Arriva 7411 - bild

Startat av Hasse L, 17 april 2020, 13:58:04 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Slöhet vet jag inte om det är. Snarare att de fastställda existerarande reglerna efterlevs hårdare hos vissa operatörer och i vissa områden, än andra.

DL

Hur som helst, tack för bilden Hogoblin. Kul att se något nytt i trafiken.

Nico

Citat från: Bussmicke skrivet 19 april 2020, 13:59:41 PM
Jag hade hellre sett att det svart under rutan hade varit rött, detta ser inte bra ut.

Säger inte emot dig, tvärtom instämmer jag. Kruxet är ju att det är här som designfolkets iver med "snygga" utföranden spökar. Det är ju krångligare att hålla på och tejpa för plastfilm på nederkanten av rutan, och samtidigt få det snyggt och hållbart, i jämförelse med att lacka luckan i fronten.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico

Citat från: DL skrivet 19 april 2020, 13:42:27 PM
Angående svart grill så har ju även Volvo 8900 det. Även om många har fått röda grillar efter krockar. Även där verkar det svårt med en standard. Nä det är bara ren slöhet att bussarna ser ut som de gör i SL-land.

Du har rätt att tycka vad du vill. För din info, om du vill ha lite mera sammanhang, kan jag nämna att "SL" har två st. fordonsförvaltare för buss. Rent praktiskt ska de hinna med att både göra inspektioner, delta i upphandlingsärenden, följa upp affärsfrågor, hantera mängder med ärenden som rör ombordutrustning, hantera fordonssäkerhet samt allmänt fungera som remissinstans för fordonsrelaterade frågor från olika håll osv.

Då det finns ca 2 200 bussar i SL-trafiken, som då även byts kontinuerligt mellan depåer och områden utanför Stockholms län, så går det alltså inte rent praktiskt att jobba med varje enskilt fordon på detaljnivå. Därav då att det finns manualer (som de facto är att betrakta som standarder) mm. som entreprenörna ska följa... vilket det numera är lite si och så med hos somliga vilket då skapar ytterligare merarbete. Om du sedan tycker det är slött skött av "SL" så är det upp till dig.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

DL

Det fungerar utmärkt i andra storstäder som ex Berlin.

Men de har ju t.o.m. typbroschyrer för varje busstyp.

DL

Själv tycker att den svarta grillen är snygg. Synd att flertalet verkar ha så svårt för modern design. Det ska se ut som det alltid gjort annars är det per automatik fult. Lite konstig inställning kan jag tycka.

Ulf Berlin

Inte första gången en Arriva buss har sitt inv nummer"på snedden":

Sergels Torg 2019-09-25./Ulf

DL

Nä precis. Det ser hemskt ut.

Ersa

#23
På Volvo 8900 satt främre invnr i första början rakt ovanför grillen, så nära vindrutetorkarens fäste man bara kom. Detta ändrades på senare bussar till att bli "runt hörnet", men tror faktiskt att Nobina 7605-7608 som levererades tidigt, har kvar sina siffror där ovanför grillen än idag.

Personligen hade jag gärna sett att alla bussar hade dem placerade tydligt, i reflekterande material, och gärna placerade på ett svart fält. Men då hade man fått en erinran eller åkt på hot om vite.  ::)

DL

Jag måste vara korkad men varför inte bara montera dem rakt ovan den svarta grillen bredvid SL märket så nära höger vindtorkare (sett framifrån) som möjligt. Det är ju hur enkelt som helst. Varför måste det hela tiden krånglas till?

Bussmicke

Du är inte korkad. Om halva svarta varit rött hade nummerproblemet varit löst..


//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Det blev lite förvirrande där, DL. Läste du mitt inlägg och skrev därefter om exakt samma position av siffrorna som mig, fast med andra ord?

Hur som helst, så här ser 7605-7608 ut än idag enligt vad jag vet.
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/N/Nobina/Nobina%20Sverige/7600/index.html#Nobina%207605%20Danderyds%20sjukhus%20(T)%202015-11-06.jpg

DL

Siffrorna sitter utmärkt bussen på din länk. Svårare än så behöver det inte vara.

Ersa

Tack. Det är faktiskt jag som monterat dem där. ;D Detta efter att de äldre siffrorna på i stort sett samma plats blev slitna och började falla bort. Lät då bli att sätta de nya siffrorna runt hörnet, eller snett ovanför strålkastarna. Likaså hamnade de bakre siffrorna uppe på det svarta fältet nära bakrutan, istället för på den röda lacken. Inte helt regelmässigt, blev jag varse om, men mycket tydligare för förarna som skulle direktanropa sina kollegor.

DL

Det blev bra. Även enklare bättre för oss bussfotografer.  :)