Stadsbussar med flaggor

Startat av Niklas Bygdestam, 25 maj 2007, 23:42:35 PM

0 Medlemmar och 8 gäster tittar på detta ämne.

Danne

Nja ... vissa bussar flaggar av sig själva under färd så att säga. Ett antal flaggor brukar synas i dikena efter varje flaggdag. Lite svinn m.a.o.

Johan Hansson

I Halland sätter man flaggor på alla stadsbussar i samband med flaggdagarna.
Svenska faggan brukar i komination med europa unionens flagga brukar då förkomma.
Eftersom många flaggor slits och tappats under körning och vad jag förstår så, förnyar inte swebus flaggorna vilket jag tycker är synd.
I Halmstad flaggar de med HBK flaggor i samband med Halmstads BK hemmamatcher.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Johan Hansson

Citat från: Nico skrivet 26 maj 2007, 23:17:11 PM
Det jobbiga är ju att få dem på plats...  ;D


Det görs på natten i samband med tankning och snabbtvätten.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Optimal

Jag använder ingen stege när jag sätter upp flaggor på bussen. ;D

yngrot

Nej är man vig så går det ju bra ;D men har du låggolv så måste stegen fram.. :P
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nico


Tja, enligt vad jag förstått så ska det till en stege om man ska följa gällande direktiv och arbetsmiljöregler. I övrigt brukar man oftast nå vänster flagghållare/fäste genom att sträcka sig ut genom förarfönstret. Däremot når man sällan eller aldrig höger flagghållare/fäste utan diverse akrobatiska övningar... som inte heller brukar vara så hälsosamma mot ledstänger eller vad nu flagguppsättaren väljer att klättra på. Att inte använda de hjälpmedel som finns förstår jag faktiskt inte heller riktigt vitsen med?!

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Davve

Här i Jönköping flaggar bussarna ofta med sveriges bästa hockeylags logo på matchdagar, men har även noterat att många av dem sitter uppe för jämnan under seriespelets gång. Kan ju vara för att "flaggledningen" tyckte det var jobbigt att sätta upp flaggorna var gång laget vann en match, vilket ju händer allt som oftast.  ;D

Optimal

Hos SL har vi Sverige, EU och Pride plaggor.

Erol

I sörmland vad jag kan minnas så flaggas både stadsbussar och landsbygdsbussar på flaggdagar.

Nico


Citat från: Optimal skrivet 02 augusti 2008, 14:17:26 PM
Hos SL har vi Sverige, EU och Pride plaggor.

Nja, beror väl lite på hur man ser det. Svenska flaggor och EU-flaggor används ju på alla garage medan de s.k. regnbågsflaggorna bara användes av de två innerstadsgaragen... och de utgör inte direkt hela SL:s trafik.

Å andra sidan var det ju kul att SL väljer att sponsra det numera privata FAC... för inom busstrafik så förknippar i alla fall jag mera regnbågar med just flygbusstrafiken.  ;D
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Richard1250

Tja vi i Halmstad ska väl inte vara sämre här kommer en bild med HBK flaggor och nej för er som undrar jag är inte HBK Fan  ;)




MVH
Richard

Ersa



dajo

Samtliga fordon som kör för Östgötatrafiken flaggar i hela länet, både landsbygd och tätortstrafiken när det är allmän flaggdag.
Inskrivet så i trafikavtalen.
Samt när LHC har sina hemma matcher i Linköping, då flaggas bussarna i Linköpings tätort.

Trafikar´n

En undran, är det något mer THM än VT som kräver att deras logoflagga ska finnas med alltid?

Oavsett flaggning, Elfsborgs hemmamatcher eller nationaldagen ska alltid VT-flaggan sitta på v-sida.

Är det vanligt hävdelsebegär hos landets THM? Många av bilderna ovan visar ju dubbel o i min mening korrekt flaggning.
*BE CE DE och yrket sedan 1989; tro mig, jag var med, grymta månde ungarna som kör idag om de visste hur hur förarna led då