Busschaufför anklagas för tjuvåkning

Startat av reseguiden86, 30 maj 2015, 15:30:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

reseguiden86

Visserligen skall man betala för kollektivtrafiken om man utnyttjar det,men chaufförer till och från sin tjänst borde väl inte stoppas av kontrollanterna?
Sen vet man inte hur förstorat det är av Gp.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2730945-ledig-busschauffor-anklagades-for-tjuvakning#Scen_1




Ordet "ledig" har tagits bort ur rubriken pga att det från alltfler håll i media påstås att föraren åkte buss i tjänst till depån under betald arbetstid. /Admin

Staffan Sävenfjord

Resor till och från jobbet är privata resor på fritiden och skall alltså betalas i vanlig ordning. Det finns möjlighet att tilldela de anställda ett kort som berättigar till att åka även för privata resor men det är i så fall en skattepliktig förmån. Givetvis har en bussförare likaväl som alla andra möjlighet att dra av kostnaden för resor till och från jobbet. Det är dock bara det man betalar utöver 10 000 kronor per år som är avdragsgillt, så för de flesta saknar detta betydelse.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Patrik

Jag är för att alla busschaufförer ska få åka kollektivt inom vissa gränser och att man kan visa upp leg att man kör buss eller liknande.
Vi borde få det som förmån..

Aftonbladet har den här filmen uppe nu: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20882340.ab

Tycker mest synd om busschauffören som bara ville åka hem från jobbet, tänk om jag jobbat klart i t.ex. Växjö och behöver ta mig hem till Åseda. Inte tänker jag då betala för att komma hem, speciellt inte om jag jobbat.
Klicka på bilderna för att göra dom större!

Om bilderna inte syns, gå in här först: http://phbuss.1g.fi
Sen tillbaka till Bussnack och uppdatera sidan


www.phbuss.se - Bussbilder från hela Sverige

HJP

#3
Citat från: Patrik skrivet 30 maj 2015, 17:47:02 PM
Jag är för att alla busschaufförer ska få åka kollektivt inom vissa gränser och att man kan visa upp leg att man kör buss eller liknande.
Vi borde få det som förmån..
****
Så var det tidigare. När jag körde buss för SL, på 1970-talet, gällde uniformen som färdbevis. Tjänstekortet gällde som färdbevis på fritiden. När jag 1975, började utbilda mig till lokförare vid SJ, hade vi en tilldelning av fribiljetter. Någon gång på 1980-talet, drogs alla sådana förmåner in. "Fribiljetterna" kunde vi köpa, och de beskattades som löneförmån.
1990 började jag köra buss för SL, som s.k. X0:a. Då kunde man välja tjänstekort som gällde för tjänsteresor, eller betala för ett som även gällde på fritiden. Detta beskattades som förmån. Samma sak gällde, när jag var lokförare för STÅG. Jag antar att det är så, fortfarande.

Ersa

Citat från: GP.sePå måndag kommer Västtrafik och Transdev att mötas för att reda ut vad som gäller.
- Det pratas om ett kompletterande gult kort som chaufförerna ska ha. Det är inget som vi har någon kännedom om, den informationen måste ha stannat upp någonstans - eller så är det ett missförstånd, säger Klara Haage, pressansvarig på Transdev.

Det verkar vara gott om förvirring, men dåligt med tydlig kommunikation mellan Västtrafik och deras operatörer. Man måste således ha möten för att reda ut saker som bägge parter borde veta om redan? Har Västtrafiks kontrollanter fått order om att inte se mellan fingrarna på busschaufförerna?

Tur att det inte är på samma vis i SL-trafiken, för då skulle det bli ytterst krångligt att behöva lösa biljett för egna pengar på de arbetspass där det ingår för förare att lämna/hämta buss på annan ort än depån, och då åka med vissa specifika SL-avgångar till och från den parkerade bussen. För något "gult kort" eller motsvarande finns inte alls i SL-världen. Vad jag vet. Men det kanske finns? Svårt att veta, då kommunikationen mellan huvudman och operatörer kanske är lika dålig här i öst?

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 30 maj 2015, 18:46:24 PM
Det verkar vara gott om förvirring, men dåligt med tydlig kommunikation mellan Västtrafik och deras operatörer. Man måste således ha möten för att reda ut saker som bägge parter borde veta om redan? Har Västtrafiks kontrollanter fått order om att inte se mellan fingrarna på busschaufförerna?

Tur att det inte är på samma vis i SL-trafiken, för då skulle det bli ytterst krångligt att behöva lösa biljett för egna pengar på de arbetspass där det ingår för förare att lämna/hämta buss på annan ort än depån, och då åka med vissa specifika SL-avgångar till och från den parkerade bussen. För något "gult kort" eller motsvarande finns inte alls i SL-världen. Vad jag vet. Men det kanske finns? Svårt att veta, då kommunikationen mellan huvudman och operatörer kanske är lika dålig här i öst?

Redan för ett antal år sedan upphörde utdelandet av "Tjänstekort" inom SL området och ersattes med Remsa/Företagskort att användas vid resa i arbetet, detta då SL inte längre tillhandahöll årsmärken som tidigare utan dessa fick köpas på normalt sätt.

Så för resor i tjänsten krävs färdbevis även här, något som arbetsgivaren ska hålla med.

För resor t/fr arbetet eller på fritiden får man själv köpa passande färdbevis, detta gäller nog Stockholmståg också :-)

Ersa

Men vid "utökad linjeutbildning" då den nyanställde föraren kör linjetrafik med passagerare, och en annan förare åker med och visar vägen, dvs utför en arbetsuppgift. Ska utbildaren även då lösa biljett? Gränserna här är uppenbarligen rätt oklara.

Att förare förväntas betala sitt eget färdbevis till och från arbetet, före instämpling och efter utstämpling, är ju däremot tydligt fastställt i regelverket sedan länge. Men om man nu ska statuera ett exempel kan man väl som kontrollant ta uppgifter som namn och arbetsgivare på den fritidsåkande föraren och därefter ta upp saken med trafikchefen hos förarens arbetsgivare, istället för att ställa till med en (för huvudmannen) pinsam scen bland allmänheten.

Lars-Håkan_E

Citat från: Ersa skrivet 30 maj 2015, 21:54:08 PM
Men vid "utökad linjeutbildning" då den nyanställde föraren kör linjetrafik med passagerare, och en annan förare åker med och visar vägen, dvs utför en arbetsuppgift. Ska utbildaren även då lösa biljett? Gränserna här är uppenbarligen rätt oklara.

Att förare förväntas betala sitt eget färdbevis till och från arbetet, före instämpling och efter utstämpling, är ju däremot tydligt fastställt i regelverket sedan länge. Men om man nu ska statuera ett exempel kan man väl som kontrollant ta uppgifter som namn och arbetsgivare på den fritidsåkande föraren och därefter ta upp saken med trafikchefen hos förarens arbetsgivare, istället för att ställa till med en (för huvudmannen) pinsam scen bland allmänheten.

I det första fallet är det ju fråga om tjänsteutövning och den förare som åker med ska ha färdbevis tillhandahållet av arbetsgivaren, om man ska följa reglerna.

Vad jag tycker om det återgivna fallet skulle bryta mot forumets regelverk att skriva, oavsett om föraren varit eller inte varit medveten om regelverket, han har ju uppenbarligen visat upp det kort som gällt för resor i tjänsten och det är ju faktiskt på de flesta håll inte en kontrollants jobb att ifrågasätta vilket uppdrag han var ute på eller om det var en privatresa.

Det är en annan femma om man helt saknar färdbevis men även då får man ju inte behandlas så här, frågan är om det även kan bli tala om våld mot tjänsteman eftersom den åkande föraren var uniformsklädd.

Väldigt pinsamt för Västtrafik, är kontrollanterna anställda av VT, Spårvägen eller av något utomstående företag?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 30 maj 2015, 22:12:09 PM
Väldigt pinsamt för Västtrafik, är kontrollanterna anställda av VT, Spårvägen eller av något utomstående företag?

Securitas i Göteborgs kommun och G4S i övriga kommuner i Västtrafiks område.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

igel

Nu visar ju inte Aftonbladets film vad som hände vid själva biljettkontrollen, utom endast efterspelet. Men slutar ens tjuvåkning med handfängsel så har man som plankare normalt betett sig rysligt illa. Så frågan ordningsvakten ställer på filmen, om han vill ha kvar sitt jobb, är nog högst rimlig. Han verkar definitivt inte visa upp ett förtroendegivande beteende som en chaufför bör ha. sen kan man ju undra hur det står till med taxa-kunskapen.   

AdmirT

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 maj 2015, 22:27:28 PM
Securitas i Göteborgs kommun och G4S i övriga kommuner i Västtrafiks område.

Maktmissbruk på HÖG nivå från dessa kontrollanter tycker jag. Samma sak har hänt flera gånger även här nere i Skåne, men dock har det inte urartat på samma sätt som i detta fall. Att en förare som precis avslutat sitt elvatimmarspass och som sätter sig på en buss på väg hem, i uniform dessutom, ska behandlas på detta sätt av ett gäng som ska kalla sig för "kontrollanter" är HELT oacceptabelt. Det skulle varit en helt annan femma om föraren sätter sig på en buss och ska ut på krogen eller dylikt i civilkläder, men jag köper aldrig det ifall han ska ta sig hem som i detta fall. Kontrollanterna är väl också medmänniskor och SKA kunna förstå en förare som endast vill ta sig hem från ett elvatimmarspass och få lite ledigt innan han ska jobba nästkommande dag. Både föraren och kontrollanterna jobbar inom samma "bransch" och varför ska kontrollanterna ge sig på en av "sina egna"?

Som sagt, det kan ha hänt mycket som vi inte får reda på innan denna filmsnutt dök upp, men man ska, oavsett vad, aldrig behandla en av "sina egna" så här. Usch, helt vidrigt. Ständigt dessa kontrollanter som ska göra en höna av en liten fjäder, bara för att de tror sig vara "större" än busschaufförerna av någon konstig anledning.
Välkomna in på min hemsida: http://turan.1g.fi/

HJP

Citat från: igel skrivet 31 maj 2015, 00:52:11 AM
Men slutar ens tjuvåkning med handfängsel så har man som plankare normalt betett sig rysligt illa. Så frågan ordningsvakten ställer på filmen, om han vill ha kvar sitt jobb, är nog högst rimlig.
****
Nåja, det är alltid vanskligt att spekulera. Vi vet inte varför det blev handfängsel.
Kontrollanterna ska väl endast hantera den uppkomna situationen. Frågan om att behålla jobbet, är inte deras sak att ta ställning till/hota med. Det måste vara arbetsgivarens sak.

sa2bcn

Det är under INGA OMSTÄNDIGHETER ACCEPTABELT ATT AVKRÄVA BUSSCHAUFFÖRER I UNIFORM FÄRDBEVIS
i anslutning till före eller efter tjänstgöring!!

Walter

#13
Man kan nog tycka att chaufförer som åker i uniform till eller från sitt arbete och hemmet skulle få åka gratis men som andra redan skrivit här i tråden så är resor till och från jobbet att anse som utgift arbetstagaren ska stå gör själv precis dom i andra yrken. Får man ett kort eller på annat sätt resorna betalda är det en beskattningsbar förmån.

Det är väl rätt ovanlig idag att personal får nyttja det företags tjänster man jobbar hos gratis. 
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

igel

Citat från: sa2bcn skrivet 31 maj 2015, 10:47:03 AM
Det är under INGA OMSTÄNDIGHETER ACCEPTABELT ATT AVKRÄVA BUSSCHAUFFÖRER I UNIFORM FÄRDBEVIS
i anslutning till före eller efter tjänstgöring!!
Så länge inte uniformen är en giltigt färdbevis, så måste det vara acceptabelt att kontrollera alla som vistas i bussen färdbevis.