Vid dagens passage förbi MAN..

Startat av Fredde, 11 december 2008, 15:53:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Rådeström

Citat från: jocke skrivet 12 december 2008, 08:30:38 AM
Fredde du märkte inte om dom hade dörrar på båda sidor, då är nog LFV väldigt troligt.

Bussarna är "vanliga" när dom levereras till MAN i Sverige - men där sågar man upp ett hål och sätter in en dubbeldörr på vänster sida mellan dom två första axlarna.
Det troligaste är att det är billigare att ta två bussar ur serieproduktionen och bygga om dom i Sverige, än att "tröga ner" löpande-band-produktionen för att specialisera två bussar mitt i alltihop på fabriken.

Så på höger sida har bussen 2-2-2-0 och på vänster 0-2-0-0 när den väl är i trafik.

//Uffe

Johan B

Citat från: Cyklisten skrivet 12 december 2008, 00:31:22 AM
Men hur funkar det att 15-meters buss tar lika många passagerare som 18-meters?

Det gör dem inte. Däremot kan sittplatsantalet vara lika eller t o m större i en boggibuss. Ledbussen har blir dock godkänd för fler stående än boggin pga den större golvytan och tar totalt sett fler passagerare än  boggivagnen..

Cyklisten

Jaha, då är det ju klart bättre med ledbuss i tätortstrafik med fler stående på korta sträckor och boggi i regional. Men höggolvsledbussar tog väl fler sittande än höggolvsboggi, om man tittar på t.ex. Säffle 2000? Det är i så fall lågentrékraven som har gjort det lite krångligare att arrangera interiören med max antal sittande...

Johan B

Citat från: Cyklisten skrivet 12 december 2008, 17:11:32 PM
Jaha, då är det ju klart bättre med ledbuss i tätortstrafik med fler stående på korta sträckor och boggi i regional. Men höggolvsledbussar tog väl fler sittande än höggolvsboggi, om man tittar på t.ex. Säffle 2000? Det är i så fall lågentrékraven som har gjort det lite krångligare att arrangera interiören med max antal sittande...

O ja, en höggolvsled i 18metersutförande tar väl närmare 70 sittande vill jag minnas.