Buss har vält på E45:

Startat av repesorsa, 02 april 2017, 09:10:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fikman

Citat från: Mustman skrivet 02 april 2017, 21:23:03 PM
I Aktuellt sas det nyss att föraren uppgett att orsaken var besvärliga tjälskott.

Alltså hela E45 mellan Mora och Östersund är ju inget salsgolv precis, men i kombo med lite tunga ögonlock så ja helt omöjligt är det ju inte

jocke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 april 2017, 19:27:40 PM

Tack, då vet jag värdet av din källa. Alltså lika med noll.

Jag såg att du fick ett klipp skickat till dig av en annan användare här i tråden. Du kanske kan svälja stoltheten och tro på honom iaf.

Eller du kanske litar på VDn för bergkvara iaf.

Citat
För bolagets vd har han gett en förklaring:
– Det var besvärliga tjälskott i vägbanan som fick bussen att gå ur kurs, säger Göran Mellström, vd vid Bergkvara buss.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Ersa

#47
Nu är det ändå en förhållandevis rak bred Europaväg vi talar om. Inte någon krokig fyrsiffrig länsväg. Så mycket sämre kan inte vägen vara idag, jämfört med då jag växte upp i området för ett par decennier sedan.

Fikman

Citat från: Ersa skrivet 02 april 2017, 22:08:37 PM
Nu är det ändå en förhållandevis rak bred Europaväg vi talar om. Inte någon krokig fyrsiffrig länsväg. Så mycket sämre kan inte denna  vara idag, jämfört med då jag växte upp i området för ett par decennier sedan.

Var ju länsväg 45 tills för 10 år sen, rak och bred kan man ju diskutera

Ersa

Citat från: Fikman skrivet 02 april 2017, 22:55:30 PM
Var ju länsväg 45 tills för 10 år sen, rak och bred kan man ju diskutera

Jämfört med tvåsiffriga länsvägar i Svealand, t.ex RV77, så är har 45:an varit rejält rak och bred i decennier, ja. Dessutom har ju busslinje 45 rullat på denna vägsträcka med tunga godsbussar ända sedan det tidiga 1990-talet, utan några stora olyckor. Om nu vägen skulle ha varit så dålig genom alla tider, hade det väl varit fullt med bussolyckor på sträckan. Men ändå har inget skett förrän nu. Inte ens den aktuella skolan som rest till Klövsjö regelbundet i "ett tjugotal år", har drabbats förrän nu.
http://www.bt.se/ledare/ja-vi-delar-alla-detta/

miikos

Läste här att det finns misstankar om att personal på Bergkvarabuss's verkstad skulle ha släkt tvåor utan att något har åtgärdas.

Och att olycksbussen underkändes två gånger under hösten av olika fordonsinspektörer. Men det säger förstås inte så mycket. Fordonet kan ju ha åtgärdas efter kontrollbesiktning/flygandebesiktning.

http://www.dt.se/blaljus/olyckor/olycksbussen-i-sveg-underkandes-av-tva-olika-bilprovningar-i-hostas

Egentligen så låter det konstigt att man kan släcka fel på sin egna fordonspark. Personalen borde inte ha risken att vara jäviga. Inte att det är säkert att det har hänt med denna buss. Men enligt personalen så verkar det förekomma på verkstaden, om de nu talar sanning.

DaViD^^

Citat från: miikos skrivet 03 april 2017, 22:20:55 PM
Läste här att det finns misstankar om att personal på Bergkvarabuss's verkstad skulle ha släkt tvåor utan att något har åtgärdas.

Och att olycksbussen underkändes två gånger under hösten av olika fordonsinspektörer. Men det säger förstås inte så mycket. Fordonet kan ju ha åtgärdas efter kontrollbesiktning/flygandebesiktning.

http://www.dt.se/blaljus/olyckor/olycksbussen-i-sveg-underkandes-av-tva-olika-bilprovningar-i-hostas

Egentligen så låter det konstigt att man kan släcka fel på sin egna fordonspark. Personalen borde inte ha risken att vara jäviga. Inte att det är säkert att det har hänt med denna buss. Men enligt personalen så verkar det förekomma på verkstaden, om de nu talar sanning.
2gånger tyder dock på att det var något fel som eventuellt höll sig kvar. men det kan ju vara något enkelt fel.
som inte direkt påverkar bussen på det sättet.  men att den underkänts 2gånger sen godkänner deras egna verkstad bussen känns ju lite märkligt.

Fel beskrvningen tv4 har är att bussen börjar kränga efter 70km/h men kan lika gärna varit att det blåst mycket en dag och en chafför anser att det är ett fel.

har märkt att bussar kan skilja ganska mycket mellan varandra även om dom är likadana.
men svaret lär dyka upp rätt snart skulle jag tro.  Tror tyvärr på förarfel trotts allt.   får inte ihop körtiden heller. 

Lars-Håkan_E

Citat från: DaViD^^ skrivet 04 april 2017, 06:31:06 AM
får inte ihop körtiden heller.

Körtiden och arbetstiden lär knappast vara ett problem, du får köra max 10 timmar (observera "KÖRA") inom en 15 timmars ramtid under en 24 timmarsperiod.

Det är ju tydligen klart var rasten hölls och jag ser inga frågetecken vad gäller att hinna dit under 4,5h och sedan kunna vara runt Sveg vid 07:00, då hamnar man runt en medelfart strax under 70 km/h exkl uppehåll/raster

Att köra multibemanning på en sådan här kort resa ger bara en förkortning med som mest 1,5h och att komma fram tidigare är knappast en fördel i ett sådant här fall, dessutom måste man ju ändå stanna för förarbyte och då blir det lätt något mer och tidsvinsten försvinner.

DaViD^^

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 04 april 2017, 08:25:49 AM
Körtiden och arbetstiden lär knappast vara ett problem, du får köra max 10 timmar (observera "KÖRA") inom en 15 timmars ramtid under en 24 timmarsperiod.

Det är ju tydligen klart var rasten hölls och jag ser inga frågetecken vad gäller att hinna dit under 4,5h och sedan kunna vara runt Sveg vid 07:00, då hamnar man runt en medelfart strax under 70 km/h exkl uppehåll/raster

Att köra multibemanning på en sådan här kort resa ger bara en förkortning med som mest 1,5h och att komma fram tidigare är knappast en fördel i ett sådant här fall, dessutom måste man ju ändå stanna för förarbyte och då blir det lätt något mer och tidsvinsten försvinner.
Vi vet ju enligt vad dom själva sa.  Bussen avgick 22.00. Olyckan hände 07.11  Bergkvara säger att dom kört i 65mil. 
Det ger 71.3km/h i medel utan rast  78.69 med 45min rast
Körtiden totalt 8.26 med raster

Bergkvara säger att det är 10mil kvar   med tiden kvar till 10timmaes kör tid är det 1tim 34min som skulle ha ett medel på 74.63.  Då har vi inte räknat framkörning   det är på tok för tight räknat.   Då vet man som chafför att det är fullt ös som gäller   det är ju inte direkt någon fin bred motorväg dom kört på....    När vi har så där tight lastar alltid någon annan upp bussen.   Men att köra själv är ju riktigt dåligt planering av företaget.     

jocke

Citat från: DaViD^^ skrivet 04 april 2017, 10:40:26 AM
Vi vet ju enligt vad dom själva sa.  Bussen avgick 22.00. Olyckan hände 07.11  Bergkvara säger att dom kört i 65mil. 
Det ger 71.3km/h i medel utan rast  78.69 med 45min rast
Körtiden totalt 8.26 med raster

Bergkvara säger att det är 10mil kvar   med tiden kvar till 10timmaes kör tid är det 1tim 34min som skulle ha ett medel på 74.63.  Då har vi inte räknat framkörning   det är på tok för tight räknat.   Då vet man som chafför att det är fullt ös som gäller   det är ju inte direkt någon fin bred motorväg dom kört på....    När vi har så där tight lastar alltid någon annan upp bussen.   Men att köra själv är ju riktigt dåligt planering av företaget.   

Fast det som talar för att de har koll är att samma skola gjort samma utflykt i minst 5 års tid, med samma researrangör (dvs Bergkvara) Alltså bör resrutten och planen vara ganska självklar att den går att hinna.
Det är dessutom 100km/h på den aktuella olycksplatsen. Färdskrivaren kommer att avslöja om det körts för fort, men det tvivlar jag på, iaf baserat på korrekt hastighet.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

mittlinje

Citat från: DaViD^^ skrivet 04 april 2017, 10:40:26 AM
Vi vet ju enligt vad dom själva sa.  Bussen avgick 22.00. Olyckan hände 07.11  Bergkvara säger att dom kört i 65mil. 
Det ger 71.3km/h i medel utan rast  78.69 med 45min rast
Körtiden totalt 8.26 med raster

Bergkvara säger att det är 10mil kvar   med tiden kvar till 10timmaes kör tid är det 1tim 34min som skulle ha ett medel på 74.63.  Då har vi inte räknat framkörning   det är på tok för tight räknat.   Då vet man som chafför att det är fullt ös som gäller   det är ju inte direkt någon fin bred motorväg dom kört på....    När vi har så där tight lastar alltid någon annan upp bussen.   Men att köra själv är ju riktigt dåligt planering av företaget.   

Här får du lite nya uppgifter att räkna på - lite "alternativa nyheter".
Enligt räddningstjänstens hemsida har man fått larmet 07:01, polisen anger att de fått den 07:07. Framkörning är inget vi i dagsläget behöver fundera på eftersom det inte finns nämnt någonstans. Sträckan mellan Skene och Sveg är 62 mil, olyckan hände 2 mil söder om Sveg, alltså är sträckan 60 mil. Körtid beräknad med bil från Skene till Sveg är 8,5 timme, tar alltså normalt 30 - 45 minuter mindre med tanke på hur folk normalt kör. Att på faktisk tid lägga på 45 minuter för buss i nattrafik där det normalt går att hålla en lite högre snitthastighet känns normalt. Då är det 45 minuters marginal - det vill säga 7,5 %.
För mig som arbetar till och från med planering känns upplägget helt naturligt. Du får inte glömma att de uppgifter du får via media kan bli fullstädigt fel  - "fake news", de har inte kunskap om branschen likt många på denna sida, många av dem med mångårig erfarenhet.

Adrian Langemar

Bussen var på väg till Klövsjö, inte till Sveg. Det tar 10h20 Skene-Klövsjö enligt Eniro. Även om det säkert går snabbare i verkligheten finns det inte mycket marginal. Risken är väldigt stor för att föraren blir stressad för att inte klara 10-timmarsgränsen och kör snabbare än vad man ska med hänsyn till väglaget. Med tanke på 10-timmarsgränsen skulle jag aldrig våga så långt med en ensam förare, speciellt inte med kombinationen dubbeldäckare och Bergkvarabuss/Mekka Traffic.

mittlinje

Citat från: Adrian Langemar skrivet 04 april 2017, 12:27:08 PM
Bussen var på väg till Klövsjö, inte till Sveg. Det tar 10h20 Skene-Klövsjö enligt Eniro. Även om det säkert går snabbare i verkligheten finns det inte mycket marginal. Risken är väldigt stor för att föraren blir stressad för att inte klara 10-timmarsgränsen och kör snabbare än vad man ska med hänsyn till väglaget. Med tanke på 10-timmarsgränsen skulle jag aldrig våga så långt med en ensam förare, speciellt inte med kombinationen dubbeldäckare och Bergkvarabuss/Mekka Traffic.

Du är helt ute och reser Adrian. Vad har du för erfarenhet av planering och turisttrafik, själv har jag sysslat med det i snart 30 år. Eniro är inget tillförlitligt verktyg och vill du använda lite bättre, använd google maps, där gäller 70 mil.

Har man kört sträckan med föreningen under 5 år, inklusive andra arrangörer i 15 - 20 år vilket idrottläraren har angett, måste man veta bättre än dina spekulationer. Man anger också via media att man hade 10 mil kvar. - stämmer rätt bra! 70 mil på 10 timmar, inga problem i grunden. För egen del har jag varit med om att förare ringt och sagt att detta håller inte på grund av olika omständigheter och då fått ringa in chaufför som mött upp för t ex sista timmen. Tittar man på denna händelse tycks det vara tid över att gå i mål inom 10 timmar.

För egen del lägger jag inte vikt på bolag utan ser det utifrån planeringsstadiet där förutsättningarna är solklara.

Adrian Langemar

10 mil kvar och 1 timme och 45 minuter kvar. Det är för lite marginal. Det behöver man inte ha någon erfarenhet av turisttrafikplanering för att förstå.

Lars-Håkan_E

Citat från: Adrian Langemar skrivet 04 april 2017, 12:27:08 PM
Bussen var på väg till Klövsjö, inte till Sveg. Det tar 10h20 Skene-Klövsjö enligt Eniro. Även om det säkert går snabbare i verkligheten finns det inte mycket marginal. Risken är väldigt stor för att föraren blir stressad för att inte klara 10-timmarsgränsen och kör snabbare än vad man ska med hänsyn till väglaget. Med tanke på 10-timmarsgränsen skulle jag aldrig våga så långt med en ensam förare, speciellt inte med kombinationen dubbeldäckare och Bergkvarabuss/Mekka Traffic.

Eniro är bra när det gäller motorvägar men så fort man blandar in "mindre" vägar får man helt galna resultat, åt bägge hållen.

Söker du Skene-Klövsjö får du förslaget att åka via Oslo! på 10 timmar, när går det fortare att åka via Norge.... när det är 20 mil länge?'

Att man får det svaret är p.ga att sökmotorn inte klarar att ge rättvisande resultat

Prova och gör sökningar på andra kända sträckor så ser du.

Söker man via Google får du istället 8 timmar till Sveg....

Effektiv "körtid" till platsen skulle jag av egen erfarenhet säga är runt 8,5 h vilket innebär en medelfart på strax under 70 km/h lite beroende på vägval som vi inte känner till på den sydliga delen.