Busschaufför anklagas för tjuvåkning

Startat av reseguiden86, 30 maj 2015, 15:30:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Taunusch

Det tycks finnas en mycket förlegad syn på att man ska få massa saker/tjänster utan att betala bara för att den finns en koppling till ens jobb.

Varför skulle en busschaufför få sina privata resor till/från jobbet betalda med skattemedel? Vem mer ska få liknande förmåner? Ska dagispersonalens barn få avgiftsfritt på dagis?

Att man är iförd uniform innebär inte att man står över lagen. Alltså kan man bli gripen/rapporterad för brott.

Lars-Håkan_E

Utanför själva tjänsten gäller samma regler som för vilken kund som helst, och det har ju med skattereglerna att göra, arbetsgivaren kan tillhandahålla ett årskort som då beskattas men det är det ett fåtal som gör idag.

Företag som har egen trafik kan lämna en normal rabatt typ 20% på resor utan att det behöver beskattas.

Behöver man resa inne i själva tjänsten så tillhandahåller antingen beställaren eller arbetsgivaren ett färdbevis där det kan finnas med att det bara gäller i uniform, här fungerar det/eller ska fungera så att har du uniform och uppvisar detta är det INTE kontrollantens sak att ifrågasätta om du reser i tjänsteärende eller inte (sedan är jag övertygad om att det finns länsbolag som ger kontrollanterna andra befogenheter).

I de fall där det är arbetsgivaren som köpt färdbevis för tjänsteresor att användas av personalen så har kontrollanterna inte ett dugg med saken att göra, det blir ett ärende mellan anställd och arbetsgivare.

Nu har jag inte några aktuella uppgifter hur det fungerar/ska fungera inom Västtrafiks område men har en förare i uniform visat upp ett färdbevis för tjänsteresa så har kontrollanterna knappast kunnat avgöra om det var en resa i tjänsten eller till bostaden och det ska man knappast lägga sig i heller, det man bör göra är att notera förarens namn och arbetsgivare.

Nästa gång kan det vara en förare på väg från en avlösning som blir misshandlad på detta sätt.

Förhoppningsvis finns det en rimlig förklaring till detta annars tror jag att några kommer att ha en hel del att förklara för sin arbetsgivare och i sin tur för sin uppdragsgivare.

Man får ju inte behandla någon kund på detta sätt och finns det oklarheter ska detta lösas på annat sätt än genom våld.

Ersa

Undrar hur efterspelet kommer att utvecklas. Kan förarna i Västtrafiks område nu härskna till och börja neka biljettkontrollanterna helt från att åka med, eller bestämt kräva att de åtminstone skall betala biljett som alla andra, och i värsta fall hota med polis om de vägrar att betala? För föraren kan ju påstå att denne misstänkte att kontrollanterna/väktarna försökte åka i  uniform på fritiden.
Vore ju en gnutta ironiskt... ;)

Buss-busen


AdmirT

Citat från: Ersa skrivet 31 maj 2015, 15:45:46 PM
Undrar hur efterspelet kommer att utvecklas. Kan förarna i Västtrafiks område nu härskna till och börja neka biljettkontrollanterna helt från att åka med, eller bestämt kräva att de åtminstone skall betala biljett som alla andra, och i värsta fall hota med polis om de vägrar att betala? För föraren kan ju påstå att denne misstänkte att kontrollanterna/väktarna försökte åka i  uniform på fritiden.
Vore ju en gnutta ironiskt... ;)

Det har hänt flera gånger här nere i Malmö att en förare skickat iväg biljettkontrollanter från bussen av olika anledningar och många förare som upplevt kontrollanter på sina bussar tycker att dessa är väldigt arroganta och otrevliga. Ibland har även förare nekat dessa att stiga på bussen.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Knallhatt

Enligt intern information var föraren på väg tillbaka till Kvilledepån efter avslutat köruppdrag för att hämta sin bil.

Enligt Västtrafiks prishandbok  från 4 januari 2015 fastslås det att "uniformerad personal i tjänst får mot uppvisande av sitt förarkort utan kostnad utföra tjänsteresor inom Västtrafiks område på fordon som kör uppdrag av Västtrafik" (sidan 11).

En resa tillbaka till startpunkten på tjänsten ingår i tjänsten.

Ersa

Då var föraren således i tjänst på väg tillbaka till depå för att först där stämpla ut och avsluta sin arbetstid. Samt att denne hade med sig det färdbevis som blivit tilldelat förarna för just dylika resor till och från avlösningar. Dvs just det exempel jag tog upp tidigare.

I så fall borde det kunna bli fråga om skadestånd från väktarbolaget till föraren, och Västtrafik lär nog behöva se över sina rutiner med samma väktarbolag. Det blir ju rätt svårt att bedriva trafik om förarna inte vågar åka ut på avlösningar och ta över bussar längs huvudmannens linjer pga rädsla för misshandel av väktare anlitade av samme huvudman...

homer

Citat från: Taunusch skrivet 31 maj 2015, 12:23:05 PM
Det tycks finnas en mycket förlegad syn på att man ska få massa saker/tjänster utan att betala bara för att den finns en koppling till ens jobb.

Varför skulle en busschaufför få sina privata resor till/från jobbet betalda med skattemedel? Vem mer ska få liknande förmåner? Ska dagispersonalens barn få avgiftsfritt på dagis?


Och poliser?, i 99,99 % av alla fall åker poliser INTE i tjänsten när de åker buss, men vi låter de ändå forsätta...

Harald Nordius

Citat från: Ersa skrivet 31 maj 2015, 18:06:49 PM
Då var föraren således i tjänst på väg tillbaka till depå för att först där stämpla ut och avsluta sin arbetstid. Samt att denne hade med sig det färdbevis som blivit tilldelat förarna för just dylika resor till och från avlösningar. Dvs just det exempel jag tog upp tidigare.

I så fall borde det kunna bli fråga om skadestånd från väktarbolaget till föraren, och Västtrafik lär nog behöva se över sina rutiner med samma väktarbolag. Det blir ju rätt svårt att bedriva trafik om förarna inte vågar åka ut på avlösningar och ta över bussar längs huvudmannens linjer pga rädsla för misshandel av väktare anlitade av samme huvudman...
Även om han hade rätt att åka så hade han väl inte rätt att bita kontrollanten. Han kunde ju bara ha tagit emot inbetalningskortet på tilläggsavgiften och tagit med sig det till sin arbetsgivare som hade fått reda ut saken med Västtrafik.

Ersa

Citat från: Harald Nordius skrivet 31 maj 2015, 19:18:52 PM
Även om han hade rätt att åka så hade han väl inte rätt att bita kontrollanten. Han kunde ju bara ha tagit emot inbetalningskortet på tilläggsavgiften och tagit med sig det till sin arbetsgivare som hade fått reda ut saken med Västtrafik.

Min mobila enhet har inte tillåtit mig att se filmklippet ännu, så hur det gick till har jag ingen aning om, och har därför inte uttalat mig om vilka som agerade rätt eller fel i klippet.

Harald Nordius

Citat från: Ersa skrivet 31 maj 2015, 19:32:09 PM
Min mobila enhet har inte tillåtit mig att se filmklippet ännu, så hur det gick till har jag ingen aning om, och har därför inte uttalat mig om vilka som agerade rätt eller fel i klippet.
Det var konstigt. I ditt föregående inlägg visste du ju precis vem som hade gjort fel.

Ersa

Citat från: Harald Nordius skrivet 31 maj 2015, 19:40:18 PM
Det var konstigt. I ditt föregående inlägg visste du ju precis vem som hade gjort fel.

Jag gav en replik på ett inlägg från Knallhatt, som kom med informationen. Kanske lämpligare att du vänder dig till honom/henne om du vill ifrågasätta om dennes information är korrekt, samt hur du anser att man skall fördela skuldbördan?

AdmirT

Citat från: Harald Nordius skrivet 31 maj 2015, 19:18:52 PM
Även om han hade rätt att åka så hade han väl inte rätt att bita kontrollanten. Han kunde ju bara ha tagit emot inbetalningskortet på tilläggsavgiften och tagit med sig det till sin arbetsgivare som hade fått reda ut saken med Västtrafik.

Var ser du att föraren biter kontrollanten under denna filmsnutt?? Jag ser det nämligen inte.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

Staffan Sävenfjord

Citat från: AdmirT skrivet 31 maj 2015, 19:46:31 PM
Var ser du att föraren biter kontrollanten under denna filmsnutt?? Jag ser det nämligen inte.

I filmen på den här länken
http://www.bussmagasinet.se/2015/05/bussforare-i-uniform-nerbrottad-av-kontrollanter/
kan man höra en kvinnlig kontrollant säga "Varför bet du mig, din j-a idiot?". Detta vid 1.07.

Tillsammans med artikeln i GT/Expressen finns det alltså indicier på att bussföraren bitit en kontrollant. Alltså indicier. Ingen är dömd än och mig veterligen inte heller delgiven misstanke.
http://www.expressen.se/gt/biljettkontrollant-biten-av-man-i-45-arsaldern/


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jacob

Och kontrollanten har missat att Veolia numer heter Transdev!
Särskrivning är en dödssynd!