Gult från SL land...

Startat av Ulf Berlin, 01 juni 2020, 18:41:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

virtual1

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 03 juni 2020, 10:54:07 AM
Hej,

Nobina kommer upphöra som trafikutövare i UL-trafiken innan Norrtäljetrafiken övergår från Nobina till Transdev. Frågan är om den nya trafikutövaren hos UL (fr o m augusti 2020) kommer dela trafiken med Nobina (SL/Norrtälje).

Va??? - Vad pratar du om? Avtalen löper väl till 2022, förutom det skolskjutsavtal och tätortsavtal som Bergkvara väl vann? (Som SAMBUS kör idag) - så Nobina tappar väl ingen trafik alls f.n.????

Carl Eric

Nobinas avtal med Region Uppsala går ut i augusti 2022, så det är några år kvar! Den enda förändringen i UL-trafiken i närtid är att Mohlins tar över skolbussarna från 1 januari 2021.
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

Mikael T Nilsson

#17
Hej,

Sorry, trodde det var 2020 för hela UL-trafiken. Tack för saklig info och trevlig ton! :-)
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Maven

Citat från: Carl Eric skrivet 01 juni 2020, 20:52:39 PM
Det finns inga särskilda bussar för denna avgång utan det är blandat mellan alla gasbussar från Uppsala-depån. De gånger jag har kört är det ca 1 resenär mot Norrtälje och 10-15 mot Uppsala. Alla är pendlare så de flesta brukar visa upp sina SL-kort när de kliver på!
Jag är mest nyfiken vad som händer med denna lösning när (om?) Transdev tar över trafiken?

Lösningen med att första 677 byter passagerare med varandra i Åby vsk fanns redan när Busslink/Keolis hade Norrtälje. Poängen är ju just att man får en lagom tidig avgång från vardera hållet, utan att det behöver gå en alldeles för tidig avgång från Norrtälje som ska hinna till Uppsala och vända, alternativt ha en Norrtäljebuss som övernattar i Uppsala. Därför finns det inget som säger att lösningen behöver ändras bara för att Nobina lämnar över Norrtälje till Transdev, tvärtom så fungerar den ju oavsett vem som kör på respektive sida av länsgränsen.

Ulf Berlin

Tidigare var det väl 2 morgonavgångar som hade byten där(eller i Rimbo)och det är en bra lösning.
(Överliggningar tillhör nog historien i storstadsregionerna,utan det handlar nog om svintidiga/-sena tomkörningar i så fall...)/Ulf

Ersa

Lite längre tillbaka, 2008 och bakåt, stod ungefär hälften av bussarna som användes på sträckan baserade i Rimbo, och andra hälften var UL-bussar. Efter att 807 blivit till 677 var fortfarande fler 677-bussar baserade i Rimbo, än i Norrtälje.
Ännu in på detta avtal från och med 2011, när nästan alla bussarna är Norrtäljebaserade* tomkörs flera av dem till Rimbo för att påbörja sina omlopp där, och likaså samma tomkörning Rimbo - Norrtälje efter avslutat omlopp.

* Först sedan två-tre år står någon enstaka blå baserad i Rimbo (igen).

Vi får se hur en ny operatör planerar. Idag är det nog mestadels den välbehövliga och planerade, men ännu inte beslutade och påbörjade utbyggnaden av Rimbodepån som bromsar placeringen av alla bussar som har Rimboomlopp. Därmed den rätt stora andelen tomkörningar till/från Norrtälje. Dessutom påverkade det en hel del åt fel håll att underentreprenören som kört sedan 1973 försvann, och därmed blev Rimbodepån mer belastad än den någonsin varit.

B10M

Citat från: Maven skrivet 03 juni 2020, 18:15:18 PM
Lösningen med att första 677 byter passagerare med varandra i Åby vsk fanns redan när Busslink/Keolis hade Norrtälje. Poängen är ju just att man får en lagom tidig avgång från vardera hållet, utan att det behöver gå en alldeles för tidig avgång från Norrtälje som ska hinna till Uppsala och vända, alternativt ha en Norrtäljebuss som övernattar i Uppsala. Därför finns det inget som säger att lösningen behöver ändras bara för att Nobina lämnar över Norrtälje till Transdev, tvärtom så fungerar den ju oavsett vem som kör på respektive sida av länsgränsen.
Vilket avtal hör morgonturen Uppsala-Åby vsk-Uppsala till egentligen? Hör den till SL:s Norrtäljeavtal och Nobina har valt att köra den med gul buss från Uppsala, eller är det UL som har upphandlat den?

Ersa

#22
Hela linjen är i SL:s regi sedan augusti 2008. Men att köra en kort gul avgång från Uppsala på morgonen, lär vara enklare än att ha en udda blåbuss baserad i Uppsala, och betydligt mycket billigare än att tomköra en blåbuss hela vägen från Norrtälje (inte Rimbo ens, märkligt nog) till Uppsala.



Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Fredde

Blir intressant att se vad nästa entreprenör kommer ha för upplägg för 677 och ev. underentreprenör...

homer

man skulle kunna tänka sig att Märstadepån får hjälpa till, en tomkörning från Märsta till Uppsala är ju betydligt enklare än från Norrtälje

Ulf Berlin

Då blir det ju Blåbussar i Märsta ;)/Ulf