Neddragningar i SL:s busstrafik föreslås till den 11 januari 2016

Startat av Lars_L, 28 augusti 2015, 20:26:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars_L

Citat från: L. Gornitzka skrivet 09 september 2015, 17:42:54 PM
Linje 503 Ulriksdals Wärdshus – Östra Bergshamra (Solna)
Linjen läggs ner i sin helhet, resande hänvisas istället till linje 115 och 118

Det här tycker jag låter ytterst märkligt. Nog för att det funnits fog att lägga ner 503 pga bristande reseunderlag plus svårigheterna att vända vid Himlabacken, men varför hänvisar man då till linje 115 (Vällingby - Råcksta) och 118 (Vällingby - Hallonbergen) som inte ens trafikerar Solna överhuvudtaget?

Det har nog blivit något "felklipp" där , för linje 115 och 118 syftar givetvis på linje 158 som läggs ner. för 503 blir det väl snarast 540 och 509.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 09 september 2015, 17:26:06 PM

Jag är förvånad över att en hel del "tyngre" avgångar med skolbarn föreslås att dras in. Hela 649 samt de tre drabbade avgångarna på 646 ju sådana rena "skolavgångar". Vilket torde innebära att kommunen måste kompensera med ett flertal skolbussar, vilket är en så stor ökning att det måste upphandlas. Vilket känns lite sent ute, om trafikstarten för dessa ska ske den 11 januari.
Däremot förekommer många andra väl kända "tomkörningsavgångar" som på t.ex linje 655 inte alls i förslaget, utan behålls.

Ja man flyttar bara kostnaderna till Norrtälje kommun som är tvingade att tillhandahålla skolskjuts för grundskolan, risken är ju att man kommer i ett läge där man måste direktupphandla skolskjutsar, när kommer det definitiva beslutet att tas?

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 09 september 2015, 18:43:23 PM
Ja man flyttar bara kostnaderna till Norrtälje kommun som är tvingade att tillhandahålla skolskjuts för grundskolan, risken är ju att man kommer i ett läge där man måste direktupphandla skolskjutsar, när kommer det definitiva beslutet att tas?

Märkligt ändå. Redan inför arbetet att upphandla trafiken på E19-avtalet omkring 2010 fanns ju förslag att omvandla 646, 649 och delar av 648 till kommunala skolskjutsar. Eller snarare en tillbakagång, då dessa var rena skolbussar fram till höstterminens start 1975.
Detta förslag blev det dock inget av i och med E19, men nu mitt i avtalet ska man i snabba ryck dirigera om ansvar från landsting till kommun. I all hast, ganska oförberett... Man kan nog anta att landstingets förslag inte är odelat populärt inne i kommunhuset.

Nico

Man får väl se vad som händer, dvs. om detta verkligen blir av.

Lite påminner det om ett s.k. chicken race och kanske att vissa landstingspolitiker helt plötsligt gör en kovändning och att priserna på månadskortet ändå höjs.

Politik är ju det möjligas konst.  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Fredde


Lars_L

Citat från: Fredde skrivet 09 september 2015, 19:55:09 PM
En fundering: Blir samtliga 800-linjer helt oberörda..?

Man har ju VBP där. Eftersom man redan där kör efter riktlinjerna - alltså att Nobina får köra minsta möjliga trafik redan, så kan ju inte Trafikförvaltningen styra det riktigt. Det blir ju det omvända. Nobina ser ju ingen anledning varför man ska få mindre betalt för att försämra trafiken (och därmed få sämre kundnöjdhet). Då blir det ju till Trafikförvaltningen att trycka på att man ska lägga ner några linjer mot lägre ersättning. Inte så säkert att man är så pigg på det från Nobinas håll.

Händer något där, så är det väl i sådana fall om man kan ta bort några andra krav i avtalet och därmed gå med på lite lägre ersättning.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

eldani

Jag är ingen fantast av spårvagn som det är dyrt att bygga spårväg. Jag har märkt att vissa fuskar med accessystem att man får i bland vänta vid visa hållplatser där det alltid är dison om att jag har laddat mitt kort jag måste med bussen. Jag hoppas att dom kommer att öka biljetkontrlant Jag går mycket buss och det var väldigt länge sen jag såg en  biljetkontrlant i Norrtälje kommun. jag hoppas att dom kommer att ha mer biljettkonttoler. Jag tycker synd om dom som kommer att drabbas på landet där bussarna gå väldigt sällan. Där det går några timar  mellan varje buss där slår det hårt. För dom som bor i Stockholms när om rådet där det finns att välja mellan pendeltåg eller tunnelbana eller tvärbana eller buss. Kommer det inte att drabba lika hår som dom som blir helt av med bussar förbindelse.

Fem busslinjer i Norrtälje kommun dras in –15 linjer påverkas.

http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.3148285-sa-drabbas-du-av-sl-s-sparpaket


Fredde

Citat från: Lars_L skrivet 09 september 2015, 20:20:49 PM
Man har ju VBP där. Eftersom man redan där kör efter riktlinjerna - alltså att Nobina får köra minsta möjliga trafik redan, så kan ju inte Trafikförvaltningen styra det riktigt. Det blir ju det omvända. Nobina ser ju ingen anledning varför man ska få mindre betalt för att försämra trafiken (och därmed få sämre kundnöjdhet). Då blir det ju till Trafikförvaltningen att trycka på att man ska lägga ner några linjer mot lägre ersättning. Inte så säkert att man är så pigg på det från Nobinas håll.

Händer något där, så är det väl i sådana fall om man kan ta bort några andra krav i avtalet och därmed gå med på lite lägre ersättning.

Det är sant, missade att det är VBP där...


at1981

Hejsan!


När jag läser i Trafikförvaltningens förslag så ser jag en del trafikområden som är helt förskonade från nedskärningar som t.ex. innerstaden, Södertörn (800-linjer) och servicelinjerna (900-linjer).
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

homer

Citat från: rengmark skrivet 09 september 2015, 21:32:45 PM
Här är den kompletta listan för hela länet.
http://www.sll.se/Global/Verksamhet/Kollektivtrafik/Nyheter/Forslag-effektivisering-busslinjer.pdf

Rubriken på dokumentet
CitatFörslag till effektivisering av busslinjer
är ju kraftigt förljugen i sann politisk anda... :-X


Micke A

Fattar att man inte drar in på linje 7 på natten. Man ska tydligen köra tomma vagnar på Djurgården (går fram till kl 02,30).
Kanske försöka sig på koppling på tvärbanan och ta bort en vagn på kvällstid på den delen som går mellan Alvik - Sickla udde, vagnskilometer kostar.

Andreas91

Citat från: eldani skrivet 09 september 2015, 20:39:50 PM
Jag är ingen fantast av spårvagn som det är dyrt att bygga spårväg. Jag har märkt att vissa fuskar med accessystem att man får i bland vänta vid visa hållplatser där det alltid är dison om att jag har laddat mitt kort jag måste med bussen. Jag hoppas att dom kommer att öka biljetkontrlant Jag går mycket buss och det var väldigt länge sen jag såg en  biljetkontrlant i Norrtälje kommun. jag hoppas att dom kommer att ha mer biljettkonttoler. Jag tycker synd om dom som kommer att drabbas på landet där bussarna gå väldigt sällan. Där det går några timar  mellan varje buss där slår det hårt. För dom som bor i Stockholms när om rådet där det finns att välja mellan pendeltåg eller tunnelbana eller tvärbana eller buss. Kommer det inte att drabba lika hår som dom som blir helt av med bussar förbindelse.

Fem busslinjer i Norrtälje kommun dras in –15 linjer påverkas.

http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.3148285-sa-drabbas-du-av-sl-s-sparpaket

Vad sjutton har spårvägar med saken att göra? Ställ dig istället frågan varför man lägger ner miljarder kronor på en ca. (4?) kilometer lång t-bana mellan Arenastaden och Odenplan, när resenärsbehovet istället borde kunna täckas upp av ex. förlängda stomlinjer och spårväg (ex. mellan Odenplan och KS, alt. förbindelse mellan innerstadsspårväg och befintliga Tvärbanan).

Det är givetvis väldigt olyckligt att ett antal busslinjer läggs ner i Roslagen (bl.a. 652 som jag själv ibland har åkt med), men återigen... Det är knappast spårvägarna som är boven till att SL och landstinget har låtit budgeten skena iväg. Hade politikerna lyckats komma överens om att prishöjning av biljetterna var nödvändiga, så hade denna kraftiga trafikreducering kanske aldrig behövt ske.

Jag tillhör den skara resenärer (som bl.a. är representerade i tidningsartikelns kommentarsfält) som villigt betalar mer för en biljett, för att på så sätt kunna erbjudas bättre service. Vi inser att kollektivtrafiken är en service, och att mer kostar mer.

Ersa

Citat från: at1981 skrivet 09 september 2015, 21:57:52 PM
När jag läser i Trafikförvaltningens förslag så ser jag en del trafikområden som är helt förskonade från nedskärningar som t.ex. innerstaden, Södertörn (800-linjer) och servicelinjerna (900-linjer).

800-linjerna är ju förklarade med VBP ovan.
900-linjerna är gissningsvis inte medtagna i just detta dokument, då de inte räknas som konventionell busstrafik, men dessa har ju redan haft separata nedläggningsförslag de senaste åren.

Lars_L

Citat från: Ersa skrivet 10 september 2015, 06:47:02 AM
800-linjerna är ju förklarade med VBP ovan.
900-linjerna är gissningsvis inte medtagna i just detta dokument, då de inte räknas som konventionell busstrafik, men dessa har ju redan haft separata nedläggningsförslag de senaste åren.

Och för den som undrar varför Arrivas område i Bromma/Solna/Sundbyberg då ingår, så är ju de ändringar som där förslås sådana som går utöver avtalets minimitrafik. Alltså i huvudsak sådant som Arriva redan velat dra ner på men inte fått tidigare. Sedan är det väl knepigare att se att så små inskränkningar (relativt sett) påverkar priset på VBP. Men kanske blir kompensationen på annat sätt?

Sedan kan ju påpekas att Nobina redan föreslagit en del justeringar på 800-linjerna till december med viss utglesad trafik. I innerstaden och på Lidingö har man ju också anpassat trafiken i och med nya linjenätet, med rätt stor utglesning på sina håll.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist