Buss har vält på E45:

Startat av repesorsa, 02 april 2017, 09:10:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Alpus260SR

Jag kan bekräfta att det inte är en bäddbar sovbuss det handlar om här, den sista (?) sovbussen som BKB hade med inventarienummer 070 var en Setra 417 GT-HD som togs ur trafik för ungefär ett år sedan och i samband med det fick donera växellådan till en annan buss.

Det är ungefär 9 timmars effektiv körtid mellan Skene och Klövsjö enligt Google så körtiderna på en chaufför var det inget problem med, det kan även vara så att en annan chaufför kört upplastningen och en liten bit på vägen.

En annan sak som jag noterat de senaste åren är att många grupper väljer att åka nattetid för att på så sätt spara en eller två övernattningar på destinationen av kostnadsskäl men körningen blir ju mer ansträngande för chauffören med lång nattkörning.

Tyskland har vad jag vet ett annat reglemente när det gäller nattkörning med buss på linje, är körtiden mer än 2 timmar så måste bussen vara dubbelbemannad. Kanske något att ta efter i Sverige?

jocke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 april 2017, 17:48:28 PM
Varifrån har du fått att polisen hållit ett första förhör efter olyckan? Enligt Borås Tidning är chauffören svårt chockad och mår inte alls bra. Polisen brukar inte inleda förhör innan chocken har lagt sig. Och om de ändå gör det är de inte mycket värda.

Det sas på en av alla extra sändningar som varit idag, svt eller tv4play mest troligt då det enbart är dessa jag lyssnar på.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

jocke

Citat från: Fikman skrivet 02 april 2017, 18:08:01 PM
Undra hur Bergkvara tänkte här, slår man på Eniro får man körtid 10H 20Min

Vart var bussen stationerad??

Har inte nån annan kört fram bussen så måste han haft dygnsvilan i Skene, om inte borde 9H inträffat något  före där han lade sig för att vila, så trött chaufför kan man misstänka.

Kan det vara så att ett så stort bolag struntar i det mesta bara dom får körningen, oavsett hur tokig den är, vist kan förstå skolan att dom ville spara en övernattning och sparade dessutom bussbolaget in på en chaufför så vart det extra billigt tyckte skola utan att tänka på lämpligheten med en sådan körning.
Ett mindre bolag som är med rädd om sitt rykte hade säkerligen sagt att det åtgår 2 chaufförer vilket hade höjt oddsen för en dikesvila inte skulle inträffa

Enligt google maps : Då är detta från Skene (Ort) Till Sveg då jag ej vet exakt vart bussen skulle. Så man hade ju trots allt ca 2 timmar till godo, för om jag fattar det får man köra 10 timmar visst antal pass / vecka.

7 h 57 min (625 km)
via väg 26
7 h 21 min utan trafik
Jag förändrar era liv med detta inlägg

lenn.sand

Tänkte med ens på debatten tidigare i veckan i Blekinge läns tidning! Resenärer klagat på Bergkvarabuss.'
Tappade hjul, trasiga o lösa dörrar, rumänska reparatörer som bor i husvagn vid verkstaden.
VD G Mellström försvarade detta. Tragisk olycka!


Ersa


Ersa

Citat från: Alpus260SR skrivet 02 april 2017, 18:10:00 PM
Tyskland har vad jag vet ett annat reglemente när det gäller nattkörning med buss på linje, är körtiden mer än 2 timmar så måste bussen vara dubbelbemannad. Kanske något att ta efter i Sverige?

Låter lite märkligt att två EU-länder har såpass olika bestämmelser för tung trafik. Borde inte reglerna vara mer likriktade?

S Svensson

Jag vet inte heller var bussen är placerad. Men jag kan inte tänka mig att den körts från Kalmar. BKB har buss i Partille,Tofta utanför Varberg och  hos Terminal 156 Clean som ligger ca 300 meter från Ängskolan. Skolan där de resandena gick i skola.
Enligt de första nyhetssändningarna kom fyra ambulanser och helikopter till olycksplatsen liksom räddingsfordon (brandbil) från Los,Sveg och Ytterhogdal.
När olyckan blivit känd så öppnades skolan i Skene och kyrkan i Kinna. Enligt nyhetssändningen skedde samma i Församlingshemmet i Sveg. Målet med resan,som startade ca kl 22,var Klövsjö. De resande eleverna gick i (enligt uppgift under dagen till mig) i idrottsklasser. Flera var också verksamma i laget Marbodal. Vid kommunhuset i Kinna flaggades på halv stång. Inne i kyrkan var det både polis och brandkårspersonal. Dessa och kyrkan har varit aktiv att meddela anhöriga om olyckan.
Efter sunamin 2004  fick jag lära mig att det är viktigt att olika samhällsfunktioner fungerar. Dit hör skolor,kyrka,kommun och liknande. Jag tycker att det hela har fungerat bra.

Alpus260SR

Citat från: Ersa skrivet 02 april 2017, 18:38:59 PM
Låter lite märkligt att två EU-länder har såpass olika bestämmelser för tung trafik. Borde inte reglerna vara mer likriktade?

Man kan tycka det men det var vad vi chaufförer som körde Flixbussen till Hamburg och Berlin fick veta att det var lagkrav i Tyskland på just linjetrafik under natten. Så dagturerna gick med en chaufför och natturerna gick med två. Riktigt skönt att köra nätterna då man i princip bara satt bakom ratten i tre timmar och hade betalt för åtta timmar.


Staffan Sävenfjord

Citat från: jocke skrivet 02 april 2017, 18:10:10 PM
Det sas på en av alla extra sändningar som varit idag, svt eller tv4play mest troligt då det enbart är dessa jag lyssnar på.


Tack, då vet jag värdet av din källa. Alltså lika med noll.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

DaViD^^

Citat från: Fikman skrivet 02 april 2017, 18:26:38 PM
https://www.google.se/maps/dir/Kl%C3%B6vsj%C3%B6/Skene,+Kinna/@60.208138,10.545032,6z/data=!3m1!4b1!4m13!4m12!1m5!1m1!1s0x466f182af2b398a7:0xa03450954ed8e30!2m2!1d14.194419!2d62.5282992!1m5!1m1!1s0x46501a6be82fb929:0xa01907aa34098a0!2m2!1d12.633333!2d57.483333


Eller

http://kartor.eniro.se/m/7SefF

Eller

https://www.viamichelin.com/web/Routes?departure=Skene&departureId=31NHd2YW0xMGNOVGN1TkRreU1ETT1jTVRJdU5qUTVNalE9&step-1=Sveg&arrival=84032%20Kl%C3%B6vsj%C3%B6&arrivalId=31NDF6bGUxMGNOakl1TlRJNE13PT1jTVRRdU1UazBOREk9&index=0&vehicle=0&type=0&distance=km&currency=EUR&highway=false&toll=false&vignette=false&orc=false&crossing=true&caravan=false&car=hatchback&fuel=petrol&fuelCost=1.36&allowance=0&corridor=&departureDate=&arrivalDate=

70 mil på 9H snitta 78 km/h då, lite mer möjligt på gamla goda tiden utan fartregulator
räknar man med att man snittar det och lägger till att busen stog 15min från skolan så är det möjligt att klara det på under 10timmar men det känns rätt naivt att skicka en buss på den sträckan med 45min till godo i bästa fall. 
skulle tro att snittfarten på dom 70milen är under 70km runt 60-65 skulle jag gissa på eftersom det inte är jätte stora vägar att åka på. då inser man snabbt att det inte är möjligt om ingen annan lastat upp innan och kört en bit.   vi brukar göra så att en lastar upp bussen och en annan chafför tar över.   

Blir lite förbannad när man hör vissa medier diskuterar bälten i bussarna och frågar bergkvarna buss om ansvaret för chaffören.  när det sitter en buss med 7lärare som inte tagit något ansvar och tydligen själva setat utan bälten.  men det är media i ett j***a nötskal.   För att vi chafförer vet om vikten av bälten borde ju knappast vara något nytt då vi vet vad som händer om man inte har bälte i en buss som välter..  utgången blir alltid ett antal döda även om det bara är en omkull läggning av bussen.  för det är verkligen så avgörande hur utgången blir

sa0azs

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 april 2017, 19:27:40 PM

Tack, då vet jag värdet av din källa. Alltså lika med noll.

https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/inledande-f%C3%B6rh%C3%B6r-med-busschauff%C3%B6ren-har-h%C3%A5llits-3880872

Om det är ett förhör i formell mening eller inte kan så vara, men jag har oerhört svårt att tänka mig att polisen inte frågat föraren vad som hände, då denne var fysiskt oskadd och med all sannolikhet pratbar. Något annat hade närmast varit tjänstefel.

Mustman

I Aktuellt sas det nyss att föraren uppgett att orsaken var besvärliga tjälskott.
"Den som försöker dränka olycklig kärlek i alkohol är en galning. Alkohol konserverar."

Fikman

Citat från: DaViD^^ skrivet 02 april 2017, 19:42:23 PM
räknar man med att man snittar det och lägger till att busen stog 15min från skolan så är det möjligt att klara det på under 10timmar men det känns rätt naivt att skicka en buss på den sträckan med 45min till godo i bästa fall. 
skulle tro att snittfarten på dom 70milen är under 70km runt 60-65 skulle jag gissa på eftersom det inte är jätte stora vägar att åka på. då inser man snabbt att det inte är möjligt om ingen annan lastat upp innan och kört en bit.   vi brukar göra så att en lastar upp bussen och en annan chafför tar över.   

Blir lite förbannad när man hör vissa medier diskuterar bälten i bussarna och frågar bergkvarna buss om ansvaret för chaffören.  när det sitter en buss med 7lärare som inte tagit något ansvar och tydligen själva setat utan bälten.  men det är media i ett j***a nötskal.   För att vi chafförer vet om vikten av bälten borde ju knappast vara något nytt då vi vet vad som händer om man inte har bälte i en buss som välter..  utgången blir alltid ett antal döda även om det bara är en omkull läggning av bussen.  för det är verkligen så avgörande hur utgången blir

Som sagt snarare närmre 60 i snitt på dom vägarna med dubbeldäckare är rimligt.
Sen håller helt med dig, ledarna har ju definitivt brustit tycker jag