Förändringar i SL-trafiken 2017

Startat av rengmark, 25 februari 2016, 12:10:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

rengmark

Tidningen Mitti skriver om trafikförändringar i innerstan nästa år. Någon har kanske tillgång till det samlade dokumentet för hela länet?
https://mitti.se/har-ar-alla-bussforandringar-nasta-ar/?tag=stockholm


Nico

Apropå ändringarna som föreslås i Solna och Sundbyberg så undrar jag lite över hur man tänkt sig vändningar, tidsreglering mm? Solna C är ju redan för trångt för nuvarande trafik medan Sumpan i princip inte har något utrymme alls för fler vändande linjer... om man inte ska börja snurra runt hela kvarter.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

"Det är inte tillräckligt många som reser med buss 625 för att entreprenören Nobina ska bedöma det som lönsamt att köra bussen."
http://mitti.se/buss-625-nedlaggningshotad/

Nu har jag hittat artikeln som några påstigande i Arninge diskuterade idag. Eftermiddagsavgången på 625 jag körde denna dag hade "sina vanliga" 25 resenärer, enligt dem. Dessutom är den ju inte VBP, så jag undrar hur man från entreprenörens sida kan anse att den inte är lönsam. Alla linjer förutom 639, 676 och 686 får de väl kilometerersättning för från SL? Sedan är det väl SL själva som har full koll på all resandestatistik från kortläsarna?

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 25 februari 2016, 21:07:57 PM
"Det är inte tillräckligt många som reser med buss 625 för att entreprenören Nobina ska bedöma det som lönsamt att köra bussen."
http://mitti.se/buss-625-nedlaggningshotad/

Nu har jag hittat artikeln som några påstigande i Arninge diskuterade idag. Eftermiddagsavgången på 625 jag körde denna dag hade "sina vanliga" 25 resenärer, enligt dem. Dessutom är den ju inte VBP, så jag undrar hur man från entreprenörens sida kan anse att den inte är lönsam. Alla linjer förutom 639, 676 och 686 får de väl kilometerersättning för från SL? Sedan är det väl SL själva som har full koll på all resandestatistik från kortläsarna?

Visst har man koll på statistiken. Men trafikförvaltningen vill väl spara pengar och tar därmed tacksamt emot entreprenörens förslag. Men det är klart att högtrafiklinjer är en förlust för entreprenören. Bäst för entreprenören är ju - lite tillspetsat - om alla linjer har samma turtäthet hela dagen och fordonen kan användas så mycket som möjligt, med hänsyn till nödvändigt underhåll och service av fordonen.   

20 påstigande per avgång är det medelvärde som SL hade på linjen 2014, vilket väl får anses acceptabelt för en linje som delvis har en landsbygdsfunktion.

Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Men jag tycker ändå att det sparas i fel ände i många fall. Det finns ju gott om andra linjer som har kvälls- och helgavgångar med nära nog 0-1 resenärer i snitt, men många av dessa fanns inte ens med i de stora nedläggningsförslagen omkring november 2015. Så nog kan man förstå att folk irriterar sig på att deras arbetspendlarbussar ständigt hotas, medan linjelagda "tomkörningar" inte diskuteras att tas bort, ens i stora sparförslag.

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 25 februari 2016, 22:57:57 PM
Men jag tycker ändå att det sparas i fel ände i många fall. Det finns ju gott om andra linjer som har kvälls- och helgavgångar med nära nog 0-1 resenärer i snitt, men många av dessa fanns inte ens med i de stora nedläggningsförslagen omkring november 2015. Så nog kan man förstå att folk irriterar sig på att deras arbetspendlarbussar ständigt hotas, medan linjelagda "tomkörningar" inte diskuteras att tas bort, ens i stora sparförslag.

Kan man ju delvis hålla med om. 625 är väl lite speciell - eftersom den bara går i högtrafik, samtidigt som det är en landsbygdslinje. Det är väl rimligt i och för sig att kravet är lite högre på sådana linjer än där det inte finns något annat alternativ (för 625 är det ju bara en kort sträcka där inte 665 går). Samtidigt - ska det bli någon vinst att tala om, så måste man ju dra in på dimensionerande fordon. Den där kvällsturen mindre gör sällan någon större vinst för entreprenörerna och det är inte ens säkert att man kan "hämta hem" den heller i mindre personalkostnader.

Nu är ju det här också bara första vändan. Många av förslagen i dessa planer blir ju aldrig verklighet, särskilt inte där det är produktionsavtal. För mer och mer verkar ju VBP-modellen ha som syfte att någon annan får komma med förslaget på nedskärningar, istället för Trafikförvaltningen själv.  Samtidigt har man ju i dessa avtal kvalitetskrav att uppfylla där, och det kan nog bli tveksamt om man klarar av det på sina håll. Jag tror Nobina underskattar den delen både i Tyresö/Handen/Nynäshamn och med förslagen här för Järfälla.





Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Olle

Citat från: Ersa skrivet 25 februari 2016, 21:07:57 PM
"Det är inte tillräckligt många som reser med buss 625 för att entreprenören Nobina ska bedöma det som lönsamt att köra bussen."
http://mitti.se/buss-625-nedlaggningshotad/

Nu har jag hittat artikeln som några påstigande i Arninge diskuterade idag. Eftermiddagsavgången på 625 jag körde denna dag hade "sina vanliga" 25 resenärer, enligt dem. Dessutom är den ju inte VBP, så jag undrar hur man från entreprenörens sida kan anse att den inte är lönsam. Alla linjer förutom 639, 676 och 686 får de väl kilometerersättning för från SL? Sedan är det väl SL själva som har full koll på all resandestatistik från kortläsarna?

Men här kommer ju en ny linje 669 att ersätta större delen av 625, 669 ska gå Danderyd (fem tor turer per dag)-Karby-Ekskogen-Sättra

Ersa

Citat från: Olle skrivet 26 februari 2016, 07:20:16 AM
Men här kommer ju en ny linje 669 att ersätta större delen av 625, 669 ska gå Danderyd (fem tor turer per dag)-Karby-Ekskogen-Sättra

Men vägen från hållplatsen Lövhagen (intill Brollsta golfklubb) hela vägen förbi Ekskogen-Älgeby och Sättra till Riala bedömdes ju som utdömd för trafik med fullstora bussar så sent som i november 2015. Så detta förslag känns ganska ogenomtänkt på en helhetsnivå. Alternativt så är det bara ett sätt att försöka lämpa över trafiken från TO Norrtälje (som kört 625 med föregångare i 55-60 år) till TO Norrort för att helt få klart Berlinmuren mellan områdena. I artikeln står det ju även att antalet avgångar på 665 kraftigt skall minskas ner, så på det stora hela har jag svårt att se att det blir några förbättringar.
Dessutom: Om 625 måste bort pga för få resande (c:a 20 st påstigande/avgång), kan man ju fråga sig varför den där 669 måste startas upp. Pga att att alla resenärer... som man ibland försöker låtsas som att de inte finns... ska få behålla den buss de egentligen inte förtjänar, för att de är för få?

Nej, dubbelrikta 625 på eftermiddagarna istället, som det var förr, dvs Rimbo-Danderyd-Rimbo. Samt slå istället ihop södergående 655or med de norrgående 644orna, och förläng 644 mellan Bergshamra och Norrtälje. Vips så försvann tomkörningarna!

homer

Sen VBP historien började i SL och upphandlingen med Norrtälje, Norrort, Söderort och innerstan, är de bara tal och nerdragningar precis hela tiden, verkar inte som de finns minsta lilla tankte på att utöka trafiken någonstans ??? ??? ??? En väldigt tråkig utveckling när man inte känner att de satsas någonstans....

Lars_L

Citat från: homer skrivet 26 februari 2016, 11:16:35 AM
Sen VBP historien började i SL och upphandlingen med Norrtälje, Norrort, Söderort och innerstan, är de bara tal och nerdragningar precis hela tiden, verkar inte som de finns minsta lilla tankte på att utöka trafiken någonstans ??? ??? ??? En väldigt tråkig utveckling när man inte känner att de satsas någonstans....

Vilket ju är syftet. Det är så tanken är med avtalen. Trafikförvaltningen har helt enkelt varit för dåliga själva på att hålla nere kostnaden för trafiken och då är det lättare att lägga ut det på entreprenörerna som blir tvungna för att få ekonomi i avtalet att göra nerskärningar i trafiken. Eftersom det därtill inte finns någon på trafikförvaltningen som vet hur linjenätet ser ut (i alla fall inte av dem som har något att säga till om), så blir det lite som det blir. Ta bara detta att man ger dispens för Keolis att köra med blåa bussar på linje 50 - vilket väl går tillbaka på att man lovat för mycket från Trafikförvaltningarna i förhandlingarna om avtalet.

Därför behövs det någon form av bonus om man ökar resandet i ett område, eller får nöjdare kunder. För i dagsläget finns det inget incitament att skapa bra kollektivtrafik. Incitamentet är ju snarare att köra med så kapacitetsstarka fordon som möjligt för att kunna minimera turtäthet och resandet.
Det är så att säga bättre för entreprenörerna att köra 500 resenärer i timmen med 10-minuterstrafik och ledvagnar, än att köra 800 resenärer i timmen med 5-minuterstraifk och kortvagnar,

Det tråkigaste är ju att det finns så mycket bra kunskap om hur bra kollektivtrafik skapas som kunde tas tillvara. Men i dagsläget är det tydligen ekonomerna som tagit över makten. Sedan är väl inte alla neddragningar omotiverade i och för sig. Att kontinuerligt se över utbud är ju ett pågående arbete. Problemet blir ju när man vet på förhand att man inte kommer klara Trafikförvaltningens krav på standard.

Sedan är det ju samtidigt återigen intressant att se hur dåligt det fungerar med gamla produktionsavtalen, där man ständigt lyckas sälja in turer i motriktning, istället för tomkörningar. Varför Trafikförvaltningen alltid sätter entreprenörerna före uppdragsgivarna (skattebetalarna) i dessa fall kan man ju fundera över, vilket väl i bästa fallet är en följd av att Trafikförvaltningens tjänstemän blir lurade.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

at1981

Hejsan!


För Nacka/Värmdös del ser det ut så här:
http://mitti.se/har-ar-sls-forslag-pa-trafikforandringar-nasta-ar/?tag=varmdo

Men var kan man hitta själva källan till informationen någonstans?
(Finns det någon exakt länk via Trafikförvaltningens hemsida?)
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Mystery Traveller

Angående 625 och vad som skrivits ovan. Nu är det väl sällan 25 resenärer med bussen på varenda tur. Siffran 20 nämns också men frågan är om det inte snarare snittar på nedåt 10? Kanske någon med tillgång till färsk statistik vet mer. Hur som helst så reser de flesta söder om Brottby och där föreslås ju en ny linje ersätta 625. Norr om Brottby är resandet fullt förståeligt och helt logiskt väsentligt lägre och mellan Lövhagen (där vägen till Sättra viker av) och Söderhall är det väl inte många själar på bussen och då räcker det väl rimligen med 665 med en tur i timmen eller varannan timme, det är ändock långt bättre utbud än vad de flesta på landsbygden får hålla till godo med. Mellan Lövhagen och Söderhall finns ju heller inte mycket till bebyggelse, några gårdar och enstaka villor samt en golfklubb (när såg man senast någon med golfbag på bussen?). Så att styra om resursen från 625 till en ny linje 669 från Danderyd via Karby/Brottby till Ekskogen och Sättra är väl i allra högsta grad genomtänkt och rättvist. I Ekskogen och Sättra finns betydligt fler hushåll som idag står helt utan kollektivtrafik. Likaså är det på tiden att man ifrågasätter varför det finns busstrafik med linje 668 till Lövsta där det knappt finns några hushåll samtidigt som det saknas busstrafik till Ekskogen och Sättra där det finns minst 200 hushåll (vilket sägs vara minimikravet för trafik). Någon kraftig nedskärning av 665 kan jag inte läsa mig till i Trafikförvaltningens underlag, däremot nämns något om någon enstaka tur. Men som sagt, få boende, lågt resande och högre standard än idag för motsvarande områden, att man då ser över utbudet är väl högst rimligt, det tyder på att förvaltningen och entreprenörerna gör sitt jobb och försöker hushålla med pengarna.

Sedan var det detta med vägfrågan, om man kan köra linje 661, 662, 663, 667 och 668 så kan man definitivt köra till Ekskogen och Sättra. Däremot är väl vägen mellan Sättra och Riala väsentligt sämre, den är väl något i stil med de vägar som trafikeras av linje 663 och 667, riktigt usel alltså, men nu skulle man visst inte köra där.

Lars_L

Sträckan mellan Lövhagen till Söderhall kan man väl i och för sig tycka kan räcka med 665, att 625 gått där får ju mer ses som ett sätt att förbinda till en bytespunkt. På så sätt kan ju en förändring till Ekskogen (Sättra är väl mer för att få en möjlig vändpunkt), vara rimlig. Borde man dock inte försöka binda ihop den i sådana fall med Bergsharma? Vore väl kanske ett bättre alternativ än dagens 644?

Dock är ju inte 5 direktavgångar per dag nog. Att som 625 ha 8 är nog ungefär ett rimligt minimum, i annat fall blir turtätheten lite för dålig.



Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Ersa

Citat från: Mystery Traveller skrivet 26 februari 2016, 18:55:34 PM
Sedan var det detta med vägfrågan, om man kan köra linje 661, 662, 663, 667 och 668 så kan man definitivt köra till Ekskogen och Sättra. Däremot är väl vägen mellan Sättra och Riala väsentligt sämre, den är väl något i stil med de vägar som trafikeras av linje 663 och 667, riktigt usel alltså, men nu skulle man visst inte köra där.

Citat från: Lars_L skrivet 26 februari 2016, 20:45:47 PM
Sträckan mellan Lövhagen till Söderhall kan man väl i och för sig tycka kan räcka med 665, att 625 gått där får ju mer ses som ett sätt att förbinda till en bytespunkt. På så sätt kan ju en förändring till Ekskogen (Sättra är väl mer för att få en möjlig vändpunkt), vara rimlig. Borde man dock inte försöka binda ihop den i sådana fall med Bergshamra? Vore väl kanske ett bättre alternativ än dagens 644?

Jag skulle påstå att standarden på Länsväg AB 977 (Lövhagen-Ekskogen/Älgeby-Sättra-Riala) är precis lika smal och olämplig från Älgeby (på kommungränsen Vallentuna/Norrtälje) och vidare förbi Sättra till Riala. Så att ta sig med stor buss hela vägen till Sättra västerifrån kan bli kämpigt för Arriva, trots att de kör tvåaxligt på 12m. Dessutom finns inga naturliga vändplatser längsmed vägen, eller ens inne i Riala, så jag håller med om att Bergshamra (Mora vägskäl) är den naturligaste ändhållplatsen.
Men då kommer man ju åter in på varandras områden. Arrivabussar inne i Norrtälje kommun betyder ju att de mindre matarlinjerna i landstingets kollektivtrafik skulle börja korsa kommungränserna. Och det är ju något vi i Roslagen vet att man än idag helst försöker undvika, även 40-45 år efter att dessa linjer övergick från att vara kommunala skolskjutsar till dagens landstingsdrivna "länstrafik". Än idag ska man hellre åka "kommunalt", på sin sida kommungränsen. Jämför även de obefintliga kommunikationerna mellan Kårstabygden och Närtuna/Gottrörabygden.

Vore det inte bättre att landstinget och kommunpolitikerna gick ihop och krävde upprustning av de smalaste krokigaste vägarna innan de börjar planera ny busstrafik på dem? Även AB 979 Kårsta-Söderhall (halvan närmast Kårsta) vore det ju trevligt om man kunde räta ut, eller åtminstone avverka för att få upp sikten i de alla onödiga kurvorna.