Skyddstopp I SL-området just nu!

Startat av Kvarne, 19 juni 2008, 13:28:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Citat från: JDS skrivet 07 juli 2008, 00:03:32 AM
Det har jag också alltid sagt!



Ha ha! Där dök den där underbara smileyn upp! Jag misstänkte att du inte skulle kunna hålla dig.. ;D

Hagri

Vägverket använde en flyttbar variant av vägbulor när de jobbade med asfaltering av E6 vid Ljungskile. Verkade vara någon plasthistoria, ungefär som en planka som såg ut som ett svagt Z. De lade dem på snedden så att hjulen på samma axel gick över vid olika tillfälle. De var effektiva för att få ner hastigheten.  Det kändes tillräckligt även i en tvåaxlig Scania MaxCi som promenerade över.
Man kan ha förståelse för att väg jobbarna behöver säkerhet men att köra över vägbulor hela dagen är ingen höjdare. Då är det bättre med  de chikaner som finns på en del ställen men det funkar inte på gator med för mycket trafik.

David S

Men om man kör på ett sätt som skapar ryggproblem, är inte det ett tecken på att det går för fort?(Vill inte gå till angrepp på någon bussförare)

Problem med ryggen när man kör över farthinder borde väll lösas med att sänka hastigheten. Eller har jag helt fel?

Fredde

CitatMen om man kör på ett sätt som skapar ryggproblem, är inte det ett tecken på att det går för fort?(Vill inte gå till angrepp på någon bussförare)

Problem med ryggen när man kör över farthinder borde väll lösas med att sänka hastigheten. Eller har jag helt fel?

Är inte farthiner till för att få ner farten till den som är anvisad på skyltarna?


David S

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 juli 2008, 14:31:34 PM
Problemet med de flesta farthinder är att de inte är anpassade till större fordon och absolut inte till bussar.
Det går inte att passera i skyltade 30 km/h utan man får krypa upp och ner över den med alla axlarna.

Men hur ska man då bygga ett farthinder så att det fungerar även för bussar då?

David S

Okej

Då är det dålig stil av den som ansvarar för att bygga bulorna att inte följa föreskrifterr.

Taunusch

Varför inte sakta ned ordentligt och passera med så låg hastighet att det inte riskerar att skada ryggen?

Inte fasen brummar jag över några farthinder i 30 knyck ens med personbil.....

Peter Erret

Nu körs inte linje 442 förbi Skvaltans väg i Nacka, byggjobbarna har skapat egna bulor. Vi tar en omväg och slipper utsätta våra ryggar för ytterligare skador.

Ersa

Citat från: Lars Ödlund skrivet 07 juli 2008, 14:31:34 PM
Problemet med de flesta farthinder är att de inte är anpassade till större fordon och absolut inte till bussar.
Det går inte att passera i skyltade 30 km/h utan man får krypa upp och ner över den med alla axlarna.

Jämför med de bortgångna hindren på 50-vägen i Täby kyrkby, som absolut inte gick att passera i 50 med en rejäl Volvo B10MA-55 av tidig 90-talsmodell. Alla bussar tvingades bromsa ner till 30, medan bilisterna lätt kunde fortsätta i 50 över dem.

På Östra Kyrkogatan i Umeå finns det nu farthinder på en 50-sträcka som innebär att man kan slå sönder en hel del underredesdetaljer redan i 10-20 km/h på en OmniCity. Det är som att smälla in i en trottoarkant i rät vinkel.  >:(

Fredrik Gelin

Citat från: Verspieder skrivet 08 juli 2008, 06:22:36 AM
På Östra Kyrkogatan i Umeå finns det nu farthinder på en 50-sträcka som innebär att man kan slå sönder en hel del underredesdetaljer redan i 10-20 km/h på en OmniCity. Det är som att smälla in i en trottoarkant i rät vinkel.  >:(
Det låter ungefär som farthindren på Flyghamnsvägen i Täby som numera slätats ut en del, men som vid införandet var så branta att man blev tvungen att ställa sig upp från förarstolen och krypa över guppen efter att ha varnat resenärerna att det kommer att hoppa till.
Kommunen och vägverket hävdade envist att det inte var något fel på guppen utan att de skulle rätta till sig själva när bussarna passerat några gånger och tryckt ihop guppen.
Det blev skyddsstopp och sedan en tur med gammal hederlig B10MA och lastad med chefer från både kommun och bussgarage anledda av skyddsombuden på Täbygaraget innan det så småningom blev ändring.
Problemet var att man hade 50 på vägen, men guppen gick med buss inte att passera fortare än stillastående/knapp styrfart.
Bilarna fick också en intressant upplevelse när de studsade över guppen i 30...
Höjde man inte bussen (höggolvare) så skrapade chassit mot toppen på guppen, det ger kanske en ledtråd till hur guppen såg ut...
Lyckligtvis är guppen numera tillplattade och jag tycker det borde göras även i Umeå om det ser ut som Verspieder beskriver.
//Fredrik

yngrot

Citat från: Stefan skrivet 08 juli 2008, 01:25:30 AM
Varför inte sakta ned ordentligt och passera med så låg hastighet att det inte riskerar att skada ryggen?

Inte fasen brummar jag över några farthinder i 30 knyck ens med personbil.....


Nu hjälper ju inte detta då bussen kör över gupp 300 ggr på ett pass så ryggen tar stryk även om du krypkör....och körningen blir ju inte precis mjuk heller då det blir mycket gasa bromsa hela tiden :P  bättre förr med höggolvsbuss och inga farthinder och man kunde köra med jämn och behaglig fart...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 10 juli 2008, 00:56:01 AM

Nu hjälper ju inte detta då bussen kör över gupp 300 ggr på ett pass så ryggen tar stryk även om du krypkör....och körningen blir ju inte precis mjuk heller då det blir mycket gasa bromsa hela tiden :P  bättre förr med höggolvsbuss och inga farthinder och man kunde köra med jämn och behaglig fart...

Sedan finns det ju fartgupp som är utformade så att de inte stoppar upp personbilar nämnvärt. På infarten till Lars Kaggsgatan i Borås, vilken används av BL:s linje 15, finns det ett fartgupp som är så "snällt" att man gott kan köra över det med 40 km/tim med bil utan att det känns obehagligt. Med buss däremot rister det utav bara *** i de små Neoplanerna även om föraren bara kör i 10 km/tim. Som resenärer med denna linje en gång i månaden går det ju bra, men en förare som kör över detta och liknande gupp hundratals gånger på ett arbetspass känns det naturligtvis.
Frågan är också: varför skall man ha fartgupp? För att stoppa upp den tunga trafiken, som på många platser där guppen finns ändå inte kan köra särskilt fort? Eller för att stoppa upp dem som kör personbil?
Tekniskt finns det lösningar så att fartguppen bara fungerar för personbilar, t ex spårviddshinder eller gupp som fälls ned i marken innan ett tungt fordon passerar. De kan ändå utformas så att även tunga fordon måste sänka farten. Men man slippar skakningarna i fordonet och förstörda ryggar.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredrik Gelin

Dessa lösningar borde framläggas för trafikkontoret i Täby kommun som medvetet byggde femtielva gupp i kommunen som var tänkta att bromsa just bussarnas framfart.
Att bilisterna inte behövde sänka hastigheten var inte så noga, bara bussarna hindrades på något vis...
Kommunens ovilja att åtgärda guppen ledde till ett två veckor långt skyddsstopp efter nästan två års tvistande om vem som skulle betala för åtgärdandet av guppen.
//Fredrik

Ersa

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 juli 2008, 09:29:42 AM
Frågan är också: varför skall man ha fartgupp? För att stoppa upp den tunga trafiken, som på många platser där guppen finns ändå inte kan köra särskilt fort? Eller för att stoppa upp dem som kör personbil?
Tekniskt finns det lösningar så att fartguppen bara fungerar för personbilar, t ex spårviddshinder eller gupp som fälls ned i marken innan ett tungt fordon passerar. De kan ändå utformas så att även tunga fordon måste sänka farten. Men man slippar skakningarna i fordonet och förstörda ryggar.

Fartbulor kanske var effektiva när man hade normalgolvsbussar överallt, men numera när det körs med rena låggolvare i städerna leder vägbulorna bara till irritation för bussförare och bussresenärerna. Att bussarna dessutom slits hårt av alla smällar är ännu en aspekt att ta hänsyn till. Frågan är om det just är bussarna som kör fortast. Jag tror inte det, så varför slänga ut hinder som drabbar de bussåkande mest?

Visst borde man kunna ha gupp som sänks ner just när bussen passerar.
En variant av denna klassiker då:
http://www.youtube.com/watch?v=z1ygOSe6o2Q

yngrot

Ja denna vore ju bra att ha undra hur det gick för bilarna?? Hoppas de gick sönder ordentligt ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina