Busstrafiken i Stockholms innerstad står inför stora förändringar

Startat av eldani, 11 februari 2015, 12:32:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Lars-Håkan_E

Citat från: krister.ekberg skrivet 26 april 2015, 20:58:39 PM
Nya linje 50 kan inte köra upp till Ekhagen eftersom den ska trafikeras med ledbuss! Det är för trångt att kör in med ledbuss vid Ekhagen!

Har du provat?


Delfinen76

Det är för mycket parkerade bilar där! Bara att komma runt kurvan är trångt
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Lars_L

Det vanliga när man gör "stomlinjer" är ju att man skapar någon form av närtrafikslinje/servicebuss till områden som mister kollektivtrafik. Dessa behöver ju bara gå utanför högtrafik, förslagsvis mellan 9-16, så nog skulle man kunna merutnyttja 503/540 till en sådan linje. Området har ju tidigare körts med 600-linje. Var väl 601 som gick dit upp en gång i tiden?

Problemet är väl att 540 ofta körs med ledbuss, vilket är rätt trångt där uppe.

Men det bästa vore ju att man hade någon form av linje utanför högtrafik i timmestrafik, som både kunde klara av Stora Skuggan för förskoleklasserna och Ekhagen för pensionärerna. En vits för båda dessa grupper är ju att undvika byten.

Borde inte vara svårt att sälja in till SL och blir ju inte dimensionerande om den inte går i högtrafik. Men då är det ju bättre och mer attraktivt om den kan utgå från Odenplan eller området däromkring.



Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Delfinen76

Man kan göra en ringlinje av 503 från Ullriksdals Värdshus-Bergshamra-Ekhagen- Himlabacken- Bergshamra-Ullriksdals Värdshus!
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Lars-Håkan_E

Citat från: krister.ekberg skrivet 26 april 2015, 21:09:15 PM
Det är för mycket parkerade bilar där! Bara att komma runt kurvan är trångt

En ledbuss tar kurvor lättare än dito 2 axlig, det finns en utmärkt vändslinga och ja, jag har kört ledbuss dit utan problem.

Att man tillåter gatuparkering gör det inte till något större hinder för en ledbuss, däremot skulle det vara mindre lämpligt med en boggibuss.

Dock är det enkelt att använda sig av detta argument om man ogärna vill köra till en viss plats men så länge vändmöjlighet finns i slinga är ledbuss inte svårare än något annat, snarare tvärtom.

Nu är väl huvudorsaken att underlaget över trafikdygnet är för dåligt för att denna skaftkörning ska vara intressant och därav att Keolis valt bort den.

Ska man dra dit 503:an kostar det som sagt en buss förutom under 60 min trafiken, utanför rusningen dimensionerar det givetvis inte utan man kan plocka in den bussen från annat håll men det krävs oavsett ytterligare en buss + förare för att utföra trafiken på 503.

Nico

Citat från: krister.ekberg skrivet 26 april 2015, 20:28:55 PM
Det vore bra att förlänga linje 503 via Ekhagen till Universitetet!

Som påpekats så går redan 540 den sträckan så att köra ytterligare en linje parallellt är sannolikt inte något som ger så mycket. Sedan så har 503 redan i dagsläget ett extremt dåligt resandeunderlag på sin befintliga sträckning. Linjen har ju hotats med nedläggning under ett antal år pga det och man får väl se om det är dags i år. Att då istället dra den vidare och spä på det dåliga resultatet ännu mer är ingen större idé.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

roggek

Det som behövs är en närtrafiklinje i området runt Ekhagen och på Brunkebergsåsen
Helst en s k Flexlinje som Vällingby- och Haningeflexen...

Nico

Frågan är väl om heller dessa linjer kommer leva så länge till. Beläggningen är inte bra och kostnaderna för närtrafiken är hög.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Ja, pga "nödbromsen" SL sägs dra i, så lär det nog inte startas upp några nya närtrafiklinjer. Snarare lär man börja se över vilka av de nuvarande man kan spara bort. Tyvärr.

Lars_L

Fast Närtrafiken har ju varit dyrt för att man haft det i separat avtal. Nu har man ju börjat att föra tillbaka närtrafiklinjerna i ordinarie avtal. Sedan är det väl inte behövligt längre att de går med särskilda fordon. Fungerar ju bra med ordinarie vagnpark.

Använder man då ledig kapacitet mellan rusningarna, och "normalvagn" blir inte kostnaden så hög. Går den bara på vardagar kan man då ha färre delade tjänster. Eftersom man får betala ersättning för delad tjänst, så kan man nästan räkna bort 20 procent på personalkostnaden.

En buss i timmestrafik Odenplan-Ekhagen-Stora Skuggan - skulle väl under dessa förutsättningar inte behöva kosta mer än ca 2. 000 kronor per dag (obs i merkostnader), alltså omkring 500 000 per år. En spottstyver i ett miljardkontrakt.

Givetvis betydligt mer om man skulle handla upp det separat i särskilt avtal, eller om det ska bära sin del av vagnkostnaden etc.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Delfinen76

Jag är tveksam till den lösningen! Däremot är jag positiv till att en servicelinje runt Ekhagen!
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Lars-Håkan_E

Citat från: krister.ekberg skrivet 27 april 2015, 20:33:34 PM
Jag är tveksam till den lösningen! Däremot är jag positiv till att en servicelinje runt Ekhagen!

Till vilken av lösningarna?

rengmark

Resenärsforum skriver under onsdagen att de är kritiska till hur resenärerna informerats om nya linjenätet.
http://www.resenarsforum.se/

Delfinen76

Jag tro att göra linje 503 till en servicelinje (SL, Färdtjänst)  och ringlinje är enda lösningen. Annars vet jag inte hur det ska lösas! Att låta 540 köra upp till Ekhagen är ingen bra lösning!
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

MartinMartin

Citat från: krister.ekberg skrivet 26 april 2015, 21:09:15 PM
Det är för mycket parkerade bilar där! Bara att komma runt kurvan är trångt

Det är ingen tillåten parkering över huvud taget där bussen kör och det brukar inte vara problem med felparkerade bilar i Ekhagen som det ofta är i Stadshagen t ex.