Tror nog själv, som Ersa säger, att 639 till Öregrund kommer att försvinna så småningom. Tidigare var det Nobina på båda sidor av länsgränsen, nu två olika entreprenörer, och att samordna trafik över länsgränsen är ju inte vad SL+UL är kända för i modern tid. När det skall till med två olika entreprenörer undrar jag inte om det innebär slutet för linjen. Särskilt eftersom SL-pendel och buss från Uppsala går snabbare (om än inte lika vackert som 639 norr om Söderhall).
Ur ett resenärsperspektiv kan jag tycka att UL och SL känns lite ”tuppiga” och vaktar sina revir på ett sätt som stundtals komplicerar för resenären. Den ena huvudmannens bussar skall gå så lite som möjligt i det andra länet, och inte heller dela biljettsystem eller samordna reseplanerare. Visst finns det UL+SL-biljetter, men de går inte att validera på den andres bussar (åtminstone inte mobilbiljett). Sedan att föraren kanske inte avvisar en resenär som råkat köpa SL-biljett istället för UL-biljett på bussen från Skokloster till Bålsta är en annan sak, men det visar ändå på att den som inte är insatt inte riktigt förstår varför man inte kan resa på den biljett de köpt bortom den osynliga gränsen. Tänker också exempelvis på Bålsta som skall få stadsbussar men har betydligt bättre kommunikationer med Stockholm (genom pendeln) än Uppsala, kan nog bli lagom komplicerat för gemene man att förstå vilken biljett som hör till vilken trafik.
Jag förstår att det är mer komplicerat än vad jag får det till att låta, och att det är kundens ansvar att ha rätt biljett och allt sånt där, men man behöver ju inte göra det kundovänligt för det. Som i det här exemplet med 639 skulle man exempelvis kunnat samordna trafiken Östhammar-Öregrund mellan bussar från Stockholm och Uppsala istället för att låta bussarna vara exklusiva för SL- resp UL-resenärer.
Förlåt, nu känns det som att jag klagat tillräckligt på huvudmännen, och att jag drog mig en bit utanför ämnet (admin får förstås göra som han/hon vill med mitt inlägg). Mycket fungerar jättebra skall också sägas (särskilt inom länen), och pendeltåg till Bålsta/Uppsala är en välsignelse för pendlande och insatta. Min tes är nog att jag gärna hade sett mer samordning mellan länen, inte så mycket för oss som förstår systemen och är intresserade som för de som inte gör det.