Busschaufför anklagas för tjuvåkning

Startat av reseguiden86, 30 maj 2015, 15:30:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Björn Ax

Citat från: Kung Vasa skrivet 06 juni 2015, 17:43:15 PM
Det ryktades ett tag att väktare var en kategori som misslyckats med att bli poliser....

Och är endast ett rykte. Finns självklart många som inte kom in på polishögskolan som jobbar som väktare men det är långt ifrån alla. Att jobba som väktare är en merit för att kunna komma in på polishögskolan så många jobbar som det några år innan dom söker.

Ersa

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 juni 2015, 12:13:18 PM
Lite OT, är det G4S som har hand om parkeringsbevakningen åt Stockholms stad numera?

Hur fungerar det? Funderar på om det är något med företagskulturen?

Blev påhoppad av 2 G4S:are vid Slottsbacken i torsdags nämligen som skämde ut sig rejält inför besökande amerikanska gäster :-(

Borde man inte inom G4S, speciellt på andra håll än Göteborg, nu verkligen med vänlighet visa att de tydligt tar avstånd från bråkstakarna i Göteborg?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ersa skrivet 06 juni 2015, 18:54:05 PM
Borde man inte inom G4S, speciellt på andra håll än Göteborg, nu verkligen med vänlighet visa att de tydligt tar avstånd från bråkstakarna i Göteborg?

Det har de redan gjort
http://www.g4s.se/g4s-ber-busschauffor-om-ursakt/

G4S har så vitt jag hört gott rykte som säkerhetsföretag. Men det är en utsatt bransch där det också är svårt att få tag i bra personal och uppenbarligen finns det rötägg lite varstans.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ersa

Jag menade mera nåt i stil med att "väktaren på gatan" i G4S-uniform borde kunna räkna ut att ta det lite lugnt med just busschaufförer nu under sommaren vore en god idé, då de har många ögon på sig ett tag framöver.

igel

Citat från: Ersa skrivet 06 juni 2015, 19:20:38 PM
Jag menade mera nåt i stil med att "väktaren på gatan" i G4S-uniform borde kunna räkna ut att ta det lite lugnt med just busschaufförer nu under sommaren vore en god idé, då de har många ögon på sig ett tag framöver.
Så ett tips till alla plankare är att skaffa sig en Transdev jacka eller något sådant, för då går man säker i sommar  :)

Taunusch

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 06 juni 2015, 12:13:18 PM
Lite OT, är det G4S som har hand om parkeringsbevakningen åt Stockholms stad numera?

Hur fungerar det? Funderar på om det är något med företagskulturen?

Blev påhoppad av 2 G4S:are vid Slottsbacken i torsdags nämligen som skämde ut sig rejält inför besökande amerikanska gäster :-(

Det är G4S, Apcoa (Europark) och Svensk Bevakningstjänst som utför den kommunala parkeringsövervakningen åt Stockholm stad. Vet dock inte vilket företag som har vilka områden.

Ersa

Citat från: igel skrivet 06 juni 2015, 21:44:31 PM
Så ett tips till alla plankare är att skaffa sig en Transdev jacka eller något sådant, för då går man säker i sommar  :)

Uppenbarligen inte. Om bolagets personal lyckas komma i onåd med turistbussförare vid slottet efter incidenten i Göteborg verkar man inte alls lärt sig något.

AL

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 juni 2015, 19:01:08 PM

G4S har så vitt jag hört gott rykte som säkerhetsföretag. Men det är en utsatt bransch där det också är svårt att få tag i bra personal och uppenbarligen finns det rötägg lite varstans.

Nja, gott rykte är nog att överdriva... Krävs ingen större sökning för att hitta en lång rad exempel på den massiva kritik G4S ådragit sig under åren... alltifrån vinstintressen i israeliska fängelser där palestinska ungdomar "förhörs" till övergrepp mot ungdomar i UK och brott mot mänskliga rättigheter...  ::)

Wetjo

Enligt kollegor måste du vara ordningsvakt för att vakta parkeringar. Troligen gäller detsamma för avgiftskontrollanter. Detta innebär att du måste förordnas från Polisen.

Lars-Håkan_E

Citat från: Wetjo skrivet 08 juni 2015, 15:31:39 PM
Enligt kollegor måste du vara ordningsvakt för att vakta parkeringar. Troligen gäller detsamma för avgiftskontrollanter. Detta innebär att du måste förordnas från Polisen.

Ingen av dem jag "träffade" var ordningsvakter.

Taunusch

Citat från: Wetjo skrivet 08 juni 2015, 15:31:39 PM
Enligt kollegor måste du vara ordningsvakt för att vakta parkeringar. Troligen gäller detsamma för avgiftskontrollanter. Detta innebär att du måste förordnas från Polisen.

Det är direkt felaktigt. Parkeringsvakter och ordningsvakter är två helt olika yrkesroller som inte har med varandra att göra.

Det finns två typer av parkeringsvakter:

Parkeringsvakter
- Övervakar överträdelser enligt lag om kontrollavgift vid olovlig parkering, på tomtmark åt markägaren
- Är markägaren, eller anställd av denna eller dess ombud (t ex bevakningsföretag)
- För ändamålet lämplig utbildning
- Utfärdar civilrättsliga kontrollavgifter som överklagas till markägaren eller dess ombud

Kommunala parkeringsvakter
- Övervakar överträdelser enligt lokala trafikföreskrifter eller trafikförordningen på gatumark
- Oftast anställd av kommunen eller bevakningsföretag
- Förordnad av den kommun övervakningen gäller
- Utbildning enligt polisens föreskrifter
- Bär tjänstetecken för kommunal parkeringsvakt (vissa kommuner har dispens att bära reflexväst istället)
- Utfärdar offentligrättsliga parkeringsanmärkningar genom eget myndighetsbeslut som överklagas till polisen
- En del parkeringsvakter är även förordnade som fordonsflyttare och kan ta myndighetsbeslut om att flytta fordon

Ersa