Buss har vält på E45:

Startat av repesorsa, 02 april 2017, 09:10:27 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

DaViD^^

Citat från: jocke skrivet 02 april 2017, 11:50:42 AM
Föraren hörd av polisen, och kan inte redogöra vad som orsakat det vid ett första förhör.
Tyder på sömn tyvärr.
det är ju tyvärr det första som dyker upp..  beror oxå på vilket håll han var påväg åt.
Kan vara vad som helst att ifrån ett djur till en punktering eller ett dåligt möte som tvingade ut bussen mot diket.

man ska nog vara försiktig med att gissa.


jocke

Citat från: DaViD^^ skrivet 02 april 2017, 13:10:27 PM
det är ju tyvärr det första som dyker upp..  beror oxå på vilket håll han var påväg åt.
Kan vara vad som helst att ifrån ett djur till en punktering eller ett dåligt möte som tvingade ut bussen mot diket.

man ska nog vara försiktig med att gissa.

Absolut, men en punktering, älg eller dåligt möte borde busschaffisen kunnat iaf nämna, även om han ej kunnat beskriva. Som sagt jag vet inte heller, bara mycket som tyder på det i tidigt skede tyvärr.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Kimsan

Citat från: Alpus260SR skrivet 02 april 2017, 11:12:11 AM
Verkar vara BKB nummer 287 som är den inblandade bussen, en 2009 års modell Setra 431.

BKB har annars bytt ut i princip hela flottan av dubbeldäckare de senaste 2 åren så alla har nu vingelvarnare och autobroms och en massa annan säkerhetsutrustning och jag är säker på att 287 också hade iallafall autobroms men är osäker på vingelvarnaren.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yoP4x/bra-vaglag-och-rakstracka-nar-bussen-korde-i-diket

Trafikledaren hade pratat med chauffören vid 04:30 tiden och då var det ingen fara och han kände sig pigg, ingen halka och i övrigt bra omständigheter. Kan han ha väjt för något djur, de brukar ju röra sig i gryningen? Den förrädiska mikrosömnen?

Hur som helst, en jävligt tragisk olycka.

Det är en Bergkvara buss. Kan tyda Berg på bilden http://www.sydsvenskan.se/2017-04-02/tre-doda-i-bussolycka


DaViD^^

Citat från: jocke skrivet 02 april 2017, 13:12:53 PM
Absolut, men en punktering, älg eller dåligt möte borde busschaffisen kunnat iaf nämna, även om han ej kunnat beskriva. Som sagt jag vet inte heller, bara mycket som tyder på det i tidigt skede tyvärr.
inte säkert att han minns det folk i chock minns sällan speciellt mycket.. det är liksom ingen liten snudd utan totalt kaos när en buss ligger på sidan folk skriker och det är full panik.. tror knappast det första som dyker upp är vad som hände.  snarare att det hamnar i ett svart hål. oavsätt vilken avsikt man har.  sen reagerar alla så otroligt olika..
var med om en rätt rejäl olycka i en bil där vi åkte in i en stolpe och ett träd i 120km/h utan bälten och förararen och en kompis som åkte i en bil före oss hade rejäl panik medans jag inte hade någon panik. men av själva olyckan minns jag bara när föraren skrek att det går åt h*****e och sen ligger vi upp och ner. allt därimellan är borta helt. 
sen är det ju lätt att fylla i luckorna efteråt  tex att vi åkte på tvären rätt in i en stolpe efter att bakvagnen tappade greppet..

men det är ju inte minnen det är bara det logiska som hände

Staffan Sävenfjord

Citat från: jocke skrivet 02 april 2017, 13:12:53 PM
Absolut, men en punktering, älg eller dåligt möte borde busschaffisen kunnat iaf nämna, även om han ej kunnat beskriva. Som sagt jag vet inte heller, bara mycket som tyder på det i tidigt skede tyvärr.

Vi har en gammal tradition här i Bussnack att vi inte anklagar bussföraren vid en olycka innan vi vet mer. Det finns ingen anledning att du skall ändra på den. Låt dem som har i uppdrag att utreda olyckan göra det. Om de vill ha hjälp från Bussnack hör de säkert av sig.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

DaViD^^

satt och kollade var dom åkte och var olyckan hände..  det är ju en körtid bara till olycksplatsen med bil på mellan 9-10timmar
så dom lär ju haft dubbelbemaning på bussen så tror inte sömn ska vara problemet eftersom han borde just börjat köra.  om dom inte gjort något förarbyte men då kan man anta att dom rätt nyligen haft en paus på 45min..  för man förusätter att man följer alla regler

jocke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 april 2017, 13:28:22 PM
Vi har en gammal tradition här i Bussnack att vi inte anklagar bussföraren vid en olycka innan vi vet mer. Det finns ingen anledning att du skall ändra på den. Låt dem som har i uppdrag att utreda olyckan göra det. Om de vill ha hjälp från Bussnack hör de säkert av sig.

Jag har varit här sedan innan denna forumprogramvara, så jag är väl medveten om traditionen. Dock tycker jag inte att man ska gömma saker under mattan.
Jag hänvisade bara till att uppgifter från polisen gör gällande att han inte kunnat ge någon beskrivning av olyckan. Det behöver naturligtvis inte innebära att man är skyldig till något. Men det kan vara intressant för folk att veta att han faktiskt är förhörd.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

DaViD^^

Citat från: jocke skrivet 02 april 2017, 13:58:00 PM
Jag har varit här sedan innan denna forumprogramvara, så jag är väl medveten om traditionen. Dock tycker jag inte att man ska gömma saker under mattan.
Jag hänvisade bara till att uppgifter från polisen gör gällande att han inte kunnat ge någon beskrivning av olyckan. Det behöver naturligtvis inte innebära att man är skyldig till något. Men det kan vara intressant för folk att veta att han faktiskt är förhörd.
borde vara rätt naivt att tro något annat än att polisen förhör en förare till en dödsolycka.., men det hjälper ju inte nu..oavsätt tror jag inte föraren hade som avsikt att köra idiket och utlösa denna olyckan
som förare har man alltid ansvaret även om man inte gör något fel så har man ansvaret.

Staffan Sävenfjord

Citat från: jocke skrivet 02 april 2017, 13:58:00 PM
Jag har varit här sedan innan denna forumprogramvara, så jag är väl medveten om traditionen. Dock tycker jag inte att man ska gömma saker under mattan.
Jag hänvisade bara till att uppgifter från polisen gör gällande att han inte kunnat ge någon beskrivning av olyckan. Det behöver naturligtvis inte innebära att man är skyldig till något. Men det kan vara intressant för folk att veta att han faktiskt är förhörd.

Och jag har varit moderator i forumet sedan innan denna forumprogramvara. Även om jag skriver som privatperson här så borde du väl förstå min vädjan att inte spekulera i bussförarens skuld. Borås Tidning m fl uppger också att bussföraren är svårt chockad och vid sådan är det vanligt att man raderar ut det som hänt ett par minuter innan olyckan ur minnet.

Vill ogärna ta till tvångsmetoder för att få bort dina anklagelser och hoppas på att du vill förstå. Att du kan förstå betvivlar jag inte.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

WalleW

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 april 2017, 11:13:39 AM
Radio Sjuhärad meddelar just nu att 3 personer har omkommit och 6 skadats allvarligt i olyckan.
Citat från: Björn Ax skrivet 02 april 2017, 11:45:29 AM
Mina tankar går till dom avlidnas efterlevande.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 april 2017, 13:28:22 PM
Vi har en gammal tradition här i Bussnack att vi inte anklagar bussföraren vid en olycka innan vi vet mer. Det finns ingen anledning att du skall ändra på den. Låt dem som har i uppdrag att utreda olyckan göra det. Om de vill ha hjälp från Bussnack hör de säkert av sig.

Mycket hemsk olycka med mycket tragik involverad. Tankarna går i första hand till både avlidnas och skadades anhöriga, men även till dem som å yrkets vägnar måste arbeta på platsen.
Jag var berörd av Rasbo-olyckan för drygt 10 år sedan och tog väldigt illa vid mig av alla spekulationer från både media och privatpersoner, och då främst av vittnesmål och tyckande från
den senare kategorin.
Självklart funderar man på vad som kan ha orsakat olyckan, men jag anser att man som engagerad i branschen kan behålla sina funderingar för sig själv tills ansvariga utredare meddelar klarläggande fakta. De arbetar med det så snabbt omständigheterna tillåter...

/   M v h   Walle

Jo

Citat från: Björn Ax skrivet 02 april 2017, 11:45:29 AM

Troligtvis inte då det står att dom flesta sov och tyvärr tar ju folk av sig bältena när dom sover på bussen eftersom det är obekvämt att sova med bälte på.

Mina tankar går till dom avlidnas efterlevande.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

I de fall man kör med bäddbar buss är det ju inte möjligt för passagerarna att använda bälte när man kör i sovläget. Nu finns det ju inget som tyder att man bäddat om bussen eller ens att den var utrustad med bäddbara säten.

Fikman

Citat från: Jo skrivet 02 april 2017, 17:07:30 PM
I de fall man kör med bäddbar buss är det ju inte möjligt för passagerarna att använda bälte när man kör i sovläget. Nu finns det ju inget som tyder att man bäddat om bussen eller ens att den var utrustad med bäddbara säten.

Eftersom det är en 10:a som inte är importatd så är det inte en sovbuss



Staffan Sävenfjord

Citat från: jocke skrivet 02 april 2017, 11:50:42 AM
Föraren hörd av polisen, och kan inte redogöra vad som orsakat det vid ett första förhör.
Tyder på sömn tyvärr.

Varifrån har du fått att polisen hållit ett första förhör efter olyckan? Enligt Borås Tidning är chauffören svårt chockad och mår inte alls bra. Polisen brukar inte inleda förhör innan chocken har lagt sig. Och om de ändå gör det är de inte mycket värda.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Fikman


Undra hur Bergkvara tänkte här, slår man på Eniro får man körtid 10H 20Min

Vart var bussen stationerad??

Har inte nån annan kört fram bussen så måste han haft dygnsvilan i Skene, om inte borde 9H inträffat något  före där han lade sig för att vila, så trött chaufför kan man misstänka.

Kan det vara så att ett så stort bolag struntar i det mesta bara dom får körningen, oavsett hur tokig den är, vist kan förstå skolan att dom ville spara en övernattning och sparade dessutom bussbolaget in på en chaufför så vart det extra billigt tyckte skola utan att tänka på lämpligheten med en sådan körning.
Ett mindre bolag som är med rädd om sitt rykte hade säkerligen sagt att det åtgår 2 chaufförer vilket hade höjt oddsen för en dikesvila inte skulle inträffa