Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Börje

Citat från: Knallhatt skrivet 17 april 2019, 09:52:08 AM
Det handlar inte om att "ge bort" trafik. Det handlar om lagstiftningen där kommersiell trafik har företräde. Om en operatör vill köra en linje på kommersiella villkor så får inte trafikhuvudmannen (RKTM) stoppa det. Det är först om ingen vill köra det på kommersiella villkor som huvudmannen kan upphandla det.

Kollektivtrafik, som ska uppfylla ett samhällsbehov, ska garanteras genom att kollektivtrafikmyndigheten fattar beslut om allmän trafikplikt. Detta är en förutsättning för upphandling av kollektivtrafik.
Med allmän trafikplikt menas enligt EU-förordningen (1370/2007) om kollektivtrafik, de krav som behörig myndighet definierar eller fastställer för att sörja för kollektivtrafik av allmänt intresse som ett kollektivtrafikföretag inte skulle ha något eget kommersiellt intresse att bedriva utan att få ersättning från det allmänna eller åtminstone inte i samma omfattning eller på samma villkor.
Beslut om allmän trafikplikt fattas av regionstyrelsen tillika kollektivtrafikmyndigheten. Beslutet ska fattas innan trafikavtal tecknas. Vidare gäller att den trafik som myndigheten fattat beslut om allmän trafikplikt ska utföras. Beslut om allmän trafikplikt kan överklagas i allmän förvaltningsdomstol och gäller till kollektivtrafikmyndigheten fattar nytt beslut om allmän trafikplikt för berörd trafik.

Oavsett om beslut träffats om allmän trafikplikt och avtal träffats om allmän trafik så står det trafikföretag fritt att genom anmälan till RKTM etablera kommersiell trafik inom eller genom samma område. I 4 kap kollektivtrafiklagen finns bestämmelser om krav på trafikföretag.

Tack för beskrivningen. Jag är medveten om detta, men hävdar fortfarande att det inte ligger i medborgarnas intresse att överlåta ansvaret i tunga regionala stråk till kommersiella aktörer. En kommersiell aktör kommer inte att vilja erbjuda tillräcklig turtäthet under olönsamma tider och man behöver då köpa till trafik för orimliga pengar, och troligen kommer kollektivtrafikmyndigheten till slut att bli nödgad att på nytt besluta om allmän trafikplikt.

Ett exempel på det jag beskriver är tågtrafiken på Svealandsbanan Stockholm-Eskilstuna som drevs kommersiellt för några år sedan. Regionen och städerna efter banan var missnöjda med att det bara gick ett tåg varannan timme på dagtid vardagar. Det är naturligtvis alldeles för glest för alla som inte åker just i rusningen i båda riktningarna, eller om man behöver åka hem tidigare för att hämta snoriga barn etc. Incitamentet att ta bilen ökar helt enkelt om man riskerar att bli väntandes på ett tåg i två timmar. SJ ville ha orimligt mycket betalt för att lägga till de nödvändiga tågen dagtid, samt något extra tåg kvällstid. Kollektivtrafikmyndigheten beslutade då om allmän trafikplikt (som SJ överklagade och till slut förlorade).

Sundås

Citat från: Maven skrivet 17 april 2019, 13:12:55 PM
Finns det verkligen anledning att tro att något företag skulle vara intresserat att köra kommersiellt i samma omfattning som Västtrafiks linje 100?
För att det ska räknas som samma villkor gentemot resenären behöver de ju i så fall också skulle acceptera Västtrafiks periodkort, och Västtrafik är väl knappast intresserade av att förhandla om att betala mer i ersättning till en kommersiell linje än om de hade handlat upp trafiken och behållit huvudmannaskapet. Potentialen för en kommersiell aktör skulle alltså vara att tjäna pengar på enkelbiljetter, och de måste väl stå för en väldigt liten del av resenärerna på linje 100?

I Trosabussens fall så ingår de i Movingo, det vill säga att jag kan som resenär åka med samma biljett på tåget som på bussen. Borde inte vara så svårt att lösa även inom Västtrafik.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se


BR

Citat från: Jacob med C skrivet 25 februari 2019, 21:36:03 PM
Blir det KR Trafik som kör eller blir det någon annan som kör? Byberg?

KR trafik AB upphör i Västerbotten den 31/12 2019 och dagen efter tar Byberg över med nya bussar, depå för Ybuss och beställningstrafik. All personal som idag kör trafiken får söka om sina tjänster.

Lars-Håkan_E

Citat från: BR skrivet 10 maj 2019, 09:14:15 AM
KR trafik AB upphör i Västerbotten den 31/12 2019 och dagen efter tar Byberg över med nya bussar, depå för Ybuss och beställningstrafik. All personal som idag kör trafiken får söka om sina tjänster.

Är inte KR idag ett dotterbolag till Björks o Byberg?

Är det så lär ju personalen överflyttas inom koncernen

Johan Hansson

Besked om upphandlingen i Halland ska komma ut idag
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

BR

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 maj 2019, 09:21:49 AM
Är inte KR idag ett dotterbolag till Björks o Byberg?

Är det så lär ju personalen överflyttas inom koncernen

Dotterbolag ja, men alla måste söka om sina tjänster och då kan så klart även andra utomstående söka. Man informerade personalen om det i veckan.

Bussmicke

Snacka om att slakta KR Trafik...

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

BR

Citat från: Bussmicke skrivet 10 maj 2019, 12:00:15 PM
Snacka om att slakta KR Trafik...

//Bussmicke
www.bussmicke.se

Ja, snart finns inga bussar med det företagsnamnet kvar.

Jacob med C

Citat från: BR skrivet 10 maj 2019, 09:14:15 AM
KR trafik AB upphör i Västerbotten den 31/12 2019 och dagen efter tar Byberg över med nya bussar, depå för Ybuss och beställningstrafik. All personal som idag kör trafiken får söka om sina tjänster.
Blir allt nytt i Ume eller behålls några bussar?
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

BR

#835
Citat från: Jacob med C skrivet 10 maj 2019, 13:21:11 PM
Blir allt nytt i Ume eller behålls några bussar?

Alla bussar byts ut. Blir Volvo låggolv boggie för hela slanten samt några sprinter då man tar tillbaka trafik Umeå Buss/Göstas buss har kört åt KR.

Linje 31 kommer tillhöra KR avtalstiden ut så 2020 kan de bli ena dagen i kläder från Byberg och dagen efter får du ta på dig kostymen från KR. Tur det "bara" är ett år de blir såhär bökigt.

Ersa

Citat från: Bussmicke skrivet 10 maj 2019, 12:00:15 PM
Snacka om att slakta KR Trafik...

Det brukar vara själva målet med att köpa upp en konkurrent.

Jan

Nobina vinner alla stads o regiontrafik i Halland. Se Hlt.se
I branschen 37 år

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Bussmicke

Trevligt, Välkomna tillbaka till Halmstad Nobina
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.