En natt som droskchaffis

Startat av Donkeyman, 02 juni 2007, 01:42:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Donkeyman

Förra året skrev jag ett stycke om hur det var att köra droska i Tromsø. Det togs emot så positivt så jag tar chansen att skriva ett stycke till om samma ämne.

Detta lilla stycke handlar om händelserna en ovanligt vacker tisdagsnatt för någon vecka sedan. Jag vill berätta om hur det kan te sig att köra droska en helt vanlig natt i en mindre NordNorsk stad.

Berättelsen börjar på min takterass där madamen och jag sitter i det vackra solskenet och äter lunch. Hon intar en eftermiddagspilsner och jag en balja med té. Jag bor i en fågelholksliknande byggnad på taket av ett kontorshus mitt i centrala Tromsø. Med en balkong mot Syd och en takterrass mot Väst. Och över taken ser man snötäckta fjälltoppar på alla fyra sidor. Solen skiner från molnfri himmel medan måsarna cirklar runt beredda att snappa upp något ätbart från vårt matfat. Vänder man ryggen till så kommer de som en störtbombare och hugger en godbit.

Halv tre blåser anmäler nordgående Hurtigrute sin ankomst med tre signaler. Låååååååååååååång, kort, lååååååååååååååååång. Men eftersom jag börjar 15 så har jag inget intresse för nordgående i dag. Såvida jag inte får påstigande passagerare som skall ombord. Man seglar inte förrän 1830.

Som alltid när man har trevligt så går klockan så alldeles för fort. Strax före 15 är det dags att gå mina 60 trappsteg nedöver och vandra de 100 meterna bort till Shell i Storgata. Därför att då infinner sig ägaren av taxi 31 efter väl förrättat dagskift. På Shell fyller jag upp min kaffemugg och tar över verksamheten.

Inga nyheter i dag. Bortsett från lite färskt skvaller som inte lämpar sig för att sprida på Internet. Bara att hiva sig ut i trafiken. När jag drar kortet genom läsaren så hoppar första turen fram på skärmen med en gång: "RICA ISHAVSHOTELL". Kör dit och hittar en typisk stressad bissnisse med silkesslips och portfölj. Flygplatsen - men fort. Och vid ankomst flyget så är det kö vid hållplatsen. Bara att lasta in. En dam som skall till UNN (Universitetsykehuset Nord Norge).

På väg upp dit upp kommer det meddelande: KØ VID UNN... (All kommunikation sker skriftligt via en display i bilen). Supert. Bara ta betalt och svänga runt till hållplatsen och lasta in de första i kön. Tur tillbaka till Flygplatsen. Och under över alla under. Det var kö där också. Men nu blev det tur till Centrum i stället. En av våra lokala politruker som varit på indoktrineringsmöte på sitt partikontor i Oslo.

Blir nummer 8 i sone 2, dvs Centrum Syd. Stoppar på hållplatsen vid Strandtorget och får ganska snart en gångare som skall till Fageräng tillsammans med ett gäng kassar med nyinköpta kolonialvaror. Samt ett så kallat "polnett", dvs en bärkasse med varor från Vinmonopolet.

Fageräng är ett nybyggt bostadsområde på baksidan av ön. Där blev jag etta i sone 10. Ett typiskt bostadsområde utan några arbetsplatser. Nu uppstår frågan om jag skall jag stå kvar och vänta på kunder här eller flytta på mig. Kollar dataskärmen där vi har samma info som på Flygplatsens skärmar. Klockan har nu hunnit bli 1606 och det landar flera flyg närmaste minuterna. I Centrum verkar det vara många bilar lediga så det får bli flygplatsen. Tvivlar nämligen starkt på att någon behöver droska från bostaden strax efter fyra på eftermiddagen.

En rapp körtur till flygplatsen där jag blir nummer 12 i kön. Gör inte något. Det går massor av körning inom några minuter. Det är både ett Osloflyg och ett från Trondheim / Bodø på ingång. Ganska snart kan man läsa på flyglistan att de landat strax efter varandra och några minuter senare börjar det röra sig vid hållplatsen.

Får ganska snabbt en tur till Kroken som är ett större bostadsområde på Fastlandet. En bra och lång körning men frågan är om man får något nytt där ute. Visserligen är son 226 väldigt stor men det är mest bostäder så trafiken därifrån vid 1645 är sannolikt begränsad. Så jag slinker in på Statoilmacken där ute och fyller upp kaffekoppen innan jag drar mig mot sjukhuset (UNN).

Normalt sett är det alltid mycket att göra fram till femtiden på en vardag. Så blir det stilla till halvsju då det kommer massor av flyg. Så vid femblecket slinker jag in på stampuben nere i centrum och tar en kopp kaffe och slår av en prat med madamen som sitter där med ytterligare en eftermiddagspilsner och tidningsläsning. Tankar också upp kaffekoppen en tredje gång innan jag drar ned på hållplatsen igen.

Så fortsätter kvällen i samma stil med körning i huvudsak från Flygplatsen, Sjukhuset, samt inkommande Bussar och Båtar innan kvällsstiltjen slår till vid 2230. Fram till då har det varit 110 bilar i trafik men nu minskar det till ned mot 60. Det blir nämligen några lugna timmar nu. Dags för middagsrast. Hem till madamen för att äta middag. Precis som jag bor hon centralt ungefär 100 meter från mitt residens. I dag serveras en stor portion med köttsoppa. Samt ett par glas med isvatten. Det går åt mycket vatten när man kör droska. Man blir nämligen ganska uttorkad av bilarnas ventilationsanläggning.

Lite småprat och TV-tittande innan det är dags att möta upp vid Sydgående Hurtigrute 2345. Där blir det alltid en radda turer. Får först en tur till Grand Hotel, kör tillbaks och får en till upp till Myreng (ett bostadsområde mitt uppe på ön).

Det är en underbart härlig vårnatt. En kraftfull midnattssol just över vägbanan när man kör norrut. Och på alla sidor av byen har man höga fjälltoppar som fortfarande är snötäckta. Sjön är helt spegelblank. Och ute på Kvaløysletta kliver en renflock omkring i trädgårdarna och äter sig mätt till villaägarnas stora irritation. Man får vara försiktig på vägen där ute. En ren på motorhuven innebär krossad bil, samt dyrbar ersättning till renägaren.

Ställer mig i Centrum igen men det går trögt. 15 bilar vid Strandtorget och inte någon som helst framdrift. När klockan närmar sig 01 är jag fortfarande nummer fem. Nu uppstår en allvarlig valsituation. Sista Osloflyget är i antågande. Skall komma 0105 enligt tidtabellen. Det är alltid fullsatt. Dessutom går inte några flygbussar och det är ganska få som hämtar folk vid den tiden på natten. Med andra ord massor av droskturer. Kollar Flyglistan. New Time 0117 står det på datorn. Ingen idé att hoppas på något i Centrum före pubarna stänger 02. Snabb färd ut till flygplatsen. Är inte ensam om den tanken. Det samlas lediga bilar från alla håll. När jag började köra såg jag på skärmen att det var 14 bilar där ute. När jag kommer fram efter åtta minuter blir jag nummer 26. Men det spelar inte någon roll. Det finns jobb åt alla.

Slår av en prat med de andra chaffisarna ute på flygplatsen. Så kommer flyget och sedan blir det full Rock´n Roll. Lastar en tur till Utsikten, ett radhusområde norr om Sjukhuset. PLING säger det i datorn: ALLE MAN TIL FLY - LANG KØ skriver Centralvakten ut. Direkt tillbaka till flygplatsen när jag blir ledig. Oj, oj, oj här var det verkligen kö. Skriver in TUR FLY: 25++++ på skärmen för att meddela att det behövs minst 25 bilar hit. Får tur till Scandic Hotel. Kort och snabbt. Absolut bäst tänkbart. Påslaget ger kraftfullt utslag. Fram och tillbaka tar det högst 8 minuter och taxametern växer med 120 spänn. Direkt tillbaka till Flygplatsen igen. Och får ytterligare en kort och snabb vända till Storelva.

Men kön minskar oroväckande fort. Kollegorna dyker upp som en flock hajar och hugger för sig i kön. TUR FLY: 10 kommer upp. F**** också. Hoppas jag hinner med en till. Jodå. Det är några kvar även sedan jag kört. TUR FLY:3 skriver jag in. Hinner inte många meter bort förrän TOMT FLY kommer upp. Men turen gick till Centrum vilket är optimalt. Därför att från klockan 02 är det alltid kö på hållplatserna sedan pubarna stängt. På en vanlig vardag är det slut servering 0130 och utkastning 0200. Så har bystyret bestämt. Och därmed är det kö på hållplatserna från 0205.

Mycket riktigt. Släpp av vid SAS-Hotellet och så rätt in på Strandtorget och lasta. Samtidigt meddelas att det är kö på Stortorget, Bankgata, Strandtorget och vid Bryggeriet. Hinner med tre vändor. KØ VID ALLE HOLDEPLASSER kommer upp. Men vi är effektiva. Hajstimmet hugger för sig och köerna minskar snabbt. TOMT BRYGGERIET. TOMT BANKGATA. TOMT STORTORGET. Kommer upp i snabb följd när jag är på väg ned Kirkegårdsbakken. Med andra ord - full speed till Strandtorget där jag plockar ett par besättningsmän på en trålare från den snabbt hopskrumpnande köen.

Så har vi problemet med var ligger deras trålare. De snackar usel Engelsk. Lite diskussion så får de beskriva platsen. Konstaterar att detta måste vara Pomorkaia. Bra - det ligger långt bort..... Bränner dit och levererar dem. Får betalt i Euro.

Men snart kommer meddelandet från Centralen. BYEN TØMD. Nu är klockan 0245 och stillheten sänker sig. De flesta bilar parkerar nu. Det blir bara 15 bilar som hänger kvar och hoppas att få något. 14 ledig, 1 opptatt, 7 avmeldt står det på skärmen.

Men det sker alltid överraskande ting. BRAATHENSFLY LANNA NO sänder Ole på Taxi 78 plötsligt klockan 0310. Han såg planet när han körde förbi flygplatsen på retur från Kvaløya. Vad i h****e är det för något. Det skall inte komma nåt flyg nu mitt i natten. Men han åker in och kollar. MASSOR M FOLK I HALLN kommer upp. Så sänder Sentralen ut facit: SVALBARDFLYET RETURNERT - KÖR NED TILL FLY. Full rulle över toppen på ön och ut till flygplatsen. Mycket riktigt är det kö på hållplatsen men merparten av paxen lastas in i en charterbuss för färd till hotell. Får en tur till Sørøya. Kunden berättar att det var dimma på Svalbard så planet inte kunde landa. Det blir förmodligen cancellering på Svalbard hela dagen. Gör inte mig något. Fick en skaplig körning när det normalt är heldött.

Men nu får det vara kväll. Kör ned till vaskhallen, spolar av bilen och parkerar den utanför droskägare Franks bostad. Han skall börja klockan 0430. Vi bor i det närmaste grannar. Sänder en SMS till honom: 0410 parkert vid JMH. Går hem och väcker upp damen så vi kan umgås lite innan det är dags att sova. För att vara en vanlig tisdag var det ett bra skift. 4230 spänn inkört på taxametern. Så tar vi bort momsen och får 3916 kvar. Detta ger ger 1760 spänn i lön - minus skatt förstås. Men plus semesterersättning. Helt ok för en helt vanlig tisdag.

Ser man till nattskiften så är måndag sämst och så sker det en långsam stegring genom veckan fram till fredag och lördag som givetvis är bäst. Medan söndagen är rent lotteri. På dagarna är måndag och fredag bäst medan tisdag och lördag är sämst. Och söndag är rent lotteri även där. Ibland supert och ibland rena misären. Men dagskiften intresserar mig tämligen lite. Jag kör bara nätter. Sju dagar jobb och sju dagar ledigt. Börjar på onsdag kväll och slutar nästa onsdag morgon. Söndag - Torsdag kör jag 15-0430. Fredag och Lördag drar jag ut tiden till si så där 08. Men då har jag i stället en längre paus på kvällen. Detta ger en förtjänst av i genomsnitt 23000 Norska spänn i månaden när skatten är betald. Vilket väl får anses vara anständigt.

Danne

Kul och intressant läsning! Tack för denna initierade skildring av en droskchaffis arbetsdag.
Använder man för övrigt fortfarande ordet 'droska' i Sverige?

Min numera avlidne farmor åkte aldrig taxi - hon beställde alltid en droska!

Muk

Trevlig och intressant text. Hur fungerar det i Sverige med att tala om var det behövs bilar?

Nico

#3
Citat från: Dan Arleborg skrivet 02 juni 2007, 09:28:54 AM
Kul och intressant läsning! Tack för denna initierade skildring av en droskchaffis arbetsdag.
Använder man för övrigt fortfarande ordet 'droska' i Sverige?

Min numera avlidne farmor åkte aldrig taxi - hon beställde alltid en droska!

Visst använder man fortfarande uttryck som droska, droskägare, dräng mm. även i Sverige. Vilka varianter på yrkesjargong som används beror dock även på vem man frågar och hur länge och var vederbörande varit verksam. Sedan är det nog även beroende på ålder, vissa säger droskbil medan andra säger bulle. Kan ju lägga med en liten rudimentär ordlista på en del 'taxislang' som fortfarande används i t.ex. Stockholmsområdet.

Biktstolen/Biktbänken – Passagerarstolen fram

Bom/Bomkörning – Ingen kund dyker upp på beställningsadressen

Burk – Taxametern, vilken man då burkar på och av

Dräng – En anställd förare

Fällning – Körning (förr i världen hade man på taxametern ett vred som fälldes ned när man startade taxametern)

Handsöl – Passets första körning (vilket förr oftast då räckte till en lagstadgad pilsner eller en sup)

Hörnet/Att ha hörnet – Att vara första bil på tur för uppdrag

Krycka/Käpp – Färdtjänst

Lass – Körning

Måa – Droskägaren framför sin egen bil (gav förr rätt att köra utanför ordinarie kommenderingslista)

Proppa – Markera att man står vid taxihållplats, numera är i zon. (kommer sig av att förr i världen så aktiverades en kontakt i ett proppskåp vid respektive stolpe)

Påse/Påskörning – Kort körning

Schäkta – Att ragga kunder genom att köa utanför ordinarie taxihållplatser som t.ex. hotell och restauranger

Stolpe – Taxihållplats

Styrning – Körning

Taxiplåt – Taxinumret (som förr i världen utgjordes av plåtar med numret på och som anbringades på fordonen)

Tiggarlykta – Lampan på taket (kallades även schäktarlykta)



Citat från: Muk skrivet 02 juni 2007, 13:07:30 PM
Trevlig och intressant text. Hur fungerar det i Sverige med att tala om var det behövs bilar?

Allt beror på vilket trafikledningssystem som sitter i bilarna och sedan var bilarna trafikerar. I de flesta städer finns vissa fasta hållpunkter som finns med som snabbmeddelanden i systemen så att man t.ex. kan skicka meddelanden i stil med 'Kunder Centralen', 'Bilar behövs Arlanda - Term. 5' eller 'Uppfattat', 'Ja', 'Nej' och motsvarande. En del liknande funktioner finns även i t.ex. SL:s BussPC.




»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Donkeyman

Hoppla. Nico har uppenbarligen insikt i droskkörningens mysterier.

Själv körde jag droska första gången 1971 i Stockholm. Sedan dess har jag kört i Björknäs, Nacka, Solna, Åkersberga, Vaxholm samt på Blidö innan jag hamnat i Tromsø. Men det har hela tiden varit extrajobb till det vanliga kneget. Förutom de senaste åren då jag har kört heltid här uppe i Lappmarken.

Men Nicos ordlista är ganska elegant. Uttrycket Schäkta eller snarare Schäktra användes i Stockholmstaxi i gamla tider. Det kom sig av att en gång i tiden parkerade droskbilar utanför Centralstation genom att backa in mot trottoaren. Så var det en trafikledare som delade ut skyltar med turnummer som sattes upp på frontrutan. En så kallad schäktlapp. Uttrycket levde vidare in i modern tid när det kallades att schäktra om man stod utanför krogar för att försöka få sig en körning. Detta ansågs som okollegialt. Man skulle stanna vid hållplatserna så att den som stod först i kön fick beställning från krogen i fråga. Turordningen för att få körning hölls ganska helig. Det tilläts inte att snika på något vis.

Uttrycket Handsöl levde i vart fall kvar på 70-talet och måste ha sina rötter i hästdroskornas tid. Min far hade droska i Stockholm och körde 1944-1985 och han använde alltid just det uttrycket. "Handsölet" var dagens första körning.

Slutligen skall jag nämna något om ordet "plåt". För inte så länge sedan hade alla droskor i Stockholmsområdet en nummerskylt som satt bak på bilen. Det var olika färg på dem. En svart plåt innebar att man ingick i samtrafikområdet. Det vill säga ett område där alla samtrafikbilar fick stoppa vid hållplatserna. Stockholmsbilarna hade nummer 1-1300. Så hade Solna 1600, Sundbyberg 1700, Lidingö 1800, Nacka 1900, Danderyd 2000 och Drottningholm 2100.

Övriga områden hade blå skylt vilket innebar att en sådan bil inte fick ta upp passagerare på hållplatserna i samtrafikområdet. Med mindre körningen gick till hemorten. Men med tiden införlivades fler och fler av dessa områden i samtrafiken. Som jag minns var det Ekerö 2100, Haninge 2200, Tyresö 2300, Huddinge 2400, Järfälla 2500, Sollentuna 2600 och Täby 2700. Själv körde jag en del i Åkersberga och Vaxholm som hade 4000-serien. Och Stockholmsbilarna ägnade stor energi åt att hålla oss blåplåtar undan från deras område.

Men så fanns det också röda plåtar. Det var reservbilar. Så kallade "rödstjärtar". Dessa fick bara köra under vissa tider på dygnet och ibland under vissa restriktioner. Till exempel fick en reservbil i Stockholm bara ställa upp på hållplatser i innerstaden klockan 15-18.

Simon Bertilsson

Vore det inte bättre att skriva taxi, så folk fattar vad man menar? Droska är för mig häst och vagn...

Nico


Citat från: Donkeyman skrivet 03 juni 2007, 01:54:22 AM
Hoppla. Nico har uppenbarligen insikt i droskkörningens mysterier.

Tja, några pass har det blivit under åren.  :) Var bl.a. droskägare på Taxi Stockholm från 1993 till 2001. Sedan var farsgubben droskis på Solna Taxi och sedan Taxi Stockholm efter avregleringen.



Citat från: Simon Bertilsson skrivet 03 juni 2007, 13:15:37 PM
Vore det inte bättre att skriva taxi, så folk fattar vad man menar? Droska är för mig häst och vagn...

Kan ju inte svara för din vokabulär i gemen, men vad är det för fel att få lite synonymer samt lite allmänbildning?  :P ;)
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Donkeyman

Det är ju lite intressant att se hur språket utvecklas. I min ungdom var det inte snack om annat än att farsan var droskchaffis. Ordet taxiförare användes inte av någon. Och så fanns det ett annat uttryck. En droskis kallades också en "droskbög" på Stockholmsspråk.

Men i modern tid har ordet taxi slagit igenom och nu är man taxiförare. Och man kör taxi. Men som sagt på 50- 60- och 70-talen då var man droskis, droskchaffis, droskbög eller något liknanade. Och man körde droska. Och det är ett uttryck som jag väljer att använda trots att det är omodernt. Samt trots att Taxiförbundet anser det var totalt otidsenligt.

I dag kör jag droska i Tromsø och där är språket lite mer gammaldags så jag kör "drosje" och är "drosjesjåfør".