Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 7 gäster tittar på detta ämne.

virtual1

Citat från: Sundås skrivet 01 februari 2019, 10:48:13 AM
Rullar det verkligen bara 18 bussar i stadstrafiken i Norrköping? Det lät väldigt lite..

Blev också förvånad, nog för att Linköping är en större stad än Norrköping, men inte mer än dubbelt så stor som bussavtalet antyder. I Norrköping brukar man ju också ha standbybussar för spårvagnsersättning.

Men det kanske avses linjer? För det står också att 37 nya bussar tillkommer.

Knallhatt

Citat från: Sundås skrivet 01 februari 2019, 10:48:13 AM
Rullar det verkligen bara 18 bussar i stadstrafiken i Norrköping? Det lät väldigt lite..

Det är cirka 18 bussar, samt spårvagnarna i anbudet.

Sundås

Citat från: Knallhatt skrivet 01 februari 2019, 13:07:10 PM
Det är cirka 18 bussar, samt spårvagnarna i anbudet.

Men samtidigt står det att Transdev ska gå in i avtalet med 37 nya bussar? Jag får inte ihop det.

Plus att det ska tillkomma 11 nya busslinjer i Norrköping. Då låter definitivt 18 bussar väldigt lite.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Ebermark

Citat från: Sundås skrivet 01 februari 2019, 13:14:16 PM
Men samtidigt står det att Transdev ska gå in i avtalet med 37 nya bussar? Jag får inte ihop det.

Plus att det ska tillkomma 11 nya busslinjer i Norrköping. Då låter definitivt 18 bussar väldigt lite.

Blev visst lite ihopblandning av linjer och bussar i Transdevs pressmeddelande som Bussmagasinet klippt in. Upphandlad volym är 29 bussar plus spårvagnsersättningsbussar 8 stycken. Dagens bussvolym är 18 bussar plus 8 spårreserver, alltså en ökning med 11 bussar, inte 11 linjer. Att det endast är 18 bussar i Norrköping idag beror på att spårvagnarna står för mer än 2/3 av allt resande.

Bese001

Hej igen!

Ser nu även i Bussmagasinet att Nobina vunnit Linköping Stad efter Transdev. 87 bussar och omkring ska vara 15 elledbussar, står det i texten. Övriga ska gå på biogas.
Innebär det totalt 87 nya bussar, tro? eller ska några bussar tas över?
Samtidigt lär väl Nobina få de biogasdrivna stadsbussarna i Örebro övertaliga, men de är från 2009.

Bussmicke

Citat från: Sundås skrivet 01 februari 2019, 10:48:13 AM
Rullar det verkligen bara 18 bussar i stadstrafiken i Norrköping? Det lät väldigt lite..

Tycker  det är sömnigt att stå och kolla stadsbussar i Norrköping. Ingen upphetsande trafik vid Söder Tull, händer inte så mycket.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Bese001 skrivet 03 februari 2019, 09:54:41 AM
Hej igen!

Ser nu även i Bussmagasinet att Nobina vunnit Linköping Stad efter Transdev. 87 bussar och omkring ska vara 15 elledbussar, står det i texten. Övriga ska gå på biogas.
Innebär det totalt 87 nya bussar, tro? eller ska några bussar tas över?
Samtidigt lär väl Nobina få de biogasdrivna stadsbussarna i Örebro övertaliga, men de är från 2009.

De bussarna lär exporteras, ingenting får ju bli gammalt längre...
För fick man mer valuta för pengarna genom att de fick rulla längre...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Silent

Hörde att det är överklagat, någon som vet mer?

Silent

Citat från: Peter Öden skrivet 16 januari 2019, 10:06:38 AM
Hej !

Vad gäller upphandlingen av tätortstrafiken i Gävle pågår denna. Nytt avtal från juni 2020.

Mvh Peter Ö

Det skall tydligen vara överklagat, ALLT överklagas idag, dags att införa kostandsansvar på överklagande kan man tycka ::)

Jacob med C

Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

BSB101

Citat från: Silent skrivet 19 februari 2019, 10:53:59 AM
Det skall tydligen vara överklagat, ALLT överklagas idag, dags att införa kostandsansvar på överklagande kan man tycka ::)

Nej, allt överklagas inte (2013 låg antalet upphandlingar som överprövades på sju procent). Med andra ord finns inget underlag för att införa kostnadsansvar. I en rättstat måste det vara en självklarhet att man ska kunna få ett myndighetsbeslut prövat utan risk för stora kostander. Att överklaga kostar redan idag tid och pengar så det är inget man gör bara för att.

Bussmicke

Så förvånad man blir...

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Silent

Citat från: BSB101 skrivet 19 februari 2019, 15:37:28 PM
Nej, allt överklagas inte (2013 låg antalet upphandlingar som överprövades på sju procent). Med andra ord finns inget underlag för att införa kostnadsansvar. I en rättstat måste det vara en självklarhet att man ska kunna få ett myndighetsbeslut prövat utan risk för stora kostander. Att överklaga kostar redan idag tid och pengar så det är inget man gör bara för att.

Skulle vara intressant med färskare siffror, det lär ju ha ökat imo...

BSB101

Citat från: Silent skrivet 20 februari 2019, 12:12:38 PM
Skulle vara intressant med färskare siffror, det lär ju ha ökat imo...
Finns säkert för den intresserade att söka fram. Vad är det som tyder på att det skulle ökat? Mycket tyckande och tänkande men väldigt lite fakta i denna fråga känns det som.

Bussimons

Länstrafiken Västerbotten är jag lite osäker om men det verkar som om de börjat upphandla lite smått men det jag tycker är konstigt är att det gamla kontraktet skrevs 2011 men på de nyas tilldelnkngsbeslut stod det 2020 skulle det träda i kraft. 2011 var alltså ett år då stora delar av trafiken upphandlades här uppe. Men än så länge är det bara några få linjer som det handlar om. 28 Lycksele-Malå, 36 Sorsele-Lycksele, 252 Malå-Kristineberg-Björksele, 249 Malå-Rökå-Aspliden och 341 Sorsele-Ammarnäs. För er som känner till dessa små orter.