Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: ks skrivet 10 mars 2022, 16:15:19 PM

Titel: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: ks skrivet 10 mars 2022, 16:15:19 PM
https://www.regionstockholm.se/globalassets/5.-politik/politiska-organ/trafiknamnden/2022/2022-03-15/18.trafikforandringsremiss-t23.pdf
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: buskörare skrivet 10 mars 2022, 17:08:05 PM
676 föreslås sluta trafikera Roslagstull. Det har den ju inte gjort sen i somras?  ???

Annars är det rätt kaxiga planer Transdev har för åtminstone Norrort. Intressant att se vad som går igenom.
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: igel skrivet 10 mars 2022, 17:13:05 PM
Hjulet tycks uppfinnas på nytt.
Man vill korta av Humlegårdslinjerna till Tekniska Högskolan. Men under ett antal år efter Stockholmsförsöket gick inte 680 från Humlegården utan från just Teknis. Anledningen att den flyttades tillbaka till Humlegården var kapacitetsproblem i Teknis terminalen. Och nu ska alltså alla Humlegårdsbussar tillbaka dit. Även om man minskar ner ett antal avgångar på 670 och 639, så är väl ändå frågan om det kommer att fungera i eftermiddagsrusningen.

Nu ska visst linjer slås ihop i Täby igen, de som delades upp i olika linjer i början av 00-talet av Busslink, vid Täby C. Just en dockningsterminal får man nog säga vara den sämsta trafiklösningen för genomgående linjer.     


Hur många gånger har man inte försökt med olika lösningar på 508an, ingen tycks vara bra.
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: buskörare skrivet 10 mars 2022, 17:18:33 PM
Man skulle ju minska antalet avgångar för 670 i rusningen med närmare hälften från Tekniska. Och 639 skulle också få färre avgångar. Så endel plats frigörs ju på det.
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: igel skrivet 10 mars 2022, 19:36:55 PM
Fast specificeringen på 670/670X var i morgonrusningen och där tror jag inte det kan vara något problem. Det var snarare eftermiddagarna jag oroade mig för, sju linjer som ska avgå från Teknis. Det kräver en väldig precis framkörning, och Teknis är ju inte direkt känd för att ha bra ställen att tidsreglera på.

Sedan kan man ju notera det intressanta resonemanget om ökad sittplatskapacitet på dubbeldäckarna på 670. Man har idag 11 bussar i timmen, var och en av dem har en kapacitet på 1X sittplatser, totalt 11X sittplatser.
  Med dubbeldäckare påstås det att det finns 10% mer kapacitet, dvs. 1,1X sittplatser, sen ska man ersätta de 11 bussarna med 8 dubbeldäckare, vilket blir 8,8X sittplatser.
  Av någon obegriplig anledning kan man ersätta 11X sittplatser mer 8,8X. Det är en minskning med 20%, det går ju inte ihop om man inte räknar med ett rejält minskat antal resande.   
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: B10M skrivet 10 mars 2022, 19:54:45 PM
MAN-bussarna på 670 har 54 sittplatser, om man jämför med Keolis 9700D som går Göteborg-Borås som har 75 sittplatser blir det en ökning med 39 procent, så 11 ledbussar motsvarar ganska precis 8 dubbeldäckare sittplatsmässigt.
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: Bussmicke skrivet 10 mars 2022, 20:51:02 PM
Wow vilken skräll att alla inlägg hittills om T23 handlar om 639, 670 och 676..  ;D ;D
Jag har inget emot att läsa om linjerna men blev inte det minsta förvånad över inläggens innehåll hittills.

I världen utanför finns lite intressantare förändringar.
Lite av det jag fastnade för och som ingen (troligen) skulle belysa är:

127 slutar köra till Blackebergs gård.

314 till Norrudden är hotad igen.
350 kommer tillbaka.

506 till Odenplan istf 507
540 kommer äntligen tillbaka till Spånga igen

608, 624C, 628C, 680 Slutar köra till Humlegården och vänder vid Tekniska Högskolan.
686 försvinner och ertsätts av 612X från Arninge till Kista

742X från Vallstigen i Skogås försvinner.
780 åter upp till Almnäs

844 till Nedersta kommer tillbaka. Ligger i Västerhaninge.


Trevlig kväll allihop  :-*
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: igel skrivet 10 mars 2022, 21:17:52 PM
Men hallå.

Vi har faktiskt pratat om 608, 624C, 628C, 680. Vilka andra Humlegårdslinjer ska vända vid Teknis.
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: toddetoddelito skrivet 10 mars 2022, 21:28:01 PM
Det jag fnular mest kring är varför man, om man nu ändå skall förlänga buss 526 till Hagastaden (vilket jag kan tycka är lite onödigt, de har inte så långt att gå till linje 3, 6, 77 och 507 och snart t-bana), inte låter den köra ner längs Rörstrandsgatan till gamla Karlbergs station, sedan mot St Eriksplan och tillbaka mot Hagastaden och Karolinska sjukhuset igen. Det finns ju fortfarande ingen kollektivtrafik i Birkastaden och Rörstrand, och då skulle de åtminstone kunna få en buss till närmaste St Eriksplan för den som inte klarar att gå.

Nackdelen är väl att man förlorar möjligheten till tidsreglering, såvida man inte kör tillbaka till Karolinska och gör det. Frågan är dock hur stor efterfrågan är för en linje mot Sollentuna från Hagastaden (och i mitt förslag området runt Karlbergs station). Jag tvivlar på att det är särskilt stort.

Känner väl att det är lite slöseri på resurser för att tjäna en gata utöver det nuvarande linjenätet, särskilt om det måste byggas ny infrastruktur för att vända. Då ser jag hellre att Birkastaden/Rörstrand får ens en linje än att ett område som redan tjänas av fyra linjer på Torsgatan/Solnavägen och två till på Karlbergsvägen (och relativt snart tunnelbana) skall få ytterligare en, på en sträckning som inte är färdig. Men det är i mitt tycke.
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: buskörare skrivet 11 mars 2022, 03:11:53 AM
Nej, i remissen står 670X även i eftermiddagsrusningen. Att den ska gå från Danderyd.

Från remissen: "samt linje 670X som i förslaget
går i rusningen (både morgon- och eftermiddagsrusningen)..."
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: buskörare skrivet 11 mars 2022, 03:18:09 AM
Våra dubbeldäckare ska ha 96 sittplatser enligt uppgift, troligen är våra längre än de i Göteborg.

Och pikarna om 670/676 är allmänt trista, förövrigt. Jag är inte ett dugg intresserad av hur andra linjer än de jag kör, har det, men jag gnäller inte så fort de tas upp.
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: Bussmicke skrivet 11 mars 2022, 05:00:39 AM
Citat från: igel skrivet 10 mars 2022, 21:17:52 PM
Men hallå.

Vi har faktiskt pratat om 608, 624C, 628C, 680. Vilka andra Humlegårdslinjer ska vända vid Teknis.
Sorry, missade det.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: Maven skrivet 11 mars 2022, 08:33:02 AM
Citat från: igel skrivet 10 mars 2022, 19:36:55 PM
Sedan kan man ju notera det intressanta resonemanget om ökad sittplatskapacitet på dubbeldäckarna på 670. Man har idag 11 bussar i timmen, var och en av dem har en kapacitet på 1X sittplatser, totalt 11X sittplatser.
  Med dubbeldäckare påstås det att det finns 10% mer kapacitet, dvs. 1,1X sittplatser, sen ska man ersätta de 11 bussarna med 8 dubbeldäckare, vilket blir 8,8X sittplatser.
  Av någon obegriplig anledning kan man ersätta 11X sittplatser mer 8,8X. Det är en minskning med 20%, det går ju inte ihop om man inte räknar med ett rejält minskat antal resande.   


Texten i remissen är:
"men då linjen avses köras med dubbeldäckare ökar kapaciteten under denna timme med drygt tio procent fler sittplatser", d.v.s. nettoförändringen med glesare trafik och större bussar innebär ett drygt 10 procent större platsutbud.


Dessutom betyder ju större bussar något mer sällan, att varje enskild avgång får mindre risk för trängsel, även om platsutbudet hade varit exakt detsamma. Det blir mindre påverkan av små störningar i punktligheten och hur avgångarna tajmar tunnelbanans ankomster.
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: igel skrivet 11 mars 2022, 09:12:58 AM
Citat från: Maven skrivet 11 mars 2022, 08:33:02 AM

Texten i remissen är:
"men då linjen avses köras med dubbeldäckare ökar kapaciteten under denna timme med drygt tio procent fler sittplatser"
Ah, nu förstår jag hur det ska tolkas. Jag tolkade det som om varje dubbeldäckare hade 10%fler sittplatser.
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: Ersa skrivet 11 mars 2022, 09:55:13 AM
608, 624C, 628C, 680 slutar köra till Humlegården och vänder istället vid Tekniska Högskolan.
Detta kompenseras utrymmesmässigt av att 639 helt slutar trafikera Tekniska högskolan, utan istället ska vändas vid Danderyds sjukhus. Hälften av de i allén uppställda bussarna för 639 försvinner därmed ut ur innerstan, och lämnar plats för parkering och tidsreglering till bussar för linjerna 608, 624C, 628C, 680 samt 670.
Utmärkt! Själv hade jag nog föreslagit att vända 639 redan i Arninge, åtminstone under all lågtrafik. Var 639-bussarna ska stå på dagen återstår att se, då de inte får plats att stå parkerade ens korta tider vid Danderyds sjukhus bussterminal. Kanske på Åkerbygaraget istället?

686 försvinner och ertsätts av 612X från Arninge till Kista. Helt logiskt att man får åka 676 till Arninge, och där byta till redan existerande Kistalinje. Utmärkt! Dagens parallellkörning med 676 och 686 på E18 mellan Norrtälje och Arningeområdet är bara onödig och dyr.
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 11 mars 2022, 10:42:44 AM
Det kommer att bli trångt vid Danderyds sjukhus i rusningen om alla förslagen går igenom.
Man skall vända 670X och 639 där samt dra in 608, 624C och 628C där på vägen till och från Tekniska, sedan tillkommer ju all den trafik som redan vänder där idag.
Jag misstänker att man egentligen ville korta av även trängsellinjerna till Danderyd men att det inte gick av kapacitetsskäl.
Planen verkar oavsett vara att få över så mycket som möjligt av resenärerna till Tunnelbanan från Danderyd samtidigt som man nog sparar både buss och förare på att vända vid Danderyd eller Tekniska.
Framkomlighetsproblemen som man säger sig ha i stan försvinner enligt planerna om man vänder vid Tekniska, men jag undrar om det blir bättre med busskaravaner på Mörbygårdsvägen ned mot Inverness och sedan påföljande problematik när bussarna skall korsa biltrafiken som skall ned mot Bergshamra.

Jag förstår att man inte vill köra till Humlegården, men att vända vid Tekniska framstår åtminstone i fallet 608 som märkligt eftersom SL/TF ju inte vill ha parallelltrafik.
Utöver hållplatserna på Arningevägen är det ju inte särskilt långt till tåget längs linjen, så argumentet för linjens existens borde ju rimligen vara att man har en annan målpunkt än Tekniska dit man ändå kommer med tåget.
Med det sagt hade nog samtliga entreprenörer räknat med att dra trängsellinjerna från Norrort till andra ställen än Humlegården, men det känns inte så genomtänkt att dra allt till Tekniska som sagt.

Det blir kanske en fördel för Rimboborna att det blir tätare trafik mellan Rimbo och Norrtälje som ett resultat av att 639 kortas av, men Tunnelbanan kan få det tufft att svälja alla morgonresenärer med tanke på hur fullt det var från Danderyd innan pandemin i morgonrusningen.
Därav borde följa att man kan dra åtminstone trängsellinjerna till andra målpunkter än Danderyd och Tekniska högskolan tycker jag.

Sedan är det lite intressant att TF inte verkar veta om det blir någon fortsättning på pendellinjen 83 mellan Strömkajen och Rindö.
Här verkar det finnas planer på att korta av linjen så den vänder vid Vaxholm istället för i Ramsösundet som den gör idag.
Alternativt vill man förlänga den via Rindö till Stenslätten för att ansluta till 439 och 688.
Man vill också starta en båtlinje mellan Ljusterö och Vaxholm som skall ansluta till 83:an där, påverkar det resandet på 626 tro?

Sedan är detta just en remiss, vad som faktiskt blir verklighet återstår ju att se...
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: buskörare skrivet 11 mars 2022, 11:27:30 AM
Jag tycker ändå det är ordentligt kaxigt av Transdev att göra så många, relativt stora förändringar när man inte kört in sig ännu. Att man föreslår att 676 inte ska trafikera Roslagstull, visar ju att man inte är helt påläst.
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: Ersa skrivet 11 mars 2022, 11:38:59 AM
Att korta av linjer som gick till Tekniska, till att vända redan i Danderyd, ger dock ingen större påverkan på tunnelbanan. Det är ju samma resenärer som går ner i samma tunnelbana, och även fortsättningsvis ska åt samma håll, på samma tåg. Så jag kan hålla med om att det vore praktiskt med andra ändhållplatser. Tänk om man hunnit få klart RB-tunneln till Odenplan och Centralen redan nu i närtid...
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: Bussmicke skrivet 11 mars 2022, 12:24:47 PM
Jag missade helt att 639 ska kortas till Danderyds sjukhus.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: Fredde skrivet 11 mars 2022, 12:36:21 PM
En avkortning av 639 innebär att "Stockholm" är ett minne blott på dessa turer? ::) 8)
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 11 mars 2022, 12:37:44 PM
Intressant att TF vill satsa på linje 405.
Den går ju för det mesta så gott som tom,men nu med längre dagar kan den bli ett bättre komplement.../Ulf
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: Ersa skrivet 11 mars 2022, 12:41:55 PM
CitatJag missade helt att 639 ska kortas till Danderyds sjukhus

Det kan gå så, om 639 inte är den första linje man kollar in i dokumentet! Fullt förståeligt! ;D

Citat från: FreddeEn avkortning av 639 innebär att "Stockholm" är ett minne blott på dessa turer? ::) 8)

Haha! Så kan man också lösa problemet!  ;D ;)
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: Bussmicke skrivet 11 mars 2022, 12:55:06 PM
Hehe Tack för den sköna peaken, nu mår du bra va? :)

/Bussmicke
www.bussmicke.se

Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: Maven skrivet 11 mars 2022, 16:49:38 PM
Citat från: Ersa skrivet 11 mars 2022, 11:38:59 AM
Att korta av linjer som gick till Tekniska, till att vända redan i Danderyd, ger dock ingen större påverkan på tunnelbanan. Det är ju samma resenärer som går ner i samma tunnelbana, och även fortsättningsvis ska åt samma håll, på samma tåg. Så jag kan hålla med om att det vore praktiskt med andra ändhållplatser. Tänk om man hunnit få klart RB-tunneln till Odenplan och Centralen redan nu i närtid...


Alla byter väl inte till tunnelbanan vid Tekniska idag? En del har gångavstånd till arbetsplatser på Östermalm, andra åker vidare mot Odenplan.
De som idag byter till tunnelbana gör väl det i Mörby eller DAS för större chans att få plats. De som i nuläget sitter kvar på bussarna till Tekniska borde vara de som inte byter till tunnelbana, men måste göra det om linjerna kortas av. Det borde bli ett ovälkommet tillskott till trängseln på linje 14.


Instämmer däremot helt i att RB-tunneln hade behövts redan igår.
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: KollekLover skrivet 11 mars 2022, 17:11:29 PM
Citat från: Bussmicke skrivet 11 mars 2022, 12:24:47 PM
Jag missade helt att 639 ska kortas till Danderyds sjukhus.

/Bussmicke
www.bussmicke.se




Det var väl bara "korturerna" till Rimbo som skulle starta i Danderyd. Från Hallstavik ska man i fortsättningen kunna åka till Stockholm :)
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: Bussmicke skrivet 11 mars 2022, 18:10:46 PM
Det var väl det jag tyckte att jag såg.

/Bussmicke
www.bussmicke.se
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: IvveRivve004 skrivet 11 mars 2022, 18:25:31 PM
Konstigt! Jag hittade ingenting om vare sig linje 54, 56, 57, 65 eller 77.
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: 846 skrivet 11 mars 2022, 19:35:23 PM
Instämmer med IvveRivve004. Inga förändringar av innerstadslinjerna? Bra i så fall att 57:an lämnas orörd, då det förslag som lokaltidningarna skrivit om skulle inneburit att Sveavägen helt skulle slutat trafikeras av innerstadslinjerna.
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: Ersa skrivet 11 mars 2022, 19:55:52 PM
Citat från: KollekLoverDet var väl bara "korturerna" till Rimbo som skulle starta i Danderyd. Från Hallstavik ska man i fortsättningen kunna åka till Stockholm :)

Ännu fler linjevarianter? Om bägge dessa varianter dessutom ska fortsätta ha samma linjenummer, är det ju ett riktigt effektivt sätt att skapa ännu mer förvirring än idag, bland resenärerna. Om Hallstaviksbussarna blir kvar på Tekniska lär det dessutom bli väldigt trångt om man flyttar dit alla linjer från Humlegården.
Så alla förslag på listan lär knappast gå att genomföra rakt av. Men intressant kommer det bli hur som helst med de framtida förändringar som Transdev kan genomföra sen de får ett enda stort trafikområde, utan intern gräns mellan Norrtälje och Norrort, samt den integrerade Vallentunadepån.
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: Bussmicke skrivet 11 mars 2022, 20:03:34 PM
Ska bli intressant att se Vad som blir av.
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: igel skrivet 18 mars 2022, 16:01:24 PM
Om förslagen vad gäller Täby-linjer går igenom, kommer endast fyra linjer (varav en är närtrafiklinjen) ha dockningsterminalen i Täby C som ändhållplats. Terminalen har nio gater. Skulle man kunna tänka sig att samla linjerna vid gaterna G-H-J och närtrafiken vid A, och utnyttja resten B-C-D-E-F som uppställningsplatser för bussar, då uppställningsplatserna på Marknadsvägen har varit allt annat än optimala för ändamålet.   
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: Ted Selander skrivet 18 mars 2022, 16:22:28 PM
Minns att "ingen" med trafikerfarenhet ville ha denna dockningsterminal.
Friskade upp minnet med Google Maps och fann att de fångat en intressant vagntyp.
(https://one-photo.tedsel.se/____gallery/images/8/df6/d16/dc8/818/0d5/69b/5c6/623/b95/fdb/707/095/13f.png_l.png?progressive&_1&webp)
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: Ersa skrivet 18 mars 2022, 17:48:20 PM
Nu planeras det lite preliminärt ännu fler små trånga dockningsterminaler i nordostområdet, för framtida ombyggnader av orter. Fler hus ska byggas, fler invånare ska flytta in, och samtidigt ska kollektivtrafiken få ännu mindre utrymme för stationer och uppställning. Samtidigt som busstrafik utanför huvudmannens regi (kommunal skoltrafik och beställningstrafik) stängs ute helt. Givetvis ska inte dessa terminaler vara dimensionerande för att växa i framtiden, eller ens kunna hantera ersättningstrafik för spårtrafik i nutid.
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: B10M skrivet 18 mars 2022, 18:49:18 PM
Mindre utrymme för busstrafiken verkar vara en väldigt tydlig trend i mer eller mindre hela Sverige.
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: Ersa skrivet 18 mars 2022, 19:00:10 PM
Ja, det finns väldigt många där ute (utan trafikerfarenhet) som inte ser några fel och brister med trånga terminaler som den vid Täby centrum. Så det är stora risker att det byggs fler.
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: Maven skrivet 19 mars 2022, 18:30:55 PM
De senaste åren har ju ändå SL blivit bättre på att säga stopp, och inte tvinga in trafik där det inte får plats. Jag tänker t.ex. på Bromma sjukhus, som fortfarande inte har återfått trafiken, och Tollare, som fick trafik efter dyra ombyggnader av gatorna. Fortsätter man på den linjen så kommer alltså trafiken att minskas i de områden där terminalernas kapacitet reduceras. Det blir spännande diskussioner att följa i lokaltidningen.
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: B10M skrivet 19 mars 2022, 18:46:49 PM
Det har man ju redan gjort i Handen
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 20 mars 2022, 09:13:49 AM
Dockningsterminaler är yteffektiva och i Stockholmsområdet är mark ofta en bristvara.
Fördelen med en kompakt dockningsterminal är att den kan gå att bygga in i en fastighet som ändå skall byggas.
Naturligtvis bygger man inte större än behovet kräver just eftersom man av kostnadsskäl vill hålla ytan på terminalen så liten som möjligt.
Av detta följer att man inte räknar in ersättning för spårtrafik om det inte går sådan på platsen idag.
Kommersiell trafik får lösa sina behov av hållplatser och uppställningsplatser själva då det oftast inte ingår i uppdraget för den upphandlade kollektivtrafiken.

Min erfarenhet är att TF ändå är en av de bättre huvudmännen på att planera terminaler.
De gör en analys av trafiksituationen i dagsläget kombinerat med en prognos för resandeutvecklingen.
Problem kan uppstå när det är konsulter som inte är så erfarna inom kollektivtrafik som skall omsätta siffrorna i något slags praktisk lösning.

Terminalen i Täby centrum är förvisso inte optimal, men det finns nog värre exempel skulle jag tro.
Däremot funderar jag på hur man praktiskt skall lösa genomgående linjer åt både håll då terminalen om jag minns rätt är enkelriktad.
Jag har dock något minne av att jag sett avstigningshållplatser utanför terminalen som kanske kan användas.


Skickat från min SM-G981B via Tapatalk

Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: Ersa skrivet 20 mars 2022, 09:26:50 AM
Undrar hur reaktionerna från resenärer skulle bli om man skulle stänga hela Cityterminalen för all kommersiell trafik, linjelagda som beställningar, och skulle anse att trafikföretagen skulle få ordna sina hållplatser själva runtom i innerstan. I samma veva inför man självklart parkeringsförbud för alla tunga fordon på allmäna gator i samma område.
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: Buzzlover skrivet 20 mars 2022, 12:05:26 PM
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 20 mars 2022, 09:13:49 AM
Terminalen i Täby centrum är förvisso inte optimal, men det finns nog värre exempel skulle jag tro.
Däremot funderar jag på hur man praktiskt skall lösa genomgående linjer åt både håll då terminalen om jag minns rätt är enkelriktad.
Jag har dock något minne av att jag sett avstigningshållplatser utanför terminalen som kanske kan användas.
Hållplatser för dom genomgående linjerna 604, 605 och 627 finns i Täby C. Dock är det bara i riktning mot Danderyd/Sollentuna som hållplatsen är optimal, andra riktningen går det bara att ha endast en buss inne i hållplatsen samt att reglering (som skulle vara rätt viktigt vid den större knutpunkten där) knappt är möjlig.
Kommer det en buss när man står på hållplatsen måste man oftast köra därifrån eller ta ett ärovarv i dom två rondellerna då det blir väldigt trångt för en buss att passera om man står på hållplatsen.

Så ännu en genomgående linje kan bli tufft åtminstone i riktning mot Arninge station, sen att 614 bara ska gå i en ring som kan köras klart på kanske 10 minuter känns också lite konstigt.
TF vill i möjligaste mån inte ha parallellgående trafik med ett annat starkt färdmedel (anledningen tar jag från kortandet och helomdragningen av Linje 516 samt 526) och i detta fall finns redan väldigt mycket täckning av just halva sträckan av tilltänkta 614. Från hpl "Stockholmsvägen" till hpl Täby centrum finns idag linje 684 samt 605 varav den förstnämnda går halvtimmestrafik rätt ofta på dygnets timmar samt även Roslagsbanan med både snabb och vanliga linjevarianterna som idag stannar både i Täby C och Galoppfältet, blir många avgångar i timman på denna sträcka redan idag.
Galoppfältet - Täby C trafikeras idag av en stor mängd bussar samt även Roslagsbanan, behövs mer täckning av denna sträcka? (även med 616 som på något sätt ((möjligen stora rondellen korsningen Stora Marknadsvägen/Bergtorpsvägen)) ska vända vid nya Täby Simhall som anläggs i detta nu ungefär vid hpl "Kemistvägen")

Svar nej.
614 och 616:s förlängning förstår jag som en satsning att ge nybyggnationsområdet "Täby Park" mer kollektivtrafik, men jag tycker det känns väldigt fel att TF bara kan välja att strunta i argumentet "ingen parallellgående trafik" dom använt för att lägga ner samt korta av väldigt väl använda Matarlinjer som fick höga protester när dom ändrades men ändå vill TF inte gå med på att återinföra de äldre sträckorna trots hårda påtryckningar från Sollentuna kommun.
Men ska man dra trafik till Täby Park så är det helt okej att både Roslagsbanan som kan ta väldigt mycket resenärer samt 4 busslinjer plus två till om detta går igenom ska köra samma sträcka?

Hade förslaget om 614 samt 616 inneburit en linjedragning upp i Täby Park hade det varit en annan femma, fortfarande parallellgående trafik vilket är galet men ändå täckning av ett nytt område som inte än har busstrafik in i området, men än så länge ser inte förslaget ut så.
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: Nico skrivet 20 mars 2022, 12:39:05 PM
Citat från: Fredrik Gelin
Dockningsterminaler är yteffektiva och i Stockholmsområdet är mark ofta en bristvara.
Fördelen med en kompakt dockningsterminal är att den kan gå att bygga in i en fastighet som ändå skall byggas.
Naturligtvis bygger man inte större än behovet kräver just eftersom man av kostnadsskäl vill hålla ytan på terminalen så liten som möjligt.


Lite OT, men det får väl flyttas/delas i värsta fall.

Vill dock hojta lite mittåt här Fredrik! Detta med att dockningsterminaler (eller diton med sågtand) skulle vara yteffektiva genom att de är kompakta är mera en vision, Trist då en som många politiker och olika tjänstemän tyvärr anammat. Sannolikt för att de då tror att de kan få loss attraktiv mark att bygga på samtidigt som det så att säga blev lite mode hos många av de konsultbolag som fick rita terminalerna. Det finns dock i stort sett ingen empiri kring detta utan att en dockningsterminal skulle vara mera yteffektiv är i sak bara gissningar och antaganden.

Det mesta kring dockningsterminaler verkar även falla tillbaka på en enda amerikansk studie från 1980-talet... och den säger i sig inte så mycket. Sedan är det även skillnad på typ av trafik. T.ex. kan man göra antagandet att dockningsterminaler kan fungera där det finns få avgångar (t.ex. regional och fjärrtrafik) och/eller där det bara sker byte buss till buss eller möjligen omstigning från en järnvägsstation en bit ifrån. För lokaltrafik med täta avgångar, i vissa fall även passning och annat, så är det betydligt mera problematiskt. Inte sällan så låser ju t.o.m. fordonen varandra.

För att en dockningsterminal ska bli så säker och effektiv som möjligt att trafikera så krävs det istället ofta ytor som är större än för konventionella terminaler. Skillnaden är att ytan då i flera fall ökas på i djupled istället för i längdled. Detta då det är en mängd saker som måste in, varav några är dessa:

- Utrymme framför dockorna för att kunna anlägga gater/gategrindar och helst något tak om det är en utomhusanläggning.

- Extra kamerautrustning för backning – på dockningsterminaler utomhus behöver man även tillse att inte solen bländar kamerorna osv.

- Utrymme i sidled för att inte tungorna ska blir för smala samtidigt som dessa inte heller får vara för långa.

- Hur många grader vinklingen ska vara för att medge smidig in- och utkörning. Ju större vinkel, desto mer ökar ytbehovet i längdled.

- Helst inga pelare mm. som skymmer sikt och kan försvåra manövrer i sidled – lite marigt då dockan inte får vara för bred.

- Måste finnas tillräckligt djup för att säkert backa ut en buss rakt ut hela vägen samt en säkerhetszon bakom.

- Måste gå att anordna ett körfält bakom säkerhetszonen så passerande bussar kan ta sig förbi oberoende av backande bussar.

- Svårt att tillskapa bra siktfält i många fall osv.

- Krävs en separat avstigningsyta utanför dockområdet.



Utöver detta tillkommer andra problem som att det inte går att använda dockorna för genomgående trafik då resenärsströmmar mm. krockar samtidigt som det i tät lokaltrafik sannolikt skulle innebära att bussar blir stående i avvaktan på att dockan ska bli ledig. Fastnar sedan en buss (motorproblem eller annat) så är dockan effektivt låst medan man i andra typer av terminaler ofta kan improvisera i de lägena. Det är som sagt även problem när det blir fråga om tätare trafik. Inte sällan krävs det ganska många människor som arbetar som YTL, kundvärdar etc. vilket inte behövs i andra typer av terminaler. Jämför med Slussen där man i stort sett inte behövde någon personal på backen i gamla terminalen mot att man i nuläget har bortåt ett dussin i peak i den nuvarande.

Sedan tillkommer som sagt diverse säkerhetsäkerhetsproblem. I samtliga de fem dockningsterminaler som finns i SL-land så är det påtagligt mycket krockskador som uppstått p.g.a. backning. Generellt är dockningsterminalerna även dyrare att drifta beroende på både motkörningsskador och annat tillkommande slitage på dockor (typ skadade stoppstenar, extra backkameror, ledlinjer för backning, extra belysning etc.) som inte finns i andra terminaltyper. I Slussen saknas även gater vilket lett till att folk ibland springer lite som de vill i körytorna. Byggs sedan terminalerna under jord (är visserligen ett problem för alla undermarksanläggningar) så tillkommer det diverse ytterligare säkerhetskrav även för det.

Summa summarum så skulle jag definitivt inte säga att dockningsterminaler är effektiva även om många i de högre sfärerna tror det. Min personliga åsikt är att för lokaltrafik (för fjärr- och regionaltrafik kan det vara en annan sak) så är dockningsterminalerna nog det sämsta alternativet av samtliga terminaltyper som finns.
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: Ersa skrivet 20 mars 2022, 13:02:33 PM
Seriösa dockningsterminaler som Jakobsbergs station är en sak. Små, trånga och avskydda som den i Täby centrum är en helt annan sak. Men i mångas ögon verkar de vara "samma sak".
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: buskörare skrivet 20 mars 2022, 13:45:37 PM
Antalet avgångar från Tekniska på 670 i rusningen kommer också halveras, så mer plats blir där. Varannan kommer tydligen gå från Danderyd ut på eftermiddagen om remissen går igenom.
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: Ersa skrivet 20 mars 2022, 13:56:54 PM
Låter ju alldeles utmärkt.
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: igel skrivet 21 mars 2022, 18:33:12 PM
Även om Jakobsberg är en av de bättre, så är den inte direkt utan problem. Förutom att man helt misslyckades med att bygga dockningsläge A så att det gick att använda till annat än att parkera trafikledningsbilar, samt att markarbetena under bussarna vid gaterna var undermålig. Så är flödet i terminalen dåligt. I rusningstid på eftermiddagar kan det vara fyra bussar som samtidigt försöker att backa ut medans fyra andra vill angöra eller bara passera, vilket de backande blockerar de angörande som blockerar de som bara vill till uppställning.
  Så det totala antalet avgångar längs en gaterad är alldeles för stor. Sedan är det helt galet att ankommande bussar måste passera gateområdet för att komma till uppställning. 
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: igel skrivet 21 mars 2022, 23:59:39 PM
Sedan kan man diskutera yteffektiviteten i en dockningsterminal. Tag Danderyd som exempel den har en area av ~15700m2 med ~1200 avgångar.  ~13,1m2/avgång. Och Jakobsberg har en area av ~12500m2 med ~800 avgångar.  ~15,6m2/avgång.

(avgångar där påstigning sker under ett vardagsdygn)
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: Ersa skrivet 22 mars 2022, 08:03:42 AM
Det är väl egentligen rätt förlegat med stora terminaler där de flesta linjer börjar och slutar på plats, och dessutom har en utrymmeskrävande bussuppställning intill. Det är väl oftast bättre att många längre linjer (ledvagnlinjer hos SL) fortsätter förbi terminalerna och har sin utgångspunkt en bit därifrån. Som 177/178 passerar Danderyds sjukhus, och som 610 passerar Vallentuna station. Medan lokala linjer med kortvagnar kan (men behöver inte) utgå från terminalen. Då minskar ju dessutom behovet av gater och backning.
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: Bältes-Assar skrivet 22 mars 2022, 09:20:34 AM
Men att bussarna går ända in till Stockholm är inte bra?
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: Ersa skrivet 22 mars 2022, 10:49:43 AM
Om det inte rör sig om onödig parallellkörning längsmed befintlig spårtrafik, är det väl ett nödvändigt ont att köra in landsbygdsbussar till innerstan.
Det finns/fanns ju även lite (dessvärre svårgenomförliga) planer att låta vissa linjer passera genom stan, och som ett pendeltåg fortsätta ut på andra sidan. Var det inte 676 man ville dra vidare ut till Nacka, eller nåt sånt?
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: Kristofer skrivet 22 mars 2022, 11:57:00 AM
Stomlinje M, Norrtälje - Hemmesta.
Nu kommer det aldrig att hända, men det hade varit spännande att se hur det hade fungerat i verkligheten.
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: at1981 skrivet 23 mars 2022, 10:09:34 AM
Hej!

- - -
Jag tycker att linje 420 kan läggas ned och under vissa delar av dygnet istället ersättas av linje 405 (vissa turer) som förlängs österut till Gustavsbergs C!
Dessutom får personer som ska resa till/från Nacka sjukhus en direktförbindelse med Värmdö utan att behöva promenera till/från Gustavsberg C.

Linje 445 borde förlängas österut från Insjön till Brunn och under den tiden på dygnet linje 445 är i trafik till/från Brunn behövs ingen trafik på linje 467!

- - -
Detta innebär i sin tur att linje 422 inte behöver trafikeras i den riktningen då linje 420 och 445 är i trafik i resp. riktning.

- - -
Resenärer till/från Styrmannen kan åka med linje 423/425 till/från Gustavsbergs C och resenärer som t.ex. åker mellan Nacka Forum och Insjön kan byte mellan 445 / 471 i Orminge C:
Linje 471 borde dessutom gå via Sickla bro istället för via LV 222 från Nacka trp. då tidsvinsten mellan de båda körvägarna är minimal.

* * *
Alternativet är att ny stomlinje vid namn 472 ersätter linje 422 som kör som linje 422 till Insjön och sedan via Värmdö marknad till Gustavsbergs C och vissa turer till/från Styrmannen då anslutning saknas till/från 423/425.

Då kan linje 445 och 467 i sin tur köra som vanligt men förlängningen av linje 405 till Gustavsbergs C kan finnas kvar.
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: at1981 skrivet 23 mars 2022, 10:18:23 AM
Hejsan!

* * *
Jag tycker att linje C857 ska läggas ned och att linje 639 trafikeras Tekniska högskolan - Östhammar
med enstaka turer till/från Forsmark för att underlätta arbetspendlartransporter till/från Forsmark
för de som bor i Stockholms län!

På sommarhalvåret kan även enstaka turer på linje 639 köra till/från Furuviksparken för att underlätta
för kollektiva transportmedel.

Dessa turer på linje 639 ska ha anslutning till/från linje 641 vid Hallstaviks station.

* * *
Alternativet är annars att förlänga linje 641 norr om Hallstavik men då uppskattas anslutning till/från linje 639
vid Hallstavik istället.

* * *
Man kan även behålla C857 men då kan den gå Hallstavik - Gimo - Tierp istället medan 639/641 går norrut mot Östhammar.
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: virtual1 skrivet 23 mars 2022, 10:35:27 AM
Varför skulle 639 gå vidare mot Östhammar??? Linjen är tillräckligt lång ändå och tar en evinnerlig tid att åka, och antalet resenärer som skulle vara i behov av en sån förlängning torde vara i princip noll. Och att SL skulle köra trafik i större delen av UL:s trafikområde faller ju totalt på sin egen orimlighet. 
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: Walter skrivet 23 mars 2022, 11:22:39 AM
639 är lång ja men förslaget här uppfattar jag som ett behov inom delar av linjen. Ingen åker väl hela 639 utan den betjänar väl många delbehov längs linjen. Sen kan det göra den mer störningskänslig.

Om man ska stirra sig blind på vem som kör och färger på bussarna istället FÖR vem man kör så kommer aldrig kollektivtrafiken vara det resenärerna behöver.
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: Ersa skrivet 23 mars 2022, 13:35:16 PM
Att ha onödigt långa linjer som redan idag är påfrestande och störningskänsliga är tillräckligt illa, och att då förlänga dem kommer inte att leda till några fördelar för någon. Det finns idag knappt något resenärsbehov att sitta kvar på en röd buss förbi Hallstavik, då majoriteten av resenärerna söderifrån ska just enbart till ändhållplatsen Hallstavik. Det är ytterst få som åker vidare till Östhammar och Öregrund i den gula UL-buss som går vidare norrut på UL 857 (inte C857). Har man åkt länets längsta busslinje på sisådär tio mil, får man faktiskt acceptera att man får byta buss efter två timmar.
Dessutom, då SL:s biljettmaskiner inte klarar UL:s kort och mobilbiljetter känns det enbart onödigt att återförlänga 639 till Öregrund. De röda bussarna behövs på hemmaplan, på de egna linjerna.

Jag skulle snarare gå åt andra hållet, och avveckla den SL-trafik som idag finns i Uppsala län, genom att flytta 677 till Arlanda, och därmed låta UL själva trafikera sträckan Långhundra Åby - Uppsala. Idén har varit uppe många gånger genom åren, framtagen av beslutsfattare själva, men har hittills aldrig blivt av.

Gällande 639 skulle jag kunna tänka mig att bryta upp den i två linjer i Rimbo, precis som att 676 och 637 idag bryts i Norrtälje. Dvs att inga direktbussar mellan Stockholm och Ellan finns sedan sisådär tio år.
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: Nico skrivet 23 mars 2022, 13:44:21 PM
Sedan måste man i så fall även se hur man skulle göra med bemanning osv. En "superlång" lokaltrafiklinje skulle sannolikt även behöva förarbyte mm. längs med sträckningen.
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: Ersa skrivet 23 mars 2022, 13:51:23 PM
Det finns fler driftsmässiga problem med överdrivet långa linjer än man kan tro, som de utan praktisk trafikerfarenhet inte lägger in som faktorer i sina förslag. Redan innan 2008, då UL-bussarna från Östhammar körde långa 639:an, uppstod ofta problem med fel och brister på de då ändå rätt nya bussarna, gärna på helgdagar, och många gånger blev det helt enkelt stopp i Rimbo och Söderhall, utan att ersättningsbuss kunde hittas på kort varsel. Att då återuppliva den långa linjen med dagens åldersstigna vagnpark, eller morgondagens MAN låggolvsstadsbussar (om det nu blir sådana) skulle bara drabba resenärerna negativt.
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: Lars-Håkan_E skrivet 23 mars 2022, 14:54:13 PM
Citat från: Ersa skrivet 23 mars 2022, 13:35:16 PM


Gällande 639 skulle jag kunna tänka mig att bryta upp den i två linjer i Rimbo, precis som att 676 och 637 idag bryts i Norrtälje. Dvs att inga direktbussar mellan Stockholm och Ellan finns sedan sisådär tio år.

Hur fungerar detta med 637 mfl sommartid?

Skyltar man om 636/637:or i Norrtälje till 676 eller är det obligatoriskt bussbyte oavsett?

Jag antar ju att det måste köras mängder med förstärkningsbussar även numera.
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: IvveRivve004 skrivet 23 mars 2022, 15:07:13 PM
Några förslag på busslinjeändningar:

Buss 612 går via Sollentuna station. Det skulle ge bättre kommunikation till Arninge bland annat från Barkarbystadens håll då de som bor där har buss 567 och då kan byta till buss 612 vid Sollentuna för att sen komma till Arninge.

Buss 620 delas upp i två olika busslinjer. Buss 620 förlorar delsträckan Mora vägskäl – Norrtälje och en ny linje, 640 som ersätter linjen på sträckan, går Sättra – Riala kyrka – Mora vägskäl – Norrtälje. Sträckan från Norrtälje till Åkersberga ersätts av linje 621. Buss 620X byter dessutom nummer till 640X.

Buss 686 slutar trafikera hållplatserna Gamla Vaxholmsvägen och Kundvägen. Arninge har redan buss 612 och 676.

Buss 792 förlängs från Balingsnäs till Gladö kvarn. Det ger Gladö kvarn nattrafik.

Buss 794 förlängs från Visättra till Björnkulla. Det ger Björnkulla nattrafik.
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: L. Gornitzka skrivet 23 mars 2022, 15:12:17 PM
Nånting som undertecknad funderat på sen jag flyttat ut till Djurö, är att man skulle behöva rita om linjekartan.

434 har just nu ovanligt många varierade körvägar (vissa till Sollenkroka, vissa till Överby). Det som hade vart rimligast hade varit att splittra upp de turerna till två olika linjenummer där den ena kör Sollenkroka och den andra tar Överby (samtidigt som turtäheten ändå bibehålls). Exempelvis att man låter den ena ta linjenummer 433.

433 finns förvisso redan, men sköter bara trafik till och från Stavsnäs (med enstaka turer som fortsätter ut till Djurö). Den befintliga linje 433 tänker jag istället kan byta nummer till 432, som i nuvarande version bara används till några enstaka turer till/från Malma kvarn. Där funderade jag på om det vore bättre att antingen lägga ner trafiken dit helt (314 är starkt nedläggningshotad av samma anledning), eller göra så att vissa turer gör en skaftkörning dit och sen tillbaks till Didriksdal och fortsätter vidare till Stavsnäs.

En disclaimer är att detta alltså bara är funderingar från en som skriver i egenskap av bussresenär som bara råkar vara intresserad av SL:s linjenät.
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: angulan skrivet 23 mars 2022, 15:57:21 PM
Ska söderort få incitamentavtal, men Huddinge, Botkyrka och Salem ha produktion? Tidigare år har söderort och de andra kommunerna haft produktionsavtal och det känns konstigt att bara en kommun ska ha det så i ett större trafikområde...
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: Nico skrivet 23 mars 2022, 17:30:24 PM
Citat från: Lars-Håkan_E « skrivet: 23/3-2022, kl. 14:54:13 »

Hur fungerar detta med 637 mfl sommartid?

Skyltar man om 636/637:or i Norrtälje till 676 eller är det obligatoriskt bussbyte oavsett?

Jag antar ju att det måste köras mängder med förstärkningsbussar även numera.

Nu var det ett tag sedan jag kollade detta, men jag vill ha det till att numera gäller, även sommartid, omstigning vid Norrtälje busstation och sedan förstärker man 676.

Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: Karsten skrivet 23 mars 2022, 18:26:52 PM
Ja, det är ju en naturlig följd av avtalsmodellen som gäller idag. Det avtal som kommer ser till viss del annorlunda ut, så det ska bli spännande att se vad det får för inverkan på trafikförändringar de närmsta åren.
Titel: SV: Remiss inför trafikförändringar i SL-trafiken T23
Skrivet av: Ersa skrivet 23 mars 2022, 20:28:06 PM
Citat från: Nico skrivet 23 mars 2022, 17:30:24 PM
Nu var det ett tag sedan jag kollade detta, men jag vill ha det till att numera gäller, även sommartid, omstigning vid Norrtälje busstation och sedan förstärker man 676.

Det stämmer. Något år in på nuvarande avtal blev det så att alla bussar mellan Tekniska och Norrtälje (samt omvänt) är skyltade och inloggade som 676:or, oavsett bussmodell och färg. Detta pga VBP-ersättningen. Resenärna har givetvis ingen aning om vilka fordon som fortsätter vidare efter Norrtälje, utan det är avstigning/omstigning för alla i Norrtälje, i bägge riktningarna.