SL H33 Büssing vid Jarlaplan

Startat av Hasse L, 02 april 2020, 22:19:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


Någon av SL:s 4282-4300 - Büssing Präfekt 1967.

De tidiga åren kördes linje 54 i riktning mot Radiohuset via Odengatan - Birger Jarlsgatan - Karlavägen. Husen på bilden ligger vid Östermalmsgatan.

roggek

Sveriges snyggaste modell av dubbeldäckare... :)

Skulle egentligen (om det ens är möjligt) vilja veta vem som ritade bussmodellen?
Den skiljer ju sig väldigt från t ex Frankfurts Büssing Präfekt 26

Var det någon på SLs kontor som specade bussen?

Gunnar D

Snygg bild ur ovanlig vinkel. Mina bilder på H33 kan räknas på ena handens fingrar.

/Gunnar

virtual1

Citat från: roggek skrivet 03 april 2020, 05:54:25 AM
Sveriges snyggaste modell av dubbeldäckare... :)

Skulle egentligen (om det ens är möjligt) vilja veta vem som ritade bussmodellen?
Den skiljer ju sig väldigt från t ex Frankfurts Büssing Präfekt 26

Var det någon på SLs kontor som specade bussen?


Ursäkta citerandet - men för att kunna svara på rätt kommentar så fick citatet vara med! Jag skulle nog vilja säga att de ser väldigt lika ut - det som uppenbart skiljer är bara större fönster mellan dörrarna samt ett annat skyltskåp och en något annat topp på fronten. Se t.ex. här: https://forum.omnibuss.se/index.php?topic=43139.0 - där du har en H33:a i liknande vinkel som den bild du länkade till....

HJP

****
Taken har olika utformning. Det ger ett annat, bättre, intryck till H33:s fördel, enligt min mening.
Fronten är också snyggare på H33. Liksom mer harmonisk. Men det är enligt min smak.
Till sist. Tack för bilden, som visar hela dörrsidan, rakt från sidan. Inte ofta man ser sådana bilder.

Jörgen

Anledningen att taket är högre på SL-Büssingen är för att vi i Sverige har fri höjd på 4.50m, men kan vara högre om det finns broar m.m. som tillåter det.

Tyskland har ju 4.00m som max höjd.
Mvh: Jörgen

Peter Rost

Notervärt är att det är färre resenärer på övervåningen. :)

//Peter

Nico

Att få upp resenärer på övervåningen var väl ett av problemen med samtliga dubbeldäckare när det begav sig och kvällstid var det även en viss otrygghet dessutom? I alla fall minns jag att farsgubben påstått så.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

HJP

****
Otryggheten ska jag låta vara osagd, men helt klar var det svårt att få folk att gå upp på övervåningen. Jag körde ofta 54:an, i början av 1970:talet. Vid Västerbroplan var det många som steg på, när de skulle hem från jobbet. Påfallande många, skulle bara åka över Västerbron, till Hornstull, för att byta till T-banan. Dessa ville inte gå upp, trots att man bad dem. Troligen var det int lockande att gå upp, och efter några minuter tränga sig ner för att stiga av.