Sohlbergs i konkurs? (blev rekonstruktion!)

Startat av mittlinje, 20 november 2015, 14:40:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bussola

Någon som hört hur det går med rekonstruktionen?
Har man avyttrat många bussar?

CW66

Beslut kommer den 14 december från rätten om det blir rekonstruktion eller inte.

Neoplan har tagit tillbaka en del av bussarna, annars inga förändringar.

Jan

Enligt busshistoria så har svenska Neoplan tagit tillbaka 14 MAN och Neoplan den2/12.
I branschen 37 år

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svensk Busshistoria skrivet 10 december 2015, 00:49:49 AM
Beslut kommer den 14 december från rätten om det blir rekonstruktion eller inte.


Tingsrätten i Borås beviljade rekonstruktion 23 november. Den 14 december blir det borgenärsmöte inför tingsrätten och från detta datum har man tre månader på sig att komma överens. Tidsfristen kan dock komma att förlängas efter nytt beslut.

http://rt-forum.se/nyheter/rekonstruktion-for-sohlbergs/

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

#49
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 december 2015, 07:34:18 AM
Tingsrätten i Borås beviljade rekonstruktion 23 november. Den 14 december blir det borgenärsmöte inför tingsrätten och från detta datum har man tre månader på sig att komma överens. Tidsfristen kan dock komma att förlängas efter nytt beslut.

http://rt-forum.se/nyheter/rekonstruktion-for-sohlbergs/

Det är väl så att vid borgenärssammanträdet den 14 dec ska man ta ställning till om rekonstruktionen ska fortsätta, det beror ju helt på fordringsägarna vilket intresse dessa har att skriva ner sina fordringar, eftersom bolaget i princip inte äger något kan det kanske bli svårt att få dessa som har säkerhet i form av fordon med äganderättsförbehåll att skriva ner dessa skulder, det kan ju bli som med Neoplan och utan bussar ingen framtida verksamhet.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 december 2015, 09:53:04 AM
Det är väl så att vid borgenärssammanträdet den 14 dec ska man ta ställning till om rekonstruktionen ska fortsätta, det beror ju helt på fordringsägarna vilket intresse dessa har att skriva ner sina fordringar, eftersom bolaget i princip inte äger något kan det kanske bli svårt att få dessa som har säkerhet i form av fordon med äganderättsförbehåll att skriva ner dessa skulder, det kan ju bli som med Neoplan och utan bussar ingen framtida verksamhet.

Jovisst. Men som sagt är rekonstruktion redan beviljad. Naturligtvis kan den närsomhelst avbrytas om rekonstruktören kommer fram till att det är meningslöst att fortsätta. I min sammanfattning av Rt-forums artikel kanske jag var lite otydlig med detta.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Lars-Håkan_E

#51
Det är ju sannolikt så att de fordringsägare som har blancokrediter utan säkerhet med äganderättsförbehåll är mer villiga till en nedskrivning än de övriga, dessa har ju svårt för att inte säga omöjligt att få någon utdelning vid en konkurs efter att skatteverket och övriga tagit sitt.

Det som gör detta rekonstruktionsförsök så intressant är just det att bolaget i princip helt saknar tillgångar som man själv äger.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 10 december 2015, 10:32:30 AM
Det är ju sannolikt så att de fordringsägare som har blancokrediter utan säkerhet med äganderättsförbehåll är mer villiga till en nedskrivning än de övriga, dessa har ju svårt för att inte säga omöjligt att få någon utdelning vid en konkurs efter att skatteverket och övriga tagit sitt.

Det som gör detta rekonstruktionsförsök så intressant är just det att bolaget i princip helt saknar tillgångar som man själv äger.

Ändå har rekonstruktören gjort en bedömning att en rekonstruktion skall lyckas. "Annars hade jag inte åtagit mig jobbet".

Av vilken anledning använder du ordet rekonstruktionsförsök? Det heter rätt och slätt rekonstruktion.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Sundås

#53
Jag har medvetet hållit mig ifrån den här diskussionen av förklarliga skäl, men tycker det är oerhört intressant och fascinerande hur många "tyckare" som alltid verkar veta bäst hur världen ser ut som kommer fram när sådant här händer.

Företaget genomgår just nu ett stålbad, och kommer att reducera sin verksamhet avsevärt både i fråga om personal och bussar. Antalet stora bussar i företaget kommer att halveras.

Idag blev det för övrigt officiellt att Strömstad Tanum Buss tar över verksamheten i Trestadsområdet:

http://www.bussmagasinet.se/2015/12/stromstad-tanum-buss-tar-over-fran-krisande-sohlberg/
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

mittlinje

Citat från: Sundås skrivet 10 december 2015, 11:54:38 AM
.....// fascinerande hur många "tyckare" som alltid verkar veta bäst hur världen ser ut som kommer fram när sådant här händer. //......

Var en intressant reflektion, särskilt "när sådant här händer". På ett forum finns enligt min mening bara "tyckare" och alla har sin bakgrund/information som de nyttjar. För vissa kan den vara rätt, för andra kan den vara fel och det innebär enligt citatet ovan är alla lika goda kålsupare, oavsett ämne eller avsändare. För även om det ges en klar bild av ett ämne så är det trots allt "vinnaren som skriver historiken". Men den stora vinnaren i detta fall är ...? - med säkerhet rekonstruktören :-)

Lars-Håkan_E

#55
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 december 2015, 11:33:14 AM
Ändå har rekonstruktören gjort en bedömning att en rekonstruktion skall lyckas. "Annars hade jag inte åtagit mig jobbet".

Av vilken anledning använder du ordet rekonstruktionsförsök? Det heter rätt och slätt rekonstruktion.

En rekonstruktion är en form av skuldsanering med ett stort undantag.

Innan borgenärssammanträdet där rekonstruktören lägger fram ett förslag för gäldenärerna har man inte genomfört någon rekonstruktion, det finns just nu bara ett förslag som ingår i rekonstruktörens försök att lösa problemet.

Om man fortsätter jämförelsen med skuldsanering för en fysisk person som kanske är mer känd så kan Kronofogden efter ansökan besluta att inleda skuldsanering, det innebär inte att skuldsanering har beviljats, på samma sätt som när det gäller rekonstruktion kan det avslutas innan eller under det reella arbetet, Kronofogden framlägger om beslutet blir att bevilja skuldsanering ett förslag till gäldenärerna, om någon eller några inte accepterar förslaget (vilket i princip är det vanligaste) kan Tingsrätten besluta om skuldsanering ändå.

Skillnaden mot en företagsrekonstruktion är att här kan varje gäldenär under resans gång motsätta sig förslaget och i princip försätta företaget i konkurs.

Sedan kan man givetvis ha olika uppfattningar huruvida det är ok eller ej att använda skattepengar till en liknande affär men det ska vi knappast debattera i detta forum.

Lars-Håkan_E

#56
Citat från: mittlinje skrivet 10 december 2015, 12:59:06 PM
Var en intressant reflektion, särskilt "när sådant här händer". På ett forum finns enligt min mening bara "tyckare" och alla har sin bakgrund/information som de nyttjar. För vissa kan den vara rätt, för andra kan den vara fel och det innebär enligt citatet ovan är alla lika goda kålsupare, oavsett ämne eller avsändare. För även om det ges en klar bild av ett ämne så är det trots allt "vinnaren som skriver historiken". Men den stora vinnaren i detta fall är ...? - med säkerhet rekonstruktören :-)

Hur man än ser det är det ju så, den ende som med säkerhet får sina pengar är rekonstruktören, förlorare är statskassan, ett antal banker och finansbolag, ett antal anställda i bolaget, ett antal kunder inkl en mängd föreningar med sponsoravtal samt inte minst ett antal mindre bussåkare som blivit av med uppdrag under de senaste åren genom en förändring av prisbilden.


Staffan Sävenfjord

Sohlberg varslar personal och gör sig av med bussar. En hel del andra inskränkningar skall också göras enligt rekonstruktionsplanerna.

http://www.bt.se/ekonomi/sohlberg-buss-varslar-folk/

Verksamheten i Vänersborg tas över av Strömstad-Tanum Buss.

http://www.bussmagasinet.se/2015/12/stromstad-tanum-buss-tar-over-fran-krisande-sohlberg/
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Walter

Enligt SBH har även Volvo återtagit bussar. En del 9900 har återgått till leasinggivaren.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Researrangören

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 november 2015, 10:34:25 AM
Rekonstruktionen gäller än så länge bara just Sohlberg Buss. Övriga företag inom koncernen är i nuläget inte berörda.
Sohlberg Buss är numera utköpta ur On Holiday och bolaget är alltså inte längre en del av Sohlbergkoncernen. Bolaget kommer även fortsättningsvis använda Sohlberg Buss som en viktig leverantör av bussar. I styrelsen för bolaget sitter nu P O Svensson, Susanne Larsson, Mats Ölvemark och Bengt Ölvemark. Övriga personer, som har stark knytning till Sohlberg Buss, har lämnat styrelsen.