Busstrafiken i Stockholms innerstad står inför stora förändringar

Startat av eldani, 11 februari 2015, 12:32:20 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders Noren

Citat från: Lars_L skrivet 24 februari 2015, 17:18:12 PM
Jo, men risken är större där att man inte gör någon vinst på det. Det vill säga att lägre turtäthet ändå inte innebär att det blir fler passagerare per tur. Den risken är mindre i förorten. På många sträckor i innerstaden är det nog däremot så att får man vänta mer än sju-åtta minuter på bussen, så går man istället. Det gör nog jag i regel i alla fall. Är väl egentligen bara ut till Stora Essingen, som det kan vara värt att vänta. I annat fall går det ju i regel fortare att gå.

Däremot kan man naturligtvis rent ekonomiskt för SL givetvis vara så att innerstadstrafiken endast behöver finnas som en service för medborgare som inte kan gå, och för att avlasta tunnelbanan. Men det ökar ju inte riktigt det kollektiva resandet i sin helhet om man säger så.

Ja, jag tänkte mer i allmänhet, men ur entreprenörens perspektiv så är det givetvis som du säger. Det är ju egentligen två (till synes) oförenliga synsätt som möts här: den ena parten vill ha så många passagerare som möjligt, den andra parten vill köra så få bussar som möjligt.

Delfinen76

#16
Citat
Milt uttryckt har det nya linjesystemet sina brister.

Några exempel...:

- Varför låta 57:an lämna Sveavägen vid Vanadisvägen, låta den gå hela vägen upp via Vanadisplan, för att därefter komma tillbaka till nuvarande 59:ans sträckning vid Norrtull? Det enda det ger är en lång omväg för kollektivtrafikresenärer mellan Sveavägen och KS.

- Varför göra 69:an mer kringelikrokig än vad den är idag? Varför tvinga bussen till att gå via Odenplan och Blekholmsterassen? Även här en onödig omväg jämfört med dagens linje.

Varför Linje 57 ska lämna Sveavägen har med att göra med Citybanan! Om två år öppnar Citybanan station: Stockholm Odenplan ha en uppgång på Vanadisvägen!
- Varför slutar 53:an vid "Kulturskolan" på Kungsholmen? Det är knappt utmärkt på kartan var linjen går på den stadsdelen. Man pratar om att ex. 43:an i "Midtown"s mitt (Döbelnsgatan, Regeringsgatan) är onödig. Det är ingenting mot 53:ans lilla svans ner på Pontonjärsgatan... 53:an kan lika gärna vända uppe vid Fridhemsplan. Kan boende kring Döbelnsgatan och Regeringsgatan trängas i bussarna på Birger Jarlsgatan (Linje 57 får gissningsvis lika risig turtäthet som dagens 59:a..?), så kan boende vid Pontonjärsgatan trängas i bussarna på Hantverkargatan.

- Med det nya linjesystemet är linje 65 i princip helt meningslös. Låt 65:an få behålla nuvarande sträckning, och låt 57:an slippa Vanadisplan genom att gå hela Sveavägen likt dagens 59:a.



Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Delfinen76

Nya linjenätet är anpassat till nya Citybanan! Bussarna passerar dessa knutpunkter!
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Delfinen76

Det blir en uppgång från Citybanans Station: Stockholm Odenplan där man kan då byta till linje 57 om man ska tillexempel till Karolinska Sjukhuset! Därför låter dom linje 57 via Vanadisplan.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Delfinen76

Jag läste även att linje 154 är tänkt förlänas till Solna Centrum via Årstadal- Hornstull- Västerbron- Lindhagensgatan- Pampas! Samtidigt kortas linje 143 att vända i Årstaberg och 152 kortas av att bara köra Solna Centrum till Bromma Flygplats! Detta planeras till December. i så fall får ju Linhagen en buss över västerbron.
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Delfinen76

Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Delfinen76

Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Ulf Berlin

Dagens inlägg i DN:
http://www.dn.se/sthlm/resenarer-kritiska-mot-sls-nya-busslinjenat/
Man undrar ju hur/om Keolis har kunnat"köra över"alla Stadsdelsförvaltningarna.../Ulf

Lars_L

Citat från: Ulf Berlin skrivet 25 april 2015, 17:39:06 PM
Dagens inlägg i DN:
http://www.dn.se/sthlm/resenarer-kritiska-mot-sls-nya-busslinjenat/
Man undrar ju hur/om Keolis har kunnat"köra över"alla Stadsdelsförvaltningarna.../Ulf

Keolis är väl egentligen oskyldiga. Det är ju Trafikförvaltningen som inte velat skicka ut ärendet till stadsdelarna på remiss.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Delfinen76

Förtydligande: Nedanstående text är citerat från:
http://sl.se/sv/info/resa/forandringar/innerstan2015/nytt-linjenat-2015/
/Admin




Därför förändras busslinjerna i innerstan
Det nya busslinjenätet har tagits fram med hänsyn till de stora trafikförändringar som kommer att ske i Stockholm under den kommande tioårsperioden, till exempel ombyggnationen av Slussen och när Citybanan öppnar för trafik.

Det ska även bli enklare för dig som reser att byta mellan olika trafikslag genom att busslinjerna anpassas till nya Citybanan vid Odenplan men även andra knutpunkter såsom Fridhemsplan, Östra Station och Skanstull.

Med det nya busslinjenätet förstärks busstrafiken till de nya stadsdelarna, Nya Karolinska, Hagastaden, Norra Djurgårdenstaden och Västra Kungsholmen. Områden som tidigare haft glesare busstrafik kommer efter förändringen få fler avgångar, bland annat Universitetsområdet som kommer att trafikeras av en ny linje som går ofta.

Allt började med en upphandling
2013 gick Stockholms läns landsting ut med en upphandling av busstrafiken i Stockholms innerstad. Upphandlingen var utformad så att bussföretagen hade stor möjligheten att bidra med kunskap om hur de kan förbättra busstrafiken. Kollektivtrafikbolaget Keolis presenterade ett förslag som svarande mot SL:s mål och de vann upphandlingen.

Ett viktigt mål med den nya trafiken är vi ska bli fler som använder kollektivtrafiken i innerstan samtidigt som påverkan på miljön minskar. Avtalet ger Keolis stor planeringsfrihet och en möjlighet att snabbt kunna sätta in resurser där de som bäst behövs.

Resan mot ett nytt linjenät
Att ta fram ett nytt busslinjenät är ett komplicerat arbete där många behov vägs in. Grundförslaget är framtaget av Keolis och det har sedan bearbetas tillsammans med SL och Stockholms stad.

I arbetet med att ta fram ett nytt linjenät har Keolis använt sig av marknadsundersökningar och fokusgrupper. De har tagit tillvara all den erfarenhet av planering av busstrafiken i innerstan som finns inom deras egna organisation och analyserat varje enskild linje och stadsdel.
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Lars_L

Citat från: krister.ekberg skrivet 25 april 2015, 19:31:43 PM
Därför förändras busslinjerna i innerstan
Det nya busslinjenätet har tagits fram med hänsyn till de stora trafikförändringar som kommer att ske i Stockholm under den kommande tioårsperioden, till exempel ombyggnationen av Slussen och när Citybanan öppnar för trafik.

Det ska även bli enklare för dig som reser att byta mellan olika trafikslag genom att busslinjerna anpassas till nya Citybanan vid Odenplan men även andra knutpunkter såsom Fridhemsplan, Östra Station och Skanstull.

Med det nya busslinjenätet förstärks busstrafiken till de nya stadsdelarna, Nya Karolinska, Hagastaden, Norra Djurgårdenstaden och Västra Kungsholmen. Områden som tidigare haft glesare busstrafik kommer efter förändringen få fler avgångar, bland annat Universitetsområdet som kommer att trafikeras av en ny linje som går ofta.

Allt började med en upphandling
2013 gick Stockholms läns landsting ut med en upphandling av busstrafiken i Stockholms innerstad. Upphandlingen var utformad så att bussföretagen hade stor möjligheten att bidra med kunskap om hur de kan förbättra busstrafiken. Kollektivtrafikbolaget Keolis presenterade ett förslag som svarande mot SL:s mål och de vann upphandlingen.

Ett viktigt mål med den nya trafiken är vi ska bli fler som använder kollektivtrafiken i innerstan samtidigt som påverkan på miljön minskar. Avtalet ger Keolis stor planeringsfrihet och en möjlighet att snabbt kunna sätta in resurser där de som bäst behövs.

Resan mot ett nytt linjenät
Att ta fram ett nytt busslinjenät är ett komplicerat arbete där många behov vägs in. Grundförslaget är framtaget av Keolis och det har sedan bearbetas tillsammans med SL och Stockholms stad.

I arbetet med att ta fram ett nytt linjenät har Keolis använt sig av marknadsundersökningar och fokusgrupper. De har tagit tillvara all den erfarenhet av planering av busstrafiken i innerstan som finns inom deras egna organisation och analyserat varje enskild linje och stadsdel.

Jo, det är en bra sammanfattning av Keolis/SL:s pressmeddelande. Problemet är väl att ett busslinjenät delvis givetvis kan byggas på att tas fram genom fokusgrupper och marknadsundersökningar, men busslinjenät handlar ju inte riktigt bara om det, eller kanske minst av allt om det. När jag för ett tag sedan diskuterade med en av våra mer kända trafikforskare och hänvisade till marknadsundersökningar, skrattade han åt mig och sa att "man kan inte lyssna på vad folk säger". Utan att bli allt för stött, så funderade jag på vad han sa. Och han har givetvis i huvudsak rätt. Ska man göra om linjenät så är det vilka resmönster/resvanor nuvarande och tänkta resenärer har och sedan se om man kan förkorta restid för en så stor del av resenärerna som möjligt som är det väsentliga.

Främst handlar ju Keolis busslinjenät om att effektivisera trafiken. Det vill säga ta bort trafik där det går flera linjer på samma sträckning och generellt minska turutbudet. Är väl inget att säga om egentligen - skulle jag nog själv ha föreslagit för innerstaden om jag hade haft det uppdraget och rollen.  Men ibland blir den här "nysvenskan" lite fånig. Inte har väl medborgarna i sina enkätsvar tyckt att det går för många busslinjer eller att det är för folktomt på bussarna?

Keolis har ju gjort rätt som företag och inte lagt ner någon onödig tid på remissförslaget, men att Trafikförvaltningen har godkänt detta, med brister både i struktur och med avsaknad av samhällsekonomisk analys eller vad förslaget innebär för äldre och personer med funktionshinder är ju ett mysterium (saker som ju enligt RiPlanen bör beaktas). För busslinjenät har faktiskt andra funktioner än effektivitetsmått.

Förutom några mindre anpassningar till nya pendeltågstationen vid Odenplan och linje 50 från Hornsberg (och några andra småsaker vid Norra Djurgårdsstaden), kan jag med mina ögon inte se något annat än ett försök att effektivisera trafiken så mycket som möjligt. Det brukar förvisso behövas ibland, men ändå.

När det gäller samarbetet med staden, så har det varit en tjänstemannagrupp på Trafikkontoret som varit involverade. Men sedan måste ju förslaget hinna förankras också, vilket inte har skett. Då blir det ju också kritik. Sedan kanske man tycker att det räcker med vad Trafikkontorets tjänstemän tycker. Men de har ju inte lagt sig i frågor av mer social karaktär, utan mer just trafikaspekten (vägar och gator).  Det är ju stadsdelsnämnderna som har uppgiften i sina remissvar att mer se på de sociala effekterna av förändrade linjedragningar.

 
Inlägget är signerat Lars Lundqvist


Delfinen76

Det vore bra att förlänga linje 503 via Ekhagen till Universitetet!
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com

Lars-Håkan_E

Citat från: krister.ekberg skrivet 26 april 2015, 20:28:55 PM
Det vore bra att förlänga linje 503 via Ekhagen till Universitetet!

540 går ju redan till Universitetet, en tur i timmen kan ganska enkelt dras via Ekhagen, ska man använda 503 kostar det en buss stora delar av trafikdygnet, från 503:ans ändhpl vid Himlabacken finns ingen förbindelse söderut på Roslagsvägen utan bussen skulle behöva vända och skaftköra tillbaka till Bergshamraleden för att ta sig söderut, det finns inte en möjlighet att hinna detta på den tid som finns till förfogande när det råder 30 min trafik.

Men enklast är väl att innerstaden hanterar sina områden inom befintliga linjer


Delfinen76

Nya linje 50 kan inte köra upp till Ekhagen eftersom den ska trafikeras med ledbuss! Det är för trångt att kör in med ledbuss vid Ekhagen!
Skickat från:

Krister Ekberg
Krukmakargatan 35C
11851 Stockholm

Mobil:
076-854 35 41

E-post
krister.ekberg@telia.com