I väntan på ev. uppdrag [Bild]

Startat av Bernt Talbrant, 14 juli 2020, 11:55:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

De fem av Nobina Sjuhärad inhyrda Transdev-bussarna 3748, 3766, 3742, 3739 och 3752 uppställda några hundra meter från depån i Borås igår den 13 juli.


Svemicke

Det påstås att Transdevbussarna körs till Ulricehamn för att lackas sörmlandsgröna. Jag har ännu inte sett någon användas i trafik av Nobina.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Mikael T Nilsson

Tack för bilden. Ska de lackeras om till Sörmlandsgrönt gissar jag att de så småningom hamnar i Eskilstuna där Travsdev Sörmland har sin bas. Men om de fortfarande ska hyras av Nobina blir det förmodligen Nyköpingsregionen.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Walter

#3
Menas att just dessa bussa småningom ska lackas gröna eller andra av samma typ som tidigare rullat i området? Just dessa hyr väl Nobina för behovet i Borås i väntan på nyleveranser.  De lär inte kunna användas i Nobinas trafik i Sörmland pga ålder.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

S Svensson

Jag satt och tittade på uppgifter från bilregister och det verkar som om de jag tittade efter stod " i trafik". Har hört om uppgifter om att fordonen skall användas. De är från 2010 och 5 st är uthyrda till Nobina. Vart är resterande ? På väg till Finland eller något Östland? Möjligen är det tänkt att använda en del även i Sverige. Oftast får bussar gå i trafik tills de är 12-13 år. Det är alltså något år kvar att använda dem i Sverige. Bussarna i Borås kanske är formellt hyrda av Nobina. Oftast vid entreprenörsbyten med nya bussar så brukar leverantör av bussar hyra in äldre fordon som reserv. Jag minns när GS AB tog över Blå express i Göteborg. Då kom det gula nya Volvobussar. Men första veckorna fanns det bussar från Swebus i reserv och i bland i trafik.
Att Transdev har bussar i trafik, och ej avställda, kanske beror på att de inte skall köras med gröna skyltar. Antalet skyltar kanske inte räcker till.
Bussarna från Veolia-Transdev i Sjuhärad var ursprungligen registrerade på ett norskt företag som leasade ut dem till Veolia. 2018-03-02 står det i bilregister att det  utfärdades nya registeringsbevis.
Alltså först Var har Transdevs bussar tagit vägen. Detta måste vi veta innan frågan om de skall gå kvar väcks.

HY02

Nobina hyr dessa 5 trandev under sommaren. Dessa var tänkta som "back-up" ifall Nobina inte fick sina bussar i tid pga av Covid-19.

Några bussar gick upp till Dalarna. Resterande bussar är sålda till ett stockholmsföretag och ska exporteras efter jul.

Bussmicke

Antar att Transdev flyttat busar till Björks och Västanhede. Vilka hamnade var?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

BR

#7
Tänk på att dessa namn du nämner snart är historia som övriga namn Transdev köpte ifjol.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

Bussmicke

Jo det vet jag. Kul att veta vilka som kom till Dalarna ändå.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

j-a

Citat från: Bussmicke skrivet 17 juli 2020, 18:46:06 PM
Antar att Transdev flyttat busar till Björks och Västanhede. Vilka hamnade var?
Men Västanhede blev väl inte köpta av Transdev?

Jacob med C

Borde vara Siljan Buss och inte Västanhede?
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link


Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

j-a

#11
Ja så tänkte jag också  ;)




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.

yngrot

Det är oxå tänkt att några Fd Transdev Borås bussar ska flytta till Göteborg som reserver. 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

S Svensson

Just nu pågår körning åt Västtrafik som ersättning för inställda tåg. Just nu vecka 30 är det arbeten i Almedal som medför stängt Västkustbana cirka en vecka. Kanske är det någon som är intresserad att stå i Mölndal och fotografera.

https://www.vasttrafik.se/trafikinformation/banarbete-almedal-18-juli--2-aug/

( Vilket företag som helst kan köra tågersättning. Jämför detta med sommaren 1999 då stambanan stängdes av mot Herrljunga)

D_skalis



Kan detta vara en av bussarna på översta bilden? Den stod vid Prolack i Ulricehamn i början på veckan. Bilden är en beskuren mobilbild så inte jättebra kvalitet.
/David
Intresserad av utryckningsfordon och bärgare
och lastbilar i alla olika utseenden
Frilansfotograf
http://www.blaljusbilder.org
www.david-sfoto.se