Busstrafik i Västra Götaland (Västtrafik)

Startat av VästSverige, 31 januari 2022, 16:54:17 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Alex

Trevligt att linje 29 vänder vid Nils Ericson Terminalen och inte Hjalmar Brantingsplatsen!

Vad menar de med att "Hinnebäcksgatan dras in för linje 44 på grund av att linje 17 behöver yta för att vända på hållplatsen." Finns det inte två hållplatslägen i vändslingan vid hinnebäcksgatan? Linje 44 och 145 kör väl inte så många turer till Tuve att det är ett problem? Och var ska linjerna vända nu, det finns ingen vändplats på hållplatsen innan.

De missade chansen att lägga linje 27 på linje 33 (då hade 32-33 hängt ihop) och 23an hade kunnat ta 39, just nu är 39 bara halva linje 37 fast anropsstyrd så den hade kunnat ligga under 37ans tidtabell.

Erling.L

Det korkar ihop sig under högtrafiken så att bussar som skall reglera blockerar för den som kommer och skall avgå direkt på morgonen eller tomma iväg på eftermiddagen. Vilket gör att förare inte får sina pauser i lugn och ro utan måste köra runt på sin paus för att släppa fram andra omlopp.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

VästSverige

Vilket företag ska köra X40 mellan Kungälvs Sjukhus och Nils Ericssons Terminalen som är planerad att startas augusti 2025.

virtual1

Tja, den ersätter ju 242 som körs av Transdev, så det är väl ingen vild gissning att Transdev fortsätter där.

VästSverige

Linjerna 16 och 16X läggs ner i december istället blir det ökade turer på andra linjer och linje 10 och 12 till Lindholmen

joacimw

Undrar hur dom löser de för alla som bor längst Eriksberg. Är ändå väldigt mycket folk som bor där och vad händer med resterande del av linje 16?

VästSverige

Hela linje 16 läggs ner och ersätts med spårvagn och utökade turer på vissa busslinjer och i Eriksberg så går 19, 21, 30, 32, 99 och båtlinje 285. Mellan Marklandsgatan och Högsbohöjd går linje 65

joacimw

Lär ju inte tas emot positivt i någon stor utsträckning.. men vad händer med alla bussar som nu trafikerar 16?

VästSverige

De bussarna kommer troligen köras på linjerna 18,19 och 21

Erling.L

Sist jag hörde skall linje 45 återuppstå o gå från Hjalmar till bock kranen.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus

bussfoton (Dévanio)

Att lägga ned linje 16 och ersätta linjen med 65 mellan Högsbohöjd och Marklandsgatan känns väldigt absurt. Åka linje 65 från Högsbohöjd till Marklandsgatan tar mer än 15 min.
Nu byggs det också en hel del nya bostäder i Högsbohöjd och kollektivtrafiken i området har nog aldrig varit så bra som det är nu. Alternativt att man förlänger linje 63 från Linnéplatsen, via Marklandsgatan och upp till Högsbohöjd.
Eller om man inte vill göra sig av med 21m bussarna kan man starta en ny linje som går Högsbohöjd-Linnéplatsen-Heden-Svingeln-Utby-Bergsjön, så kan linje 56 läggas ned och ersättas med ledbuss.

Erling.L

Det jag hört om den sidan av stan är att 757 skall byta slutstation från Linnéplatsen till Högsbohöjd

S Svensson

https://www.vasttrafik.se/om-vasttrafik/nyhetsarkiv/goteborgs-nya-sparvagnslinje/

Lite om ny sträckning av spårvägen till Lindholmen. Själva sträckningen har varit känd sedan länge och det som är banvall var tidigare bussgata.
Det står om linje 16 som någon frågade om.

joacimw

Att alla som bor i högsbohojd blir en av med en direkt buss till stan är förvånande, Det måste innebära att trafiken från marklandsgatan med spårvagnar måste öka markant

Tanum97

Citat från: VästSverige skrivet 19 mars 2025, 16:57:59 PMDe bussarna kommer troligen köras på linjerna 18,19 och 21

Linje 19 och 21 får bara köras med elbussar.