Huvudmeny

Interiört

Startat av yuåiteru, 08 mars 2009, 16:08:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yuåiteru

Hej

Jag har sett många vackra buss-bilder här, men de allra flesta tagna utifrån bussen. Nu kommer säkert många att skratta, men är man nyfiken så är man

Jag skulle vilja se vad det sitter för radioapparater (komradio alltså) i de bussar ni kör. Det lär vara rätt stor variation - och det är kanske just det som gör mig nyfiken. Så pojkar och tjejer... Posta gärna interiörfoto där man ser radion. Och gärna en kommentar om vad det är för mskin och om ni är nöjda med ert radionät

RoTe

Upplands Lokaltrafik använder init Co Pilot:



Den sköter även skyltningen och hållplatsutrop.
Några tekniska detaljer om radionätet kan jag ej, inte mer än att det aldrig fungerar.

Björn Ax

Ne sämre skit än init får man leta efter länge. Det var ett antal gånger man blev irriterad på initen. :(



Använder GUB i sina nya bussar. Har tyvärr ingen bild på dom äldre varianterna.
Lite suddig bild tyvärr. :(

yuåiteru

Oj... Tidig julafton i år hihi... *slickar mig runt munnen*

Blekingetrafiken kör förresten också med Aurora. De bytte sina gamla Storno 6000 mot ett system som är betdligt jobbigare att lyssna på...

yuåiteru

Vad betyder förresten menyvalet STO  ?

Niclas Rosenius

Citat från: yupiteru skrivet 08 mars 2009, 19:06:32 PM
Vad betyder förresten menyvalet STO  ?

   Vagnfel stopp.

   Och trycker du på knappen D så kommer du vidare i menyn till andra valmöjligheter.

   //Niclas

RoTe

Citat från: Björn Ax skrivet 08 mars 2009, 17:50:50 PM
Ne sämre skit än init får man leta efter länge. Det var ett antal gånger man blev irriterad på initen. :(

Det absolut sämsta är ju att den ritar upp grafiken en rad i taget så att rita om hela displayen tar ju över fem sekunder. Sedan "hänger" den sig i typ 10-15 sek varje gång den byter linje/tur.

Ersa

Umeå Lokaltrafik AB, och deras dotterföretag Polarbuss Trafik AB köpte in denna radio från SRA (sedermera Ericsson), som bl.a även satt i stridsvagnar, ambulanser och brandbilar. Den fungerade utan bekymmer fram till operatörsbytet juni 2008. Idag är den en saknad stycke historia, då dagens nya digitala komradio från Sepura inte riktigt klarar av den gamla SRA-radions kapacitet.


Fidde

Citat från: yupiteru skrivet 08 mars 2009, 18:55:17 PM
Oj... Tidig julafton i år hihi... *slickar mig runt munnen*

Håller med dig! Mvh Åhusfidde

yuåiteru

C600 var och förblir en klassiker. En på många sätt underbar radio men som framtiden snabbt sprang förbi. Kodpluggsidén visade sig mindre användbar... Men helt klart en bra radio (som faktiskt än idag sitter i många polismc och spanbilar)

Och till dig med Auroran... Vad har ni fler för menyval?

Björn Ax

Nu hittade jag en bild på den lite äldre radion.



Dom knappar som finns här finns också på den nyare radion.

yuåiteru

Den där var riktigt udda, ax. Har aldrig sett något liknande

Niclas Rosenius

Citat från: yupiteru skrivet 08 mars 2009, 22:11:31 PM
Den där var riktigt udda, ax. Har aldrig sett något liknande

   Den har hängt med sen tidigt 80-tal.

   //Niclas

Magnus_J

i SL (Stockholm) trafiken sitter radion i samma skärm som BussPC, och är en digitalhistoria.
Täckningen är bra utom i vissa terminaler med mycket betong och i tex. Söderleds tunneln.
Har läst att OV patrullerna haft bekymmer med täckningen i Tuben men det har väl byggts ut med nya antenner.

BussPCn är den Blå skärmen


Radio vyn.

Janne Rickman

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 08 mars 2009, 23:10:53 PM
   Den har hängt med sen tidigt 80-tal.

   //Niclas

De är ett eget system som Uppsalabuss byggde tillsammans Storno i början av 80-talet.
Nu har det börjar bli ont om reservdelar till systemet. Så nu håller man på att byta ut delarna allt eftersom de går sönder i bussarna. Alla ny bussar få de ny radion direkt.

/Janne