Schemalägga övertid?

Startat av Yujin Zhang, 30 november 2008, 20:10:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

Som frågan lyder, är det tillåtet att göra det? Och då är jag mest intresserad på linjetrafik.

Jag skriver mer detaljer om så behövas.

Yujin Zhang

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 november 2008, 20:14:27 PM
Vad menar du med övertid?

Eftersom du snackar om att schemalägga bör du mena periodövertid, det är svårt att schemalägga övertid på en enstaka arbetsdag, då blir det ju ingen övertid utan ordinarie arbetstid.

Med övertid menade jag en genomsnittsarbetstid på över 40timmar/vecka.

T.ex. kan man ha en sådan här schema:
Måndag - 9h 49min
Tisdag - 9h 49min
Onsdag - 9h 49min
Torsdag - 9h 49min
Fredag - 4h 48min
Lördag - Fridag
Söndag - Fridag

Genomsnittsarbetstid är ju över 40-timmars vecka (44h 4min närmare bestämt) eftersom gruppen innehåller bara en förare och två olika tjänster i detta fall (mån-tor, fre). Får föraren övertidsbetalt för de 4h 4min extra eller hur löser man det?

Yujin Zhang

Citat från: Lars Ödlund skrivet 30 november 2008, 20:27:33 PM
Nä varför skulle han få övertid?

Arbetstiden räknas ju ut genom att man summerar hans/hennes totala arbetstid under en begränsningsperiod, vanligtvis den tid det tar för föraren att cirkulera på schemat till dess han kommer tillbaka till denna vecka, om han/hon har denna arbetsvecka var femte vecka t.ex så summerar man dessa 5 veckor och delar summan med 5, då får man ut snittarbetstiden per vecka.

Men om hans schema ser ut så här då? Dvs cirkuleringstid är BARA 1 vecka?

Wetjo

Våra skolchaufförer har "45-timmarsvecka" under läsåret.  :o
På sommaren jobbar dom som "vanligt" och har semester. ;D

Jan

Citat från: Wetjo skrivet 30 november 2008, 21:04:22 PM
Våra skolchaufförer har "45-timmarsvecka" under läsåret.  :o
På sommaren jobbar dom som "vanligt" och har semester. ;D

Om detta är OK varierar inom landet. Många menar att 40 timmar ska gälla medan de som kör skolbussen är nöjd och får massa 0-dagar sedan vilket de uppskattar.
I branschen 37 år

Knut

Jeg kjører en turnus med 13 vakter fordelt på 4 uker omløp. Korteste vakten er på 6.51. 9 dager på 11.40 2 dager med9.31 og en med 8.25. Så lenge jeg holder meg innenfor maks antall kjøretimer i en uke og ikke over 154t betalt på 4 uker så er disse dagene uten overtidsbetaling. Men er jeg 30 min på en tur fra Gøteborg så blir den betalt ekstra med overtidstillegg uansett. For dette er ikke planlagt arbeid
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Wetjo

Citat från: Wetjo skrivet 30 november 2008, 21:04:22 PM
Våra skolchaufförer har "45-timmarsvecka" under läsåret.  :o
På sommaren jobbar dom som "vanligt" och har semester. ;D
Glömde ju att skriva en sak...
Dessa 45-timmars veckor förutsätter ju att förarna har ledigt när skolan har lov...