Huvudmeny

Veckan som gått

Startat av Hans Fredriksson, 16 november 2010, 13:42:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Fredriksson


Pga vagnbrist inlånas det buss till förstärkningsturen på linje 101 Habo.
Första gången för mig att köra Spaceliner


Kanske inte helt optimalt för stadskörning. En rejäl höggolvsbuss, svårt att kommunicera med resenärerna vid påstigning. Men ingen klagade man åker helt enkelt kungligt.


Förarplatsen är däremot ingen höjdare. Dvs man sitter lågt.


Bekvämt med egen dörr.


Ngn förare säger att det känns som man sitter i fosterställning när man kör.
Så illa är det inte men visst saknar man den långa sikten framåt.


Dagen efter blev det för Swebus en bekant buss fast i en kortare variant.


Veckan avslutas med söndag och beställningskörning.
6814 med mittmotor och överlägsen väghållning går som en dröm. Att växellådan Volvo I-shift är världsberömd är lätt att förstå.
Carlsberg förknippas med öl och det var precis det var. En promotionresa med restauranganställda.
Var? En domkyrka och ett slott där man i byggnaden har daterat en vägg. Och då bestämt att huset är Sveriges äldsta byggnad. Och i ett sådant gammalt hus låter man den nye landshövdingen fru Nilsson bo i.
Äldsta profana byggnad är bäst att tillägga. Sveriges äldsta sakrala byggnad (kyrka) ligger inte så långt härifrån.
96 pantbara ölflaskor plus burkar och diverse annat samlade ihop. Men nu har klockan slagit 05:00 och det är måndagsmorgon. Det ska köras Habo på eftermiddagen.

Carl Eric

Det är när man ser bilder som dessa som man blir intresserad av bussföraryrket...
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Tonniiie

Alltid kul med dina reportage :)

Fortsätt gärna så :)

MVH Tonnie

Ersa

Visst var det i Linköping som 6814 hamnade? :)

Rob

trevliga bilder!!
CitatPga vagnbrist inlånas det buss till förstärkningsturen på linje 101 Habo.

Då förstärkte du mig och nu förstår jag det hela! Blev helt förvånad när Smålands bussen körde för mig! Visste inte bättre att Swebus körde förstärkning, men nu har jag svar!

//Rob

Trier

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 16 november 2010, 13:42:23 PM

Förarplatsen är däremot ingen höjdare. Dvs man sitter lågt.

Smaken är förvisso delad men Spacen har alltid varit en av mina favoritbussar. Iaf på långkörningar och till lite mer högljudda sällskap. Dels gillar jag verkligen att sittställningen är mer personbilslik plus att det är gott om plats i "cockpit" och lugnt och skönt är det också. På skidresor till Alperna slipper man lyssna på Snowroller  :)

Att man sitter lägre har aldrig stört mig. Sen har jag iofs alltid föredragit bussar med ett tak ovanför föraren vilket innebär dubbeldäckare, HDS och Space.

Förutom om det är en lugn och trevlig grupp på dagsutflykt - då är det bättre med en HDH/Cityliner.

Spacen har dessutom ett grymt bagageutrymme! Har man dessutom skidbox på får man ju med sig hela världen känns det som.

Synd att såväl Space som HDS utgått ur sortimentet!

//Mr T

Knut

Støtter det med tak over hodet. Min drømmebuss er Altano fra VanHool. Bare det å slippe denne ekle solen i øynene hele tiden på sommeren
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Ersa

Space är fina grejor. Perfekta för resenärer som verkar ha en tvångstanke att de bara måste sitta längst fram och ha alla läslampor tända i mörkret medan de pratar högt i mobilen.

groenis

Enda gången jag har uppskattat att köra Space var på en förstärkning
777 Ct - Jönköping.

Satt passning med en Citaro då de trodde att jag bara skulle sitta av tid de fick bråttom när de insåg att jag skulle förstärka och närmaste ingående förare hade Space.

/Lennart