Huvudmeny

Interiört

Startat av yuåiteru, 08 mars 2009, 16:08:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

olasand

Citat från: Magnus_J skrivet 09 mars 2009, 06:35:49 AM

BussPCn är den Blå skärmen



Vad använder ni C90:n till? Klimatet?

Björn Ax

Citat från: Janne Rickman skrivet 09 mars 2009, 08:15:40 AM
De är ett eget system som Uppsalabuss byggde tillsammans Storno i början av 80-talet.
Nu har det börjar bli ont om reservdelar till systemet. Så nu håller man på att byta ut delarna allt eftersom de går sönder i bussarna. Alla ny bussar få de ny radion direkt.

/Janne

Ja den nya radion tycker jag känns bättre. Hoppas dom byter ut den gamla radion i alla bussar. :)
Lite synd att man inte kan anropa andra vagnar men det skulle väl bli för mycket skitsnack då.

Skalman

> Vad använder ni C90:n till? Klimatet?

Varierar. Vissa vagnar har klimatet i C90, vissa har det inte. Innan
Buss-PC:n kom gick skyltningen på C90. Sen finns det lamptest
och lite andra värden från fordonselektroniken i C90.

yuåiteru

Inte anropa andra bussar... Vad är det för sanslöst dumt påhitt?

I alla fall här i Blekinge är åtminstone 70% av radiotrafiken anrop buss-buss (I stil med "Det står en passagerare och väntar där och där" eller "jag är någon minut sen, ville bara meddela så du väntar på mig")

Generellt sett  tycker jag de använde den gamla radion mer. Ett klassiskt Storno-baserat nät som började halta täckningsmässigt och det började bli ont om delar. Det nya systemet som är designat av TC Connect bygger på tre kanaler (Öst, Mitt, Väst) + en GPS-kanal. Trafikledningen sköts via pekskärmar (sex st runt om i länet) och systemet är helt hopplöst att lyssna på eftersom repeaterna inte skickar ut all trafik (separata sändare och mottagare). Så vill man höra bägge parter får man snabbt byta kanal, och det blir rätt segt i längden

Janne Rickman

Citat från: Björn Ax skrivet 09 mars 2009, 10:49:28 AM
Ja den nya radion tycker jag känns bättre. Hoppas dom byter ut den gamla radion i alla bussar. :)
Lite synd att man inte kan anropa andra vagnar men det skulle väl bli för mycket skitsnack då.

De lär ta ett antal år innan allt är utbytt. Man återvinner användbara delar som resevdelar till de gamla systemet.

/Janne

Ersa

Citat från: Magnus_J skrivet 09 mars 2009, 06:35:49 AM
Radio vyn.


Har man kopplat in "Anrop annan TL" och "Anrop omlopp" nu? Mycket bra! :D Dessa funktioner saknade jag ofta 2005-06 när jag försökte få 665 an (Swebus Vallentuna) att vänta in min 625:a. "Anrop omlopp" är även bra att ha för de röda bussar som inväntar olika 676:or på olika ställen längs E18, tex Söderhalls tpl.

"Anrop linje" vore en annan bra funktion om man snabbt vill ha tag i t.ex en 677:a i Gottröra.

tobias-säffle2000

Citat från: Skalman skrivet 09 mars 2009, 11:04:32 AM
> Vad använder ni C90:n till? Klimatet?

Varierar. Vissa vagnar har klimatet i C90, vissa har det inte. Innan
Buss-PC:n kom gick skyltningen på C90. Sen finns det lamptest
och lite andra värden från fordonselektroniken i C90.
vi har C90 till klimat,skyltning och förartest eller vad det heter :)

olasand



Så här ser radion ut i Göteborg, eller snarare hos spårvägen. Tetra kallas den. Har fått för mig att det är ungefär samma typ av radio som polisen skaffade sig för några år sedan. Jag tycker den fungerar bra, men jag har ju aldrig använt någon annan ;)

De två översta av de tre knapparna till höger om radion styr inre och yttre utrop. Den nedersta är radiosändarknapp. Den av de andra knapparna jag använder mest är "SEN"-knappen, dvs. 4:an. Med den kan man rapportera att man ligger mellan 3-10 minuter sent. # trycks in för att komma i kontakt med trafikledningen...

Ersa

Citat från: olasand skrivet 10 mars 2009, 15:28:20 PM
Så här ser radion ut i Göteborg, eller snarare hos spårvägen. Tetra kallas den. Har fått för mig att det är ungefär samma typ av radio som polisen skaffade sig för några år sedan. Jag tycker den fungerar bra, men jag har ju aldrig använt någon annan ;)

De två översta av de tre knapparna till höger om radion styr inre och yttre utrop. Den nedersta är radiosändarknapp. Den av de andra knapparna jag använder mest är "SEN"-knappen, dvs. 4:an. Med den kan man rapportera att man ligger mellan 3-10 minuter sent. # trycks in för att komma i kontakt med trafikledningen...

Detta är den nuvarande radion i Umeå som ersatte SRA-radion 2008-06-15 (bild i mitt förra inlägg). Kort sagt verkar Göteborg beställt en dyrare och mer avancerad version. Vi får pila en massa höger-vänster för att få fram kommandon, och några snabbkommandon finns inte. Anropa en annan buss går inte, utan man anropar sin egen eller en annan linje, och hoppas att den man anropar har ställt in rätt linje.

SRA-radion däremot hade (ironiskt nog) samma funktioner som Göteborgs nya Tetra, men snabbkommandon på siffrorna, samt inrapportering av förseningar. Sånt saknar man idag.

Nupski

#24
Citat från: olasand skrivet 10 mars 2009, 15:28:20 PM


Så här ser radion ut i Göteborg, eller snarare hos spårvägen. Tetra kallas den. Har fått för mig att det är ungefär samma typ av radio som polisen skaffade sig för några år sedan. Jag tycker den fungerar bra, men jag har ju aldrig använt någon annan ;)

De två översta av de tre knapparna till höger om radion styr inre och yttre utrop. Den nedersta är radiosändarknapp. Den av de andra knapparna jag använder mest är "SEN"-knappen, dvs. 4:an. Med den kan man rapportera att man ligger mellan 3-10 minuter sent. # trycks in för att komma i kontakt med trafikledningen...

Knapp 3 använder man för att dj***as med trafikledningen när man kör buss  ;D STR=Spänningslös kontakledning (STRömlöst), det är samma apparater i både bussar och spårvagnar  ;D.


Den gamla radiopanelen i Göteborg fotad tyvärr i en Spårvagn SSR M25A 621. Användes mellan 1973-2007 minns fortfarande ljudet som en njutning med alla olika sekvenstoner och den underbara raspigheten.

Optimal

Citat från: Verspieder skrivet 09 mars 2009, 13:34:11 PM
Har man kopplat in "Anrop annan TL" och "Anrop omlopp" nu? Mycket bra! :D Dessa funktioner saknade jag ofta 2005-06 när jag försökte få 665 an (Swebus Vallentuna) att vänta in min 625:a. "Anrop omlopp" är även bra att ha för de röda bussar som inväntar olika 676:or på olika ställen längs E18, tex Söderhalls tpl.

"Anrop linje" vore en annan bra funktion om man snabbt vill ha tag i t.ex en 677:a i Gottröra.

Anrop Omlopp har ju funnits enda sen Buss-PC kom.

Karsten

Citat från: Optimal skrivet 11 mars 2009, 14:35:13 PM
Anrop Omlopp har ju funnits enda sen Buss-PC kom.

Ja, men det fungerar nog bara inom samma operatör. Fridströms lär nog även i fortsättningen ha svårt att få tag på Arrivas 665:a.

Optimal

Citat från: Karsten skrivet 11 mars 2009, 16:04:39 PM
Ja, men det fungerar nog bara inom samma operatör. Fridströms lär nog även i fortsättningen ha svårt att få tag på Arrivas 665:a.

Jo sant. Men man kan ju iallalfall ropa till vilken buss man vill inom SL trafiken.

preacher

Blekingetrafikens komradio



Fungerar mellan bussar o till trafikledare Karlskrona o Karlshamn.Förprogrmerade telefonnummer att att kunna ringa. Hyfsat ljud men inte mer. Känns som det primära med radion är GPS delen för att Blekingetrafiken i efterhand ska kolla hur dags man körde från Hållplatsen när folk ringer in o klagar på att dom missat bussen. Även hastigheten syns,bra om det varit ett tillbud.
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

Ersa

Citat från: Optimal skrivet 11 mars 2009, 16:32:18 PM
Jo sant. Men man kan ju iallalfall ropa till vilken buss man vill inom SL trafiken.

Under PC:ns första (och delvis andra) år var det sällan man fick tag i någon "utsoknes". Även när man anropade "rätt" omlopp hände det ofta att ingen svarade. Den enda något sånär garanterade direktkontakten i Roslagen var "Anrop vagn" (om man visste invnr) eller den långsamma vägen via TL. Snabbaste vägen var ett samtal via tjänstemobilen till lilla lokala TL i Norrtälje. Bara man inte använde PC:n gick det snabbt som attan att få fram samt lämna viktig information.
Andra trafikområden, speciellt under en annan operatör tog så lång tid att gå via PC:n att det bara var att glömma. Men sådant ser ju som sagt ut att ha ordnats till, och fungerar garanterat bättre idag. :)