtgående i nya 8900 viner och låter betydligt mer än den senaste varianten av de utåtgående dörrarna på 8500 (efter 05 och framåt).

Efter man monterade fäste även i överkant av dörren och tog bort låskolven fungerar dom dörrarna faktiskt väldigt väl för det mesta.

Det är svårt att vara nöjd med dörrkonstruktionen som kom 2002. De pyser, klickar, låser inte och viner. Ibland smäller de upp så kraftigt att de en dag kanske rentav kommer att slå in sidorutan bakom dörren. Företagets kunder klagar, och mekanikerna tvingas tillbringa onödigt mycket tid med att skruva framdörr, när de istället kunna göra annat. Synd att det inte finns någon slags konverteringssats som gör att man billigt och enkelt skulle kunna bygga om en befintlig dörr till en mer pålitlig konstruktion.

Jag har dessvärre inte kört någon 8900 än. Men jag är helnöjd så fort jag får ett långt pass i en sent byggd 8500 i Nobinas 006x-serie, som med sin I-shift, delade vindruta och den klassiska inåtgående breda enkla linjedörren gör den till en nästan helt optimal linjevagn. Till 0065-0069 kastar jag ut många pluspoäng, ska du veta. :)

CS

Citat från: Ersa skrivet 23 december 2011, 23:50:13 PM
Det är svårt att vara nöjd med dörrkonstruktionen som kom 2002. De pyser, klickar, låser inte och viner. Ibland smäller de upp så kraftigt att de en dag kanske rentav kommer att slå in sidorutan bakom dörren. Företagets kunder klagar, och mekanikerna tvingas tillbringa onödigt mycket tid med att skruva framdörr, när de istället kunna göra annat. Synd att det inte finns någon slags konverteringssats som gör att man billigt och enkelt skulle kunna bygga om en befintlig dörr till en mer pålitlig konstruktion.

Jag har dessvärre inte kört någon 8900 än. Men jag är helnöjd så fort jag får ett långt pass i en sent byggd 8500 i Nobinas 006x-serie, som med sin I-shift, delade vindruta och den klassiska inåtgående breda enkla linjedörren gör den till en nästan helt optimal linjevagn. Till 0065-0069 kastar jag ut många pluspoäng, ska du veta. :)

Efter 2005 (osäker på exakt årtal) så gjorde Säffle om den värdelösa konstruktionen som fanns från början på 8500, den som finns i de flesta Nobinas trängselvagnar och 55XX boggi. Istället för en låsmekanism över dörren som inte alltid stänger ordentligt har man inget som ska låsas utan dörren hålls tillbaka med tryck. Man satte också en extra arm i överkant så dörren är betydligt stabilare och tätare. Vid 60km/h slår en liten spärr ner som extra säkerhet, men det är väldigt sällan det har ställt till några problem.

Själv har jag kört alla tre varianter mycket och den senaste versionen av Säffles 8500 dörr är den som fungerar bäst för det mesta. Dörrarna i 8900 tenderar att knarra och vina betydligt mer. Överlag har man lyckats skapa mycket mer vindljud i 8900 än i föregångaren tyvärr...