Nya Scania Citywide till Boden Citybuss (mobilbilder)

Startat av Lulebussen, 08 maj 2020, 21:04:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lulebussen

Här kommer bilder på en av 13 nya citybussar som ska rulla i Boden från och med den 1 juli.





Fotat hos Norrlands bil på Storheden igår.

Ulf Berlin

Läcker färgsättning :)
13 bussar låter väldigt mycket.../Ulf

Lulebussen

Mycket? Det finns 13 citybussar i Boden nu och dessutom ska turtätheten ökas på vissa linjer.

VincentJkpg

13 nya stadsbussar känns som relativt många i en kommun med bara 28k invånare, i tätorten Boden är det ju inte ens 17k. Lite imponerande att man har behov nog till så många bussar, jag menar man har ju inte ens söndagstrafik.

Lulebussen

Stadstrafiken i Boden omfattar även tätorten Sävast (c:a 3 500 invånare) och några småbyar till. Såvitt jag vet är anledningen till att man inte har någon söndagstrafik att man istället har satsat på vardagstrafiken.

Walter

Ja och söndagstrafiken är inte den dagen i veckan som avgör hur många bussar som behövs. Det har snarare en påverkan på antal förare.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

pnott

En mycket imponerande trafik är det. Många kommuner i samma storlek saknar idag helt linjelagd tätortstrafik.

Fredde


Larmal

Upphandlad. Boden Citybuss AB heter bolaget. De kör även idag.

Ulf Berlin


Lulebussen

Nej, Boden Citybuss ingår tillsammans med Piteå Citybuss, BDBuss och Laponiatrafik (f.d. Sune Larsson buss) i företaget Norrbottens Busstrafik AB som ägs till hälften var av Nordbergs buss och Alviks Trafik.

Ulf Berlin

Här är tidtabellen för Bodentrafiken:
https://issuu.com/bodenskommun/docs/busstidtabell_-_vinter_2019-2020
En snabb titt borde det gå åt hälften av bussarna,men men.../Ulf

Lulebussen

Jag har nu räknat ut att det går åt tio bussar om man har spetsvändning i Södra Svartbyn, annars elva bussar.

Bussmicke

Citat från: Ulf Berlin skrivet 09 maj 2020, 21:33:04 PM
Här är tidtabellen för Bodentrafiken:
https://issuu.com/bodenskommun/docs/busstidtabell_-_vinter_2019-2020
En snabb titt borde det gå åt hälften av bussarna,men men.../Ulf

Värdelöst att man inte kan ladda ner tabellen och spara.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lulebussen