En Volvo/SKV i Solna

Startat av Hasse L, 30 januari 2020, 16:19:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hasse L


AKX 385 - Volvo B58 /SKV 1967 - SL H82 6776.

Linje 502 (Norra Bantorget - Duvbo) gick för det mesta via Solna stadshus och tog sedan Skytteholmsvägen (som syns till vänster i bilden) för att nå Huvudsta, men i högtrafiken m-f kördes några turer den direktare Sundbybergsvägen och anlöpte 512:s hpl Huvudsta Torg (som på bilden).

Inom en vecka skulle första etappen av Järvabanan öppnas och busslinjerna i Solna och Sundbyberg lades då om radikalt. 502 försvann helt. Trafiken genom Duvbo togs över av linje 507.

zjbus

#1
Tack för trevlig bild, ursprungligen SJ 0776 BB 345 och sista årsmodellen av SKV hos SJ Buss.

david96

#2
Vilken trevlig Solnabild vi såg, Liljewall.
Jag känner den där platsen inte långt där jag bor.
Men nu har den här stället förändrats just nu.
Till höger om bilden ligger just nu (idag) en polisstation.
Till vänster finns ett bostadshus som nu är renoverade.


Peter Rost

Trevligt, Hasse!

6776 var väl utrustad med K19 (manuell låda) och "Arlandastolar"?

//Peter

Nisse Bökelund

Tack för den fina bilden, som väcker många minnen.
Så här såg platsen ut 1962. På det stora öppna fältet ligger
i dag mycket riktigt polisstationen. Man kan även till höger
i bild se en del av Huvudsta station. Bussen står på Sundbybergsvägen,
vilket även är adressen på dom grå husen till vänster i bild.

https://solb.kulturhotell.se/files/fullsize/3d5376bc6156d754c00de8da6ca20305.jpg

Hälsningar Nisse.

Hasse L

Citat från: Peter Rost skrivet 30 januari 2020, 23:48:24 PM
Trevligt, Hasse!

6776 var väl utrustad med K19 (manuell låda) och "Arlandastolar"?

//Peter
Jag minns inte så tydligt, men så var det säkert. Körde "min" sista H82 i Råsta i november -74 och efter Järvabanans tillkomst 1975 så uppstod ett personalöverskott som gjorde udda "behovare" utan minsta fastställda tjänstgöringskyldighet eller -rätt ganska överflödiga. Tjänstgjorde ändå ett halvdussin gånger under 1976, men sedan tog det slut. Antar att bytet till halvautomatisk växellåda kom rätt så snart. Körde ju en och annan H81/82 på 600-linjerna från Åkerbygaraget under de följande åren, men det var inte så ofta. Det fanns ju ännu CF:ar att tjata till sig. Och ledbussar dominerade förstås lokaltrafiken helt.
I SvOf:s skrift nr 1 (jan 1981) står att utbyte av halvturiststolar pågår och att Wilsonlådorna är på plats (men inte sedan när).