VDL Futura i Birka skrud

Startat av Fikman, 31 oktober 2011, 19:13:47 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fikman


Fick en minut över idag att titta på dom 2 dalabussarna som ska gå på Birka körningen, var en klart trevlig förarplats, gott om plats för en reslig nordbo, dock inte så mycket plats för privat väska, fin inredning med bra belysning och avdelade fack i lastutrymmet så man får ordning där. Enda minuset var inklivet till toa vilket skede från trappsteg nummer 2, det gör att du är tvungen kliva ner/in på toa vilket är en lite besvärlig manöver och ett rätt högt steg med. Slänger upp några kort med, njut av de fina på korten inte på bristande kvalite taget i garage i motjus med mobil ;D








Peter Elmheden

Fina bilder om något suddiga...
Hoppas bara att förarna är informerade om BK2 reglerna i huvudstaden.
Det går med andra ord inte att köra "smitvägarna" igenom citykärnan längre med dessa 2-axliga bussar (övervikt).

Fikman

Citat från: Peter Elmheden skrivet 31 oktober 2011, 20:05:26 PM
Fina bilder om något suddiga...
Hoppas bara att förarna är informerade om BK2 reglerna i huvudstaden.
Det går med andra ord inte att köra "smitvägarna" igenom citykärnan längre med dessa 2-axliga bussar (övervikt).

Varför skulle dom inte få de, det är ju tillåtet med 10 tons axeltryck på bk2, totalvikten är ju 19,1 ton

Peter Elmheden

Citat från: Fikman skrivet 31 oktober 2011, 20:22:05 PM
Varför skulle dom inte få de, det är ju tillåtet med 10 tons axeltryck på bk2, totalvikten är ju 19,1 ton

Ja exakt men räkna vidare på det. Nu kan inte jag den exakta specningen på dessa bussar.
Fast antar man att de väger runt 8.5 - 8.8 ton på bakaxeln och pressar in 50 personer plus en massa bagage vart hamnar du då?

Fikman

Citat från: Peter Elmheden skrivet 31 oktober 2011, 20:34:29 PM
Ja exakt men räkna vidare på det. Nu kan inte jag den exakta specningen på dessa bussar.
Fast antar man att de väger runt 8.5 - 8.8 ton på bakaxeln och pressar in 50 personer plus en massa bagage vart hamnar du då?

Man får sitta i knät på varandra i främre halvan då ;D. Max axelbelastning är 7,1 fram och 12 bak så jo fulllastad så ja.

Peter Elmheden

Citat från: Fikman skrivet 31 oktober 2011, 20:49:44 PM
Man får sitta i knät på varandra i främre halvan då ;D. Max axelbelastning är 7,1 fram och 12 bak så jo fulllastad så ja.

Precis, jag vill inte verka vara viktigpetter här men det räcker med 25 personer i bussen och inget bagage så åker man dit.
Jag vet att polisen hade en "drajv" i somras mot sightseeing/kryssningsbåts-bussarna.


yngrot

Läckert bakparti  men varför är det utbyggt upptill ??   Ang förarplatsen så undrar jag var dörrknappar sitter?? 
Ang det Peter E skriver om så kan man undra hur de tänkt vid specning ang vikten??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niclas Rosenius

Citat från: yngrot skrivet 02 november 2011, 10:45:36 AM
Läckert bakparti  men varför är det utbyggt upptill ??   Ang förarplatsen så undrar jag var dörrknappar sitter?? 
Ang det Peter E skriver om så kan man undra hur de tänkt vid specning ang vikten??

  Modellen finns som 2-axlig i längderna 12,2 m och 12,9 m, sedan som 3-axlig från 13,1 till 14,8 enligt pressreleasen från Busworld.

  //Niclas

Bussföraren

Citat från: Peter Elmheden skrivet 31 oktober 2011, 21:58:26 PM
Precis, jag vill inte verka vara viktigpetter här men det räcker med 25 personer i bussen och inget bagage så åker man dit.
Jag vet att polisen hade en "drajv" i somras mot sightseeing/kryssningsbåts-bussarna.


50 personer på 85 kg och minst 2 öllådor var + ett antal flaskor kosken.
Jag blev vägd när Vasa körde Birka på 1990 talet :-) och det var överlass o allt elände, och det med en B10M vanHool....

Det går inte att köra sånt här med 2 axlig bakmotorbuss

Arnt Helge

Citat från: yngrot skrivet 02 november 2011, 10:45:36 AM
Läckert bakparti  men varför är det utbyggt upptill ??   Ang förarplatsen så undrar jag var dörrknappar sitter?? 

Utbygget er nok bare en del av designet. Bakpartiet er jo bare en "facelift" av Bova Magiq. Forskjellen er lamper og at enkelte linjer er blitt skarpere, mens andre er blitt rundere.

Dørknapper er de to helt til venstre under tachograf.
Arnt Helge



Stolt bussjåfør siden 1998!