Förändringar i SL-trafiken 2017

Startat av rengmark, 25 februari 2016, 12:10:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ichessy

Linje 611 återinförs igen till Täby Kyrkby. Det var någon som skrev här på forumet tidigare att det inte var många resande efter Erikslund

Intresset för återinförande är stort.
https://www.facebook.com/buss611/
Software Developer

Lars_L

Citat från: ichessy skrivet 16 mars 2016, 13:53:52 PM
Linje 611 återinförs igen till Täby Kyrkby. Det var någon som skrev här på forumet tidigare att det inte var många resande efter Erikslund


Vilket väl i huvudsak är korrekt. Det här är ju en sådan där knepig linje där skoleleverna använder bussen och som då har betydligt större upptagningsområde än bara boende i Östra Byle. Klassiskt exempel på problem med att hitta bra lösningar för skolelever kontra de som arbetspendlar.

Men att det skulle bli protester när man ersätter en direktlinje med nästan enbart trafik till Täby Centrum är ju å andra sidan inte så konstigt. Men om det bara hade varit boende i Östra Byle som drabbats (där väl flertalet som ska till stan går till stationen, eller tar 608), så skulle ju kritiken inte varit lika omfattande.

Nu förlorar man ju 616 och morgonturerna på 610 istället. 




Inlägget är signerat Lars Lundqvist

rengmark

Citat från: Ulf Berlin skrivet 11 mars 2016, 11:55:52 AM
Då Ekeröfärjan är en betalfärja samt att den"kan"bli drabbad av störningar
kan denna linje"igen"bli rätt kaosartad såsom f d linje 342(?)som gick där förut.../Ulf
L.inje 342 fanns inte på 90-talet. 303 kördes med tre dubbelturer Brommaplan-Fittja för- och eftermiddag. Man fick inte stiga av bussen vid färjeöverfarten så bussresenärerna kunde inte få tag i färjetidtabellen medan bilisterna kunde få busstidtabellen genom bussförarens sidoruta. På den tiden var det papperstabeller som gällde.
Att starta en linje Ekerö C-Träkvista-Jungfrusund-Slagsta-Fittja C verkar som jag ser det dra iväg med tre bussar i 30-minuters trafik. Tror inte Arriva är beredda att satsa på detta.

Lars_L

Citat från: rengmark skrivet 18 mars 2016, 00:13:27 AM
L.inje 342 fanns inte på 90-talet. 303 kördes med tre dubbelturer Brommaplan-Fittja för- och eftermiddag. Man fick inte stiga av bussen vid färjeöverfarten så bussresenärerna kunde inte få tag i färjetidtabellen medan bilisterna kunde få busstidtabellen genom bussförarens sidoruta. På den tiden var det papperstabeller som gällde.
Att starta en linje Ekerö C-Träkvista-Jungfrusund-Slagsta-Fittja C verkar som jag ser det dra iväg med tre bussar i 30-minuters trafik. Tror inte Arriva är beredda att satsa på detta.

Kan ju tilläggas att beläggningen var mycket skral också på gamla 303 som gick över leden. En linje Ekerö C - Fittja, saknar kontakter med de större bostads- arbetsplatsområden som skulle göra en sådan här linje intressant. Förvisso finns det väl några som arbetar i Kungens Kurva och kanske är intresset lite större att åka över färjeleden idag, sedan det blev avgift på Essingeleden, men en sådan här förbindelse får alldeles för dåliga tidsvärden kontra bil för att locka över några och andelen som reser kollektivt till/från Ekerö till Botkyrka eller Stockholms sydvästra delar är nog ändå ganska begränsat. Dock har det väl varit ett önskemål från kommunen under många år.

Sedan är ju detta inte ett incitamentavtal, utan ett produktionsavtal. Såvida inte Arriva behöver köpa in nya vagnar för att bedriva trafiken ser jag väl ingen anledning till varför de inte skulle vilja köra en sådan här linje. Däremot uppstår väl en fråga kanske när det gäller ersättningen för den tid bussen står på färja - men oavsett har ju inte Arriva något att säga till om i detta avseende då det (med de indragningar som gjorts) torde ingå i frivolymen.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

rengmark

Ett billigt sätt att undersöka om intresset kan öka kan vara att lägga in färjetiderna i reseplaneraren, låta accesskortet gälla på färjan och undersöka om man kan få ner linje 702 mot Slagstafärjeläget.

Lars_L

Citat från: rengmark skrivet 18 mars 2016, 11:09:49 AM
Ett billigt sätt att undersöka om intresset kan öka kan vara att lägga in färjetiderna i reseplaneraren, låta accesskortet gälla på färjan och undersöka om man kan få ner linje 702 mot Slagstafärjeläget.

Kan ju vara ett alternativt, om än svårt att dra några säkra slutsatser av ett sådant experiment. Det är väl för den delen redan gratis att åka över för passagerare utan fordon?

Bästa är ju ändå att utgå från hur många som har sydvästra länet som målpunkt. Troligen rör det sig på sin höjd om några hundra som skulle kunna ha nytta av en sådan linje, vilket väl i och för sig (om alla valde att använda den nya förbindelsen) skulle kunna räcka till timmestrafik under högtrafik. 

Ett problem blir ju att med en busslinje på sträckan Ekerö centrum - Fittja, får ju nästan alla resande ändå göra bussbyten. Att därtill lägga ytterligare två byten (genom att få byta vid Jungfrusund och Slagsta, så skulle det nog innebära att intresset för linjen blev obefintligt. Att å andra sidan förlänga linjen ytterligare skulle ju kosta på tok för mycket.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Tommy E

Citat från: rengmark skrivet 18 mars 2016, 11:09:49 AM
Ett billigt sätt att undersöka om intresset kan öka kan vara att lägga in färjetiderna i reseplaneraren, låta accesskortet gälla på färjan och undersöka om man kan få ner linje 702 mot Slagstafärjeläget.

Citat från: Lars_L skrivet 18 mars 2016, 16:34:04 PM
Det är väl för den delen redan gratis att åka över för passagerare utan fordon?

Det kostar 10 kr per överfart för fotgängare, men i praktiken går det att åka avgiftsfritt eftersom det bara är fordonen som granskas när det är biljettkontroll. I höst (den 1 oktober om jag inte minns fel) ska det bli ett nytt avtal mellan kommunen och Trafikverket, och det verkar som om avgiften för fotgängare kommer att slopas då. Däremot ser avgifterna för fordon ut att höjas.
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

at1981

Hejsan svejsan!


Jag förmedlar härmed lite intressant lektyr om vad Trafikförvaltningen har för planer inför nästkommande år!

Länk:
https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1838550
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

rengmark

Boende i Annedal har fått veta att SL nu i december lägger om 112 till att gå via Emils gata. Däremot kommer 113 att behålla sin nuvarande sträckning på Bällstavägen.

Lars_L

Nu har det "spikade" resultatet av remissen presenterats. Som vanligt är det relativt få av förändringarna som faktiskt genomförs.

http://www.sll.se/Global/Politik/Politiska-organ/Trafiknamnden/2016/25%20oktober%202016/p17-RR-SL-2015-1135-TrafikforandringarT17.pdf
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Citat från: Lars_L skrivet 15 oktober 2016, 07:39:07 AM
Som vanligt är det relativt få av förändringarna som faktiskt genomförs.

Men nu verkar det som att 621:an nu faktiskt kortas av, och "helgförlängningen" Åkersberga-Danderyd tas bort. Efter mer än fem års debatt. Dock står det inget om förslaget att avkortningen av södra delen skulle leda till utökad kompensationstrafik på den kvarvarande huvudsträckan Norrtälje-Åkersberga.

Det tre lokallinjerna i Rimbo 646, 648 & 649, samt 652 och 653 verkar också förbli orörda, och behöver således inte nyupphandlas som kommunala skolskjutsar mitt under de bägge pågående avtalen. Däremot återstår det att se hur det blir omkring 2022, när både SL- och det kommunala skolskjutsavtalet torde gå ut ungefär samtidigt.

rengmark

Nu är det bara drygt tre veckor kvar till 11 december och SL kundtjänst vet fortfarande inte vad som kommer att hända. Sedan länge har både Västtrafik och Skånetrafiken utförlig information om vad som händer hos dom.

roggek

Citat från: rengmark skrivet 18 november 2016, 01:22:23 AM
Nu är det bara drygt tre veckor kvar till 11 december och SL kundtjänst vet fortfarande inte vad som kommer att hända. Sedan länge har både Västtrafik och Skånetrafiken utförlig information om vad som händer hos dom.

Du kan själv leta efter valfri tidtabell gällandes fr o m 12 dec på:
http://sl.se/sv/reseinfo/

Lars_L

Citat från: rengmark skrivet 18 november 2016, 01:22:23 AM
Nu är det bara drygt tre veckor kvar till 11 december och SL kundtjänst vet fortfarande inte vad som kommer att hända. Sedan länge har både Västtrafik och Skånetrafiken utförlig information om vad som händer hos dom.

Som ovan angivits finns många av tidtabellerna redan ute och man har iaf slutat med att dölja dem. Det vill säga att de som är upplagda, är numera också sökbara

Ovan är ju också det antagna förändringarna länkade til - och även om det inte är helt korrekt på alla punkter, så är det ändå i princip de förändringarna som är genomförda.

Det går ju också utmärkt att söka i reseplaneraren/resrboot om man vill. Går ganska fort att ta fram "hela tidtabeller" den vägen genom att söka om man är extra ivrig och har tålamodet.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars_L

Citat från: rengmark skrivet 20 november 2016, 01:04:47 AM
Jag tycker inte att man ska behöva göra egna analyser om uppgifterna stämmer. Jag gör en sökning i Järfälla från Castorvägen till Tellusvägen den 12 december kl. 14.55. Jag söker i SLs reseplanerare och Resrobot och får väldigt olika svar. Vilket är då rätt? Förmodligen inte något...

SL:    http://reseplanerare.resrobot.se/bin/help.exe/sn?L=vs_resrobot&tpl=webapp&#!AA=1@O=Castorvägen (Järfälla kn)@X=17836064@Y=59394274@U=80@L=740067331@B=1@V=74.9,@p=1479444984@!BA=1@O=Skälby Tellusvägen (Järfälla kn)@X=17839282@Y=59388296@U=80@L=740045527@B=1@V=74.9,@p=1479444984@!C20161212!Sschedule!T143000

Resrobot:    http://reseplanerare.resrobot.se/bin/help.exe/sn?L=vs_resrobot&tpl=webapp&#!AA=1@O=Castorvägen (Järfälla kn)@X=17836064@Y=59394274@U=80@L=740067331@B=1@V=74.9,@p=1479444984@!BA=1@O=Skälby Tellusvägen (Järfälla kn)@X=17839282@Y=59388296@U=80@L=740045527@B=1@V=74.9,@p=1479444984@!C20161212!Sschedule!T143000
.
Nu verkade båda vara från resrobot ovan. Men 543:ans nya tidtabell finns ju utlagd på SL:s hemsida: http://sl.se/ficktid/vinter/v543.pdf
Lättast att titta där.  Om det däremot är för att Växthusvägens förlängning inte är klar, eller om det är utifrån resandeunderlag som den går ut från Vega via Skälbyvägen må vara oklart. Tror väl också man är lite tidsoptimistiska - tidspåslaget känns inte så stort med tanke på att den jämfört med 549 går via Veddesta industriområde och det är lite mindre vägar att färdas på jämfört med 543:s tidigare sträckning. Å andra sidan slipper man ju delvis köerna på Byleden.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist