Junior & Company BJC007

Startat av Fredrik Gelin, 24 februari 2024, 19:43:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fredrik Gelin

Jag hade ett ärende till Brotrakten idag och passade då på att titta om den gamla Mercedes O303:an stod kvar i industriområdet vid galoppbanan.
Det gjorde den och verkade precis lika övergiven som när jag såg den för ungefär ett år sedan.
Det stod dock en del andra bussar på samma tomt, däribland BJC007 (fd Nobina 6869) som tydligen försetts med en SL-liknande lackering.
Där stod även en av deras Van Hool ledbussar som jag trodde gått hädan vid det här laget.
Har SJ valt att fortsätta med MTRs upplägg för ersättningstrafiken för pendeltågen?
För fjärrtågen har jag för mig att de har ett eget avtal med Bussakuten.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Ulf Berlin

Oj,vad trevligt :)
Har du fler bilder från tillfället?
VanHool bussen skulle vara trevligt att få se.
Nu när både pendeltågen och Tunnelbanan får nya entreprenörer kanske dom tar in andra"bussersättare".../Ulf

Nico

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 24 februari 2024, 19:43:56 PMDet stod dock en del andra bussar på samma tomt, däribland BJC007 (fd Nobina 6869) som tydligen försetts med en SL-liknande lackering.

Ska inte peka ut någon eller något, men en orsak till att vissa mindre bolags bussar t.o.m. blivit omlackerade till SL-röda handlar om att de kan ta andra uppdrag där de kanske inte egentligen får köra. Ser man till BJC 007 så är ju den 14,5 meter lång enligt Transportstyrelsens register. Den får inom bl.a. Stockholms stad därmed då bara framföras på vissa huvudgator, i övrigt krävs dispens.

Polisen brukar dock inte kolla så ofta och är bussen dessutom lackad SL-röd så är risken för att bli stoppad nästan noll... sådant som längddispenser brukar bara bli kontrollerat om bussarna av en händelse fastnat någonstans och polis måste dit.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredrik Gelin



Citat från: Ulf Berlin skrivet 25 februari 2024, 15:35:30 PMOj,vad trevligt :)
Har du fler bilder från tillfället?
VanHool bussen skulle vara trevligt att få se.
Nu när både pendeltågen och Tunnelbanan får nya entreprenörer kanske dom tar in andra"bussersättare".../Ulf

Nej, tyvärr blev det bara denna bild då tomten är inhägnad och Van Hoolen stod med baken ut mot vägen.
Om jag minns rätt stod den så till att det var svårt att få en bra bild på den.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk


Peter Rost

Kommer SJ att ha samma upplägg som MTR, alltså kontrakt med Nobina vid planerade avstängnigar i pendeltågstrafiken med Ersättningsbussar?

//Peter

Fredrik Gelin

Som jag förstått det verkar det så ja.

Skickat från min SM-G981B via Tapatalk