Vilka upphandlingar väntar vi svar på närmast?

Startat av virtual1, 16 maj 2013, 11:47:12 AM

0 Medlemmar och 8 gäster tittar på detta ämne.

Lars_L

#540
Citat från: buskörare skrivet 10 mars 2017, 19:17:56 PM
Kan man på något vis få reda på om avtalet sägs upp efter 8 år? Eller är det bara att avvakta en ev upphandling? Jag hoppas det sägs upp, ingen tjänar ju på det som det är nu.

På nästa styrelsemöte hos Trafiknämnden kommer utvärderingen av E20 upp som ärende (den 18:e april).  För en gång skull skickar man bara ut det till ledamöterna, vilket tyder på att det troligen innehåller endera förslag på vissa förändringar av avtalskonstruktionen på något sätt (inom ramen för tilläggsavtal), eller att det i någon del inte förlängs efter möjligheterna i avtalet. Det antyder också rubriken "Förslag till beslut avseende godkännande av utvärdering och fortsatt hantering av uppdragsavtal E20 Block 1 och E20 Block 2 buss- och spårtrafik". Hade de fyra tilläggsåren varit aktuella i bägge avtalen, skulle det nog bara stått om förlängning av avtalet. Om det är Arriva eller Trafikförvaltningen som inte vill utnyttja den möjliga förlängningen avslöjas dock inte, eller om det gäller båda avtalen. Inte heller förstås vem som i sådana fall inte vill förlänga under nuvarande avtalsförutsättningar. Det lär väl dock klarna efter att beslutet den 18:e har kommunicerats. 

Tillägg: Man får alltid vara lite kremlolog när det gäller Trafikförvaltningen. Men i budgetunderlaget skriver man " Även buss-och spåravtal E20 Norrort kan komma att påverka planperioden vid ett eventuellt beslut om att inte förlänga avtalet enligt option." Något man knappast skulle skriva om det hade varit aktuellt med en förlängning.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

1896

Är det inga ordentliga (stora) upphandlingar på gång i år ?  ???

Fredrik Gelin

Citat från: Kung Vasa skrivet 11 april 2017, 10:56:16 AM
Är det inga ordentliga (stora) upphandlingar på gång i år ?  ???
Norrköpings stadstrafik bör väl tilldelas inom kort (trafikstart juni 2018)?

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

1896

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 17 april 2017, 18:01:33 PM
Norrköpings stadstrafik bör väl tilldelas inom kort (trafikstart juni 2018)?


Enligt källa på Östgötatrafiken ska Norrköpings stadstrafik upphandlas samtidigt som Linköping 2020. I övrigt så är det väl bara nämnda upphandlingar av Västtrafik samt Jämtland som är aktuella i år ?

Fredrik Gelin

Aha, jag hittade bara en gammal länk till kommande upphandlingar fram till 2020 på Svensk kollektivtrafiks hemsida, men det kan ju givetvis ha hänt en del sedan den publicerades 2015.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

CW66

Hej
Här är en översikt över kommande upphandlingar i huvudsak.
Siffran i slutet avser antal bussar i upphandlingen.

Tilldelning under FY 2018/19   
LT Sörmland Katrineholm, Vingåker och Flen   44
LT Sörmland Nyköping, Trosa och Gnesta   75
LT Jönköping Jönköping stad   100
LT Sörmland Eskilstuna stad och region   63
LT Västerbotten div linjer   75
Västtrafik Ale   23
Västtrafik Kungsbacka Nordost/Sydost   18
LT Örebro Örebro stad och region   97
SL Ekerö   70
SL Märsta/Vallentuna   112
Skånetrafiken Trelleborg stad och region   37
Skånetrafiken Helsingborg stad   83
Ötraf Norrköpings tätort   25
Ötraf Linköping tätort   80
Totalt FY 18/19   902
   
   
Tilldelning under FY 2019/20   
LT Västerbotten div linjer   18
LT Jämtland  Inlandstrafiken linje 45 och 63   7
LT Örebro Lindesberg, Frövi, Fellingsbro, Kopparberg   31
LT Örebro Odensbacken   23
HLT Halland stad och region   170
LT Norrbotten Boden tätort   12
LT Norrbotten Haparanda tätort ringlinjen   1
LT Västernorrland Tvärflöjten linje 40   4
Skånetrafiken Eslöv   13
Skånetrafiken Kristianstad   25
Skånetrafiken Kristianstad södra + Köpinge   23
Skånetrafiken Ven   0
Västtrafik Sjuhärad   59
Västtrafik Blå Express + Ö-snabben   16
Västtrafik Göteborg Väst   102
Västtrafik Mölndal   55
Västtrafik Partille   35
Västtrafik Kungsbacka tätort   4
LT Jönköping Jönköping region   131
LT Västerbotten AC Linje 29   1
UL Uppland skol och landsbygd   83
X-trafik Gävle stad   43
LT Norrbotten Div linjer och L14 mfl   105
Totalt FY 19/20   961
   
   
Tilldelning under FY 2020/21   
Gällivare kommun Gällivare tätort   9
Gotland   30
LT Sörmland Strängnäs   27
SL Huddinge, Botkyrka, Söderort   242
SL Nacka Värmdö   179
SL Norrtälje   91
LT Västerbotten Blå Vägen   22
Skånetrafiken Simrishamn   12
Skånetrafiken Malmö Central inkl superbuss   83
Skånetrafiken Lund Väster   42
Skånetrafiken Ängelholm Stad + L510   12
Västtrafik Borås - Göteborg linje 100   47
Västtrafik Borås - Göteborg linje 300   28
Västtrafik Grön Express   33
Västtrafik Härryda   24
Västtrafik Vårgårda   11
Västtrafik Öckerö TÅ 30   8
Västtrafik Öckerö TÅ 31   9
Ötraf Expressbuss Östergötland   37
Totalt FY 20/21   946

/Uffe

Bussmicke

Ska Örebro verkligen upphandlas?

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Lars-Håkan_E

Gotland kommer att tilldelas under första halvåret 2018 d.vs FY 2018/19

Ersa

"I block 1, som omfattar tågtrafiken på Saltsjöbanan, Tvärbanan och Nockebybanan samt busstrafiken i Sollentuna, Bromma, Solna och Sundbyberg utnyttjs en förlängningsoption på fyra år i avtalet. Detta innebär att Arriva kommer att driva trafiken där till minst år 2024
I block 2 drivs buss- och tågtrafik på Roslagsbanan fram tills avtalet löper ut 2021, men det avtalet har inte förlängts och nu kommer en ny upphandling att genomföras."


http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/sl-forlanger-med-arriva-i-stockholm-vill-omforhandla-om-norrort/repqds!c3ENWm9ewyWA6NXd8l2bQ/

buskörare

Citat från: Ersa skrivet 19 april 2017, 11:57:43 AM
"I block 1, som omfattar tågtrafiken på Saltsjöbanan, Tvärbanan och Nockebybanan samt busstrafiken i Sollentuna, Bromma, Solna och Sundbyberg utnyttjs en förlängningsoption på fyra år i avtalet. Detta innebär att Arriva kommer att driva trafiken där till minst år 2024
I block 2 drivs buss- och tågtrafik på Roslagsbanan fram tills avtalet löper ut 2021, men det avtalet har inte förlängts och nu kommer en ny upphandling att genomföras."


http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/sl-forlanger-med-arriva-i-stockholm-vill-omforhandla-om-norrort/repqds!c3ENWm9ewyWA6NXd8l2bQ/

Bra!

igel

Citat från: Ersa skrivet 19 april 2017, 11:57:43 AM
"I block 1, som omfattar tågtrafiken på Saltsjöbanan, Tvärbanan och Nockebybanan samt busstrafiken i Sollentuna, Bromma, Solna och Sundbyberg utnyttjs en förlängningsoption på fyra år i avtalet. Detta innebär att Arriva kommer att driva trafiken där till minst år 2024
I block 2 drivs buss- och tågtrafik på Roslagsbanan fram tills avtalet löper ut 2021, men det avtalet har inte förlängts och nu kommer en ny upphandling att genomföras."


http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/sl-forlanger-med-arriva-i-stockholm-vill-omforhandla-om-norrort/repqds!c3ENWm9ewyWA6NXd8l2bQ/

Om jag har förstodt det rätt har avtalet Block två varit rätt oförmånligt för Arriva och vice versa för SL. Hur skulle ett avtal för SL kunna bli mera lönsamt?

Lars-Håkan_E

Citat från: igel skrivet 19 april 2017, 22:10:26 PM
Om jag har förstodt det rätt har avtalet Block två varit rätt oförmånligt för Arriva och vice versa för SL. Hur skulle ett avtal för SL kunna bli mera lönsamt?

Lönsamt för SL blir det ju bara om någon lägger ett lågt pris och sedan levererar en strålande kvalité med låg andel störningar och klagomål.
Hyfsat för SL blir det om någon lägger ett lite högre pris än dagens och levererar en hyfsad kvalité med störningar o klagomål som snittet

Lars_L

Citat från: igel skrivet 19 april 2017, 22:10:26 PM
Om jag har förstodt det rätt har avtalet Block två varit rätt oförmånligt för Arriva och vice versa för SL. Hur skulle ett avtal för SL kunna bli mera lönsamt?

Troligen blir ju också kostnaden högre för Trafikförvaltningen med ett nytt avtal. Men ett problem som man tydligen ska ha lyft i utredningen är det stora förändringar som framförallt RB kommer innebära med ny depå och vagnar etc. Som bekant försöker ju bolagen ofta tjäna in på gungorna, vad de förlorar på karusellerna. Underförstått att tilläggsavtalen som skulle krävas på RB nog skulle kosta SL rätt mycket....

Nu tycker jag väl RB ändå fungerat rätt bra, om än kanske lite väl många avgångar inställda p.g.a. personalbrist ibland. Busstrafiken har det väl dock funnits mer att önska kring. Dock svårt att nå bättre resultat med 100 procent VBP i den här typen av områden.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

buskörare

Citat från: Lars_L skrivet 19 april 2017, 22:34:50 PM
Troligen blir ju också kostnaden högre för Trafikförvaltningen med ett nytt avtal. Men ett problem som man tydligen ska ha lyft i utredningen är det stora förändringar som framförallt RB kommer innebära med ny depå och vagnar etc. Som bekant försöker ju bolagen ofta tjäna in på gungorna, vad de förlorar på karusellerna. Underförstått att tilläggsavtalen som skulle krävas på RB nog skulle kosta SL rätt mycket....

Nu tycker jag väl RB ändå fungerat rätt bra, om än kanske lite väl många avgångar inställda p.g.a. personalbrist ibland. Busstrafiken har det väl dock funnits mer att önska kring. Dock svårt att nå bättre resultat med 100 procent VBP i den här typen av områden.

Nä, det finns nog ingen chans. Men avtalet måste göras om, ingen är nöjd som det är nu. Troligen inte Arriva heller.

Lars_L

Citat från: buskörare skrivet 20 april 2017, 06:00:46 AM
Nä, det finns nog ingen chans. Men avtalet måste göras om, ingen är nöjd som det är nu. Troligen inte Arriva heller.

Ja, helt uppenbart räcker inte VBP för att få en tillräckligt bra trafik. Trafikförvaltningen börjar väl inse detta nu, men har ju haft en del problem även i de andra VBP-områdena som införts. Enda funktionen med den här delen av avtal är ju att reducera utbud och trafik till minsta möjliga. Torde vara ytterst få fall där - avseende de faktorer operatören kan påverka - insatser för att öka resandet verkligen betalar sig och omvänt att en låg kundnöjdhet ändå inte ger det tapp i antal påstigande att det får någon ekonomisk negativ effekt.

I själva verket är ju de närmast grunden för all trafikplanering, att det är restidsnyttor för resenärer i form av kortare väntetider/restider som är vinsten, och inte att intäkterna skulle öka mer än de utökade kostnader som är resultatet. Det enda fallet man kan uppnå det på är ju om man lägger om linjer så att restiderna blir kortare, utan att behöva kompensera för detta (läs: dra in trafiken i vissa områden), eller att man utnyttjar resurserna bättre i stråk som trafikeras av flera linjer (så att man inte får ketchupeffekter i avgångstider mellan linjerna).

Hade man endera satt högre krav för viten i avtalet, alternativt bättre incitament i form av bonus, så har det ju dock inte någon större betydelse vilken avtalsform man har. Problemet här var ju snarare att Arriva trodde att man skulle kunna öka resandet rätt mycket i Norrort, när det snarare legat ganska konstant.

I längden är det ändå så att bästa avtalskonstruktionerna är de där trafikutövarna får betalt för de ökade kostnader som uppstår så långt som möjligt. Att behålla effektiviteten när det gäller turutbud är ju bara en fråga om uppföljning. Med tanke på all statistik Trafikförvaltningen ändå kan få fram, är ju dock VBP ett ganska omständligt sätt att hålla koll på något som egentligen inte tar många timmar på årsbasis att följa upp per trafikområde. 

Eftersom inte heller beläggningen per avgång är så mycket som operatörerna oavsett kan påverka, annat än i högtrafik (det är ju nästan bara då det går att dra in på turer), är ju vinsten med lösningen ganska marginell. Ett visst inslag av VBP behöver väl dock inte vara fel, men om inte detta kombineras med kompensation för ökade driftskostnader, så får man ju ändå inte de positiva effekterna av den här avtalsmodellen. Därför torde VBP över branschens rekommenderade nivå på 30 procent, vara ganska kontraproduktiv.


Inlägget är signerat Lars Lundqvist