Busschaufför anklagas för tjuvåkning

Startat av reseguiden86, 30 maj 2015, 15:30:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Harald Nordius


Walter

Enligt Aftonbladet har nu Västtrafik hävt avtalet med G4S efter denna händelsen.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

yngrot

Egentligen är det väl inget bra beslut att säga upp avtalet med G4S .. Nu kommer väl det rätt fort bli väldigt många som inte vill betala och  vad ska vi som förare gör i ett sånt läge???  På det viset blir det ju helt fel mot de som betalar rätt  när kontrollen helt uteblir  för ett nytt avtal lär ju dröja ett bra tag..

Ja den som lever får se  men på nått sätt har ju Västtrafik skitit i det blå skåpet igen...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Harald Nordius

Citat från: yngrot skrivet 03 juni 2015, 16:29:14 PM
Egentligen är det väl inget bra beslut att säga upp avtalet med G4S .. Nu kommer väl det rätt fort bli väldigt många som inte vill betala och  vad ska vi som förare gör i ett sånt läge???  På det viset blir det ju helt fel mot de som betalar rätt  när kontrollen helt uteblir  för ett nytt avtal lär ju dröja ett bra tag..

Ja den som lever får se  men på nått sätt har ju Västtrafik skitit i det blå skåpet igen...
Securitas kontrollerar ju fortfarande i Göteborgsområdet och där sker väl runt 90 % av resorna. Ska man inte gå på fram och visera kort eller köpa biljett hos föraren utanför Göteborgsområdet?

Niklas Bygdestam

Citat från: yngrot skrivet 03 juni 2015, 16:29:14 PM
Egentligen är det väl inget bra beslut att säga upp avtalet med G4S .. Nu kommer väl det rätt fort bli väldigt många som inte vill betala och  vad ska vi som förare gör i ett sånt läge???  På det viset blir det ju helt fel mot de som betalar rätt  när kontrollen helt uteblir  för ett nytt avtal lär ju dröja ett bra tag..

Ja den som lever får se  men på nått sätt har ju Västtrafik skitit i det blå skåpet igen...


Jag tror faktiskt att det är bra att avtalet med G4S sägs upp. Detta blir nämligen dyrbart för G4S då de tvingas se över vilka anställda de har. Och detta beteende mot en förare var fullständigt oacceptabelt. Det sätter också större press inom G4S att de ser över sina anställda och att de här gärningsmännen får ställas till svars för vad de gjort.

Angående ökat antal passagerare som åker utan biljett eller med felaktiga biljetter så är det ett problem för Västtrafik att ta tag i. Jag anser att det kan vara acceptabelt om det ökar ett tag om det i sin tur innebär att förare inte behöver känna sig hotade av sådana här gräsliga tilltag. Det blir upp till Västtrafik att klara ut den saken, på sikt anlita någon ny som tar hand om saken, men framförallt ser till att detta sker på ett värdigt sätt, vilket inte gjordes här.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

yngrot

Citat från: Harald Nordius skrivet 03 juni 2015, 17:29:00 PM
Securitas kontrollerar ju fortfarande i Göteborgsområdet och där sker väl runt 90 % av resorna. Ska man inte gå på fram och visera kort eller köpa biljett hos föraren utanför Göteborgsområdet?





Jo visst ska de visera framme hos föraren  och vi kollar så gott vi kan .. men vissa försöker och i vissa lägen har vi lite problem med såna som smiter på via bakdörren särskilt i samband med barnvagn och om de stämplar sina kort är inte lätt ha koll på ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yngrot

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 juni 2015, 19:35:41 PM

Jag tror faktiskt att det är bra att avtalet med G4S sägs upp. Detta blir nämligen dyrbart för G4S då de tvingas se över vilka anställda de har. Och detta beteende mot en förare var fullständigt oacceptabelt. Det sätter också större press inom G4S att de ser över sina anställda och att de här gärningsmännen får ställas till svars för vad de gjort.

Angående ökat antal passagerare som åker utan biljett eller med felaktiga biljetter så är det ett problem för Västtrafik att ta tag i. Jag anser att det kan vara acceptabelt om det ökar ett tag om det i sin tur innebär att förare inte behöver känna sig hotade av sådana här gräsliga tilltag. Det blir upp till Västtrafik att klara ut den saken, på sikt anlita någon ny som tar hand om saken, men framförallt ser till att detta sker på ett värdigt sätt, vilket inte gjordes här.




Visst har du rätt i att detta verkligen inte är värdigt ..  men som sagt vi får väl vänta och se  vad som händer..   Men å andra sidan  de flesta kontrollanter  sköter sitt jobb som de ska och de får ju lida för detta nu ..  är ju som att alla förare på en depå skulle få sparken för att ett fåtal missköter sig..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niklas Bygdestam

Citat från: yngrot skrivet 03 juni 2015, 19:54:20 PM
 




Visst har du rätt i att detta verkligen inte är värdigt ..  men som sagt vi får väl vänta och se  vad som händer..   Men å andra sidan  de flesta kontrollanter  sköter sitt jobb som de ska och de får ju lida för detta nu ..  är ju som att alla förare på en depå skulle få sparken för att ett fåtal missköter sig..


Nej, det är givetvis inte bra om det finns kontrollanter på G4S som skött sig nu i värsta fall kan bli "bestraffade" för att de har kollegor som sköter sig så här illa. Det bästa vore egentligen att Västtrafik tillfälligt säger upp avtalet med G4S. Därefter påtvingas G4S se över sina anställda och att det sedan kan bli något nytt avtal igen, men den här gången utan gärningsmännen och att G4S ordentligt sett över sin personal.

Men jag vet att detta är lättare sagt än gjort.

Det jag ändå tycker är bra är att det vidtas kraftåtgärder som visar att sånt här bara inte får accepteras.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 juni 2015, 20:04:09 PM

Nej, det är givetvis inte bra om det finns kontrollanter på G4S som skött sig nu i värsta fall kan bli "bestraffade" för att de har kollegor som sköter sig så här illa. Det bästa vore egentligen att Västtrafik tillfälligt säger upp avtalet med G4S. Därefter påtvingas G4S se över sina anställda och att det sedan kan bli något nytt avtal igen, men den här gången utan gärningsmännen och att G4S ordentligt sett över sin personal.


Men Västtrafik har sagt upp avtalet med G4S med omedelbar verkan. Står i flera inlägg i den här tråden. Bland annat lämnas denna länk http://www.vasttrafik.se/#!/om-vasttrafik/nyheter/vasttrafik-haver-avtalet-med-g4s/

De som var inblandade i kontrollen har inte sedan i måndags fått jobba för Västtrafik.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 juni 2015, 20:57:53 PM
Men Västtrafik har sagt upp avtalet med G4S med omedelbar verkan. Står i flera inlägg i den här tråden. Bland annat lämnas denna länk http://www.vasttrafik.se/#!/om-vasttrafik/nyheter/vasttrafik-haver-avtalet-med-g4s/

De som var inblandade i kontrollen har inte sedan i måndags fått jobba för Västtrafik.


Vilket nog kan innebära att gärningsmännen kan behöva förklara sig en del. Inte bara för sina chefer, utan även för sina kollegor som troligen måste vara arga vid det här laget, eftersom de också drabbas.

Jo den här åtgärden var nog nödvändig.
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 03 juni 2015, 21:29:46 PM

Vilket nog kan innebära att gärningsmännen kan behöva förklara sig en del. Inte bara för sina chefer, utan även för sina kollegor som troligen måste vara arga vid det här laget, eftersom de också drabbas.

Jo den här åtgärden var nog nödvändig.

Ja, kollegorna på G4S och även på Securitas (som har hand om biljettkontrollen linjerna i Göteborgs stad) har nog ett och annat att säga dem om de råkar träffas på en mörk plats. Kollegorna på G4S riskerar ju också att bli uppsagda från jobbet på grund av arbetsbrist.

Fallet är ju polisanmält så vi får väl se vad som händer där.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

igel

#56
Är det någon som vet om kontrollanterna / väktarna har begått något fel. Ponera att följande utspelade sig på bussen: kontrollanterna upptäcker en person i transderv uniform som endast visar upp en bricka som han får åka på i tjänsten. När kontrollanterna ber att få se hans spec. Så visar han upp den men de kan dra slutsatsen att han redan har slutat. Det blir en ordväxling som slutar med att chauffören biter en kontrollant/väktare. Vilket leder till att han sätts i handfängsel. 

Jag skulle verkligen önska att det blev en polisutrednings som fick visa vad som hände. Alla hav väl fallet med barnet som blev nedbrottad och fick sitt huvud dunkat i golvet i Malmö för ett tag sedan. Där det visade sig att det inte alls rörde sig om något övervåld från ordningsvakterna.

Harald Nordius

Citat från: Olof Lagerkvist skrivet 03 juni 2015, 22:05:00 PM
Det du skriver yngrot gäller i andra delar av Västtrafiks område men inte i Göteborg. Regeln är att föraren inte viserar biljetter på spårvagnar samt busslinjer som går inom Göteborgs kommungränser. Där kan man kliva på och av i alla dörrar för att minska tiden vid hållplatsuppehållen och i gengäld är tanken att det ska vara något tätare kontroller.
Man kanske ska läsa hela tråden. Han svarade på min fråga som gällde Västtrafik utanför Göteborg, så han svarade helt korrekt.

Staffan Sävenfjord

Citat från: igel skrivet 03 juni 2015, 22:11:20 PM
Är det någon som vet om kontrollanterna / väktarna har begått något fel. Opponera att följande utspelade sig på bussen: kontrollanterna upptäcker en person i transderv uniform som endast visar upp en bricka som han får åka på i tjänsten. När kontrollanterna ber att få se hans spec. Så visar han upp den men de kan dra slutsatsen att han redan har slutat. Det blir en ordväxling som slutar med att chauffören biter en kontrollant/väktare. Vilket leder till att han sätts i handfängsel. 

Jag skulle verkligen önska att det blev en polisutrednings som fick visa vad som hände. Alla hav väl fallet med barnet som blev nedbrottad och fick sitt huvud dunkat i golvet i Malmö för ett tag sedan. Där det visade sig att det inte alls rörde sig om något övervåld från ordningsvakterna.

Du menar väl ponera och inte opponera. Det finns två polisanmälningar i ärendet: dels från en kontrollant för att bussföraren påståtts ha bitit henne i handen och dels från bussföraren för den behandling de utsatte honom för. Så ärendet lär nog bli ordentligt utrett men det brukar ta tid.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Olof Lagerkvist

Citat från: Harald Nordius skrivet 03 juni 2015, 22:15:47 PM
Man kanske ska läsa hela tråden. Han svarade på min fråga som gällde Västtrafik utanför Göteborg, så han svarade helt korrekt.

Javisst, jag läste "i Göteborgsområdet" istället för "utanför Göteborgsområdet" av någon obegriplig anledning. Ursäkta!
Olof Lagerkvist
Avgång.nu - Trafikinformation

https://youtube.com/Olof_Lagerkvist
https://instagram.com/Olof_Lagerkvist
... -- -.... -..- -- -.-