Linje 76 i Stockholm stympas?

Startat av August, 15 september 2020, 18:46:00 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

August

August heter jag och arbetar på P4 Stockholm - Sveriges Radio.

Vi har fått obekräftade uppgifter om att SL:s busslinje 76 kommer att kortas av rejält inom en snar framtid. I dag går linjen från Norra Hammarbyhamnen via Slussen, Kungsträdgården och Frihamnen till Ropsten. Den nya linjesträckningen ska bli Karlaplan - Ropsten. Är det någon här som vet om uppgifterna stämmer? Skicka gärna en rad till august.bergkvist@sverigesradio.se

Bästa hälsningar
/ August Bergkvist (som för längesen var juniormedlem i Svof)

homer

stackars södermalmsjournalisterna blir av med sin direktbuss till bunkern på gärdet :P

Fredrik Gelin

Så kan det vara, men din ironi kan lätt missuppfattas.
Jag misstänker att August som ju ofta hörts i Stockholmsnytt på P4 när du, jag och många andra suttit bakom ratten i bussen vill försöka bekräfta de uppgifter som nått honom om 76:ans framtid eftersom det berör ganska många Stockholmare då det tillsammans med linje 77 är den linje som har flest resande i City.
Det finns säkert andra skribenter här på forumet som vet mer i frågan om 76:ans framtid.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk


B10M

#3
Linje 1-4 bör väl ändå ha fler resande än linje 76 och 77?

Fredrik Gelin

Jag hade lite bråttom och glömde förtydliga att jag menade de röda linjerna.
Dock skulle jag inte bli förvånad om linjerna har mer resande än linje 2 och 3 som är blå.
Åtminstone linje 77 är med i den långsiktiga planen för stombussnätet i Stockholm även om det är oklart om och i så fall när den eventuellt skulle bli en stomlinje i verkligheten.

Skickat från min STF-L09 via Tapatalk

846


Det låter väl osannolikt tycker jag.  Varför skulle 76:an bara gå Karlaplan - Ropsten, då vore det mer logiskt att förlänga 72:an från Frihamnen till Ropsten och lägga ned 76:an helt, om nu sträckningen mellan Östermalm och Södermalm ska läggas ned. 72:an stannar dels vid korsningen Valhallavägen/Oxenstiernsgatan (nära Radiohuset) dels vid korsningen Valhallavägen/Värtavägen (nära Fältöversten och Karlaplans t-bana).

B10M

Kan det möjligtvis handla om en tillfällig omläggning? 76:an har vänt vid Karlaplan ibland när den ordinarie körvägen av någon anledning varit ofarbar.

bjorn.lovdahl

Är nog ganska mycket som kommer stympas framöver av ekonomiska skäl....

elliot

Men om man lägger ner 76:an så blir ju 2:an den enda linjen mellan slussen-Kungsträdgården om man lägger om linje 55 som sl har som förslag är inte det lite dumt eller??

Leyland

Citat från: elliot skrivet 20 september 2020, 11:30:41 AM
Men om man lägger ner 76:an så blir ju 2:an den enda linjen mellan slussen-Kungsträdgården om man lägger om linje 55 som sl har som förslag är inte det lite dumt eller??

57:an finns kvar till södra delen av Kungsträdgården.

Citat från: elliot skrivet 20 september 2020, 11:30:41 AM
"...om man lägger om linje 55 som sl har som förslag...??"

Inte SLs förslag!

Keolis har i sitt avtal möjligheter att föreslå och ändra linjesträckningarna för att öka intjäningen - inte för att tillgodose resenärerna i första hand. Nu är inte detta absolut motsägelsefulla krav- och målbilder. Men att mellersta Södermalm skulle få en kraftig neddragning av direktförbindelser till Norrmalmstorgsområdet är under all kritik.


846

Som någon påpekade skulle en nedläggning av 76:an mellan Södermalm och Östermalm innebära en kraftig minskning av kapaciteten mellan Slussen och Kungsträdgården. Jag har svårt att tro att 2:an kan svälja alla resenärer. 57:an finns också men dels stannar den bara vid Karl XIIs torg, dels bara i norrgående riktning och antalet turer är få i jämförelse med 76:an i högtrafik.

Skulle förresten inte 57:an och 55:an byta sydlig ändhållplats med varandra?

homer

Nu när guldbron öppnas kommer ju Keolis/SL behöva göra något med Linje 71 också, jag gissar att glasbruksgatan kommer försvinna som ändhållplats, kanske kan den ta över trafiken mot Norrmalmstorg igen som den hade för länge sedan

Kaj

Slå ihop 71 med 69 så delar 71 och 76 passagerarströmmarna mellan Folkungagatan och Bervaldhallen.
Kaj

homer

inget dumt förslag alls, skulle kunna köra folkungagatan till medis, sen ner på centralbron och upp direkt mot klarabergviadukten

Nico

Och hur tänkte du att man skulle köra från Medis till Centralbron? I nuläget är ju den kopplingen inte möjlig och det verkar även vara oklart om den ens återkommer.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman