Ingen busstrafik i Stockholms city i höst?

Startat av Jimmy, 30 juli 2018, 06:57:36 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

roggek

De flesta går väl i City, inte åker man buss...
Har Ni förresten glömt?

Tycker det är mycket gnäll i liten verkstad... :o

Nico

Citat från: BSB101 skrivet 02 augusti 2018, 23:29:30 PM
Helt uppenbart handlar det visas ovilliga att dela det begränsade gatuutrymmet. Att visa sedan börjar yra om "diktatoriska beslut" säger väl det mesta. Vilket trafikslag som gatuutrymmet har utformas till förmån för i årtionden kan nog de flesta se och inte är det gångtrafikanter eller cyklister.

Inte är det för gångtrafikanter heller och hur prion ligger där kan man undra?! Promenerar mycket i stan och skulle nog vilja hävda att cyklisterna premieras före de gående på många ställen. I tex Götgatsbacken så är det nästan hellre fotgängarna som borde ha hjälm mm. på sig när cyklisterna kommer.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Nico

Citat från: roggek skrivet 03 augusti 2018, 00:54:11 AM
De flesta går väl i City, inte åker man buss...
Har Ni förresten glömt?


I City ja, men det utgör ju egentligen bara området runt Klara och nedre Norrmalm. I övriga innerstaden försöks det i alla fall åkas buss. I alla fall om man inte är ute och strosar och de flesta promenerar inte dagligen mellan typ Södermalm och Vasastan.   

Däremot har bussåkandet gått ned för att bussarna fastnar. Innan sommaren var tex 20 av 24 innerstadslinjer omlagda. En del dessutom på mer än ett ställe. Visst kan man ta bort trafiken, men frågan är om tunnelbanan skulle mäkta med? Dessutom är det bussarna som utgör det kapillära nätet.

Vad gäller den nya cykellagen så känner de flesta i branschen sannolikt till den. Man får väl se hur det blir. Förhoppningsvis så går det bra, men visst finns det en oro på många håll.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

buskörare

Kör Keolis på VBP/incitament i innerstan? Eller är det olika?

Ola Å

Är väl vbp om jag inte minns helt fel, måste förövrigt säga att jag numer är rätt nöjd att inte köra i City, vilken röra!

buskörare

Citat från: Ola Å skrivet 03 augusti 2018, 11:00:17 AM
Är väl vbp om jag inte minns helt fel, måste förövrigt säga att jag numer är rätt nöjd att inte köra i City, vilken röra!

Känns som att det förloras en hel del på allt krångel.

Delfinen76

Det är 55ans kortturer Ropsten- Stureplan som ersätts av 75! Linje 55 ändras inte körväg
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Karsten

Citat från: Delfinen76 skrivet 03 augusti 2018, 21:47:40 PM
Det är 55ans kortturer Ropsten- Stureplan som ersätts av 75! Linje 55 ändras inte körväg

Du får läsa mitt inlägg tidigare i tråden på nytt tror jag. 55 ändrar visst körväg. :)

Kvarne

Om cyklisterna i City
Som förare i City kan jag tycka det varit nog så störande med dessa cyklister. Klart att det finns de som visar respekt mot bussarna/andra fordon men många, jag skulle nästan säga de flesta gör det inte. Det är rätt störande när man kommer sin fullsatta 4a och hamnar bakom cyklist(er) som dessutom uppmärksammar bussen. Framför sig har de en hpl inte långt bort. Här uppstår problemet, de flesta trampar på som om inget har hänt och att de har all tid i universum. Men för mig/bussföraren så är sträckan fram till hpl för kort för att hinna om och istället måste jag krypa fram till hållplatsen.

Om man ser att man får en buss bakom sig, varför underlättar man då inte för denne(och de ombord) genom att antingen lämna plats eller bromsa in....?
Det finns många många exempel på plats-förvägrare och cyklister som oberört fortsätter trampa i sin lugna takt. Alternativt trampar på i så pass snabb fart att det går för fort för att bussen skall hinna om men inte så fort att det inte påverkar bussens tidhållning.

Jag är av den bestämda uppfattningen att Cyklister inte ska beblandas med andra fordon och i synnerhet inte tung trafik. Cyklister är mjuka. Bussar/Lastbilar stora, tar tid att få stopp på, och har många döda vinklar. Typexemplet är Flemmingatan där det Norrut(mot Fridhemsplan sett) är gjort så att Bussfilen delas med Cyklister. BUSS+CYKEL som man målat så fint i gatan. Idioti enligt min mening. Ännu värre är det just nu på nämnda plats eftersom det pågår ett arbete just där och det bara finns den filen norrut som alltså alla fordon skall dela med dessa cyklister. Det händer titt som tätt att man tappar där.

Sedan kan jag inte förstå hur man kan komma på att lagstifta om att cyklisterna nu skall få trampa i filerna trots att cykelbanor finnes. Efter alla arbeten som gjorts och görs och kommer göras för att bredda cykelbanor till typ model E4(nåja! ;D) till nackdel för resterande trafikslag som får samsas om det lilla utrymmet som återstår, så skall cyklisterna ändå ha laga rätt att cykla i gatan....? För mig är det ett beslut som borde förpassas till den berömda papyrus Korgus...Den/de som kom på och beslutade om detta inser inte hur det ställer till det för oss andra i trafiken. Och åter igen...Cyklister är mjuka...bilar/bussar/lastbilar/etc är det inte.

Om Kaoset i City
Ja, det har varit en mkt rörig sommar i city med mängder med förseningar och linjer som mer eller mindre fått helt omlagt. Linje 1 är den som mig veterligen drabbats tyngst. Och nu skall det alltså bli om möjligt ännu stökigare. Pga arbete på vasagatan, och det ryktas om att det är bostäder/cykelbanor(!) som skall byggas/arbetas med.....Pga detta så kommer linjer kapas och få ändrad rutt och nya avlösningsplatser skapas. Påverkan modell stor på både förare och (redan rejält) luttrade resenärer. Ja, Keolis har vbp så ekonomiskt har det nog blitt och kommer fortsatt bli kämpigt...
Spännande dock med klassiska 69an som historiskt sett alltid tillhört Söderhallen(om än att den bollats då och då till Hornsberg) men som nu kommer höra till Frihamnen som jag förstått det.

För er bussintresserade uppstår i alla fall fototillfällen, så ladda batterierna och ut och fota!  :)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep

Ersa

Men är det verkligen främst cyklister som tar upp utrymme för linjetrafik- och turistbussar? Är det inte främst privatbilismen som tar plats och hindrar busstrafiken?

zjbus

Citat från: Kvarne skrivet 04 augusti 2018, 11:37:40 AM
Om cyklisterna i City
Som förare i City kan jag tycka det varit nog så störande med dessa cyklister. Klart att det finns de som visar respekt mot bussarna/andra fordon men många, jag skulle nästan säga de flesta gör det inte. Det är rätt störande när man kommer sin fullsatta 4a och hamnar bakom cyklist(er) som dessutom uppmärksammar bussen. Framför sig har de en hpl inte långt bort. Här uppstår problemet, de flesta trampar på som om inget har hänt och att de har all tid i universum. Men för mig/bussföraren så är sträckan fram till hpl för kort för att hinna om och istället måste jag krypa fram till hållplatsen.

Om man ser att man får en buss bakom sig, varför underlättar man då inte för denne(och de ombord) genom att antingen lämna plats eller bromsa in....?
Det finns många många exempel på plats-förvägrare och cyklister som oberört fortsätter trampa i sin lugna takt. Alternativt trampar på i så pass snabb fart att det går för fort för att bussen skall hinna om men inte så fort att det inte påverkar bussens tidhållning.

Jag är av den bestämda uppfattningen att Cyklister inte ska beblandas med andra fordon och i synnerhet inte tung trafik. Cyklister är mjuka. Bussar/Lastbilar stora, tar tid att få stopp på, och har många döda vinklar. Typexemplet är Flemmingatan där det Norrut(mot Fridhemsplan sett) är gjort så att Bussfilen delas med Cyklister. BUSS+CYKEL som man målat så fint i gatan. Idioti enligt min mening. Ännu värre är det just nu på nämnda plats eftersom det pågår ett arbete just där och det bara finns den filen norrut som alltså alla fordon skall dela med dessa cyklister. Det händer titt som tätt att man tappar där.

Sedan kan jag inte förstå hur man kan komma på att lagstifta om att cyklisterna nu skall få trampa i filerna trots att cykelbanor finnes. Efter alla arbeten som gjorts och görs och kommer göras för att bredda cykelbanor till typ model E4(nåja! ;D) till nackdel för resterande trafikslag som får samsas om det lilla utrymmet som återstår, så skall cyklisterna ändå ha laga rätt att cykla i gatan....? För mig är det ett beslut som borde förpassas till den berömda papyrus Korgus...Den/de som kom på och beslutade om detta inser inte hur det ställer till det för oss andra i trafiken. Och åter igen...Cyklister är mjuka...bilar/bussar/lastbilar/etc är det inte.

Om Kaoset i City
Ja, det har varit en mkt rörig sommar i city med mängder med förseningar och linjer som mer eller mindre fått helt omlagt. Linje 1 är den som mig veterligen drabbats tyngst. Och nu skall det alltså bli om möjligt ännu stökigare. Pga arbete på vasagatan, och det ryktas om att det är bostäder/cykelbanor(!) som skall byggas/arbetas med.....Pga detta så kommer linjer kapas och få ändrad rutt och nya avlösningsplatser skapas. Påverkan modell stor på både förare och (redan rejält) luttrade resenärer. Ja, Keolis har vbp så ekonomiskt har det nog blitt och kommer fortsatt bli kämpigt...
Spännande dock med klassiska 69an som historiskt sett alltid tillhört Söderhallen(om än att den bollats då och då till Hornsberg) men som nu kommer höra till Frihamnen som jag förstått det.

För er bussintresserade uppstår i alla fall fototillfällen, så ladda batterierna och ut och fota!  :)

Instämmer, dessutom så är ju cyklister de trafikanter som minst av alla respekterar trafikregler, cyklar över övergångsställen t.ex. en trafikfarlig handling som många gånger leder till både incidenter och olyckor. Vad blir nästa steg, att tillåta cyklister på motorväg?

Nico

Citat från: Ersa skrivet 04 augusti 2018, 13:43:13 PM
Men är det verkligen främst cyklister som tar upp utrymme för linjetrafik- och turistbussar? Är det inte främst privatbilismen som tar plats och hindrar busstrafiken?

Allt tar plats på något vis. På sikt måste man sannolikt begränsa privatbilismen i stadskärnan. Däremot är sedan frågan vad som definieras som privatbilism?  Räknar man bort ren kollektivtrafik så har jag för Stockholms del hört att omkring 30 % av trafiken i övrigt utgörs av någon form av nyttotrafik. Alltså distribution, bud, posten, hantverkare, byggtrafik, säljare etc. Tillkommer gör sedan annan kollektivtrafik som taxi, beställningstrafik med buss, färdtjänstbussar mm. Ovanpå det då sedan annan samhällsservice såsom polis, ambulans, räddningstjänst, ordningsvakter, bärgare osv. 

Totalt är det kanske alltså uppåt 40 % eller mer av trafiken som per definition inte är privatbilism. Kruxet är att man på senare år då ändå klumpat ihop all övrig trafik och i stort sett bara premierat cyklar. Det har lett till att man på många håll smalnat av och snävat in kurvor och körfält eller t.o.m. helt tagit bort körfält och gator, lett in cykelbanor i eller förbi busshållplatser, ändrat skyltning för att möjliggöra dubbelriktad cykling på enkelriktade gator... och ytterligare andra inskränkningar. Det i kombination med att polisen saknar resurser för övervakning har lett till att trafiksäkerheten i många fall snarare minskat än ökat.

Att cyklister även premieras framför fotgängare på många håll har oxå ökat riskerna betydligt för den senare gruppen. Nu minns jag inte siffrorna från STRADA, men olyckor där cyklister kör på fotgängare har ökat oroväckande mycket. Majoriteten av cyklisterna sköter sig, men gruppen som inte gör det är sannolikt högre bland cyklister än vad den är för andra fordonsslag. T.ex. regelefterlevnad vad gäller trafiksignaler är mycket låg... och där driver dessutom vissa politiska grupper t.o.m. på att det ska bli lagligt att cykla mot rött. Känns inte riktigt som det är nollvisionen man har för ögonen då.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

zjbus

Citat från: Nico skrivet 04 augusti 2018, 15:23:36 PM
Allt tar plats på något vis. På sikt måste man sannolikt begränsa privatbilismen i stadskärnan. Däremot är sedan frågan vad som definieras som privatbilism?  Räknar man bort ren kollektivtrafik så har jag för Stockholms del hört att omkring 30 % av trafiken i övrigt utgörs av någon form av nyttotrafik. Alltså distribution, bud, posten, hantverkare, byggtrafik, säljare etc. Tillkommer gör sedan annan kollektivtrafik som taxi, beställningstrafik med buss, färdtjänstbussar mm. Ovanpå det då sedan annan samhällsservice såsom polis, ambulans, räddningstjänst, ordningsvakter, bärgare osv. 

Totalt är det kanske alltså uppåt 40 % eller mer av trafiken som per definition inte är privatbilism. Kruxet är att man på senare år då ändå klumpat ihop all övrig trafik och i stort sett bara premierat cyklar. Det har lett till att man på många håll smalnat av och snävat in kurvor och körfält eller t.o.m. helt tagit bort körfält och gator, lett in cykelbanor i eller förbi busshållplatser, ändrat skyltning för att möjliggöra dubbelriktad cykling på enkelriktade gator... och ytterligare andra inskränkningar. Det i kombination med att polisen saknar resurser för övervakning har lett till att trafiksäkerheten i många fall snarare minskat än ökat.

Att cyklister även premieras framför fotgängare på många håll har oxå ökat riskerna betydligt för den senare gruppen. Nu minns jag inte siffrorna från STRADA, men olyckor där cyklister kör på fotgängare har ökat oroväckande mycket. Majoriteten av cyklisterna sköter sig, men gruppen som inte gör det är sannolikt högre bland cyklister än vad den är för andra fordonsslag. T.ex. regelefterlevnad vad gäller trafiksignaler är mycket låg... och där driver dessutom vissa politiska grupper t.o.m. på att det ska bli lagligt att cykla mot rött. Känns inte riktigt som det är nollvisionen man har för ögonen då.
Vad finns då logiken i att släppa ut cyklister på vägarna som redan är överbelastade när det finns utmärkta cykelvägar? Låter som en dåligt genomtänkt skrivbordsprodukt.

Nico

Citat från: zjbus skrivet 04 augusti 2018, 15:33:00 PM
Vad finns då logiken i att släppa ut cyklister på vägarna som redan är överbelastade när det finns utmärkta cykelvägar? Låter som en dåligt genomtänkt skrivbordsprodukt.

Det är lite det som är den springande punkten i det hela... och något som ansvariga politiker borde svara på. Det intressanta är att även här har man i flera fall struntat i vad remissinstanser yttrat och istället bara mörsat på.

I grund måste man få till någon form av samexistens. Det brukar dock sällan vara det bästa att premiera en grupp utifrån att den tidigare har särbehandlats... för då låter man bara den onda cirkeln snurra vidare.

I Stockholm och på många andra håll finns det plats i form av bl.a. sidogator. Politikerna har dock valt att istället bara stänga av och trafikinfarkten blir då snabbt ett faktum. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

zjbus

Citat från: Nico skrivet 04 augusti 2018, 15:49:54 PM
Det är lite det som är den springande punkten i det hela... och något som ansvariga politiker borde svara på. Det intressanta är att även här har man i flera fall struntat i vad remissinstanser yttrat och istället bara mörsat på.

I grund måste man få till någon form av samexistens. Det brukar dock sällan vara det bästa att premiera en grupp utifrån att den tidigare har särbehandlats... för då låter man bara den onda cirkeln snurra vidare.

I Stockholm och på många andra håll finns det plats i form av bl.a. sidogator. Politikerna har dock valt att istället bara stänga av och trafikinfarkten blir då snabbt ett faktum.
Håller helt med dej, detta är verkligen något som ansvariga politiker borde stå till svars för.