Göteborg: Bussar i lyxförpackning

Startat av Calle, 03 januari 2011, 21:16:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

danneh

Menade självklart innan operatörs-bytet. Ber om ursäkt för att ja inte sa det.
De flesta av bussarna som gick på L80 va byggda runt 2000... Och va boggis. Fruktansvärt sunkiga, att de ens fanns några säten i dem va nästan otroligt. Och klo**ersanering existerade nästintill inte, man satte enbart tillbaks säten som va lösa.

Bussfanatikern

Vill man åka med dom fd. Blå Express-bussarna 169, och 247 så återfinns dom på exempelvis linje 40.
211:n som också rullade på Blå Express tidigare betjänar numera en del av linjerna på Hissingen.

Zella

Citat från: danneh skrivet 21 februari 2011, 22:05:56 PM
Menade självklart innan operatörs-bytet. Ber om ursäkt för att ja inte sa det.
De flesta av bussarna som gick på L80 va byggda runt 2000... Och va boggis. Fruktansvärt sunkiga, att de ens fanns några säten i dem va nästan otroligt. Och klo**ersanering existerade nästintill inte, man satte enbart tillbaks säten som va lösa.

Ang klo**ret så var det svårt att få styr på det... bussar var inne för klo**ersanering på kruthusgatan... en serviceman ägnade en hel dag på en buss... dvs tog väck allt klo**er på all sortes inredning, bytte ut alla trasiga delar på inredning... den var fräsh och fin till nästa dagsutsättning... då på L80... när den kom in igen efter omloppets slut på kvällen så såg den lika dan ut... ut skruvade skruvar, sönderskurna säten, klo**er lite var stans... så det är enl min åsikt dom som åker som borde skärpa till sig.

Calle

Citat från: Bussfanatikern skrivet 22 februari 2011, 01:55:01 AM
Vill man åka med dom fd. Blå Express-bussarna 169, och 247 så återfinns dom på exempelvis linje 40.
211:n som också rullade på Blå Express tidigare betjänar numera en del av linjerna på Hissingen.

Är inte 169 en av de f.d. bullriga Kungsbackabussarna?

Johan B

Citat från: Calle skrivet 22 februari 2011, 16:41:09 PM
Är inte 169 en av de f.d. bullriga Kungsbackabussarna?

Nej men det är en liten udda fågel som ligger sist i just Kungsbackaserien. 169 köpte man in 2005, det är alltså en 8500 boggi. Den började en extremt kort sväng på Kruthus för att sedan hamna i Mölndal. Där gick den rätt länge innan den hittade tillbaka till Kruthus och användes på 80-omloppen. När Blå flyttade från Kruthus till Kville hängde 169 med och blev Blå Express. Tror aldrig den varit stationerad i Kungsbacka. 

Bussfanatikern

Men 170 var väl sist i kungsbackaserien?

olasand



Åh! Härliga 169 var min absoluta favorit bland GS bussar. Tror jag körde den samanlagt 3-4 gånger. Saknar den men ser den ganska ofta i Angered. (Och så är den ju min "avatar"!)

Bussen kunde som synes på bilden även dyka upp på linje 43... (Bild från 6:e juli 2008)

Calle

Citat från: olasand skrivet 23 februari 2011, 14:10:12 PM


Åh! Härliga 169 var min absoluta favorit bland GS bussar. Tror jag körde den samanlagt 3-4 gånger. Saknar den men ser den ganska ofta i Angered. (Och så är den ju min "avatar"!)

Bussen kunde som synes på bilden även dyka upp på linje 43... (Bild från 6:e juli 2008)

Denna bussen är mycket bullrig...

Erling.L

Citat från: Bussfanatikern skrivet 23 februari 2011, 01:11:29 AM
Men 170 var väl sist i kungsbackaserien?

nej 168 va sista i kungsbacka serien både 169,170 köptes in begagnade tror båda va demovagnar innan
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

danneh

Fast Calle, du kommer ju inte få åka mer Solaris på L58 när vintern är över... Eftersom enligt avtalet skall L58 va ledbuss så blir det nog inte några fler Solaris på L58, om inte Veolia skulle lägga order på Urbino 18 vs.

yngrot

Citat från: Tomas J Fransson skrivet 22 februari 2011, 02:31:19 AM
Ang klo**ret så var det svårt att få styr på det... bussar var inne för klo**ersanering på kruthusgatan... en serviceman ägnade en hel dag på en buss... dvs tog väck allt klo**er på all sortes inredning, bytte ut alla trasiga delar på inredning... den var fräsh och fin till nästa dagsutsättning... då på L80... när den kom in igen efter omloppets slut på kvällen så såg den lika dan ut... ut skruvade skruvar, sönderskurna säten, klo**er lite var stans... så det är enl min åsikt dom som åker som borde skärpa till sig.




Tyvärr inte ovanligt otacksamt jobb att göra fint och så är det likadant igen.. s***ns slödder på ren svenska
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Calle

Citat från: danneh skrivet 23 februari 2011, 18:45:16 PM
Fast Calle, du kommer ju inte få åka mer Solaris på L58 när vintern är över... Eftersom enligt avtalet skall L58 va ledbuss så blir det nog inte några fler Solaris på L58, om inte Veolia skulle lägga order på Urbino 18 vs.

Ja, du Danne - om det inte är så att du får turen att åka med GS gamla B12:or 239-241  ;D

danneh

Har jag sagt att jag ville det? ;) Nej, men personligen har jag inte jätte mycket emot Solaris som buss, ser bra ut! Men den slöa motorn, de sämre sätena (jämfört med Volvos) och stången som sitter böjd och irriterar sikten om man sitter längst fram drar ner betyget (Fast stången är nog inte Solaris fel, utan specen). Och tro´t eller ej, hade faktiskt gärna sett Solaris ledbussar här i stan, gillar framförallt utseendet på dem.

Calle

Solaris är helt underbara bussar, går tyst och fint, mjuk gång... Sen respekterar jag självklart att det finns de som inte gillar dessa bussar fullt ut.

danneh

Ja, kan hålla med om tyst och ganska mjuk gång... Växellådan har eget liv ibland bara, men det som jag tänkt på en del, är att bromsarna på många Solaris här gnisslar något otroligt