Huvudmeny

Motorväg 1970

Startat av Fredrik W, 13 februari 2016, 20:10:37 PM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Fredrik W

Se bild från framsidan på en vägkarta tryckt 1970. Vilken vägsträcka är det? Jag trodde först det var E4 Södertälje-Järna eller Åby-Stavsjö men jag får inte ihop det. Nån som vet? Det borde ju inte vara så svårt att identifiera, det fanns inte så många mil motorväg i Sverige 1970.

S Svensson

Våra vänner i Jönköping kanske kan titta litet nogrannare. Jag åkte med buss emellan Jönköping och Gränna i somras. Kan det vara på denna sträcka och relativt nära Gränna ?

WalleW

Citat från: S Svensson skrivet 13 februari 2016, 21:00:35 PM
Våra vänner i Jönköping kanske kan titta litet nogrannare. Jag åkte med buss emellan Jönköping och Gränna i somras. Kan det vara på denna sträcka och relativt nära Gränna ?
Jag är benägen att hålla med hr Svensson, men är ändå lite kluven...
Under förutsättning att nämnda sträcka var klar 1970 vill jag få det till att efter "där vägen försvinner i fjärran" följer ett nedförslut och därefter en trafik-plats/planskild korsning med vägar till bl a Gränna och Tranås. Eller är jag helt fel ute då..?
Gamla "Riks-tretton" / E4 längst ned till vänster på bilden..?

/   M v h   Walle

Staffan Sävenfjord

Citat från: WalleW skrivet 14 februari 2016, 10:33:04 AM
Jag är benägen att hålla med hr Svensson, men är ändå lite kluven...
Under förutsättning att nämnda sträcka var klar 1970 vill jag få det till att efter "där vägen försvinner i fjärran" följer ett nedförslut och därefter en trafik-plats/planskild korsning med vägar till bl a Gränna och Tranås. Eller är jag helt fel ute då..?
Gamla "Riks-tretton" / E4 längst ned till vänster på bilden..?

/   M v h   Walle

Motorvägen Jönköping-Gränna var klar 1964. Europavägarna kom 1962 så vägen bör hetat E4 vid invigningen. Annars skulle det ha varit Riksettan (riksväg 1). Riksväg 13 gick från Stockholm till Haparanda.

För övrigt håller jag med om att vi nog är i trakten av Gränna.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fredrik W

Tack. Då ska det alltså vara mellan trafikplats 102 Vättersmålen och 103 Gyllene Uttern. Sträckan vidare norrut öppnade 1972 och söderut så följer den Vätterns strand vilket den inte gör på bilden. Jag får dock inte riktigt ihop det när jag tittar på Google Maps, men jag kan inte heller utesluta den sträckan.

WalleW

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 14 februari 2016, 11:18:49 AM
Motorvägen Jönköping-Gränna var klar 1964. Europavägarna kom 1962 så vägen bör hetat E4 vid invigningen. Annars skulle det ha varit Riksettan (riksväg 1). Riksväg 13 gick från Stockholm till Haparanda.
För övrigt håller jag med om att vi nog är i trakten av Gränna.
Citat från: Fredrik W skrivet 14 februari 2016, 11:52:19 AM
Tack. Då ska det alltså vara mellan trafikplats 102 Vättersmålen och 103 Gyllene Uttern. Sträckan vidare norrut öppnade 1972 och söderut så följer den Vätterns strand vilket den inte gör på bilden. Jag får dock inte riktigt ihop det när jag tittar på Google Maps, men jag kan inte heller utesluta den sträckan.
Det är något lurt med intrycket av skogs-terrängen, men väldigt mycket kan ju ha hänt med den under årens lopp.
Och visst var det Riks-ettan jag menade, inte -tretton... E4 Plåt-floden säger somliga...

/   M v h   Walle

Niklas Bygdestam

Det fanns verkligen inte mycket motorvägar i Sverige 1970. De flesta har tillkommit efteråt.

Men jag tror också på att bilden är tagen på sträckan Jönköping-Gränna. Och då bör den vara tagen så att bilden är riktad norrut. Det ser nämligen ut som om den högra körbanan ligger på en högre nivå än den vänstra. Sträckan mellan Jönköping och Gränna har just körbanor i olika nivå, som "trappsteg" eller hur man nu ska uttrycka sig. Och detta är inte alls vanligt annars i Sverige. Och på bilden ser det ut att vara just så :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

WalleW

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 februari 2016, 22:58:45 PM
Det fanns verkligen inte mycket motorvägar i Sverige 1970. De flesta har tillkommit efteråt.
Men jag tror också på att bilden är tagen på sträckan Jönköping-Gränna. Och då bör den vara tagen så att bilden är riktad norrut. Det ser nämligen ut som om den högra körbanan ligger på en högre nivå än den vänstra. Sträckan mellan Jönköping och Gränna har just körbanor i olika nivå, som "trappsteg" eller hur man nu ska uttrycka sig. Och detta är inte alls vanligt annars i Sverige. Och på bilden ser det ut att vara just så :)

"The MYSTIC MAP" fortsätter att förbrylla oss i detta avsnitt... :)

Niklas har en stark point här...
Jag minns nivå-skillnaden från "någonstans" och upplevde den som väldigt flott och kontinental, det kan kanske vara här...
För att använda ett passande uttryck i sammanhanget: Är han inne på "rätt väg", tro? :D
Spänningen stiger...

To be continued...

/   M v h   Walle

Fredrik W

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 18 februari 2016, 22:58:45 PM
Det fanns verkligen inte mycket motorvägar i Sverige 1970. De flesta har tillkommit efteråt.

Men jag tror också på att bilden är tagen på sträckan Jönköping-Gränna. Och då bör den vara tagen så att bilden är riktad norrut. Det ser nämligen ut som om den högra körbanan ligger på en högre nivå än den vänstra. Sträckan mellan Jönköping och Gränna har just körbanor i olika nivå, som "trappsteg" eller hur man nu ska uttrycka sig. Och detta är inte alls vanligt annars i Sverige. Och på bilden ser det ut att vara just så :)

Jag tror du tänker på den här sträckan, eller? Se länk från Google streetview:

https://www.google.se/maps/@57.8635738,14.268042,3a,75y,178.48h,86.42t/data=!3m7!1e1!3m5!1s1s078pJGIc-Mg-ZMSPsTQg!2e0!6s%2F%2Fgeo0.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3D1s078pJGIc-Mg-ZMSPsTQg%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D126.59006%26pitch%3D0!7i13312!8i6656

Den är som synes belägen alldeles intill stranden och kan i så fall därför uteslutas. Jag får som sagt fortfarande inte riktigt ihop det.

WalleW

Citat från: Fredrik W skrivet 19 februari 2016, 12:35:30 PM
Jag tror du tänker på den här sträckan, eller? Se länk från Google streetview:

https://www.google.se/maps/@57.8635738,14.268042,3a,75y,178.48h,86.42t/data=!3m7!1e1!3m5!1s1s078pJGIc-Mg-ZMSPsTQg!2e0!6s%2F%2Fgeo0.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3D1s078pJGIc-Mg-ZMSPsTQg%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D126.59006%26pitch%3D0!7i13312!8i6656

Den är som synes belägen alldeles intill stranden och kan i så fall därför uteslutas. Jag får som sagt fortfarande inte riktigt ihop det.
Inte jag heller... Det är nå´t med skogs-partierna som lurar mig...
Som sagt...

MYSTIKEN TÄTNAR...

/   M v h   Walle

Niklas Bygdestam

Hur är det med sträckan Stockholm-Södertälje då? Den fanns ju 1970. Idag ser det inte ut så på den sträckan. Motorvägen är breddad och har sedan lång tid belysning på hela den biten. Men 1970 var den en vanlig 2+2-motorväg. Dessutom hade inte den sträckan belysning heller. Belysning monterades upp på den sträckan först under 1980-talet.

Jag tycker att kurvorna stämmer rätt bra med sträckan mellan Stockholm och Södertälje, eller om vi alltså ska vara noga, mellan Botkyrka och Södertälje.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 19 februari 2016, 14:06:20 PM
Hur är det med sträckan Stockholm-Södertälje då? Den fanns ju 1970. Idag ser det inte ut så på den sträckan. Motorvägen är breddad och har sedan lång tid belysning på hela den biten. Men 1970 var den en vanlig 2+2-motorväg. Dessutom hade inte den sträckan belysning heller. Belysning monterades upp på den sträckan först under 1980-talet.

Jag tycker att kurvorna stämmer rätt bra med sträckan mellan Stockholm och Södertälje, eller om vi alltså ska vara noga, mellan Botkyrka och Södertälje.

Det tror jag inte. *För mycket skog. Men visst kan jag ha fel.

Det är ju bara på det vägparti som finns längst ned på bilden som det är i olika plan. Kan bilden vara tagen precis där sträckan utmed Vättern upphör och övergår mer i skog och öppna landskap? (Och att fotografen råkade vända kameran fel när han skulle ta en bild mot Vättern?)
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

WalleW

Får jag anmäla en ny kandidat...?
Tack!
Nu var det visserligen mycket, mycket länge sedan jag körde den nu kandiderande sträckan, men jag har för mig att där finns en nivå-skillnad som nämnts tidigare längs en kort sträcka,
och mycket skog fanns det också sträckvis...
Alltså, in från vänster:    E18, någonstans längs sträckan Jakobsberg - Kallhäll - Stäket - Kungsängen..?

(En annan sträckvis skogig fundering: E20 mellan Södertälje och Mariefred...men den var väl inte klar då..?)

/   M v h   Walle

Niklas Bygdestam

Citat från: WalleW skrivet 19 februari 2016, 15:59:39 PM
Får jag anmäla en ny kandidat...?
Tack!
Nu var det visserligen mycket, mycket länge sedan jag körde den nu kandiderande sträckan, men jag har för mig att där finns en nivå-skillnad som nämnts tidigare längs en kort sträcka,
och mycket skog fanns det också sträckvis...
Alltså, in från vänster:    E18, någonstans längs sträckan Jakobsberg - Kallhäll - Stäket - Kungsängen..?

(En annan sträckvis skogig fundering: E20 mellan Södertälje och Mariefred...men den var väl inte klar då..?)

/   M v h   Walle


Mariefred, eller egentligen Läggesta hade inte motorväg 1970. Det är ett 1990-talsbygge.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

David M

Om man tittar på de motorvägar genom skogs- och bergsterräng som fanns 1969 (då fotot rimligen bör vara taget om bilden är till nästa års kartupplaga) och med nuvarande vägnummer finns ett par rimliga alternativ.

* E4 Huskvarna till Vättern söder om Gränna, Åby - Stavsjö, Järna - Stockholm, norr om Sundsvall

* E6 Mölndal - Kållered

* E16 Gävle - Sandviken, samt närmast Borlänge

* E18 Danderyd - Ullna, Järfälla - Stäket, förbi Karlstad

* E20 Jonsered - Floda. Möjligen även resten av vägen till Alingsås, om fotografen lyckats hitta en vinkel där inga anslutande vägar finns med.

* Riksväg 53 Nyköping - Oxelösund

* Värmdövägen från Hammarbykanalen till Skurubron, Tyresö- och Vendelsövägen (länsväg 229/260)



Spontant gissar jag att det kan vara E4 norr om Järna (tittar man på satellitkarta och eventuellt att fotografen spegelvänt bilden skulle det kunna vara kurvorna där ).

Annars gissar jag det kan vara E18 vid Karlstad ( Kronoparken - Kurvig motorväg och bergsskärningar finns där, 1969 hade man heller inte börjat bygga bostadsområdena precis intill vägen) eller Tyresö/Vendelsövägen (Skarpnäck närmast motorvägen var väl inte exploaterat vid denna tid?). De andra vägarna är för raka eller gick redan då genom alltför exploaterade områden för att det skulle kunna vara så lantligt.