Volvo elbuss vs BYD

Startat av yngrot, 13 november 2019, 21:24:14 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Citat från: zjbus skrivet 30 november 2019, 12:25:00 PM
Vad tyder på att de har löst sina problem med att inte kunna producera fordon med tillräcklig värme och ett fullgott klimatsystem för våra förhållanden?


Jag skrev de borde löst det eftersom de sålt bussar till Sverige i flera år. I Borås vet jag de haft tekniker från BYD som  försökt lösa det.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

zjbus

Citat från: yngrot skrivet 30 november 2019, 13:20:41 PM
   


Jag skrev de borde löst det eftersom de sålt bussar till Sverige i flera år. I Borås vet jag de haft tekniker från BYD som  försökt lösa det.
Men det har dom tydligen inte gjort trots några års försäljning till Sverige, att dom haft tekniker i Borås som försökt lösa problemet,  att det har rapporterats från andra trafikområden också och att det har monterats extravärmare av dålig kvalitet.
Finns det överhuvudtaget något förutom ett lågt pris som talar för dessa bussar?

yngrot

Citat från: zjbus skrivet 30 november 2019, 14:51:54 PM
Men det har dom tydligen inte gjort trots några års försäljning till Sverige, att dom haft tekniker i Borås som försökt lösa problemet,  att det har rapporterats från andra trafikområden också och att det har monterats extravärmare av dålig kvalitet.
Finns det överhuvudtaget något förutom ett lågt pris som talar för dessa bussar?



Förmodligen enbart pris är fördel..Har hört att det nästan är dubbelt så dyrt med Volvo el som BYD  om det stämmer  vet jag inte
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

zjbus

Citat från: yngrot skrivet 30 november 2019, 15:26:19 PM
   



Förmodligen enbart pris är fördel..Har hört att det nästan är dubbelt så dyrt med Volvo el som BYD  om det stämmer  vet jag inte
Så är det förmodligen, instämmer i homers inlägg 27 nov.: man får vad man betalar för. Vet ej om Volvos elbussar är dubbelt så dyra men dom är säkerligen dubbelt så bra.

MrRep

Låter på tråden nedan som Volvo är helt fel fria bussar? ja den Volvon har jag aldrig sett, särskilt inte stadsbussarna. Har närvarat vid ett antal 100 bussleveranser och oavsett tillverkare är det alltid problem, panikfix och kampanjer i dussin. Vissa ärenden fortsätter som olösta bussarnas resterande liv. Så att BYD skulle skulle utmärka sig med lägre kvalitet ser jag inte om man jmf med andra tillverkare. Tror att man som förare hade blivit ohört chokad om man visste hur mycket jobb som krävs för att hålla igång en buss med alla kvalitetsproblem som konstant ploppar.

yngrot

Tyvärr  verkar det bli mer och mer problem oavsett vilket märke som köps in. Ett problem är väl att bussar byggs i små serier och väldigt olika i olika städer  och olika krav på bränsle ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

MrRep

Citat från: yngrot skrivet 01 december 2019, 09:44:51 AM
Tyvärr  verkar det bli mer och mer problem oavsett vilket märke som köps in. Ett problem är väl att bussar byggs i små serier och väldigt olika i olika städer  och olika krav på bränsle ..

Ökad konkurrans tvingar fram en snabbare utveckling, ökad effektivitet i drivlinor exempelvis euro6 ställer oerhört höga krav på tekniken för att motorer skall gå rent minsta avvikelse resulterar i varningar och felaktiga avgasvärden, säkerheten på dörrar är helt annorlunda jmf med för 15-20 år sedan. Idag skall det finnas 2-3 olika skyddssystem gör varför dörr. Förr hade man knappt klämmskydd på bakdörrar.

Till sist så använder de flesta tillverkare mer eller mindre samma komponenter dom bara sätter ihop det själva. Volvo minskade nu dessutom kraftigt sitt Volvo avtryck i elbussarna genom att inte tillverka merparten av drivlinan själv längre. Batterierna kommer från akasol och motorn från Tyskland?

Walter

Citat från: zjbus skrivet 30 november 2019, 12:25:00 PM
Vad tyder på att de har löst sina problem med att inte kunna producera fordon med tillräcklig värme och ett fullgott klimatsystem för våra förhållanden?

Det lyckas inte ens de företetta svensk bolagen med heller. Antingen kass AC eller dålig värmare är inte ovanligt.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

zjbus

Citat från: Walter skrivet 01 december 2019, 13:27:32 PM
Det lyckas inte ens de företetta svensk bolagen med heller. Antingen kass AC eller dålig värmare är inte ovanligt.
Oavsett så är jag övertygad om att svenska företag har/hade bättre förutsättningar för att bygga bussar avsedda för våra förhållanden än kina.

Nico

Citat från: zjbus skrivet 01 december 2019, 17:00:24 PM
Oavsett så är jag övertygad om att svenska företag har/hade bättre förutsättningar för att bygga bussar avsedda för våra förhållanden än kina.

Som flera andra redan har påpekat så handlar det om att man får vad man betalar för... Vinterväder är ju sedan inte unikt för Skandinavien utan förekommer runt om i världen. På många håll dessutom med betydligt hårdare väder och allmänt sämre förhållanden än här. Kineser såväl som ryssar, nordamerikaner m.fl. kan sannolikt tillverka fordon, flygplan, flytetyg och ytterligare andra produkter som fungerar i olika klimat. I grund handlar det om att man som beställare måste speca vad man vill ha, och passar för den lokala marknaden, och inte bara köpa standard direkt ur katalogen.

Däremot har det funnits problem, oavsett produkt, med vissa asiatiska leverantörer (inte bara Kina) och det är delvis nog kulturellt betingat. Grejen är då den att som beställare från leverantörer i t.ex. Kina, Taiwan, Vietnam osv. så måste man vara väldigt tydlig med vad man beställer. Många europeiska företag, generalagenter etc. har t.ex. numera ofta egna representater på plats för att se till att den beställda produkten verkligen produceras enligt avtalad specifikation. Här kan det dock nog finnas viss diskrepans.

Att tro att en produkt är bättre bara för att den är hopskruvad eller på annat vis framställd på olika tyckares hemmaplan är dock oftast en [patriotisk] vanföreställning som förekommer lite över på jorden, typ att många nordamerikaner anser att lastbilar "Made in America" är bättre än europeiska diton, fransmän ser sina viner som bättre än de italienska och vice versa. I många fall får detta även ett visst drag av protektionism och sådant har man under åren kommit fram till är ganska kontraproduktivt.

Vad gäller BYD:s batteribussar så har jag bara provkört dem samt fått tekniska dragningar, men utifrån det kan jag inte säga att jag tyckte dessa skilde sig särskilt mycket från andra bolags produkter. Sedan är det nog lite för tidigt att säga något, först om 5-6 år så är det läge att börja jämföra t.ex. Volvo och BYD. Att det sedan kan finnas prisskillnader initialt handlar nog mera om att försöka ta sig in på en viss marknad. Det jag i så fall är mera rädd för vad gäller kinesiska fordonstillverkare o.dyl. är att den kinesiska staten ofta finns i bakgrunden och det är jag personligen inte bekväm med... men var och en blir ju salig på sin fason så...
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

MrRep

Citat från: zjbus skrivet 01 december 2019, 17:00:24 PM
Oavsett så är jag övertygad om att svenska företag har/hade bättre förutsättningar för att bygga bussar avsedda för våra förhållanden än kina.

Med personlig erfarenhet och jobbat 20 år med underhåll av bussar och oerhört djup insatt kan jag inte hålla med din övertygelse. Olika tillverkare är bra på olika saker oavsett förhållanden.

Leyland

Citat från: Nico skrivet 01 december 2019, 17:51:26 PM
Som flera andra redan har påpekat så handlar det om att man får vad man betalar för... Vinterväder är ju sedan inte unikt för Skandinavien utan förekommer runt om i världen. På många håll dessutom med betydligt hårdare väder och allmänt sämre förhållanden än här. Kineser såväl som ryssar, nordamerikaner m.fl. kan sannolikt tillverka fordon, flygplan, flytetyg och ytterligare andra produkter som fungerar i olika klimat. I grund handlar det om att man som beställare måste speca vad man vill ha, och passar för den lokala marknaden, och inte bara köpa standard direkt ur katalogen.

Däremot har det funnits problem, oavsett produkt, med vissa asiatiska leverantörer (inte bara Kina) och det är delvis nog kulturellt betingat. Grejen är då den att som beställare från leverantörer i t.ex. Kina, Taiwan, Vietnam osv. så måste man vara väldigt tydlig med vad man beställer. Många europeiska företag, generalagenter etc. har t.ex. numera ofta egna representater på plats för att se till att den beställda produkten verkligen produceras enligt avtalad specifikation. Här kan det dock nog finnas viss diskrepans.

Att tro att en produkt är bättre bara för att den är hopskruvad eller på annat vis framställd på olika tyckares hemmaplan är dock oftast en [patriotisk] vanföreställning som förekommer lite över på jorden, typ att många nordamerikaner anser att lastbilar "Made in America" är bättre än europeiska diton, fransmän ser sina viner som bättre än de italienska och vice versa. I många fall får detta även ett visst drag av protektionism och sådant har man under åren kommit fram till är ganska kontraproduktivt.

Vad gäller BYD:s batteribussar så har jag bara provkört dem samt fått tekniska dragningar, men utifrån det kan jag inte säga att jag tyckte dessa skilde sig särskilt mycket från andra bolags produkter. Sedan är det nog lite för tidigt att säga något, först om 5-6 år så är det läge att börja jämföra t.ex. Volvo och BYD. Att det sedan kan finnas prisskillnader initialt handlar nog mera om att försöka ta sig in på en viss marknad. Det jag i så fall är mera rädd för vad gäller kinesiska fordonstillverkare o.dyl. är att den kinesiska staten ofta finns i bakgrunden och det är jag personligen inte bekväm med... men var och en blir ju salig på sin fason så...

Mycket bra sammanfattat!

KarlBore

Citat från: MrRep skrivet 01 december 2019, 17:53:44 PM
Med personlig erfarenhet och jobbat 20 år med underhåll av bussar och oerhört djup insatt kan jag inte hålla med din övertygelse. Olika tillverkare är bra på olika saker oavsett förhållanden.

Nu har jag visserligen bara jobbat som bussförare sedan Juli månad i år, men har redan märkt att vissa märken och modeller gör saker bättre än andra.
Våra nyare SETRA bussar har tillexempel något bättre komfort än våra äldre Volvo bussar med Säffle kaross.
SETRA bussarna har en löjligt effektiv retarder.
Dock så är Volvo bussarna LÖJLIGT lättstyrda. Jag överdriver inte när jag säger att det går och styra dom med ett finger. Plus att det känns som att de ligger lite stabilare på vägen. Gasresponsen är dessutom snäppet bättre.
Och om man ska nämna något positivt kring BYD bussarna så är det faktiskt ganska sköna att köra. Ibland får man känslan av att man kör en något större bil. Och deras självgenererande bromsystem är ett överdrivet bekvämt sätt att bromsa in bussen på.

zjbus

Jag skrev om min övertygelse, alla i en demokrati har sin fulla rätt att tycka som den vill, intressant att läsa här om andras syn och erfarenheter, d.v.s. från dom som har en egen uppfattning.

Leyland

Citat från: zjbus skrivet 01 december 2019, 19:17:12 PM
Jag skrev om min övertygelse, alla i en demokrati har sin fulla rätt att tycka som den vill, intressant att läsa här om andras syn och erfarenheter, d.v.s. från dom som har en egen uppfattning.

?