En av de s.k. skvadrarna i Östersund

Startat av Ove Bojarp, 29 augusti 2007, 12:03:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ove Bojarp

Detta var nog den sista "Skvadern" som gick i trafik i Östersund

Niklas Bygdestam

Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Clabbe


Magnus_J

Är det en sån kombinerad buss/lastbil som visades nyare bilder av på gamla forumet?

Nicklas Vasa

Vill minnas att GDG hade en sådan i norra dalarna på sin tid....

Clabbe

Ingmans i Säffle hade en 1986 med ett lite smalt isolerat skåp eftermoterat, de körde livsmedel på Värmlandsnäs. Det var den sista i Värmland.

Mässviks Säteri hade en gång i tiden en Skvader, körde mjölk och resenärer från Liljedal till Säffle. De sista åren innan det blev tankhämtning hade de istället lastbil.

Christian Ljunggren

Citat från: Ove Bojarp skrivet 29 augusti 2007, 12:03:04 PM
Detta var nog den sista "Skvadern" som gick i trafik i Östersund


Hej!

BTW008, fd Hölje Express, övertagen av Östersunds Omnibus som nr: 72.
Volvo B61505 m kaross från Jonsson & Söner i Brunflo, -62.

Mvh

Christian

S Svensson

Dalarna ? Det var väl på SJ tiden det gick en sådan skvader från Mora och västerut mot skogstärrängen. En bekant från mora berättde en gång att SJ körde sådana. Nu kommer jag inte på rak arm ihåg när SJ överlät till GDG i  Mora. Men omkring 1971 strukturerades trafiken om enl gamla Ånghwisslan.

Nicklas Vasa

Det var väl i början på 70 talet som GDG och Wasatrafik böt trafik i Dalarna....?

Björn Forslund

Är skvadern på bilden inte densamma som tagits omhänder av gänget i Revsund som renoverade "mjölkbuss 57"?

Christian Ljunggren

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 30 augusti 2007, 11:57:04 AM
Det var väl i början på 70 talet som GDG och Wasatrafik böt trafik i Dalarna....?


1971 tog Wasatrafik över ett antal linjer från GDG i Dalarna.
Bl a Mora-Älvdalen-Särna-Grövelsjön, Orsasjön runt, Falun-Rättvik, Älvros-Sörvattnet samt ett
antal mindre linjer.

/Christian

Christian Ljunggren

Citat från: Björn Forslund skrivet 30 augusti 2007, 14:41:42 PM
Är skvadern på bilden inte densamma som tagits omhänder av gänget i Revsund som renoverade "mjölkbuss 57"?


Jomenvisst är det den.

/Christian

Nicklas Vasa

GDG fick väl linjer av Wasatrafik också.....?  När drog sig SJ-buss bort från Dalarna då ? jag vet att man hade trafik i Smedjebacken, men Mora ?

Christian Ljunggren

Citat från: Nicklas Vasa skrivet 30 augusti 2007, 15:08:44 PM
GDG fick väl linjer av Wasatrafik också.....?  När drog sig SJ-buss bort från Dalarna då ? jag vet att man hade trafik i Smedjebacken, men Mora ?


GDG övertog SJ:s Luidvika-linjer 59-07-01.

/Christian