SJ orange (röd)

Startat av Nils-Bertil, 17 december 2019, 19:13:08 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nils-Bertil

Jag fick för någon dag sedan en fråga från en granne (60 talet) som nu undrar när SJ bussarna generellt blev "röda".
I Sundbyberg där vi växte upp gick linje 8 (508) till Norra Bantorget. Jag minns både gula och röda CF vagnar.
När vi 1962 flyttade till Lilla Alby stod det ofta bussar parkerade vid gamla elverket. Det förekom både gula och röda.
Kallades för "långskorpa" och var Scania med Hägglundskaross.
Vem kan reda ut detta ?

zjbus

Citat från: Nils-Bertil skrivet 17 december 2019, 19:13:08 PM
Jag fick för någon dag sedan en fråga från en granne (60 talet) som nu undrar när SJ bussarna generellt blev "röda".
I Sundbyberg där vi växte upp gick linje 8 (508) till Norra Bantorget. Jag minns både gula och röda CF vagnar.
När vi 1962 flyttade till Lilla Alby stod det ofta bussar parkerade vid gamla elverket. Det förekom både gula och röda.
Kallades för "långskorpa" och var Scania med Hägglundskaross.
Vem kan reda ut detta ?
Utan att vara säker så vill jag ha årtalet till när SJ bussarna generellt blev röda till 1964.
Mvh zjbus

Christian Ljunggren

SJ började att måla dem röda 1961.

/Christian

S Svensson

1961-07-19 leveererades CF6561 3103-3105.
Troligen var 3103 lev med ny färgsättning.
3104 hade en färgsättning som påminner om SJ senare målning  och
3105 hade en helröd färgsättning.

Jag tror att Christian har skrivit om dessa tidigare.
SJ nya färgsättning var ursprungligen ett prov som det stod i SJ-Nytt. Utöver SJ bussar i allmän trafik så hade SJ ett antal andra fordon.
Det var rälsgående bilar för kontaktledningar, det var VW Kleinbus och det var helt andra fordon. T ex släpvagnar. Dessa skulle också få ny färgsättning istället för den vanliga grå färgen.
Vill minnas det var 4 olika färgsättningar där den röda nyansen var med på alla. Den röda bestämdes främst för trafiksäkerhetsskäl.

zjbus

Det verkar som att det påbörjades och experimenterades en hel del med olika färgsättningar 1961 på CF-bussar och andra SJ fordon men det är ju inte detsamma som att SJ Bussarna blev generellt orange/röda 1961, det blev dom några år senare 1964 efter provande med olika lackeringar och beslutstagande, kan hända att det även lackerades orange/röda bussar 1961 men då i syfte att prova och jämföra med andra ny framtagna färgsättningar.

Ulf Berlin

Var dom"röda"bussarna i samma färg som dom fick vid SLs övertagande?/Ulf

S Svensson

Citat från: zjbus skrivet 18 december 2019, 10:34:51 AM
Det verkar som att det påbörjades och experimenterades en hel del med olika färgsättningar 1961 på CF-bussar och andra SJ fordon men det är ju inte detsamma som att SJ Bussarna blev generellt orange/röda 1961, det blev dom några år senare 1964 efter provande med olika lackeringar och beslutstagande, kan hända att det även lackerades orange/röda bussar 1961 men då i syfte att prova och jämföra med andra ny framtagna färgsättningar.

Jag vet inte varifrån Du fått uppgiften att det blev 1964. Den röda färgen vill jag minnas introducerades redan 1959 när motorvagnen Yoa2 101+släp+102 levererades.. Provexemplaret hade den röda paprikafärgen. Sedan kom resterande. Mig veterligt måste man besluta om färgsättning på fordon när de beställts.
Jag kan i varje fall säga att jag själv inte sett något följdbeslut om färgsättning så sent som 1964. Inte heller fler provexemplar i andra färgsättningar. Har Du eller någon annan sett beslutet får Ni gärna då publicera detta.

zjbus

Citat från: S Svensson skrivet 18 december 2019, 11:35:54 AM
Jag vet inte varifrån Du fått uppgiften att det blev 1964. Den röda färgen vill jag minnas introducerades redan 1959 när motorvagnen Yoa2 101+släp+102 levererades.. Provexemplaret hade den röda paprikafärgen. Sedan kom resterande. Mig veterligt måste man besluta om färgsättning på fordon när de beställts.
Jag kan i varje fall säga att jag själv inte sett något följdbeslut om färgsättning så sent som 1964. Inte heller fler provexemplar i andra färgsättningar. Har Du eller någon annan sett beslutet får Ni gärna då publicera detta.
Jag har ingen säker källa på det, har det i bakhuvudet att det var då i samband med omnumreringen men jag kan förstås ha fel men alla experiment med olika färger och färgsättningar med start 1961 och tydligen redan 1959 på motorvagnen Yoa2 101+släp+102 tyder ju inte på att den orange/röda lackeringen permanentades redan då på bussarna. Var inte de olika lackeringarna på CF:arna 3103-3105 provexemplar i olika färgsättningar? Jag har inte sett beslutet.

SJ Buss

Om jag inte minns alldeles fel så var 3112 och/eller 3113 röda med vit rand när de var nya. De gick i Västerås och Hallstahammar.

bilomnibussen

De första jag såg i den orange/ljusgula kombinationen dök upp i samband med att persontrafiken på fd NÖJ-banan Örebro-Norrköping lades ned och ersattes med bussar 1962. Det levererades också en rad B 635:or/SKV till SJ i Örebro, de tidiga var från början i den äldre ljusgula färgen med grön bård. T ex 3187. Vagnar i 33-serien av den typen var orange/ljusgula från början.
Mvh Jan G

S Svensson

Ni får ursäkta att jag ställer en del frågor. När jag har tittat efter olika saker så är det ofta som man läser order, läser tidningar etc.

En uppgift finns om att 3315, lev 1961-nov eller dec, var röd.
Uppges att 3112,ev 3113 var röda. Var de röda upptill och nedtill `?

Det är så att bussarna vid SJ skulle bli mera vänliga så att det inte blev olyckor. Därav färgsättningen. Röd nedtill som är lätt att se på dagen och sedan en ljusare beige färg som jag antar skall vara lättare se i mörker. Just det senare kan ibland bli problem.
Så alltså en fråga igen. Finns det någon som har uppgift om en eventuell ytterligare kombination av röda färgen ?
Så skall det väl sägas att prov med olika färgsättning kanske också gällde typ av färg.

Du som skrev först: Var det 1962 både cremegula såväl som rödmålade bussar  typ "långskorpa"?

zjbus


Måns Johannesson

Enligt Arne Hällqvist bok om SJ:s bussar i Stockholm var första orange 3184 till Kalmar i april 1961, därefter kom 3076-3090 och 3101-3135 i två olika kombinationer (första lev juli 1961). Från början av 1962 målades alla nya bussar i orange. Sista blekgula försvann vid högertrafikomläggningen 1967.

/Måns

zjbus

Citat från: Måns Johannesson skrivet 19 december 2019, 00:00:05 AM
Enligt Arne Hällqvist bok om SJ:s bussar i Stockholm var första orange 3184 till Kalmar i april 1961, därefter kom 3076-3090 och 3101-3135 i två olika kombinationer (första lev juli 1961). Från början av 1962 målades alla nya bussar i orange. Sista blekgula försvann vid högertrafikomläggningen 1967.

/Måns
Tack för din information, då kan vi fastställa att alla nya SJ Bussar fick orange lackering från 1962.
Mvh zjbus

Nils-Bertil

Tack för all info.
Finns det bilder på de CF bussar som gick på linje 8 i Sundbyberg.
Dom hade dubbla dörrar för avstigning.