Ny ägarbild i Västtrafik

Startat av 1896, 20 februari 2011, 20:44:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

1896

Från 2012 01 01:

www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=134056

Lars

Nu börjar det hända stora saker! Västra Götaland får samma ägarstruktur som i SL-land
Detta har jag nog funderat på i många år för när kollektivtrafikreformen i början på 80-talet kom så tittade man just på SL-upplägget med ett länskort som gällde på alla linjer i länet men problemet på många håll är att runt om i landet blev det precis som i V:a Götaland hälften landstinget och andra hälften kommunerna i länet och därmed blev det på många håll problem med hur stor trafik som ska köras i respektive kommun inom länet!

IngemarJ

Hej Lars!

Västra Götaland är ju inte som resten av landet, hur ägarstrukturen såg ut i Länstrafiken Skaraborg och i Älvsborgstrafiken vet jag inte men i GL, GBL var vad jag vet kommunerna ensamma ägare, inget landstingsinflytande alls. Har för mig att det mycket byggde på att ju Göteborg var både Kommun och Landsting samtidigt.

Hälsar

Ingemar

Som noterar att förhållandet kring Pågatågen också var att det var Kommunalförbund som drev det hela.

Walter

Och Skånetrafiken har väl samma upplägg, dvs Regionen äger allt?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!