Förändringar i SL-trafiken 2017

Startat av rengmark, 25 februari 2016, 12:10:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mystery Traveller

#15
Det är kanske heligt med kommungränser i vissa sammanhang men dom boende i Sättra har ju i flera år gjort gemensam sak med dom i Älgeby och Ekskogen och önskat buss till just Karby-Brottby. Det är väl också så att dom flesta som bor i dessa områden söker sig mot Vallentuna och Stockholm snarare än Norrtälje. Det lär också vara anledningen till varför man har byggt ut vägens standard så olika, ca 5-5,5 m till Ekskogen och ca 4,5-5 m till Sättra men bara 3 m mellan Sättra och Riala. Det märks väldigt tydligt när man kör där att det skiljer mycket mellan olika delsträckor. Att det saknas vändplan har man säkert koll på, det skulle inte förvåna mig om man provkört sträckan med entreprenören, det är väl ändock brukligt? Att kräva utbyggnad av vägen i utbyte mot busstrafik är en smart tanke i teorin men så har man resonerat i många år och ännu har ingen av dessa landsbygdsvägar byggts ut av den anledningen så då lär man få vänta eller tänka om. Att köra på smala vägar är givetvis inte optimalt så det vill man såklart bara göra om det finns ett resandeunderlag och då är det kanske till Ekskogen man ska köra men inte till Lövsta med 668 eller 667 via Svista. Hade detta med vägarnas standard varit så avgörande så hade man säkert lagt ner trafiken på många av dessa landsbygdslinjer för länge sedan men jag upplever inte att det överhuvudtaget pågår en sådan diskussion.

Ersa

Vore det inte enklast att helt sonika dra om den existerande om 625:an, så att den går in vid Lövhagen och vidare till Sättra (eller Riala, vidare till Bergshamra, och kanske rentav vidare på RV276 till Norrtälje)? Idag slutar ju dessa bussindivider ändå sina pass i Bergshamra, då alla 625or blir till 644or, (samt tvärtom på morgonen). Jag förstår inte riktigt vad vitsen är att ta bort ett invant linjenummer och ersätta det med ett helt annat. Förutom om det är för att, som jag tidigare misstänkte, enbart för att TO Norrort ska tvingas ta över ansvaret från TO Norrtälje. Kanske är jag lite av en nostalgiker, men det är ju ändå så att 625:an är en av de äldsta linjerna, i form av linjen Norrtälje-Jarlaplan, och att 5:an som slutsiffra har hängt med sedan SLO-tiden (5N), genom hela SJ-tiden (605) och fram tills idag.

Då det dessutom inte sker någon avfolkning av bygderna längsmed E18 har jag svårt att se att man måste avveckla och dra ner på de "mjölkpallslinjer" som går på landsvägen intill E18. Helst av allt skulle jag nog vilja se en ny 625:a med södra ändstation på den nya bytespunkten/RB-stationen i Arninge, som därefter kunde köra gamla vägen hela vägen till Norrtälje, och således även ersätta dagens spöklinje 655, som nästan ständigt går tom, men som märkligt nog ändå har gott om lördags- och söndagsavgångar, som alltid är ohotade i spartider. I Brottby kan man ansluta till matarlinjen Brottby-Ekskogen-Sättra-Riala, vilken kan köras med Sprintrar (inlejd taxi?) fram tills att vägen blivit breddad.

Mystery Traveller

#17
En omdragning av 625 hade varit mer pedagogisk, det är väl i princip det man gör nu men med nya linjenummer. En fortsättning till Bergshamra låter väl som en god idé, nån gång byggs väl även den vägen ut.

rengmark

Jag blir inte klok på hur E20-avtalet fungerar.
I länken: https://mitti.se/slopade-turer-och-indragna-linjer-sa-kan-busskartan-ritas-om/   kan man läsa att 117X föreslås gå en längre väg via Bromma kyrka, som redan har 6 minuterstrafik i morgonrusningen. Jag förstår inte vad Arriva tjänar på detta.

Lars_L

Citat från: rengmark skrivet 29 februari 2016, 16:11:10 PM
Jag blir inte klok på hur E20-avtalet fungerar.
I länken: https://mitti.se/slopade-turer-och-indragna-linjer-sa-kan-busskartan-ritas-om/   kan man läsa att 117X föreslås gå en längre väg via Bromma kyrka, som redan har 6 minuterstrafik i morgonrusningen. Jag förstår inte vad Arriva tjänar på detta.
Tanken är förstås att slippa att ha med den linjevarianten. En anledning till ineffektiviteten i trafiken där är ju att man har två linjevarianter. Det är nästan omöjligt att då få en jämn fördelning av resenärerna med en sådan lösning. Problemet blir alltså att exempelvis linje 117X får ganska bra beläggning, medan 117 som kommer bakom går halvtom.

Med bara en linje så kan man säkert dra ner turtätheten utan att den upplevda trängseln ökar. Säg att man har 4-minuterstrafik på sträckan istället mot dagens var 3:e minut (sammanlagt). Skulle säkert innebära att man sparar in ett par omlopp eller så.

Med tanke på den lilla extra tid det tar att åka runt Bromma Kyrka och vad det kostar i resurser att ha två linjevarianter, är det närmast förvånande att linjen hängt kvar så länge som den gjort.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

rengmark

Citat från: Lars_L skrivet 29 februari 2016, 17:18:07 PM
Tanken är förstås att slippa att ha med den linjevarianten. En anledning till ineffektiviteten i trafiken där är ju att man har två linjevarianter. Det är nästan omöjligt att då få en jämn fördelning av resenärerna med en sådan lösning. Problemet blir alltså att exempelvis linje 117X får ganska bra beläggning, medan 117 som kommer bakom går halvtom.

Med bara en linje så kan man säkert dra ner turtätheten utan att den upplevda trängseln ökar. Säg att man har 4-minuterstrafik på sträckan istället mot dagens var 3:e minut (sammanlagt). Skulle säkert innebära att man sparar in ett par omlopp eller så.

Med tanke på den lilla extra tid det tar att åka runt Bromma Kyrka och vad det kostar i resurser att ha två linjevarianter, är det närmast förvånande att linjen hängt kvar så länge som den gjort.


Jag förstår inte alls tanken med att svänga av från huvudleden för att åka nästan en kilometer genom ett villaområde med 30-kilometers begränsning.
Hösten 2014 var turtätheten 2,5 minuter, vintern 2015 3,75 minuter och från hösten 2015 3 minuter mellan Kopparbacken och Brommaplan (117+117X sammantaget på gemensam sträcka). Det jag kan tänka mig är att genom förlänga restiden kommer man att tappa resenärer så att man åter kan minska turtätheten.
Jag skulle istället vilja se en lösning med en 117 eXpress med påstigande enbart vid de stora hållplatserna Sundbyvägen, Bromma sjukhusgrindar och Bällstavägen och sedan köra direkt utan uppehåll till Brommaplan, säg var tionde minut.

Lars_L

Citat från: rengmark skrivet 01 mars 2016, 13:20:51 PM
Jag förstår inte alls tanken med att svänga av från huvudleden för att åka nästan en kilometer genom ett villaområde med 30-kilometers begränsning.
Hösten 2014 var turtätheten 2,5 minuter, vintern 2015 3,75 minuter och från hösten 2015 3 minuter mellan Kopparbacken och Brommaplan (117+117X sammantaget på gemensam sträcka). Det jag kan tänka mig är att genom förlänga restiden kommer man att tappa resenärer så att man åter kan minska turtätheten.
Jag skulle istället vilja se en lösning med en 117 eXpress med påstigande enbart vid de stora hållplatserna Sundbyvägen, Bromma sjukhusgrindar och Bällstavägen och sedan köra direkt utan uppehåll till Brommaplan, säg var tionde minut.

Skälet är väl det jag sa. Blir ofta dyrare och mindre effektiv trafik. När SL införde detta en gång i tiden var det ju förvisso smart, eftersom extrabussarna kunde gå en lite snabbare väg. Men på den tiden var man ju väldigt fast med att behålla turtätheten på resterande sträcka. Att få till en jämn belastning går förstås ändå - men är knepigare.

Nu är ju restiden ganska kort. Det är ju skillnad på längre linjer. Om tidsvinsten är så pass liten att man ändå inte väntar in en X-vagn, så är värdet litet. Det gör lösningen knepig, och ännu knepigare med en express-buss, då ingen kommer vänta in dessa avgångar, eftersom restidsvinsten ändå är så kort. Därför påverkar det nog antalet resande ytterst marginellt skulle jag säga.

Däremot kunde man väl förstås fundera på om 117 alls behövde gå via Bromma Kyrka. Gångavståndet blir väl lite för långt enligt gängse standard, men man skulle få en betydligt rakare sträckning generellt.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

L. Gornitzka

Undrar hur det kommer sig att det samlade dokumentet för hela länet inte går att hitta? Eftersom ingen kunnat svara på om de vet var det är så blir man ju allt fundersam på varför.
Djuröbo med stort intresse för SL:s tåg respektive busslinjer och hur de går och så vidare.

Lars_L

Citat från: L. Gornitzka skrivet 03 mars 2016, 16:41:36 PM
Undrar hur det kommer sig att det samlade dokumentet för hela länet inte går att hitta? Eftersom ingen kunnat svara på om de vet var det är så blir man ju allt fundersam på varför.

Allt finns helt enkelt inte tillgängligt på internet... Men var lugn, när väl kommunerna börjar behandla remissen och svara på den, så kommer den att finnas tillgänglig. Men det tar troligen några veckor till innan den börjar dyka upp på kommunerna i länets webbplatser.

Trafikförvaltningen själva har aldrig varit intresserade av att länets invånare ska kunna påverka trafikutbudet eller kunna komma med synpunkter på deras förslag. Därför har de aldrig haft något intresse av att lägga ut dokumentet på webben.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

ichessy

Dra in Linje 627 pga lågt resande. Verkar som att Trafikförvaltningen har tappat vettet. Denna linje är propfull med resande på morgonen, till och med så att sittplats saknas. Denna VBP linje kan väl inte man lägga ned om den är lönsam för entrapenören  ::)?
Software Developer

Lars_L

#25
Citat från: ichessy skrivet 04 mars 2016, 09:53:27 AM
Dra in Linje 627 pga lågt resande. Verkar som att Trafikförvaltningen har tappat vettet. Denna linje är propfull med resande på morgonen, till och med så att sittplats saknas. Denna VBP linje kan väl inte man lägga ned om den är lönsam för entrapenören  ::)?

Det är knappast Trafikförvaltningen som vill lägga ner, utan Arriva. Skälet är förstås att högtrafiklinjer i regel är dyra att köra för entreprenören. Såvida passagerarna kan "flyttas över" till andra linjer utan att man måste öka antalet fordon motsvarande de som används på 627, så är det givetvis mer lönsamt att lägga ned den. Att avgångarna är fullsatta innebär alltså långt ifrån att en linje behöver vara lönsam, särskilt inte om den bara är det på en del av linjesträckningen, eller i ena riktningen.

Nu tror jag inte att det blir så i slutändan att den läggs ner, men det är en annan sak. Svårt också att avgöra utifrån tidningsartiklar ifall man har någon linje som tänkt ersätta på del av sträckan etc.

Rättelse: medveten om att den går del av sträckan även dagtid måndag-lördag, men då är merkostnaden för linjen troligen ännu större - då kapaciteten räcker till på kompletterande linjer.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

rengmark

Citat från: L. Gornitzka skrivet 03 mars 2016, 16:41:36 PM
Undrar hur det kommer sig att det samlade dokumentet för hela länet inte går att hitta? Eftersom ingen kunnat svara på om de vet var det är så blir man ju allt fundersam på varför.
Ett sätt kan vara att mejla till registrator.tf@sll.se och skriva några rader om varför man är intresserad av remissen.

Citat från: ichessy skrivet 04 mars 2016, 09:53:27 AM
Dra in Linje 627 pga lågt resande. Verkar som att Trafikförvaltningen har tappat vettet. Denna linje är propfull med resande på morgonen, till och med så att sittplats saknas. Denna VBP linje kan väl inte man lägga ned om den är lönsam för entrapenören  ::)?

Vad jag hört är det bara delsträckan Täby C-Åkerby som föreslås indragen.

BSB101

Citat från: rengmark skrivet 04 mars 2016, 16:46:32 PM
Ett sätt kan vara att mejla till registrator.tf@sll.se och skriva några rader om varför man är intresserad av remissen.

Man behöver inte ens skriva varför man är intresserad av att få ut den utan bara begära ut den.

Ersa

Citat från: Lars_L skrivet 04 mars 2016, 07:10:23 AM
Trafikförvaltningen själva har aldrig varit intresserade av att länets invånare ska kunna påverka trafikutbudet eller kunna komma med synpunkter på deras förslag. Därför har de aldrig haft något intresse av att lägga ut dokumentet på webben.

Undra vem det är man kör för egentligen?
"Kunden i centrum" har jag hört talas om, fast då i helt andra branscher.

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 04 mars 2016, 19:35:47 PM
Undra vem det är man kör för egentligen?
"Kunden i centrum" har jag hört talas om, fast då i helt andra branscher.

Jo, det kan man fråga sig. Men man har ju sedan länge en hemlighetskultur inom Trafikförvaltningen som man har ärvt från SL-tiden. Förvisso är ju det mesta allmänna handlingar och lätt att begära ut, men ändå. Det var ju för inte så många år sedan en ganska rejäl förtroendekris, när inte ens de förtroendevalda i SL:s styrelse hade fått se förslagen innan de gick ut på remiss. Nu tror jag att man får det, men det naturliga hade ju varit att åtminstone ta upp det som informationsärenden på styrelsemötena, för att få transparens. Nu är det ju tack vare att man har lite pigga journalister på Mitti, som det kommer fram information.

Sedan är ju det här systemet lite förlegat med remisser till kommunerna och några ytterligare intressenter. En klassisk modell i Sverige och visst bör man fortsätta med den. Men jag tycker det vore rimligt att man också bjöd in allmänheten till samrådsmöten kring kollektivtrafiken, i alla fall vid större förändringar och i övrigt skulle det vara önskvärt om man såg ett värde i att få in synpunkter innan man gör förändringar genom enklare kommunikation. Särskilt som man sedan ändå oftast får korrigera trafiken vid påföljande tidtabellskifte för att den lösning man valt inte fungerar. Har ju nästan blivit det vanliga inom SL-trafiken nuförtiden.





Inlägget är signerat Lars Lundqvist