Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: yuåiteru skrivet 08 mars 2009, 16:08:08 PM

Titel: Interiört
Skrivet av: yuåiteru skrivet 08 mars 2009, 16:08:08 PM
Hej

Jag har sett många vackra buss-bilder här, men de allra flesta tagna utifrån bussen. Nu kommer säkert många att skratta, men är man nyfiken så är man

Jag skulle vilja se vad det sitter för radioapparater (komradio alltså) i de bussar ni kör. Det lär vara rätt stor variation - och det är kanske just det som gör mig nyfiken. Så pojkar och tjejer... Posta gärna interiörfoto där man ser radion. Och gärna en kommentar om vad det är för mskin och om ni är nöjda med ert radionät
Titel: SV: Interiört
Skrivet av: RoTe skrivet 08 mars 2009, 16:37:55 PM
Upplands Lokaltrafik använder init Co Pilot:

(http://rote.org/dump/bussbilder/dsc00729.jpg)

Den sköter även skyltningen och hållplatsutrop.
Några tekniska detaljer om radionätet kan jag ej, inte mer än att det aldrig fungerar.
Titel: SV: Interiört
Skrivet av: Björn Ax skrivet 08 mars 2009, 17:50:50 PM
Ne sämre skit än init får man leta efter länge. Det var ett antal gånger man blev irriterad på initen. :(

(http://www.transwarp.se/DSC_0045res.JPG)

Använder GUB i sina nya bussar. Har tyvärr ingen bild på dom äldre varianterna.
Lite suddig bild tyvärr. :(
Titel: SV: Interiört
Skrivet av: yuåiteru skrivet 08 mars 2009, 18:55:17 PM
Oj... Tidig julafton i år hihi... *slickar mig runt munnen*

Blekingetrafiken kör förresten också med Aurora. De bytte sina gamla Storno 6000 mot ett system som är betdligt jobbigare att lyssna på...
Titel: SV: Interiört
Skrivet av: yuåiteru skrivet 08 mars 2009, 19:06:32 PM
Vad betyder förresten menyvalet STO  ?
Titel: SV: Interiört
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 08 mars 2009, 19:18:19 PM
Citat från: yupiteru skrivet 08 mars 2009, 19:06:32 PM
Vad betyder förresten menyvalet STO  ?

   Vagnfel stopp.

   Och trycker du på knappen D så kommer du vidare i menyn till andra valmöjligheter.

   //Niclas
Titel: SV: Interiört
Skrivet av: RoTe skrivet 08 mars 2009, 19:37:53 PM
Citat från: Björn Ax skrivet 08 mars 2009, 17:50:50 PM
Ne sämre skit än init får man leta efter länge. Det var ett antal gånger man blev irriterad på initen. :(

Det absolut sämsta är ju att den ritar upp grafiken en rad i taget så att rita om hela displayen tar ju över fem sekunder. Sedan "hänger" den sig i typ 10-15 sek varje gång den byter linje/tur.
Titel: SV: Interiört
Skrivet av: Ersa skrivet 08 mars 2009, 19:56:39 PM
Umeå Lokaltrafik AB, och deras dotterföretag Polarbuss Trafik AB köpte in denna radio från SRA (sedermera Ericsson), som bl.a även satt i stridsvagnar, ambulanser och brandbilar. Den fungerade utan bekymmer fram till operatörsbytet juni 2008. Idag är den en saknad stycke historia, då dagens nya digitala komradio från Sepura inte riktigt klarar av den gamla SRA-radions kapacitet.

(http://ftp.kommunicera.umea.se/Cecilia87/Buss/Ultra7/SRA.jpg)
Titel: SV: Interiört
Skrivet av: Fidde skrivet 08 mars 2009, 20:11:08 PM
Citat från: yupiteru skrivet 08 mars 2009, 18:55:17 PM
Oj... Tidig julafton i år hihi... *slickar mig runt munnen*

Håller med dig! Mvh Åhusfidde
Titel: SV: Interiört
Skrivet av: yuåiteru skrivet 08 mars 2009, 20:53:12 PM
C600 var och förblir en klassiker. En på många sätt underbar radio men som framtiden snabbt sprang förbi. Kodpluggsidén visade sig mindre användbar... Men helt klart en bra radio (som faktiskt än idag sitter i många polismc och spanbilar)

Och till dig med Auroran... Vad har ni fler för menyval?
Titel: SV: Interiört
Skrivet av: Björn Ax skrivet 08 mars 2009, 21:19:16 PM
Nu hittade jag en bild på den lite äldre radion.

(http://www.transwarp.se/DSC_0130.jpg)

Dom knappar som finns här finns också på den nyare radion.
Titel: SV: Interiört
Skrivet av: yuåiteru skrivet 08 mars 2009, 22:11:31 PM
Den där var riktigt udda, ax. Har aldrig sett något liknande
Titel: SV: Interiört
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 08 mars 2009, 23:10:53 PM
Citat från: yupiteru skrivet 08 mars 2009, 22:11:31 PM
Den där var riktigt udda, ax. Har aldrig sett något liknande

   Den har hängt med sen tidigt 80-tal.

   //Niclas
Titel: SV: Interiört
Skrivet av: Magnus_J skrivet 09 mars 2009, 06:35:49 AM
i SL (Stockholm) trafiken sitter radion i samma skärm som BussPC, och är en digitalhistoria.
Täckningen är bra utom i vissa terminaler med mycket betong och i tex. Söderleds tunneln.
Har läst att OV patrullerna haft bekymmer med täckningen i Tuben men det har väl byggts ut med nya antenner.

BussPCn är den Blå skärmen
(http://www.disparat.com/magnus/buss/DSC_0595.jpg)

Radio vyn.
(http://www.disparat.com/magnus/buss/PICT4677.jpg)
Titel: SV: Interiört
Skrivet av: Janne Rickman skrivet 09 mars 2009, 08:15:40 AM
Citat från: Niclas Rosenius skrivet 08 mars 2009, 23:10:53 PM
   Den har hängt med sen tidigt 80-tal.

   //Niclas

De är ett eget system som Uppsalabuss byggde tillsammans Storno i början av 80-talet.
Nu har det börjar bli ont om reservdelar till systemet. Så nu håller man på att byta ut delarna allt eftersom de går sönder i bussarna. Alla ny bussar få de ny radion direkt.

/Janne
Titel: SV: Interiört
Skrivet av: olasand skrivet 09 mars 2009, 10:21:26 AM
Citat från: Magnus_J skrivet 09 mars 2009, 06:35:49 AM

BussPCn är den Blå skärmen
(http://www.disparat.com/magnus/buss/DSC_0595.jpg)


Vad använder ni C90:n till? Klimatet?
Titel: SV: Interiört
Skrivet av: Björn Ax skrivet 09 mars 2009, 10:49:28 AM
Citat från: Janne Rickman skrivet 09 mars 2009, 08:15:40 AM
De är ett eget system som Uppsalabuss byggde tillsammans Storno i början av 80-talet.
Nu har det börjar bli ont om reservdelar till systemet. Så nu håller man på att byta ut delarna allt eftersom de går sönder i bussarna. Alla ny bussar få de ny radion direkt.

/Janne

Ja den nya radion tycker jag känns bättre. Hoppas dom byter ut den gamla radion i alla bussar. :)
Lite synd att man inte kan anropa andra vagnar men det skulle väl bli för mycket skitsnack då.
Titel: SV: Interiört
Skrivet av: Skalman skrivet 09 mars 2009, 11:04:32 AM
> Vad använder ni C90:n till? Klimatet?

Varierar. Vissa vagnar har klimatet i C90, vissa har det inte. Innan
Buss-PC:n kom gick skyltningen på C90. Sen finns det lamptest
och lite andra värden från fordonselektroniken i C90.
Titel: SV: Interiört
Skrivet av: yuåiteru skrivet 09 mars 2009, 11:07:26 AM
Inte anropa andra bussar... Vad är det för sanslöst dumt påhitt?

I alla fall här i Blekinge är åtminstone 70% av radiotrafiken anrop buss-buss (I stil med "Det står en passagerare och väntar där och där" eller "jag är någon minut sen, ville bara meddela så du väntar på mig")

Generellt sett  tycker jag de använde den gamla radion mer. Ett klassiskt Storno-baserat nät som började halta täckningsmässigt och det började bli ont om delar. Det nya systemet som är designat av TC Connect bygger på tre kanaler (Öst, Mitt, Väst) + en GPS-kanal. Trafikledningen sköts via pekskärmar (sex st runt om i länet) och systemet är helt hopplöst att lyssna på eftersom repeaterna inte skickar ut all trafik (separata sändare och mottagare). Så vill man höra bägge parter får man snabbt byta kanal, och det blir rätt segt i längden
Titel: SV: Interiört
Skrivet av: Janne Rickman skrivet 09 mars 2009, 12:32:05 PM
Citat från: Björn Ax skrivet 09 mars 2009, 10:49:28 AM
Ja den nya radion tycker jag känns bättre. Hoppas dom byter ut den gamla radion i alla bussar. :)
Lite synd att man inte kan anropa andra vagnar men det skulle väl bli för mycket skitsnack då.

De lär ta ett antal år innan allt är utbytt. Man återvinner användbara delar som resevdelar till de gamla systemet.

/Janne
Titel: SV: Interiört
Skrivet av: Ersa skrivet 09 mars 2009, 13:34:11 PM
Citat från: Magnus_J skrivet 09 mars 2009, 06:35:49 AM
Radio vyn.
(http://www.disparat.com/magnus/buss/PICT4677.jpg)

Har man kopplat in "Anrop annan TL" och "Anrop omlopp" nu? Mycket bra! :D Dessa funktioner saknade jag ofta 2005-06 när jag försökte få 665 an (Swebus Vallentuna) att vänta in min 625:a. "Anrop omlopp" är även bra att ha för de röda bussar som inväntar olika 676:or på olika ställen längs E18, tex Söderhalls tpl.

"Anrop linje" vore en annan bra funktion om man snabbt vill ha tag i t.ex en 677:a i Gottröra.
Titel: SV: Interiört
Skrivet av: tobias-säffle2000 skrivet 09 mars 2009, 18:57:19 PM
Citat från: Skalman skrivet 09 mars 2009, 11:04:32 AM
> Vad använder ni C90:n till? Klimatet?

Varierar. Vissa vagnar har klimatet i C90, vissa har det inte. Innan
Buss-PC:n kom gick skyltningen på C90. Sen finns det lamptest
och lite andra värden från fordonselektroniken i C90.
vi har C90 till klimat,skyltning och förartest eller vad det heter :)
Titel: SV: Interiört
Skrivet av: olasand skrivet 10 mars 2009, 15:28:20 PM
(http://iloapp.olasand.se/data/_gallery/public/0/1236694584_resized.jpg?width=1080&height=720)

Så här ser radion ut i Göteborg, eller snarare hos spårvägen. Tetra kallas den. Har fått för mig att det är ungefär samma typ av radio som polisen skaffade sig för några år sedan. Jag tycker den fungerar bra, men jag har ju aldrig använt någon annan ;)

De två översta av de tre knapparna till höger om radion styr inre och yttre utrop. Den nedersta är radiosändarknapp. Den av de andra knapparna jag använder mest är "SEN"-knappen, dvs. 4:an. Med den kan man rapportera att man ligger mellan 3-10 minuter sent. # trycks in för att komma i kontakt med trafikledningen...
Titel: SV: Interiört
Skrivet av: Ersa skrivet 11 mars 2009, 11:21:01 AM
Citat från: olasand skrivet 10 mars 2009, 15:28:20 PM
Så här ser radion ut i Göteborg, eller snarare hos spårvägen. Tetra kallas den. Har fått för mig att det är ungefär samma typ av radio som polisen skaffade sig för några år sedan. Jag tycker den fungerar bra, men jag har ju aldrig använt någon annan ;)

De två översta av de tre knapparna till höger om radion styr inre och yttre utrop. Den nedersta är radiosändarknapp. Den av de andra knapparna jag använder mest är "SEN"-knappen, dvs. 4:an. Med den kan man rapportera att man ligger mellan 3-10 minuter sent. # trycks in för att komma i kontakt med trafikledningen...

Detta är den nuvarande radion i Umeå som ersatte SRA-radion 2008-06-15 (bild i mitt förra inlägg). Kort sagt verkar Göteborg beställt en dyrare och mer avancerad version. Vi får pila en massa höger-vänster för att få fram kommandon, och några snabbkommandon finns inte. Anropa en annan buss går inte, utan man anropar sin egen eller en annan linje, och hoppas att den man anropar har ställt in rätt linje.

SRA-radion däremot hade (ironiskt nog) samma funktioner som Göteborgs nya Tetra, men snabbkommandon på siffrorna, samt inrapportering av förseningar. Sånt saknar man idag.
Titel: SV: Interiört
Skrivet av: Nupski skrivet 11 mars 2009, 13:50:12 PM
Citat från: olasand skrivet 10 mars 2009, 15:28:20 PM
(http://iloapp.olasand.se/data/_gallery/public/0/1236694584_resized.jpg?width=1080&height=720)

Så här ser radion ut i Göteborg, eller snarare hos spårvägen. Tetra kallas den. Har fått för mig att det är ungefär samma typ av radio som polisen skaffade sig för några år sedan. Jag tycker den fungerar bra, men jag har ju aldrig använt någon annan ;)

De två översta av de tre knapparna till höger om radion styr inre och yttre utrop. Den nedersta är radiosändarknapp. Den av de andra knapparna jag använder mest är "SEN"-knappen, dvs. 4:an. Med den kan man rapportera att man ligger mellan 3-10 minuter sent. # trycks in för att komma i kontakt med trafikledningen...

Knapp 3 använder man för att dj***as med trafikledningen när man kör buss  ;D STR=Spänningslös kontakledning (STRömlöst), det är samma apparater i både bussar och spårvagnar  ;D.

(http://www.moment21.se/pics/gsr5.jpg)
Den gamla radiopanelen i Göteborg fotad tyvärr i en Spårvagn SSR M25A 621. Användes mellan 1973-2007 minns fortfarande ljudet som en njutning med alla olika sekvenstoner och den underbara raspigheten.
Titel: SV: Interiört
Skrivet av: Optimal skrivet 11 mars 2009, 14:35:13 PM
Citat från: Verspieder skrivet 09 mars 2009, 13:34:11 PM
Har man kopplat in "Anrop annan TL" och "Anrop omlopp" nu? Mycket bra! :D Dessa funktioner saknade jag ofta 2005-06 när jag försökte få 665 an (Swebus Vallentuna) att vänta in min 625:a. "Anrop omlopp" är även bra att ha för de röda bussar som inväntar olika 676:or på olika ställen längs E18, tex Söderhalls tpl.

"Anrop linje" vore en annan bra funktion om man snabbt vill ha tag i t.ex en 677:a i Gottröra.

Anrop Omlopp har ju funnits enda sen Buss-PC kom.
Titel: SV: Interiört
Skrivet av: Karsten skrivet 11 mars 2009, 16:04:39 PM
Citat från: Optimal skrivet 11 mars 2009, 14:35:13 PM
Anrop Omlopp har ju funnits enda sen Buss-PC kom.

Ja, men det fungerar nog bara inom samma operatör. Fridströms lär nog även i fortsättningen ha svårt att få tag på Arrivas 665:a.
Titel: SV: Interiört
Skrivet av: Optimal skrivet 11 mars 2009, 16:32:18 PM
Citat från: Karsten skrivet 11 mars 2009, 16:04:39 PM
Ja, men det fungerar nog bara inom samma operatör. Fridströms lär nog även i fortsättningen ha svårt att få tag på Arrivas 665:a.

Jo sant. Men man kan ju iallalfall ropa till vilken buss man vill inom SL trafiken.
Titel: SV: Interiört
Skrivet av: preacher skrivet 11 mars 2009, 20:38:08 PM
Blekingetrafikens komradio

(http://i694.photobucket.com/albums/vv306/Preacherx/Bilderblandat20080926031-1.jpg)

Fungerar mellan bussar o till trafikledare Karlskrona o Karlshamn.Förprogrmerade telefonnummer att att kunna ringa. Hyfsat ljud men inte mer. Känns som det primära med radion är GPS delen för att Blekingetrafiken i efterhand ska kolla hur dags man körde från Hållplatsen när folk ringer in o klagar på att dom missat bussen. Även hastigheten syns,bra om det varit ett tillbud.
Titel: SV: Interiört
Skrivet av: Ersa skrivet 12 mars 2009, 03:50:07 AM
Citat från: Optimal skrivet 11 mars 2009, 16:32:18 PM
Jo sant. Men man kan ju iallalfall ropa till vilken buss man vill inom SL trafiken.

Under PC:ns första (och delvis andra) år var det sällan man fick tag i någon "utsoknes". Även när man anropade "rätt" omlopp hände det ofta att ingen svarade. Den enda något sånär garanterade direktkontakten i Roslagen var "Anrop vagn" (om man visste invnr) eller den långsamma vägen via TL. Snabbaste vägen var ett samtal via tjänstemobilen till lilla lokala TL i Norrtälje. Bara man inte använde PC:n gick det snabbt som attan att få fram samt lämna viktig information.
Andra trafikområden, speciellt under en annan operatör tog så lång tid att gå via PC:n att det bara var att glömma. Men sådant ser ju som sagt ut att ha ordnats till, och fungerar garanterat bättre idag. :)
Titel: SV: Interiört
Skrivet av: yuåiteru skrivet 14 mars 2009, 22:33:30 PM
Ingen i Östergötland som har bild/info om Östgötatrafikens radio?
Titel: SV: Interiört
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 15 mars 2009, 10:43:41 AM
Citat från: Optimal skrivet 11 mars 2009, 16:32:18 PM
Jo sant. Men man kan ju iallalfall ropa till vilken buss man vill inom SL trafiken.
Men det hjälper nog inte så mycket i de fall det är olika operatörer inblandade i bytena eftersom man då knappast vet vilken buss man skall ropa på...
//Fredrik
Titel: SV: Interiört
Skrivet av: tobias-säffle2000 skrivet 17 mars 2009, 12:34:00 PM
Citat från: yupiteru skrivet 14 mars 2009, 22:33:30 PM
Ingen i Östergötland som har bild/info om Östgötatrafikens radio?
fixar bild om 5 timmar  :)
Titel: SV: Interiört
Skrivet av: yuåiteru skrivet 19 mars 2009, 22:26:26 PM
det var fem långa timmar ;)
Titel: SV: Interiört
Skrivet av: tobias-säffle2000 skrivet 20 mars 2009, 17:11:32 PM
Citat från: yupiteru skrivet 19 mars 2009, 22:26:26 PM
det var fem långa timmar ;)
haha jag vet tyvär han jag glömt kamran hemma ;D men får ta och fixa en bild ;)
Titel: SV: Interiört
Skrivet av: preacher skrivet 20 mars 2009, 21:54:17 PM
Citat från: Tobias Holmén skrivet 20 mars 2009, 17:11:32 PM
haha jag vet tyvär han jag glömt kamran hemma ;D men får ta och fixa en bild ;)

HAHA Lätt hänt därför skaffar man mobilkamera, för telefonen glömmer man inte så ofta iallafullafall. ;D :D :) 8)
Titel: SV: Interiört
Skrivet av: Optimal skrivet 20 mars 2009, 22:10:36 PM
Citat från: Verspieder skrivet 12 mars 2009, 03:50:07 AM
Under PC:ns första (och delvis andra) år var det sällan man fick tag i någon "utsoknes". Även när man anropade "rätt" omlopp hände det ofta att ingen svarade. Den enda något sånär garanterade direktkontakten i Roslagen var "Anrop vagn" (om man visste invnr) eller den långsamma vägen via TL. Snabbaste vägen var ett samtal via tjänstemobilen till lilla lokala TL i Norrtälje. Bara man inte använde PC:n gick det snabbt som attan att få fram samt lämna viktig information.
Andra trafikområden, speciellt under en annan operatör tog så lång tid att gå via PC:n att det bara var att glömma. Men sådant ser ju som sagt ut att ha ordnats till, och fungerar garanterat bättre idag. :)

Okej. Jo nu så fungerar det väll skapligt. Du svek ju oss och flyttade ;)
Titel: SV: Interiört
Skrivet av: yuåiteru skrivet 24 mars 2009, 09:19:52 AM
Är som sagt nyfiken på Östgötatrafikens radio - liksom på Dalatrafikens
Titel: SV: Interiört
Skrivet av: Ersa skrivet 24 mars 2009, 12:54:50 PM
Citat från: Verspieder skrivet 11 mars 2009, 11:21:01 AM
Detta är den nuvarande radion i Umeå som ersatte SRA-radion 2008-06-15 (bild i mitt förra inlägg). Kort sagt verkar Göteborg beställt en dyrare och mer avancerad version. Vi får pila en massa höger-vänster för att få fram kommandon, och några snabbkommandon finns inte. Anropa en annan buss går inte, utan man anropar sin egen eller en annan linje, och hoppas att den man anropar har ställt in rätt linje.

SRA-radion däremot hade (ironiskt nog) samma funktioner som Göteborgs nya Tetra, men snabbkommandon på siffrorna, samt inrapportering av förseningar. Sånt saknar man idag.

Nu har Umeå-Tetran uppdaterats rejält och har numera statusmeddelanden samt bättre mottagning. Nu ligger den nästan på samma nivå som den urgamla SRA-stridsvagnsradion. I framtiden kanske den dessutom får snabbkommandon för anrop, och då äntligen blir lika bra? :)
Titel: SV: Interiört
Skrivet av: yuåiteru skrivet 14 april 2009, 01:11:41 AM
Fortfarande ingen bild på Östgötaradion?